sobota, 6 sierpnia 2022

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 79 - USNS LEROY GRUMMAN (T-AO-195)

USNS LEROY GRUMMAN (T-AO-195, sygnał wywoławczy: NNLG) – amerykański zbiornikowiec zaopatrzeniowy floty typu Henry. J. Kaiser (projekt opracowany według cywilnych specyfikacji), zbudowany w stoczni Avondale Shipyard w Nowym Orleanie. Patronem jednostki jest Leroy Grumman (1895 – 1982) amerykański przedsiębiorca i konstruktor lotniczy. Od momentu wejścia do służby zbiornikowiec eksploatowany jest przez rządową agencję Military Sealift Command (MSC).

*     *     *

Zbiornikowce floty typu Henry J. Kaiser

Nazwa (numer burtowy)

Położenie stępki

Wodowanie

W służbie:

Status

USNS HENRY J. KAISER

(T-AO-187)

22.08.1984

05.10.1985

19.12.1986

W służbie MSC Pacyfik

USNS JOSHUA HUMPHREYS

(T-AO-188)

17.12.1984

22.02.1986

03.04.1987

W służbie MSC Atlantyk

USNS JOHN LENTHALL JR.

(T-AO-189)

15.07.1985

09.08.1986

25.06.1987

W służbie MSC Atlantyk

USNS ANDREW J HIGGINS

(T-AO-190)

21.1.1985

11.01.1987

22.10.1987

Sprzedany do Chile w 2010

BENJAMIN ISHERWOOD

(T-AO-191)

12.07.1986

15.08.1988

Budowa anulowana w 1993 roku przy stanie ukończenia 95,3 %

HENRY ECKFORD

(T-AO-192)

22.01.1989

14.08.1989

Budowa anulowana w 1993 roku przy stanie ukończenia 84 %

USNS WALTER S DIEHL

(T-AO-193)

07.08.1986

10.10.1987

13.09.1988

W służbie MSC Pacyfik

USNS JOHN ERICSSON

(T-AO-194)

15.03.1989

21.04.1990

19.03.1991

W służbie MSC Pacyfik

USNS LEROY GRUMMAN

(T-AO-195)

06.07.1987

03.12.1988

02.08.1989

W służbie MSC Atlantyk

USNS KANAWHA

(T-AO-196)

13.07.1989

22.09.1990

10.12.1991

W służbie MSC Atlantyk

USNS PECOS

(T-AO-197)

17.02.1989

23.09.1989

06.07.1990

W służbie MSC Pacyfik

USNS BIG HORN

(T-AO-198)

09.10.1989

02.02.1991

21.05.1992

W służbie MSC Atlantyk

USNS TIPPECANOE

(T-AO-199)

19.11.1990

16.05.1992

08.02.1993

W służbie MSC Pacyfik

USNS GUADALUPE

(T-AO-200)

09.07.1990

05.10.1991

25.09.1992

W służbie MSC Pacyfik

USNS PATUXENT*

(T-AO-201)

16.10.1991

23.07.1994

22.06.1995

W służbie MSC Atlantyk

USNS YUKON*

(T-AO-202)

13.05.1991

06.02.1992

25.03.1994

W służbie MSC Pacyfik

USNS LARAMIE*

(T-AO-203)

10.01.1994

06.05.1995

07.05.1996

W służbie MSC Atlantyk

USNS RAPPAHANNOCK*

(T-AO-204)

29.06.1992

14.01.1995

07.11.1995

W służbie MSC Pacyfik

*jednostki z podwójnym kadłubem dostosowanym do przepisów Oil Pollution Act z 1990 roku

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (pełna):

42.382

Wymiary (d. x sz. x z.):

206,6 x 29,7 x 11,0 m

Kadłub:

jednoposzyciowy, stalowy, spawany

Napęd:

2 x 10 cylindrowe silniki diesla Colt-Pielstick 10PC4.2.V o łącznej mocy 16.270 KM (każdy)

2 wały z dwiema 2 skrzydłowymi nastawnymi śrubami

Urządzenia pomocnicze:

5 generatorów z czego: 2 napędzanie przez silniki spalinowe firmy Caterpillar model 3608 IL 8 (oba o mocy 2.500 kW), 2 prądnice wałowe (każda o mocy 2.500 kW), 1 awaryjny zestaw prądotwórczy napedzany przez silnik spalinowy (o mocy 500 kW)

Prędkość:

20 węzłów

Zasięg:

6.000 mil morskich przy prędkości 20 węzłów

Wyposażenie do przekazywania zaopatrzenia:

5 stacji zaopatrzeniowych – 3 na sterburcie i 2 na bakburcie, zdolne do zaopatrywania dwóch jednostek jednocześnie podczas marszu burta w burtę

2 maszty do podawania na zaopatrywane okręty suchego zaopatrzenia

Pojemność zbiorników:

paliwo: 28.300 ~ 28.600 m3

oleje smarne: ~ 25.000 galonów

woda pitna: ~ 105.000 galonów

woda do kotłów: ~ 88.000 galonów

miejsce przeznaczone na ładunki suche o powierzchni 690 m2, zdolne pomieścić 8 chłodzonych kontenerów 20 stopowych

Wyposażenie elektroniczne: 

2 radary nawigacyjne AN/SPS-59 LN-66

systemy komunikacji i wymiany danych

Systemy walki elektronicznej:

brak: przewidziane miejsce pod montaż systemu obrony przed torpedami: AN/SQL-25 Nixie

Uzbrojenie:

brak: przewidziane miejsce pod montaż 2 zestawów obrony bezpośredniej Mk.15 Phalanx kal. 20 mm oraz gniazda do montażu karabinów maszynowych kal. 12,7 mm

Wyposażenie lotnicze:

pokład lotniczy na rufie

Załoga:

maks. 103 os.

*     *     *

Bibliografia

Norman Polmar - Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet, wydanie 2012

*     *     *

Poniżej USNS LEROY GRUMMAN (T-AO-195) w Gdańsku, 27.07.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):















Aktualizacja 31.10.2022: Poniżej USNS LEROY GRUMMAN (T-AO-195) w Gdynia, 30.10.2022, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
 











Aktualizacja 31.10.2022: Poniżej USNS LEROY GRUMMAN (T-AO-195) w Gdynia, 30.10.2022, zdjęcia: Izabella Bilińska (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):




 

 

 

środa, 27 lipca 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 58 - SZCZECIN (II)

SZCZECIN (II) (IMO: 9594224, MMSI: 311055400, sygnał wywoławczy: C6ZH3, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez chińską stocznię Xingang Shipbuilding Heavy Industry z Tianjin dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (statek zarejestrowany został na spółkę zależną PŻM – Ceres One Shipping Ltd.). Matką chrzestną statku została Pani Teresa Kołogrecka-Bajek – nauczycielka szczecińskiego liceum. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Wiesław Cholewa, zaś trasa jego rejsu wiodła do portu Groote Eylandt a następnie Durbanu gdzie załadował ładunek rudy manganu. 10 czerwca 2012 roku statek po raz pierwszy przybył do Świnoujścia.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

345-15

Położenie stępki:

08.10.2011

Wodowanie:

15.12.2011

Zdanie:

14.03.2012

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 24.145 / DWT: 37.930 t

Wymiary (d x sz x z):

189,99 x 28,50 m x 10,40 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

ilość pokładów: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Yichang Marine Diesel Engine Plant - Wärtsila NSD 6RTA48T-B – o mocy: 7.368 kW

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla Wärtsila W4L20 – każdy 635 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla AGCO Sisu 634

Prędkość:

14,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 5/5

wymiary luków:

1 x 16,0 x  16,0 m

3 x 22,3 x 18,0 m

1 x 21,6 x 18,0 m

Pojemność całkowita wszystkich ładowni (m3):

ziarno: 49.031 m3

Pojemność zbiorników:

balast: 22.667,9 m3

paliwo: 1.771 m3

woda pitna: 368 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

4 dźwigi pokładowe Tsuji HDHS3028S każdy o unosie 30 ton

Załoga:

29 os./ pers.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: SZCZECIN (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia 15.05.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: SZCZECIN (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia 17.05.2022 rok, zdjęcia:  Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: SZCZECIN (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia 25.05.2022 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: SZCZECIN (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia 27.05.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: SZCZECIN (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia 02.06.2022 rok, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (wkrótce), Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

 

Poniżej: SZCZECIN (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia 10.06.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 13.11.2022: Poniżej: SZCZECIN (II) w  Gdańsku 10.11.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 







Aktualizacja 17.11.2022: Poniżej: SZCZECIN (II) w  Gdańsku 16.11.2022 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).