sobota, 4 lutego 2023

Z cyklu "U-bootwaffe" ... cz. 6 - U 400 Typ VIIC

 

U 400 Typ VIIC

Stocznia:

Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden

Numer zamówienia:

32

Zamówienie:

25.08.1941

Położenie stępki:

18.11.1942

Wodowanie:

08.01.1944

Wcielenie do służby:

18.03.1944

Numer pocztowy:

M 49 932

Przebieg służby:

18.03.1944 - 31.10.1944

5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)

01.11.1944 - 15.12.1944

11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)

15.12.1944

Zatonął w połowie grudnia na brytyjskim polu minowym HW A 3 (pozycja 50°33,16'N/05°11.37').

Dowódcy:

18.03.1944 - 15.12.1944

KL Horst Creutz

Liczba patroli: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 400 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych

19.03. – 31.03.1944

Kiel – próby sprawności okrętu w ramach UAK

02.04. – 05.04.1944

Swinemünde – szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Szkoły Obrony Przeciwlotniczej

07.04. – 16.04.1944

Danzig – próby sprawności okrętu w ramach UAK

18.04. – 25.04.1944

Pillau – szkolenie załogi w ramach 20 Flotylli U-bootów

27.04. – 08.06.1944

Hela – rejsy szkoleniowe w ramach Agru-Front

31.05. – 02.06.1944

Danzig – pobyt w stoczni Holm w celu naprawy windy łańcucha kotwicznego

10.06. – 19.06.1944

Gotenhafen – pobyt w miejscowej stoczni w celu naprawy systemu odprowadzania spalin

21.06. – 27.06.1944

Hela – kontynuacja szkolenia w ramach Agru-Front

30.06. – 10.07.1944

Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 20 Flotylli U-bootów

11.07. – 24.07.1944

Pillau – szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 27 Flotylli U-bootów

25.07. – 27.07.1944

Königsberg – pobyt w stoczni Schichau w celu przeprowadzenia prac remontowych

29.07. – 07.08.1944

Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 21 Flotylli U-bootów

08.08. – 09.08.1944

Rønne/Bornholm – próby sprawności hydrofonów w ramach UAG-Schall

10.08. – 04.10.1944

Kiel – pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu przeprowadzenia przeglądu, prac konserwacyjnych oraz montażu chrap

05.10. – 06.10.1944

Kiel – próby sprawności działania chrap w ramach UAK

06.10. – 07.10.1944

Kiel – pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu przeprowadzenia prac usprawniających działanie oraz obsługę działka kal. 37 mm

08.10. – 09.10.1944

Kiel – próba sprawności nadajnika oraz broni artyleryjskiej

11.10. – 17.10.1944

Swinemünde – szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej VII Szkoły Obrony Przeciwlotniczej

20.10. – 26.10.1944

Kiel – pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu przeprowadzenia przeglądu instalacji chrap

27.10. – 31.10.1944

Kiel – pobyt w stoczni Krupp Germaniawerft w celu wymiany głowicy chrap

01.11. – 02.11.1944

Kiel – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

05.11.1944 U 400 pod dowództwem Horsta Creutza opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do położonej na terytorium okupowanej Norwegii bazy w Horten. Tego samego dnia przebywający w kwadracie AO 7216 okręt Creutza zaplątał się w sieć zagrodową, z której to oswobodził go holownik Nr 26, który następnie odholował go do bazy w Århus, gdzie dokonano sprawdzenia stanu jego podwodzia a w szczególności obu wałów, śrub i sterów. Cztery dni później 9 listopada U 400, w towarzystwie eskorty opuścił Århus, po czym skierował się przez punkt Sch.15 na drogę nr 28. Następnego dnia okręt Creutza zawinął do Horten, gdzie ostatecznie przygotować go miano do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (15.11.1944 – 15.12.1944)

15.11. U 400 pod dowództwem Horsta Creutza wraz z U 1276 oraz U 322 opuścił Horten, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Kanału św. Jerzego. Następnego dnia, w celu uzupełnienia zapasów zawinięto do Kristiansand, które opuszczono 18 listopada. 15 grudnia zmierzający w stronę swojego rejonu operacyjnego U 400 zatonął na brytyjskim polu minowym HW A 3 (pozycja 50°33,16'N/05°11.37').

Uwagi

Poprzednie wersje końcowych losów U 400 głosiły, że

w połowie grudnia 1944 roku zatonął on w pobliżu wybrzeża Cornish na polu minowym HY A1 (50˚39,9'N/05˚05'W)

w dniu 17 grudnia 1944r. został zatopiony na południe od Cork (pozycja 51˚16N/08˚05W). bombami głębinowymi przez brytyjską fregatę HMS Nyasaland

Członkowie załogi U 400 polegli w dniu 15.12.1944 (W kolejności alfabetycznej)

Nazwisko

Imię

Stopień

Rok urodzenia

Bauer

Willi

MtrOGfr

15.02.1924

Bonneß

Wilhelm

OMasch

10.09.1918

Brune

Wolfgang

MechGfr.(A)

13.02.1924

Bublitz

Hans

MaschOGfr

16.05.1925

Cappel

Otto

OBtsMt

13.06.1920

Creutz

Horst

KpLt.01.12.42

19.05.1915

Dipp

Wilhelm

FkMt

07.07.1923

Dlugosch

Gotthard

OStrm

29.08.1918

Dorr

Helmut

MtrOGfr

28.06.1924

Ebert

Herbert

MtrOGfr

28.04.1925

Eichelmann

Gerhard

MaschOGfr

06.01.1925

Eichler

Kurt

FkOGfr

19.06.1925

Engel

Bruno

MaschGfr

18.08.1924

Engelhardt

Alexander

MtrOGfr

15.10.1924

Enskat

Erich

MtrGfr

18.08.1925

Frahm

Günther

MaschOGfr

11.12.1924

Gärtner

Gerhard

MechGfr

06.10.1925

Gier

Helmut

MaschOGfr

19.11.1924

Graßhoff

Werner

MaschMt

15.08.1923

Gründinger

Josef

MtrOGfr

25.05.1925

Hager

Hilmar

MaschOGfr

22.02.1925

Hanke

Wilhelm

MtrOGfr

10.10.1925

Helwich

Kurt

OSanMt

19.11.1919

Herold

Franz

MtrOGfr

12.06.1925

Hertlein

Johann

MtrGfr

10.11.1925

Himpel

Ingomar

MtrGfr

29.03.1925

Huhn

Friedrich

MtrOGfr

13.10.1925

Ingerling

Georg

MaschOGfr

17.04.1924

Jakesch

Otto

FkOGfr

06.04.1924

Kamphausen

Herbert

MaschMt

19.01.1921

Klein

Ulrich

FkOGfr

07.09.1924

Kleinmann

Ernst

OMasch

28.03.1915

Kunze

Werner

MaschGfr

24.12.1921

Küpper

Horst

MaschGfr

29.11.1925

Labuhn

Kurt

MaschOGfr

19.03.1923

Laue

Werner

MaschMt

14.12.1922

Leistner

Heinz

MechMt

03.08.1921

Lipinski

Alfons

MaschMt

05.04.1920

Maas

Wilhelm-Theodor

BtsMt

10.08.1919

Naumann

Hermann-Berhard

Lt.z.S

18.06.1923

Növe

Horst-Erich

Lt.ing

18.09.1923

Rosen

Wilhelm

MaschMt

09.06.1924

Rudolph

Paul

MaschOGfr

15.09.1923

Schmid

Adolf

MaschMt

17.02.1920

Schön

Walter

Lt.z.S

15.02.1924

Schröder

Ernst

FkMt

24.06.1920

Schulze

Alfred

OBtsMt

11.04.1919

Seibert

Helmut

MaschOGfr

27.02.1924

Strobl

Richard

MaschOGfr

17.03.1923

Willms

Ubbo

MtrOGfr

17.01.1925

Bibliografia

http://uboat.net

www.ubootwaffe.net

http://uboatarchive.net

http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm

http://www.u-boot-archiv.de

http://www.u-historia.com

Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4

Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5

Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 375 - U 435

Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945

Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3

Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1

Poniżej godło U 400 (źródło: Georg Hogel - Embleme Wappen Malings deutscher U-boote 1939-1945)

 


 

wtorek, 31 stycznia 2023

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 19 - SEEHUND

SEEHUND (pol. Foka) – niemiecka miniaturowa dwuosobowa łódź podwodna z czasów II Wojny Świtowej, zaprojektowana przez zespół Marinebaurata Grima (projekt nosił dwa oznaczenia: Typ XXVIIB5 / Typ 127), przeznaczona do operowania na wodach przybrzeżnych. Do jej napędu wykorzystano pochodzący z ciężarówki 60 konny silnik wysokoprężny Bussing (do marszu na powierzchni) oraz 25 konny silnik elektryczny firmy AEG do marszu w zanurzeniu. Głównym uzbrojeniem Seehunda tak jak i na wcześniejszych typach były dwie, podczepione do kadłuba torpedy, w tym przypadku T-IIIc o kal. 533 mm. Z planowanych do zbudowania 1000 jednostek do końca działań wojennych ukończono zaledwie 285, z czego tylko 137 przyjęto do służby. W trakcie trwającej od stycznia do kwietnia 1945 służby Seehundy przeprowadziły 142 misje bojowe, tracąc 35 jednostek, w zamian jednak zatapiając 8 statków o łącznym tonażu 17,301 ton oraz uszkadzając 3 o łącznym tonażu 18.384 ton.

 

*     *     *

 

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność: / Tonnage:

14,9 t.

Wymiary (d x sz): / Dimensions (l x b):

11,85 x 1,7 m

Kadłub: / Hull:

pojedynczy / single hull

materiał / material: stal / steel

Napęd (spalinowo – elektryczny): / Propulsion (diesel – electric):

1 x 6 cylindrowy silnik wysokoprężny Bussing / 1 x 6 cylinders Bussing diesel engine – o mocy / with power: 60 KM

1 x silnik elektryczny AEG / 1 x AEG electric engine – o mocy / with power: 25 KM

8 baterii akumulatorów / 8 acu. batteries: 7MAL210

śruba / propeller: 1 x 3-skrzydłowa / 1 x 3-bladed

Prędkość: / Speed:

wynurzony / surfaced: 7,7 w. / kn.

zanurzony / submerged: 6,0 w. / kn.

Zasięg: / Range:

wynurzony / surfaced: 270 Mm przy 7,7 w. / 270 Sm at 7,7 kn.

zanurzony / submerged: 63 Mm przy 3 w. / 63 Sm at 3 kn.

Głębokość zanurzenia: / Diving depth

30 ~ 70 m.

Uzbrojenie: / Armament:

2 x torpedy T-IIIc kal. 533 mm / 2 x T-IIIc torpedoes cal. 533 mm

Peryskop: / Persicope:

1 (obrotowy, nie wysuwany o długości 1,5 m) / 1 (rotatable, non-retractable, 1,5 m long)

Załoga: / Crew:

2 os./ pers.

 

*     *     *

 

Bibliografia / Bibliography:

http://www.uboataces.com/midget-seehund.shtml

https://www.uboat.net/types/seehund.htm

 

*     *     *

 

Poniżej: Seehund, Muzeum Morskie w Hamburgu (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: Seehund, International Maritme  Museum in Hamburg (to enlarge, click on the photo).