ARTANIA ex ARTEMIS ex ROYAL PRINCESS (IMO: 8201480, MMSI: 311000608, sygnał wywoławczy: C6CY5, bandera: Bahamy) – wycieczkowiec, zbudowany przez fińską stocznię Oy Wärtsila Ab z Helsinek na zamówienie brytyjskiego armatora P&O Princess Cruises z Londynu jako ROYAL PRINCESS (operator Princess Cruises). Uroczysty chrzest statku miał miejsce 15 listopada 1984 roku w Southampton, zaś jego matką chrzestną została Księżna Diana. Cztery dni po tym wydarzeniu, 19 listopada ROYAL PRINCESS wypłynął w swój pierwszy rejs. W 1985 roku na pokładzie wycieczkowca gościła ekipa filmowa, która kręciła na nim niektóre z odcinków popularnego serialu telewizyjnego „Statek Miłości”. W czerwcu 2005 roku, w związku z przeniesieniem statku do P&O Cruises (w tym czasie, od 2003 roku należał on już do armatora Carnival Corporation & plc) doszło do zmiany jego nazwy na ARTEMIS. W listopadzie 2009 roku ARTEMIS zostaje sprzedany zarejestrowanej w Hamilton na Bermudach spółce MS Artania Shipping, która to ponownie wyczarterowała go do P&O Cruises. W 2010 roku kapitanem wycieczkowca została Pani kpt. Sarah Breton, druga kobieta po kpt. Karin Stahre-Janson, która objęła dowództwo dużego wycieczkowca. W kwietniu 2011 roku, w związku z zakończeniem czarteru, doszło do zmiany nazwy na ARTANIA. Od maja 2011 roku operatorem jednostki jest Phoenix Reisen.
* * *
Historia budowy |
|
Numer budowy: |
464 |
Położenie stępki: |
--- |
Wodowanie: |
18.02.1984 |
Zakończenie budowy: |
30.10.1984 |
Przebudowy / Modernizacje: |
2005, 2011, 2014, 2017, 2019 |
* * *
Dane techniczne: |
||
Wyporność: |
GT: 44.697 t, DWT: 4.661 t. |
|
Wymiary (d x sz x z): |
230,61 x 32,21 x 7,80 m |
|
Kadłub: |
typ: dwuposzyciowy, |
|
materiał kadłuba: stal okrętowa |
||
grodzie wodoszczelne: ? |
||
liczba pokładów: 10 |
pasażerskie: 8(9) |
|
Napęd: |
4 x 12 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila 12V32 każdy o mocy 7.290 kW przy 750 obr./min. Połączone z 4 generatorami o mocy 6.600 kW (od 2014 roku) |
|
2 śruby nastawne (125 obr.min.) |
||
Prędkość: |
21,0 węzłów |
|
Urządzenia pomocnicze: |
1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy: Wärtsila 8L32 o mocy 4.000 kW |
|
2 dziobowe stery strumieniowe każdy o mocy 750 kW |
||
stabilizatory SperryMarine |
||
Przestrzeń pasażerska: |
zakwaterowanie:
|
|
gastronomia:
|
||
rozrywka:
|
||
pozostałe usługi:
|
||
Pasażerowie: |
1.188 ~ 1.200 os. |
|
Załoga: |
510 ~ 533 os. |
* * *
Bibliografia |
https://www.phoenixreisen.com/artania.html |
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Artania |
https://www.faktaomfartyg.se |
* * *
Poniżej: ARTANIA przybywa do Hamburga, 09.05.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ):
Poniżej: ARTANIA w Gdańsku, 09.08.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej: ARTANIA w Gdyni, 18.08.2021 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej: ARTANIA opuszcza Gdynię, 18.08.2021 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie):
Poniżej: ARTANIA przybywa do Gdańska 09.07.2022 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):