środa, 7 sierpnia 2024

Z cyklu samochodowce/pojazdowce ... cz. 7 - ARC DEFENDER

ARC DEFENDER ex TOMAR (IMO: 9375264, MMSI: 338145000, Sygnał wywoławczy: WDM6793, Bandera: Stany Zjednoczone AP, Port macierzysty: Willmington) – pojazdowiec PCTC (Pure Car and Truck Carrier), zbudowany przez japońską stocznię Mitsubishi Heavy Industries Ltd. z Kobe na zamówienie szwedzkiego armatora Wilhelmsen Lines Shipowning jako TAMAR. Od 15 stycznia 2022 roku pod nazwą ARC DEFENDER pływa w barwach amerykańskiego armatora ARC – American Roll-On/Roll-Off Lines.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

2237

Położenie stępki:

10.03.2008

Wodowanie:

12.07.2008

Ukończenie:

24.10.2008

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 61.328 / DWT: 22.144 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

199,99 x 32,26 x 11.03 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

materiał: stal

grodzie poprzeczne: 9

Napęd:

1 x 2 suwowy 7 cylindrowy silnik diesla Mitsubishi 7UEC60LSII o mocy 13.240 kW przy 105 obr./min

śruba: 1 x pięciopłatowa o stałym skoku

Prędkość:

23,3 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla MAN-B&W Holeby 6L28/32H i alternatora

1 x awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Cummins L10 i alternatora

dziobowy ster strumieniowy: Hitachi o mocy 1.800 kW

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady: 12 (łącznie 54.299 m2 powierzchni)

Pojemność ładunkowa:

6.542 RT43 (jednostka RT43 = 7,38975 m2)

auta osobowe: 3.000

busy: 400

Wyposażenie ro-ro:

rampa rufowa: 307 t. SWL, wymiary: 7,00 x ? m

rampa burtowa: 35 t. SWL, wymiary: 6,50 x ? m

ramy wewnętrzne

Zbiorniki:

balast: 9.434 m3

Załoga:

22 os.

*     *     *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: ARC DEFENDER, Gdańsk, 10.07.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

poniedziałek, 5 sierpnia 2024

Z cyklu pogłębiarki ... (cz. 1) - URSA

URSA (IMO 9986491, MMSI: 261000840, sygnał wywoławczy: SPG2417, bandera: Polska) – pogłębiarka ssąca nasiębierna ze smokiem wleczonym, zbudowana w 2024 roku przez fińską stocznię Uudenkaupungin Tyovene Oy w Uusikaupunki na zamówienie Urzędu Morskiego w Gdyni.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

Uudenkaupungin Tyovene 222258

Wodowanie:

19.09.2023

Zdanie:

?.05.2024

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

1195 BRT / 359 NT

Wymiary (d. x s. x z.):

62,75 x 12,00 x 3,90 m

Kadłub:

stalowy, spawany

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

2 x 4 suwowe, rzędowe, 6 cylindrowe silniki diesla: Cummins QSK19-M – każdy o mocy: 559 kW (760 KM) pry 2.100 obr./min.

śruby: 2

dziobowy ster strumieniowy

Prędkość:

bez urobku 11,0 w.

z urobkiem: 8,0 w.

Urządzenia pogłębiające:

ramę ssące (smok wleczony)

ilość: 1

maksymalna głębokość pogłębiania: 18 m

Wyposażenie pokładowe:

1 dźwig pokładowy SWL 5t na 8,0 m lub SWL 3 t. na 12 m.

Pojemność ładowni:

950 m3

Załoga:

8 os.

*     *     *

Poniżej: URSA w Gdańsku 01.07.2024, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









Poniżej: URSA w Gdańsku 04.07.2024, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: URSA w Gdańsku 11.07.2024, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


Poniżej: URSA w Gdańsku 14.07.2024, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Aktualziacja 09.09.2024 Poniżej: URSA w Gdańsku 08.08.2024, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


Aktualziacja 11.10.2024 Poniżej: URSA we Władysławowie 02.10.2024, zdjęcie: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)