HMS
DUNCAN (numer burtowy D 37, sygnał wywoławczy GMIC) brytyjski niszczyciel rakietowy
Typu 45 (nazywanego też typem „D” lub Darling – od nazwy pierwszej jednostki),
będącego następcą zaprojektowanych pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku niszczycieli
Typu 42. Głównym celem nowej generacji niszczycieli jest zapewnienie
kompleksowej osłony przeciwlotniczej zespołom operacyjnym Royal Navy a w szczególności
tym składającym się z nowych lotniskowców klasy Queen Elisabeth. Ze względu na
oszczędności budżetowe planowana pierwotnie na 12 jednostek seria ograniczona została
do 6 sztuk, której ostatnim wcielonym do służby okrętem jest właśnie bohater
niniejszego opracowania. HMS DUNCAN (D 37) podobnie jak jego siostrzane okręty
zbudowany został metodą blokową przez konsorcjum BAE Systems Surface Fleet w
stoczniach w Scotstoun i Govan oraz Vosper Thornycroft w Portsmouth. Imiennikiem
HMS DUNCAN jest admirał Royal Navy, zwycięzca bitew koło Cape St.
Vincent i Camperdown wicehrabia Duncan of Camperdown Adam Duncan, zaś
mottem
jednostki jest: „Secundis
dubusque rectus” (Wzniesiony w dobrobycie i niebezpieczeństwie). HMS
DUNCAN jako pierwsza jednostka z serii wyposażony został w wyrzutne
pocisków przeciwokrętowych RGM-84A Harpoon (ich brak na pokładach
wcześniej wcielonych do służby jednostek stał się jednym z powodów
krytyki ich zdolności bojowych).
HMS DUNCAN (pennant number D 37, call sign: GMIC)
British missile destroyer Type 45 (also called a class "D" or Darling
- from the name of the first unit), which is successor designed in the late
sixties of the twentieth century, destroyers, Type 42. The main objective of
the new generation destroyers is to provide comprehensive antiaircraft cover
Royal Navy task forces, especially those consisting of a new Queen Elisabeth
class aircraft carriers. Due to budgetary savings originally planned a series
of 12 units was limited to 6 pieces, whose last incarnate commissioned ship is
the hero of this study. HMS DUNCAN (D 37), just like its sister ships was
built by a consortium of BAE Systems Surface Fleet shipyard in Scotstoun and
Govan and Vosper Thornycroft in Portsmouth.
HMS DUNCAN namesake is the admiral of the Royal Navy, the winner of battles
near Cape St. Vincent and Camperdown Viscount
Duncan of Camperdown Adam Duncan, and the unit motto is: "secundis
dubusque rectus" (Erected in prosperity and peril). HMS DUNCAN as the
first unit of the series is equipped with launchers RGM-84A Harpoon anti-ship
missiles (lack of them on the board previously commissioned into the service
units became one of the reasons for criticism of their combat abilities).
Jednostki
Typu 45 / Type 45 units:
- HMS
DARING (D 32) – cięcie blach / keel laid: 28.03.2003, wodowanie / launched: 01.02.2006, wejście do
służby / commissioned: 23.07.2009,
- HMS
DAUNTLESS (D 33) – cięcie blach / keel laid: 26.08.2004, wodowanie / launched: 23.01.2007, wejście do
służby / commissioned: 03.06.2010,
- HMS
DIAMOND (D 34) – cięcie blach / keel laid: 25.02.2005, wodowanie / launched: 27.11.2007, wejście do
służby / commissioned: 06.05.2011,
- HMS
DRAGON (D 35) – cięcie blach / keel laid: 19.12.2005, wodowanie / launched: 17.11.2008, wejście do
służby / commissioned: 20.04.2012,
- HMS
DEFENDER (D 36) – cięcie blach / keel laid: 31.07.2006, wodowanie / launched 21.10.2009, wejście do
służby / commissioned: 21.03.2013,
- HMS
DUNCAN (D37) – cięcie blach / keel laid: 26.01.2007, wodowanie / launched: 11.10.2010, wejście do
służby / commissioned: 26.09.2013.
Dane
techniczne:
- Wyporność
(standardowa / pełna): 5800 t. / 7450 t.,
- Wymiary
(długość x szerokość x zanurzenie): 152,4 x 21,2 x 5,3 m,
- Napęd:
- 2
turbiny gazowe Rolls-Royce WR 21 o łącznej mocy 42 MW,
- 2
generatory Converteam,
- 2
generatory Hitzinger UK z silnikami wysokoprężnymi Wärtsilä 12V200D o łącznej
mocy 4 MW,
- 2
główne elektryczne silniki napędowe Converteam o łącznej mocy 40 MW przy 150
obr./min.,
- 2
śruby,
- Sensory:
- 1
wielofunkcyjny radar Samson (Typ 1045),
- 1
trójwspółrzędny radar S1850D (Typ 1046),
- zintegrowany
system kontroli mostka i nawigacji,
- 2 radary Raytheon AHRS
INS (MINS 2),
- 2 radary nawigacyjne Raytheon (Typ
1047) pasmo I,
- 1 radar nawigacyjny (dozoru ogólnego) Raytheon (Typ
1048) pasma E/F,
- elektro-optyczny
system kontroli ogniem artyleryjskim Ultra Electronics Series 2500,
- system
namierzania Ultra Electronics SML Technologies,
- kadłubowy
sonar średnich częstotliwości Ultra Electronics/EDO MFS-7000,
- Systemy
walki elektronicznej:
- system identyfikacji sygnałów stacji radiolokacyjnych UAT Mod. 2.0,
- AN/SSQ-130,
- wyrzutnie Seagnat dla flar i dipoli typów DLH i DLF,
- aktywny
system obrony przeciwtorpedowej SSTD Sea Sentor, w którego skład
wchodzi: hydrolokacyjny zespół holowany Typu 2170 (bazujący na
amerykańskim SLQ 25A(V) Nixie) oraz cztery pojedyncze (po dwie na każdą
burtę) wyrzutnie dryfujących i samobieżnych celów pozornych Naval Decoy IDS3000.
- Uzbrojenie:
- system
obrony przeciwlotniczej Sea Viper (zlokalizowana na dziobie pionowa wyrzutnia
Sylver A 50 – 6 x 8 komór startowych dla rakiet Aster 30 i Aster 15,
- 2x4
wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych RGM-84A Harpoon,
- 1
x I uniwersalna armata Mk. 8 Mod. 1 kal. 114 mm,
- 2
x VI zestawy obrony bezpośredniej Mk 15 Block 1B Phalanx kal. 20 mm,
- 2
x I armaty Remsig DS 30A kal. 30
mm.
- Wyposażenie
lotnicze:
- lądowisko
i hangar dla 1 śmigłowca typu Augusta Westland AW 159 Wildcat lub EH 101 Merlin
HM 1.
- Załoga:
190 + 45 miejsc dla dodatkowych członków załogi.
Poniżej: zdjęcia HMS Duncan wykonane podczas 827 urodzin portu w Hamburgu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
- HMS DUNCAN podczas uroczystej parady rozpoczynającej 827 urodziny portu w Hamburgu.
|
Zbliżenie na maszt z systemami łączności i walki elektronicznej. |
|
Zbliżenie na sródokręcie HMS Duncan |
|
Zbliżenie rejonu mostka z górującym nad nim masztem wielofunkcyjnego radaru Samson (Typ 1045). |
|
Zbliżenie
śródokręcia w rejonie komina z widocznymi stanowiskami systemu CIWS Mk
15 Block 1B Phalanx kal. 20 mm i Remsig DS 30A kal. 30 mm |
|
Zbliżenie śródokręcie w ujęciu od rufy. |
|
Zbliżenie kulistej osłony wielofunkcyjnego radaru Samson (Typ 1045) - wystające z niego 4 "rogi" to odgromniki. |
|
|
- Z wizytą na pokładzie HMS DUNCAN.
|
Wnętrze okrętowego hangaru mieszczącego 1 śmigłowiec August Westland AW159 Wildcat lub EH101 Merlin HM1 (ujęcie 1). |
|
Wnętrze okrętowego hangaru mieszczącego 1 śmigłowiec August Westland AW159 Wildcat lub EH101 Merlin HM1 (ujęcie 2). |
|
Wnętrze okrętowego hangaru mieszczącego 1 śmigłowiec August Westland AW159 Wildcat lub EH101 Merlin HM1 (ujęcie 3). |
|
Wnętrze okrętowego hangaru mieszczącego 1 śmigłowiec August Westland AW159 Wildcat lub EH101 Merlin HM1 (ujęcie 4). |
|
Bakburtowy hangar łodzi inspekcyjnej RHIB (ujęcie 1). |
|
Bakburtowy hangar łodzi inspekcyjnej RHIB (ujęcie 2). |
|
Jedna z dwóch będących na wyposażeniu okrętu łodzi inspekcyjnych RHIB. |
|
Jedno ze sterburtowych stanowisk p.poż.. |
|
Sterburtowy korytarz na poziomie głównego pokładu. |
|
Sterburtowy korytarz na poziomie głównego pokładu - właz prowadzący na niższy poziom. |
|
Położony na sterburcie okrętowy szpitalik (ujęcie 1). |
|
Położony na sterburcie okrętowy szpitalik (ujęcie 2). |
|
Jedno ze sterburtowych stanowisk p.poż.. |
|
Sterburtowy korytarz na poziomie głównego pokładu. |
|
Sterburtowa dwuosobowa kajuta załogowa (ujęcie 1). |
|
Sterburtowa dwuosobowa kajuta załogowa (ujęcie 2). |
|
Sterburtowy korytarz na poziomie głównego pokładu - gazetka okrętowa. |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 1). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 2). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 3). |
|
Centrum dowodzenia okrętem - stanowisko kontroli sterburtowym i bakburtowym zestawem CIWS Mk 15 Block 1B Phalanx (ujęcie 4). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 5). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 6). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 7). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 8). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 9). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 10). |
|
Centrum dowodzenia okrętem (ujęcie 11). |
|
Bakburtowy stelaż wyrzutni pocisków przeciwokrętowych RGM-84A Harpoon. |
|
Wchodzące w skład systemu przeciwtorpedowego SSTD Sea Sentor bakburtowe wyrzutnie dryfujących i samobieżnych celów pozornych. |
|
Zbliżenie na mostek: |
|
Zbliżenie
na mostek - widoczna od lewej: głowica optroniczna Typu 2500 EOSP,
jedna z anten (w sferycznej osłonie) łączności satelitarnej, nad nią
antena radaru nawigacyjnego (dozoru ogólnego) Raytheon (Typ 1048) oraz
maszt z radarem Sampson. |
|
Uniwersalna armata Mk 8 Mod. 1 kalibru 114 mm (ujęcie 1). |
|
Uniwersalna armata Mk 8 Mod. 1 kalibru 114 mm (ujęcie 2). |
|
Uniwersalna armata Mk 8 Mod. 1 kalibru 114 mm - wnętrze (ujęcie 3). |
|
Uniwersalna armata Mk 8 Mod. 1 kalibru 114 mm - wnętrze (ujęcie 4). |
|
Nadbudowa mieszcząca pionową wyrzutnię Sylver A50 pocisków przeciwlotniczych Aster 15 i Aster 30. |
|
Pokład dziobowy przed stanowiskiem uniwersalnej armaty Mk 8 Mod. 1. |
|
Uniwersalna armata Mk 8 Mod. 1 kalibru 114 mm (ujęcie 5) |
|
Sterburtowy stelaż wyrzutni pocisków przeciwokrętowych RGM-84A Harpoon. |
|
Wchodzące w skład systemu przeciwtorpedowego SSTD Sea Sentor sterburtowe wyrzutnie dryfujących i samobieżnych celów pozornych. |
|
Prezentacja wyposażenia okrętowego nurka. |
|
Sterburtowa centrala telefoniczna przy wyjściu na dziobowy pokład bateryjny. |
|
Sterburtowy wielolufowy karabin maszynowy kal. 7.62 mm (ujęcie 1). |
|
Sterburtowy wielolufowy karabin maszynowy kal. 7.62 mm (ujęcie 2). |
|
Prezentacja uzbrojenia żołnierzy Królewskiej Piechoty Morskiej. |
|
Sterburtowy górny pokład z umieszczonym na platformie powyżej
stanowiskiem działka Remsig DS 30A kal. 30 mm - widok w kierunku mostka
(ujęcie 2). |
|
Sterburtowy zestaw CIWS Mk 15 Block 1 B Phalanx - zbliżenie na bęben amunicyjny (ujęcie 1). |
|
Sterburtowy zestaw CIWS Mk 15 Block 1 B Phalanx - zbliżenie na bęben amunicyjny (ujęcie 1). |
|
Zbliżenie na umieszczone po obu stronach komina godło jednostki. |
|
Sterburtowy
górny pokład z umieszczonym na platformie powyżej stanowiskiem działka
Remsig DS 30A kal. 30 mm - widok w kierunku mostka (ujęcie 2). |
|
Sterburtowy
górny pokład ze stanowiskami CIWS MK 15 Block 1B Phalanx i Remsig DS
30A kal. 30 mm - widok w kierunku mostka (ujęcie 3). |
|
Sterburtowe stanowisko ratowniczego apartatu odechowego. |
|
Hangar biuro obsługi technicznej. |
|
Hangar prezentacja osprzętu ratowniczego. |
|
Ujęcie
od rufy na pokład lotniczy z nadbudówką mieszczącą hangar z
umieszczonym na jego szczycie (po prawej) jednym z dwóch radarów
nawigacyjnych Raytheon (Typ 1047), za nadbudówką hangaru widoczny maszt z
radarem 3D model S 1850 M (Typ 1046). |
|
Zbliżenie na pokład dziobowy i nadbudówkę pionowej wyrzutni Sylver A50 - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG. |
|
Zbliżenie na mostek i maszt radaru Samson od strony bakburty - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG. |
|
Zbliżenie
na pokład dziobowy z nadbudówką pionowej wyrzutni Sylver A50 i
uniwersalnym działem Mk 8 Mod. 1 kal. 114 mm - widok z pokładu fregaty
FGS BRANDENBURG. |
|
Bakburtowe stanowisko działka Remsig DS 30A kal. 30 mm - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG. |
|
Zbliżenie
na dziobowy maszt radaru Samson z widoczną jedną z anten systemu
łączności satelitarnej - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG. |
|
Bakburtowy sponson ze stanowiskiem CIWS Mk 15 Block 1B Phalanx kal. 20 mm (ujęcie 1 - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG). |
|
Bakburtowy sponson ze stanowiskiem CIWS Mk 15 Block 1B Phalanx kal. 20 mm (ujęcie 2 - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG). |
|
Bakburtowy sponson ze stanowiskiem CIWS Mk 15 Block 1B Phalanx kal. 20 mm (ujęcie 3 - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG). |
|
Bakburtowy hangar łodzi inspekcyjnej RHIB (ujęcie 3 - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG). |
|
Jedna z dwóch będących na wyposażeniu okrętu łodzi inspekcyjnych RHIB - widok z pokładu fregaty FGS BRANDENBURG. |
- HMS DUNCAN pobyt w Hamburgu.
|
Zacumowane burta w burtę przy nadbrzeżu Uberseebrucke niemiecka fregata FGS BRANDENBURG i HMS DUNCAN (ujęcie 1). |
|
Zacumowane burta w burtę przy nadbrzeżu Uberseebrucke niemiecka fregata FGS BRANDENBURG i HMS DUNCAN (ujęcie 2). |
|
Zacumowane
burta w burtę przy nadbrzeżu Uberseebrucke niemiecka fregata FGS
BRANDENBURG i HMS DUNCAN - po prawej w głębi pochodzący ze Szczecina
wiekowy parowy lodołamacz Stettin (ujęcie 3). |
- HMS DUNCAN opuszczający w godzinach wieczornych port w Hamburgu.
AugustaWestland AW159 Wildcat - najnowsza generacja brytyjskich wielozadaniowych śmigłowców
pokładowych (SAR, ZOP, zwlaczanie jednostek nawodnych), będąca następcą
dotychczas używanych maszyn Westland Lynx / Westland Super Lynx.
Dane techniczne:
- wymiary (długość x wysokość): 15.24x3.73 m,
- waga (pusty / w pełni załadowany): 3.3 / 6 t..
- załoga: 2 pilotów + 5 pasażerów,
- napęd: 2 silniki LHTEC CTS800-4N, każdy o mocy 1.015 kW,
- prędkość maksymalna: 311 km/h,
- zasięg: 770 km,
- czas przebywania w powietrzu: 2.15 h, z podwieszanymi zbiornikami 4.30 h,
- uzbrojenie (w zależności od wykonywanego zadania):
- karabin maszynowy Browning M3M,
- 20 niekierowanych pocisków rakietowych Thales Martlet,
- 4 pociski p.okr. MBDA Sea Venom,
- 1 torpeda z.o.p. Stingray + bomby głębinowe.
Poniżej: zdjęcia pokładowego śmigłowca AugustaWestland AW159 Wildcat
Bibliografia:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz