środa, 8 października 2025

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 44) - WILSON LOVIISA

WILSON LOVIISA ex RMS GOOLE (IMO: 9213600, MMSI: 314608000, sygnał wywoławczy: 8PBH8, bandera: Barbados) – mały masowiec rzeczno-morski typu Maas, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich, zbudowany w 2005 roku słowacką stocznię Slovenske Lodenice Komarno a. s. z Komarna dla niemieckiego armatora RMS – Rhenus Maritime Services GmbH jako RMS GOOLE. Od maja 2022 pływa pod nazwą WILSON LOVIISA będąc własnością Wilson ASA.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

2002

Położenie stępki:

27.08.2003

Wodowanie:

25.10.2005

Zdanie:

28.12.2005

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 2.069 / DWT: 2.620 t

Wymiary (d x sz x z):

80,08 x 12,40 m x 4,47 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

przedziały wodoszczelne: ?

ilość pokładów: 1

Napęd:

8 cylindrowy silnik diesla Wärtsilä 8L20 – o mocy: 1.300 kW przy 1.000 obr./min.

śruba o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla Sisu 620 DSRG i alternatora – każdy o mocy 120 kVA

awaryjny zespół prądotwórczy

dziobowy ster strumieniowy o mocy 130 kW

Prędkość:

10,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1/1

wymiary ładowni: 49.42 x 10,08 x 7,80 m

wymiary luku: 49,42 x 10,08 m

pokrywy lukowe: System TTS multifold crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno i bele: 3.960 m3 / 139.846 ft3

kontenery: 0 (ładownia: 0 / pokład: 0)

Pojemność zbiorników:

balast: 1.205 m3

paliwo: 140 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

6 ~ 7os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: RMS GOOLE opuszcza Gdańsk, 02.05.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: WILSON LOVIISA, Gdańsk 12.06.2024 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

 

 

sobota, 4 października 2025

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 28 - Holownik H-10

 

H-10 (IMO: , MMSI: 261464000, sygnał wywoławczy: SPWQ) – holownik portowo – redowy projektu H-820 zaprojektowany i zbudowany przez Stocznię Ustka im. E. Kwiatkowskiego w Ustce na zamówienie radzieckiego przedsiębiorstwa Sudoimport, pod numerem budowy B820/22. W dniu 30 listopada 1990 roku przekazany zamawiającemu. Pomimo jednak zapłacenia przez Sudoimport za holownik ok. 1 mln dolarów w rublach i obsadzenia go przez załogę ten ze wzglądu na brak funduszy na sfinansowanie jego przejścia do ostatecznego odbiorcy pozostał w Ustce, co z kolei spowodowało, że koszty jego postoju i utrzymania obciążały Sudoimport, który zwrócił się do polskiego Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego  Centromor z prośbą o wyszukanie potencjalnego nabywcy, co jednak ze względu na osiągi prezentowane przez typ B820 nie było jednak łatwe. Ostatecznie wybawieniem okazała się Polska Marynarka Wojenna RP, która potrzebowała następców dla przewidzianych do wycofania w 1993  roku holowników serii H300/II tj. H-18 (P.W. Świnoujście) i H-16 (P.W. Kołobrzeg). Mający w tym momencie już duże zadłużenie Sudoimport zaoferował B820/22 i będący w podobnej sytuacji bliźniaczy B820/21 za kwotę zaledwie ok. 300 tyś. dolarów, co ostatecznie spowodowało, że Służba Techniczna i Zaopatrzenia Dowództwa Marynarki Wojennej podpisała stosowną umowę zakupu i przejęcia obu jednostek, likwidując w ten sposób potencjalna lukę po wycofaniu obu holowników serii H300/II. Po przeglądzie stoczniowym i doposażeniu w urządzenia łączności i nawigacji oba holowniki w dniu 7 kwietnia 1993 roku zostały przekazane Polskiej Marynarce Wojennej. B821/22 otrzymał oznaczenie H-10 a bliźniaczy B820/21 – H-9. H-10 trafił do 42 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu – uroczyste pierwsze podniesienie bandery miało miejsce 24 czerwca 1993 roku.  Obecnie jednostka ta wchodzi w skład w skład Grupy Pomocniczych Jednostek Pływających 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8.FOW w Świnoujściu.

*     *     *

Holowniki projektu H-820

Nazwa / numer burtowy

Stocznia

Zdanie Sudoimport

Podniesienie bandery

Uwagi

H-9 (ex B820/21)

Stocznia Ustka w Ustce

28.09.1990

27.06.1993

W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu)

H-10 (ex B820/22)

Stocznia Ustka w Ustce

30.11.1990

24.06.1993

W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu)

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

standardowa: --- t. / pełna 149,3 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

22,01 x 6,00 x 2,5 m

Kadłub:

pojedynczy (podwójne dno w rejonie siłowni), stalowy, spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie

grodzie poprzeczne: 3

przedziały wodoszczelne: 4

Napęd:

2 x 4 suwowe, nienawrotne 6 cylindrowe silniki wysokoprężne WSK Mielec Delfin SW680/195 o mocy 125 kW 9165 KM() przy 2.000 obr./min. każdy

2 nawrotne przekładnie redukcyjne

2 linie wałów zakończone 2 śrubami umieszczonymi w obrotowych dyszach Korta

Ster:

2 obrotowe dysze Korta odchylane +/- 35˚ na obie burty, napędzane elektrohydrauliczną maszyną sterową

Prędkość:

9,1 ~ 10 w.

Zasięg:

b.d.

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze ZE266/52 o mocy 35 kVA  składające się z silnika wysokoprężnego o mocy 28 kW i synchronicznej prądnicy samowzbudnej prądu przemiennego

Wyposażenie cumownicze/holownicze:

specjalny hak holowniczy

pachoły holownicze

stalowe i propylenowe liny holownicze

Uciąg na palu:

4,6 t.

Wyposażenie p.poż.

brak

Wyposażenie dodatkowe:

2 reflektory

Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:

radar nawigacyjny

kompas magnetyczny

radionamiernik

echosonda

log elektromagnetyczny

radiotelefony

Uzbrojenie:

brak

Pojemność ładunkowa:

zdolność do przewiezienia ładunku do 2,5 t. lub 12os. i ładunku do 1,5 t

Pojemność zbiorników:

paliwo: 10,8m3

olej smarny: 0,57 m3

woda pitna: 3 m3

Załoga:

6 os.

*     *     *

Bibliografia

Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona

Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017

Internet

*     *     *

Poniżej holownik H-10 w trakcie pracy oraz manewrów wewnątrz portu Świnoujście (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).