piątek, 31 grudnia 2021

Moje podsumowanie roku 2021


Jaki był ten mijający rok, hmm na pewno lepszy niż 2020 choć nie tak dobry jak 2019, kiedy to po raz ostatni można było korzystać do woli (bez ograniczeń i limitów pandemicznych) z różnego rodzaju imprez czy dni otwartych. Dla mnie ten kończący się rok 2021, był rokiem w którym po raz kolejny nie odwiedziłem portów naszego zachodniego sąsiada (ach brakuje mi tych wizyt w Hamburgu i Kilonii), choć nie było tak źle. Zaczęło się od wpadki z marcowym odholowaniem ORP BŁYSKAWICA na remont do PGZ Stoczni Wojennej, kiedy to wszystko było gotowe i nagle cyk zmiana rozkazów i holowanie przełożone na dzień następny (link do relacji z nieudanego holowania: https://tinyurl.com/yc2nmy2c). 

 




Po prawie dwóch miesiącach przerwy miał miejsce, zorganizowany ad hoc wypad do Gdańska i upolowanie powracającego do Gdyni po pobycie w GSR okrętu podwodnego ORP BIELIK (link do relacji z tego wydarzenia: https://tinyurl.com/2p82daxv).


Czerwiec to szalony miesiąc, w którym aż trzy razy odwiedziłem porty Trójmiasta, najpierw w związku z mini fazą portową manewrów BALTOPS 2021 (link do relacji: https://tinyurl.com/yckj3hb4) a następnie z odholowaniem ORP BŁYSKAWICA po zakończonym remoncie na miejsce stałego cumowania – marzenia się spełniają (link do relacji: https://tinyurl.com/29uw42k2). Zakończeniem tego czerwcowego tryptyku było Święto Marynarki Wojennej w ramach obchodów Dni Morza (link do relacji: https://tinyurl.com/26u7pude).


Październik to ostatnia, także zorganizowania ad hoc wyprawa do Gdańska w celu "sfocenia" amerykańskiego zaopatrzeniowca USNS ROBERT E PEARY (link do opracowania o tej jednostce: https://tinyurl.com/23pwfceu) zakończona sukcesem. Dodatkowo jako bonus po raz drugi odbyto  rejs galarem gdańskim po terenach stoczni (link do relacji: https://tinyurl.com/4wdun9yx). Kolejnych wypraw nie udało mi się już zrealizować ale może w 2022 roku będzie lepiej i tego sobie życzmy.


Ale, ale samymi statkami człowiek jednak nie żyje, te wyprawy to także okazja do spotkania się z kolegami, w których towarzystwie spędzony czas NIGDY NIE BYŁ CZASEM STRACONYM. Z tego miejsca chciałbym szczególnie podziękować Waldemarowi Danielewiczowi i Andrzejowi Patro, którzy dzielnie wspomagali mój blog swoimi zdjęciami, dzięki którym mogło się na nim ukazać wiele nowych opracowań/relacji poświęconych zarówno jednostkom pływającym jak i imprezom/wydarzeniom odbywającym się w obrębie Zatoki Gdańskiej. PANOWIE DZIĘKUJĘ !!!.




Poniżej upolowane przeze mnie w mijającym 2021 roku jednostki pływające i nie tylko (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Statki handlowe

Drobnicowce (małe i duże)

ARCTICA HAV


ARKLOW RAVEN
 
 
ARKLOW VALEY
 

ARKLOW VIEW
 

BBC OPAL

CONSTANTINE


EDMY
 

ELENA
 

FRI BREVIK

 

FRISIAN OCEAN

GERMANICA HAV

GRIFTBOR

HELENA VG


IJBORG
 

KAROLI
 

LADY NORA
 

LAILA I


LAILA II
 

LARGONA


LONGVIK
 

MAJ RICHARD WINTERS
 

MARJATTA


MISTRAL
 

OMSKIY 135


RIX PACIFIC
 

RMS TWISTEDEN

SLOTERGRACHT

STADIONGRACHT

STELLAPRIMA

TANAIS


TRANSMAR
 

WILSON ALGERICAS

  
WILSON BLYTH
 

WILSON DURNESS

WILSON GDYNIA

WILSON LIVERPOOL

WILSON NEWCASTLE

Chłodnicowce

WILD PEONY

Kontenerowce

ANNALISA P

AVA D

 BJORG

 CONTAINERSHIP AURORA

CONTAINERSHIP NORD

DURANDE

GREETJE

ITALIAN EXPRESS

 JORK RULLER

JSP ANNA

MILAN TRADER

 PAVO J

RANGER

Masowce

DOBROTA

GOLDEN GRAINS

NADESHIKO

NODUS

NORD AGANO

NORD SEOUL

NOVI

PROUD UNITY

PUCK

RYSY

SS DAUNTLESS

Pojazdowce

ARK FUTURA

BELGIA SEAWAYS


CORONA SEA

  
DON QUIJOTE


 FINNMERCHANT


 FINNMILL


 PATRIOT

 
 Zbiornikowce

AMARNAT

 ANGON

ARCTIC BREEZE

ATLANTIC SPIRIT

AZURYTH

BELLINI

BOW FLORA

 BOW SUN

 CORAL SIDERA

DEE FISHER

 KEREL

 KHATANGA

 PALICA

 PEARY SPIRIT

 ROMANKA

SOLWAY FISHER

STI COMANDANTE

VERONICA DP

VS LISBETH

ZOSIA

Statki pasażerskie / Promy / Jednostki turystyczne

BERLIN

CORINTHIAN

 

CZARNA PERŁA

DRAGON

ELŻBIETA

LEW

MAŁGORZATA

NORDSTJERNEN

PIRAT USTKA

RIVER CRUISE

RUBIN

 SALISH HERON

SILVER WIND

SMILE

SMILTYNE

STENA NORDICA

STENA SPIRIT

STENA VISION

Jednostki pomocnicze

 Barki, pontony, promy

 OSPREY INTREPID

OSTRÓW I

REMLIFT 25000

 UR99

UR901

Dźwigi pływające

CONRAD CONSUL

DP2

DP-WUŻGda-15

MAJA

REM220

Holowniki

AJAX

ATLAS

BÓBR

FAIRPLAY IV

FAIRPLAY VII

FAIRPLAY XII

FAIRPLAY 26

FELIS

 FFS AMARANTH

FFS ATHOS

GPS AVENGER

IKAR

JARGO

JEDRUŚ

NOSOROŻEC G-01

NOSOROŻEC G-02

PANDA

STRALSUND

TAURUS

TYTAN II

SŁOŃ

URAN

VARGO

WATERMAN

ŻUBR

Lodołamacze

OCELOT

TARPAN

Pilotówki

PILOT 1

PILOT 23

Pogłębiarki, szalandy

DC ORISANT

NERPA

SM-PRC-108

SM-PRC-112

UTRECHT

YO-YO

Jednostki offshore i nie tylko

BAZALT


BLUE BETA

DEEP ARCTIC

ESVAGT DANA

GEOQUIP SEEHORN

GLOMAR SUPPORTER

IEVOLI COBALT

LITORAL

ORION I

PEGASUS / ENERGEAN STAR

SEAWAY PHOENIX

SYLUR

Jednostki Badawcze

 BALTIC EXPLORER

GRAND NORD

HORYZONT II

MINTIS

OCEANOGRAF

Okręty Wojenne

FGS LUDWIGSHAFEN AM RHEIN


FGS SACHSEN

FGS SPESSART


FNS HAMEENMAA

HMCS HALIFAX

ITS ANTONIO MARCEGLIA

 

PRZYSZŁY „ORP” ALBATROS

ORP ARCTOWSKI 2

ORP BIELIK

ORP BŁYSKAWICA


ORP CZAJKA


ORP DRUŻNO


ORP GENERAŁ KAZIMIERZ PUŁASKI

ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO

ORP GROM

H-1 GNIEWKO

H-3 LESZKO

H-5

H-7

H-8


H-12 SEMKO

H-13 PRZEMKO


ORP HEWELIUSZ

ORP HYDROGRAF

K-5

ORP KASZUB

ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI


ORP KORMORAN


EX ORP KOPERNIK

ORP KRAKÓW

ORP LECH

M22


ORP MAĆKO

Przyszły „ORP” MEWA

EX ORP MEWA i ORP FLAMING

ORP NAWIGATOR


ORP ORZEŁ


ORP PIAST

ORP POZNAŃ


SD-11


SD-13

ORP ŚLĄZAK

ORP ŚNIARDWY


ORP TORUŃ

ORP WIGRY


Z-1 BAŁTYK


USNS ROBERT E PEARY

USS ROOSEVELT


Morskie śmigła (tak, tak wiem to nie są jednostki pływające)

CH-148 CYCLONE

NH-90


Jednostki administracji państwowej

Morska Służba Poszukiwawczo – Ratownicza

KAPITAN POINC

R-20

 

SZTORM

Urząd Morski

KONSTELACJA

KONTROLER 20

KONTROLER 22

SONAR 4

TUCANA

ZODIAK

ZODIAK II

Straż Graniczna

SG-111 PATROL 1

SG-311 KAPER 1

Służba Celno – Skarbowa

SCS-11

Policja

 P-N-30

P-N-38

P-N-40

Jednostki rybackie

CHRISTIAN GROTINUM

TF-30-L SLETTENBERG

WŁA-108 HUMBAK

Żaglowce / Jednostki rekreacyjne

BALTIC BEAUTY

BOUNTY

DAR MŁODZIEŻY

DAR POMORZA

FRYDERYK CHOPIN

GEDANIA / POGORIA

GENERAŁ ZARUSKI

INNCENTIVE


 

wtorek, 28 grudnia 2021

Z cyklu kabotażowce ... (cz. 7) - HAV TUNA ex KOPERSAND

HAV TUNA ex KOPERSAND (IMO: 9084487, MMSI: 304717000, sygnał wywoławczy: V2QU8, bandera: Antigua i Barbuda, port macierzysty: Saint John`s) – mały uniwersalny drobnicowiec, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i kontenerów, zbudowany w 1993 roku w kooperacji przez stocznie Astilleros Unidos de Vera Cruz SA de CV z Vera Cruz oraz B.V. Scheepswerf Damen Gorinchem z Gorinchem na zamówienie niemieckiego armatora Briese Schiffahrts GmbH & Co. KG z Leer. Od 2002 roku własność zarejestrowanej na Cyprze spółki Marizona Shipping Ltd. Od 2003 w zarządzie spółki Linea Peninsular Inc. a rok później Sohl Schiffahrt. W 2005 roku KOPERSAND przechodzi na własność innej cypryjskiej spółki Hightrend Shipping Ltd. a jego armatorem zarządzającym po raz kolejny zostaje Linea Peninsular Inc. W 2013 roku statek zostaje zakupiony przez polskiego armatora Żegluga Gdańska Sp. z o. o., dla którego to pływał do czerwca 2019 roku, kiedy to został sprzedany armatorowi HAV Coasters AS, który przemianował go na HAV TUNA.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

123/8217

Położenie stępki:

10.07.1990

Wodowanie:

17.03.1991

Zdanie:

20.10.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.960 / DWT: 3,036 t.

Wymiary (d x sz x z):

88,08 x 12,50 x 4,64 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno

materiał: stal

grodzie wodoszczelne: 4

ilość pokładów ciągłych: 2

Napęd:

4 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla Deutz MWM model SBV 6M628 o mocy: 1.089 kW przy 900 obr./min.

przekładnia redukcyjna

śruba o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 100 kVA

awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 63 kVA

dziobowy ster strumieniowy o mocy 236 kW

Prędkość:

11,6 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1 Ła. / 1 Lu.

typ: box

wymiary ładowni:

62,68 x 10,10 x 6,34 m

wymiary luku:

62,68 x 10,10 m

pokrywy lukowe: MacGregor typu folding

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno: 4.006 m3

drewno: 4.000 m3

kontenery: 152 TEU (20 gniazd dla kontenerów chłodzonych)

Pojemność zbiorników:

balast: 1.467,1 m3

paliwo c: 213 t

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

8 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

www.portalmorski.pl

www.scheepvaartwest.be

ttps://www.coasters-remembered.net/showthread.php?t=2251

*     *     *

Poniżej: KOPERSAND w bazie Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku, 06.04.2019 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: KOPERSAND w bazie Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku, 06.04.2019 rok, zdjęcie Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: KOPERSAND podczas postoju przy Nabrzeżu Bytomskim w Gdańsku, 29.05.2019 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: HAV TUNA podczas postoju w Gdańsku, 07.06.2019 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 20.09.2023: Poniżej: HAV TUNA podczas załadunku w Gdańsku, 28.08.2023 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 09.09.2024: Poniżej: HAV TUNA podczas załadunku w Gdańsku, 13.08.2024 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 09.09.2024: Poniżej: HAV TUNA podczas załadunku w Gdańsku, 27.08.2024 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).