USNS PATUXENT (T-AO201, sygnał wywoławczy: NROS) – amerykański zbiornikowiec zaopatrzeniowy floty typu Henry. J. Kaiser (projekt opracowany według cywilnych specyfikacji), pierwsza jednostka z ulepszonej wersji posiadającej podwójne poszycie kadłuba zbudowana w stoczni Avondale Shipyard w Nowym Orleanie. Od momentu wejścia do służby eksploatowany jest przez rządową agencję Military Sealift Command (MSC).
* * *
| 
   Zbiornikowce floty typu Henry J. Kaiser  | 
 ||||
| 
   Nazwa (numer burtowy)  | 
  
   Położenie stępki  | 
  
   Wodowanie  | 
  
   W służbie:  | 
  
   Status  | 
 
| 
   USNS HENRY J. KAISER (T-AO-187)  | 
  
   22.08.1984  | 
  
   05.10.1985  | 
  
   19.12.1986  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   USNS JOSHUA HUMPHREYS (T-AO-188)  | 
  
   17.12.1984  | 
  
   22.02.1986  | 
  
   03.04.1987  | 
  
   W służbie MSC Atlantyk  | 
 
| 
   USNS JOHN LENTHALL JR. (T-AO-189)  | 
  
   15.07.1985  | 
  
   09.08.1986  | 
  
   25.06.1987  | 
  
   W służbie MSC Atlantyk  | 
 
| 
   USNS ANDREW J HIGGINS (T-AO-190)  | 
  
   21.1.1985  | 
  
   11.01.1987  | 
  
   22.10.1987  | 
  
   Sprzedany do Chile w 2010  | 
 
| 
   BENJAMIN ISHERWOOD (T-AO-191)  | 
  
   12.07.1986  | 
  
   15.08.1988  | 
  
   Budowa anulowana w 1993 roku przy stanie ukończenia 95,3 %  | 
 |
| 
   HENRY ECKFORD (T-AO-192)  | 
  
   22.01.1989  | 
  
   14.08.1989  | 
  
   Budowa anulowana w 1993 roku przy stanie ukończenia 84 %  | 
 |
| 
   USNS WALTER S DIEHL (T-AO-193)  | 
  
   07.08.1986  | 
  
   10.10.1987  | 
  
   13.09.1988  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   USNS JOHN ERICSSON (T-AO-194)  | 
  
   15.03.1989  | 
  
   21.04.1990  | 
  
   19.03.1991  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   USNS LEROY GRUMMAN (T-AO-195)  | 
  
   06.07.1987  | 
  
   03.12.1988  | 
  
   02.08.1989  | 
  
   W służbie MSC Atlantyk  | 
 
| 
   USNS KANAWHA (T-AO-196)  | 
  
   13.07.1989  | 
  
   22.09.1990  | 
  
   10.12.1991  | 
  
   W służbie MSC Atlantyk  | 
 
| 
   USNS PECOS (T-AO-197)  | 
  
   17.02.1989  | 
  
   23.09.1989  | 
  
   06.07.1990  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   USNS BIG HORN (T-AO-198)  | 
  
   09.10.1989  | 
  
   02.02.1991  | 
  
   21.05.1992  | 
  
   W służbie MSC Atlantyk  | 
 
| 
   USNS TIPPECANOE (T-AO-199)  | 
  
   19.11.1990  | 
  
   16.05.1992  | 
  
   08.02.1993  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   USNS GUADALUPE (T-AO-200)  | 
  
   09.07.1990  | 
  
   05.10.1991  | 
  
   25.09.1992  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   USNS PATUXENT* (T-AO-201)  | 
  
   16.10.1991  | 
  
   23.07.1994  | 
  
   22.06.1995  | 
  
   W służbie MSC Atlantyk  | 
 
| 
   USNS YUKON* (T-AO-202)  | 
  
   13.05.1991  | 
  
   06.02.1992  | 
  
   25.03.1994  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   USNS LARAMIE* (T-AO-203)  | 
  
   10.01.1994  | 
  
   06.05.1995  | 
  
   07.05.1996  | 
  
   W służbie MSC Atlantyk  | 
 
| 
   USNS RAPPAHANNOCK* (T-AO-204)  | 
  
   29.06.1992  | 
  
   14.01.1995  | 
  
   07.11.1995  | 
  
   W służbie MSC Pacyfik  | 
 
| 
   *jednostki z podwójnym kadłubem dostosowanym do przepisów Oil Pollution Act z 1990 roku  | 
 ||||
* * *
| 
   Dane techniczne  | 
 |
| 
   Wyporność (pełna):  | 
  
   40.900  | 
 
| 
   Wymiary (d. x sz. x z.):  | 
  
   206,6 x 29,7 x 11,0 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   podwójnoposzyciowy, stalowy, spawany  | 
 
| 
   Napęd:  | 
  
   2 x 10 cylindrowe silniki diesla Colt-Pielstick 10PC4.2.V o łącznej mocy 16.270 KM (każdy)  | 
 
| 
   2 wały z dwiema 2 skrzydłowymi nastawnymi śrubami  | 
 |
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   5 generatorów z czego: 2 napędzanie przez silniki spalinowe firmy Caterpillar model 3608 IL 8 (oba o mocy 2.500 kW), 2 prądnice wałowe (każda o mocy 2.500 kW), 1 awaryjny zestaw prądotwórczy napedzany przez silnik spalinowy (o mocy 500 kW)  | 
 
| 
   Prędkość:  | 
  
   20 węzłów  | 
 
| 
   Zasięg:  | 
  
   6.000 mil morskich przy prędkości 20 węzłów  | 
 
| 
   Wyposażenie do przekazywania zaopatrzenia:  | 
  
   5 stacji zaopatrzeniowych – 3 na sterburcie i 2 na bakburcie, zdolne do zaopatrywania dwóch jednostek jednocześnie podczas marszu burta w burtę  | 
 
| 
   2 maszty do podawania na zaopatrywane okręty suchego zaopatrzenia  | 
 |
| 
   Pojemność zbiorników:  | 
  
   paliwo: 25.300m3  | 
 
| 
   oleje smarne: ~ 25.000 galonów  | 
 |
| 
   woda pitna: ~ 105.000 galonów  | 
 |
| 
   woda do kotłów: ~ 88.000 galonów  | 
 |
| 
   miejsce przeznaczone na ładunki suche o powierzchni 690 m2, zdolne pomieścić 8 chłodzonych kontenerów 20 stopowych  | 
 |
| 
   Wyposażenie elektroniczne:  | 
  
   2 radary nawigacyjne AN/SPS-59 LN-66  | 
 
| 
   systemy komunikacji i wymiany danych  | 
 |
| 
   Systemy walki elektronicznej:  | 
  
   brak: przewidziane miejsce pod montaż systemu obrony przed torpedami: AN/SQL-25 Nixie  | 
 
| 
   Uzbrojenie:  | 
  
   Brak: przewidziane miejsce pod montaż 2 zestawów obrony bezpośredniej Mk.15 Phalanx kal. 20 mm oraz gniazda do montażu karabinów maszynowych kal. 12,7 mm  | 
 
| 
   Wyposażenie lotnicze:  | 
  
   pokład lotniczy na rufie  | 
 
| 
   Załoga:  | 
  
   maks. 103 os.  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia  | 
 
  Norman Polmar – Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet, wydanie 2012 | 
 
* * *
Poniżej USNS PATUXENT przybywa do portu w Gdańsku, 02.06.2022, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej USNS PATUXENT przy Nabrzeżu Dworzec Drzewny, 02.06.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):