wtorek, 28 sierpnia 2018

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 6 - HAMBURG ex C.COLUMBUS

HAMBURG ex C.COLUMBUS (IMO: 9138329, MMSI: 309908000, sygnał wywoławczy: C60X6, bandera: Cypr) – mały statek pasażerski zbudowany przez niemiecką stocznię MTM Schiffswerft GmbH z Wismaru jako C. COLUMBUS (armator: Conti Holding GmbH & Co. KG z Monachium). W 2012 roku dotychczasowa nazwa statku uległa zmianie na HAMBURG, pod która to pływa on do dnia dzisiejszego. W dniu 5 maja 2015 roku w trakcie rejsu wycieczkowego na południowy – wschód od wybrzeży Anglii w śrubę jednostki wplątała się siec rybacka, co wymusiło z kolei przymusowe zawinięcie do portu Southmapton. Sześć dni później 11 maja na skutek błędnej nawigacji znajdujący się na wodach Sound of Mull m/s HAMBURG wszedł na skały w pobliżu pławy New Rocks doznając uszkodzenia poszycia. Po remoncie w stoczniach w Belfaście i Bremerhaven jednostka powróciła do służby.

*     *     *

HAMBURG ex C.COLUMBUS (IMO: 9138329, MMSI: 309908000, call sign: C60X6, flag: Cyprus) – a small cruise ship built by the German shipyard MTM Schiffswerft GmbH from Wismar as C.COLUMBUS (shipowner: Conti Holding GmbH & Co. KG from Munich). In 2012, the current name of the ship was changed to HAMBURG, under which it has been sailing to this day. On May 5, 2015, during a cruise a fishing net became tangled in the ship`s propeller off the South East coast of England, forcing the unit to go to Southampton. Six days later, on May 11, due to erroneous navigation in the waters of Sound of Mull m/s HAMBURG grounded on chartered rocks near the New Rocks buoy, experiencing hull damage. After the repairs in the Belfast and Bremerhaven shipyards, the unit returned to the service.

*     *     *

Historia budowy / Build history:

Numer stoczniowy / Yard number

451

Położenie stępki / Keel laid

05.09.1996

Wodowanie / Launched:

30.10.1996

Zakończenie budowy / Build end:

06.1997

*     *     * 

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

GT: 15.067 / DWT: 1.378 t.,

Wymiary (d. x sz. x z.) / Dimmension (l. x b. x d.):

144,13 x 21,50 x 5,15 m

Kadłub / Hull:

pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom

grodzie wodzoszczelne / watertight bulkheads: 11

pokłady ciągłe / continous decks: 3

Napęd / Propulsion:

4 x 4 suwowe 8 cylindrowe silniki diesla / 4 x 4 stroke 8 cylinders diesel engines: Wartsila 6L32 – moc każdego / each power: 2.640 kW (całkowita / total: 10.560 kW)

2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers

Prędkość / Speed:

18,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

1 zestaw prądotwórczy / 1 diesel generator set: 3.125 kVA

1 awaryjny zestaw prądotwórczy / 1 emergency generator set: 336 kVA

2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters:Lips – moc każdego / each power: 350 kW

Pasażerowie / Pax:

423 os. / pers.

Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks:

6

Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment:

kabiny / cabins:

·         z balkonami / with balcony: 2, 

·         tylko z widokiem na morze / only with ocean view: 134,

·         wewnętrzne / interior: 63,

·         rodzinne / family: 5

·         pojedyncze / single: 15,

·         dla osób niepełnosprawnych / barier-free: 2

apartamenty / suites: 8

gastronomia / gastronomy

·         restauracje / restaurants: 2,

·         bary / bars: 3,

·         kawiarnie / cafes: 2

rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment:

·         siłownia / gym,

·         strefa odnowy / wellness area

·         sauna,

biblioteka / library

sklepy / shops

Załoga:

170

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 672 m3

balast / balast: 741 m3

 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Hamburg

http://www.scheepvaartwest.be

https://www.hamburg-travel.com/attractions/shipping-and-cruises/shipping-company/plantours-cruises/ms-hamburg/

*     *     * 

Poniżej zdjęcia HAMBURG przybywający do Hamburga, 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HAMBURG cominig to Hamburg, 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia HAMBURG opuszczający Hamburg, 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HAMBURG leaving Hamburg, 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia HAMBURG opuszczający Hamburg, 14.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HAMBURG leaving Hamburg, 14.06.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia HAMBURG na wodach Fiordu Kilońskiego, 15.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HAMBURG on the waters of Kieler Forde, 15.06.2018 (to enlarge click on the photo).


 
Poniżej zdjęcia HAMBURG przybywa do Gdańska, 10.04.2022 r., autor: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HAMBURG inbound Gdańsk, 10.04.2022, author: Witold Tylec (to enlarge click on the photo).
 


















Poniżej zdjęcia HAMBURG w Gdańsku, 10.04.2022 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HAMBURG in Gdańsk, 10.04.2022, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 



Poniżej zdjęcia HAMBURG w Gdańsku, 05.06.2022 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of HAMBURG in Gdańsk, 05.06.2022, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 28.05.2024
Poniżej zdjęcia HAMBURG w Gdańsku, 24.05.2024 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 28.05.2024 Below photos of HAMBURG in Gdańsk, 24.05.2024, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 








 
 
 

sobota, 25 sierpnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 36 - TARPAN i ZAWISZA


TARPAN (IMO: 7629037, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG 2064) – holownik portowy zbudowany w 1975 roku przez radziecką stocznię Petrozavod w Leningradzie na polskie zamówienie. Po przybyciu do kraju podporządkowany Zarządowi Portu Gdańsk a następnie od 1984 r. Wydziałowi Usług Żeglugowych Morskiego Portu Handlowego w Gdańsku. W 1991 r. armatorem holownika zostaje “WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. Z o. o., który eksploatuje go następnie do 2001 roku, kiedy to 22 maja zostaje on sprzedany portugalskiemu armatorowi Calibra-Integres Lignates E Beato S.A. z Azambuja. Dalsze losy nieznane.

*     *     *

TARPAN (IMO: 7629037, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG 2064) – harbor tug built in 1975 by the Soviet shipyard Petrozavod in Leningrad on Polish order. After arriving to the country, he was subordinated to the Port of Gdansk Authority and then from 1984 to the Wydzial Uslug Zeglugowych Morskiego Portu Handlowego in Gdansk. In 1991, the owner of the tug was WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o., who the operates it until 2001, when it was sold to the Portuguese shipowner armatorowi Calibra-Integres Lignates E Beato S.A. from Azambuja. Further fate unknown.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 184 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,30 x 8,31 x 3,09 m,  
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel,
    • ilość pokładów / deck number: 1,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D30/50-4-4 o łącznej mocy / with total power 882 kW / 1.200 KM / HP, 
    • 2 śruby nastawne w dyszach Korta / 2 controllable pitch propeller in Kort nozzles, 
  • Prędkość / Speed: 11 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook,
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:
    • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons,
    • kamizelki ratunkowe / life jackets,
    • 1 radar,
  • Załoga / Crew: 4-5  os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika TARPAN, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug TARPAN, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


*     *      *

ZAWISZA (IMO 8132811, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy Typu Saturn (projekt 498A) zbudowany przez radziecką stocznię Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod z Gorochowca na polskie zamówienie. Po przybyciu do Gdyni otrzymał nazwę ZAWISZA znajdując zatrudnienie w Gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta, gdzie do 2001 roku wykorzystywany był jako holownik stoczniowy. We wrześniu 2001 roku ZAWISZA został sprzedany rosyjskiemu armatorowi ZAO Małaja Sudochodnaja Kampania MACKO z Murmańska, otrzymując nazwę KOLGUYEW (sygnał wywoławczy UGOK). W 2007 roku nowym armatorem holownika został FGUP Rosmorport Azowo – Czernomorskij Basseinovyj Filiał Noworosyjsk a jego portem macierzystym Jejsk.
  • Stoczniowy numer budowy: 367,
  • Data zdania: 15.08.1979 r.
 *     *     *

ZAWISZA (IMO 8132811, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – Type Saturn (Project 498A) harbor tug built by the Soviet shipyard Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod from Gorochowieck on Polish order. After arrival to Gdynia, he was given the name ZAWISZA, finding employment at the Gdynia Shiprepair Yard “Nauta”, where until 2001 he was used as a shipyard tugboat. In Spetember 2001, ZAWISZA was sold to the Russian shipowner ZAO Małaja Sudochodnaja Kampania MACKO from Murmansk, receiving the name KOLGUYEV (call sign: UGOK). In 2007, the new tug shiopowner was FGUP Rosmorport Azowo – Czernomorskij Basseinovyj Filiał Novorosyjsk and his home port: Yeysk.
  • Yard number: 367,
  • Delivery date: 15.08.1979.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 187 t. / --- t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,22 x 8,49 x 3,09 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull, 
    • grodzie / bulkheads: 4,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D-30/50-4-3 – o łącznej mocy / with total power: 884 kW (1.201 HP),
    • 2 śruby nastawne w dyszach Korta / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles,
  • Prędkość / Speed: 11,4 węzła / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • hak holowniczy / towing hook: D98,
  • Uciąg / Bollard Pull: 18,7 t.
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 36 m3,
    • świeża woda / fresh water: 4 m3,
  • Załoga / Crew: 6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
  • https://lk.rs-class.org/regbook/regbookVessel

 *     *     *

Poniżej zdjęcie: holownika ZAWISZA, autorstwa Pana Sigismunda Liedki, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ZAWISZA, made by Mr. Sigismund Liedka, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Z cyklu holowniki ... cz. 35 - PYTON



PYTON (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy zbudowany w 1973 roku przez radziecką stocznię Petrozavod w Leningradzie na polskie zamówienie. Właścicielem klasyfikowanego od 1996 roku jako jednostka śródlądowa holownika jest  Morska Stocznia Remontowa  w Świnoujściu, która od 2013 roku funkcjonuje jako Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A., Zakład w Świnoujściu.

*     *     *

PYTON (IMO: ---, MMSI: ---, Call sign: ---) – harbor tug built in 1973 by the Soviet shipyard Petrozavod in Leningrad on Polish order. The owner classified since 1996 as an inland unit tug is the Morska Stocznia Remontowa Świnoujście, which since 2013 has been operating as the Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Plant in Świnoujście

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 184 tony / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,30 x 8,31 x 3,09 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel,
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D30/50-4-4 o łącznej mocy / with total power 882 kW / 1.200 KM / HP,
    • śruba nastawna / controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 11 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing:
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment: 
    • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons, 
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
    • 1 radar 
  • Załoga / Crew: 4-5  os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika PYTON, Świnoujście kwiecień 2008 r. / Below photos of the tug PYTON, Świnujście April 2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).