wtorek, 26 kwietnia 2016

Z cyklu miejsca historyczne ... cz. 1 - ruiny bunkra Fink II


Bunkier Fink II położony w lewobrzeżnej dzielnicy Hamburga – Finkenwerder, pierwotnie planowany na schron z dwoma basenami ostatecznie rozbudowany do obiektu z pięcioma basenami (zdolnymi pomieścić łącznie15 jednostek), który w swojej finalnej postaci miał wymiary 232 x 160 m a żelbetonowy strop osiągnął 3.6 m grubości. Budowa bunkra trwała od 1941 do 1944 roku a jej realizatorem było konsorcjum miasta Hamburg oraz firm Beton & Monierbau AG i  Wayss & Freytag wsparte siłą roboczą robotników przymusowych z podbitych i okupowanych krajów. 9 kwietnia 1945 bunkier stał się jednym z celów nalotu na tereny przemysłowe Hamburga bombowców z brytyjskiego 617 Dywizjonu RAF, podczas którego otrzymał sześć bezpośrednich trafień w strop ciężkimi bombami Tallboy (5.4 t) - trzy trafienia w boks 1, dwa w boks 2 oraz jedno w boks 5 -  każde z tych trafień spowodowało przebicie stropu. Po wojnie uszkodzony, stanowiący zagrożenie dla ludności obiekt został przeznaczony do wysadzenia. Siedemnastego października 1945 Królewscy Saperzy przy pomocy ponad 30 ton materiałów wybuchowych z czego większą część stanowiło 300 poniemieckich bomb typów SC-50 i SC-250 dokonali próby wysadzenia  bunkra, w wyniku którego doszło do zapadnięcia się stropów oraz częściowo ścian nośnych. Aż do początku drugiej połowy lat pięćdziesiątych bunkier pozostawał w stanie jakim go pozostawiono po wysadzeniu i dopiero jesienią 1956 roku podjęto decyzję o jego ostatecznym usunięciu. Zamiar ten wcieliły w życie firmy Siemens Bauunion, Dyckerhoff & Widmann i Spółka Christiani & Nielsen a całkowity koszt mającej zając 36 miesięcy operacji wyceniono na 14 milionów marek. Ostatecznie nie bez małych problemów przy pomocy ładunków wybuchowych udało się usunąć bunkier do poziomu gruntu a część uzyskanych przy tym materiałów  wykorzystano do budowy mariny w Wedel oraz do budowy umocnień przeciwpowodziowych. Kolejne prace przy pozostałościach bunkra miały miejsce w 2002 roku, kiedy to zaszła potrzeba powiększenia zlokalizowanego w bezpośrednim pobliżu pasa startowego lotniska Hamburg-Finkenwerder (ze względu na duży koszt całkowitego usunięcia pozostałości prace ograniczono jedynie do zasypania części boksów.

Poniżej: zdjęcia pozostałości bunkra - stan na lipiec 2013.

















Bibliografia:
http://www.geschichtsspuren.de/artikel/42-marine/168-u-boot-bunker-hamburg.html
Deutsche U-Boot-Stützpunkte und Bunkeranlagen, Jak P. Mallmann-Showell
Boote unter Beton, Jan Heitmann, Hamburg 2007

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz