sobota, 6 listopada 2021

Z cyklu: "Podróże shipspottera" ... cz. 2 - Rejs Galarem po Stoczni

Jedną z najciekawszych atrakcji Gdańska ostatnich lat są niewątpliwie rejsy repliką galara po Motławie i wokół wyspy Ostrów, które od 2018 roku organizowane są przez „Fundację Galar” pod nazwami: „Rejs Galarem po Gdańsku”, „Rejs Galarem po Stoczni”, „Rejs Zachód Słońca na stoczni oraz Gdańsk o zmierzchu” czy „Nocny rejs Galarem po Stoczni”. No ale właściwie, co to jest ten galar – galar to krótko mówiąc starodawna, drewniana wiślana łódź, która w XVII i XVIII wieku pływała po wodach Motławy transportując m.in. zboże, węgiel czy też sól. Współczesny galar to także drewniana, przestronna łódź, z tym że mogąca zabrać na swój pokład nie towar a 12 pasażerów.

Poniżej fotorelacja z moich dwóch podróży galarem po terenach stoczniowych, jakie odbyłem w czerwcu 2020 roku oraz w październiku 2021 roku. Na atrakcyjność i zarazem wyjątkowość tego rejsu wpływa fakt, że większość jego trasy wiedzie przez tereny stoczniowe, które (co jest raczej zrozumiałe) są na co dzień zamknięte dla zwykłych ludzi. Start tego jak i innych w/w rejsów ma miejsce na terenie dawnej Stoczni Cesarskiej a konkretnie w pobliżu mariny „Przystań Cesarska”, w basenie jednej z dwóch, nieistniejących już pochylni stoczniowych.

Poniżej galary w swoim porcie, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Po odcumowaniu trasa naszego rejsu wiedzie w lewo, w kierunku mostu pontonowego na wyspę Ostrów. Po drodze po naszej lewej stronie mijamy tereny dawnej Stoczni Cesarskiej, w której części obecnie mieści się stocznia Sunreef Yachts specjalizująca się w budowie luksusowych jachtów a po prawej położone na wyspie Ostrów tereny po Stoczni Gdańskiej – nabrzeża: Trawlerowe Nowe, Trawlerowe Stare.

Stocznia Sunreef Yachts, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok

październik 2021 rok



Nabrzeże Trawlerowe Nowe, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

 czerwiec 2020 rok

październik 2021 rok

Nabrzeże Trawlerowe Stare, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Nabrzeże Remontowe i cumujący przy nim norweski wycieczkowiec NORDSTJERNEN, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Most pontonowy na wyspę Ostrów, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Za mostem pod którym dzięki swojej niskiej sylwetce galar może swobodnie przepłynąć, po naszej lewej stronie rozciągają się tereny stoczniowe zajmowane obecnie przez stocznie: Safe Engineering Services Co. Ltd. Sp. z o. o., Baltic Engineering Sp. z o. o. Sp. K., pomniejsze zakłady konstrukcyjno-remontowe oraz tereny na których do niedawna funkcjonował Zakład Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta, w skład którego wchodzą m.in. dwie pochylnie (dawny Wydział K-3 Stoczni Gdańskiej). Po naszej prawej stronie natomiast mijamy tereny pochylni C-1, które obecnie wykorzystywane są głownie do budowy elementów konstrukcji okrętowych i offshore oraz miejsca, w których cumują odstawione na dłuższy postój jednostki. Kolejną ze stoczni jaką mijamy na tym etapie rejsu jest, położona na lewym brzegu, wchodząca w skład grupy Remontowa Holding stocznia Remontowa Shipbuilding S.A., która specjalizuje się w budowie jednostek z branży offshore, nowoczesnych promów czy też jednostek budowanych na potrzeby Polskiej Marynarki Wojennej. Po prawej stronie mijamy natomiast kolejne tereny stoczniowe, Basen Ostrawica IV oraz funkcjonujący do dzisiaj elewator.

Dok pływający stoczni Safe Engineering Services Co. Ltd. Sp. z o. o. (do niedawna dok firmy Alkor), zdjęcie z 16.10.2010 roku, autor Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 
Pływający dok stoczni Baltic Engineering Sp. z o. o. Sp. K. wraz z remontowanymi w nim jednostkami, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok

październik 2021 rok

Znajdujący się za dokiem stoczni Safe basen ograniczony od lewej pirsem a od prawej nabrzeżem Podokowe, zdjęcie z czerwca 2020 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Nabrzeże Podokowe i remontowane przy nim jednostki, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok


październik 2021 rok
 

Umieszczony na lądzie na nabrzeżu Podokowe wrak latarniowca MOTORFYRSKIB No. 2, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

 

Nabrzeże Drewnica, dźwigi oraz budowane przy nim jednostki, zdjęcia z czerwca 2020 roku, autor Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)



Nabrzeże Drewnica oraz obiekty dawnego Zakładu Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Basen stoczniowy wraz z zacumowanym w nim, oczekującymi na remont / przebudowę jednostkami, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok



październik 2021 rok
 

Ujęcie na fragment nabrzeża Drewnica oraz dwa pływające doki, zdjęcie z czerwca 2020 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Tereny stoczniowe na których do niedawna funkcjonował Zakład Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta, zdjęcia z czerwca 2020 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)




Wyspa Ostrów – Pochylnia C1 oraz żurawie, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


 Wyspa Ostrów – jednostka zaopatrzeniowa platform wiertniczych BLUE BETA stojąca na tzw. odstawce, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autorzy:, Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
 



Fragment nabrzeża CN 100, które obecnie wykorzystywane jest m.in. do cięcia na złom wycofanych jednostek m.in. widocznego na zdjęciu pontonu po żurawiu pływającym DP-2, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Stocznia REMONTOWA SHIPBUILDING S.A., Nabrzeże CN 100, pochylnie: CP 1a, CP 1b oraz wyposażane nowo zbudowane jednostki, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok











październik 2021 rok



 
 

 







 
Wyspa Ostrów – Basen Ostrawica IV i cumujący w nim żuraw pływający CORAD CONSUL, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Kolejnym mijanym po drodze mostem jest most jezdny na wyspę Ostrów, za którym to po naszej lewej stronie ciągną się nabrzeża: Szczecińskie, CPN 4, przy którym cumują jednostki spółki Ship-Service, Szczecińskie Przeładunkowe oraz CPN 3, za którym to na samym rogu znajduje się zabytkowy budynek dawnej poczty. Po prawej stronie natomiast, mijamy położone na wyspie Ostrów – Basen Ostrawica III oraz tereny zajmowane głównie przez wchodzącą w skład grupy Remontowa Holding Gdańską Stocznię Remontową – Nabrzeże Remontowe.

Po lewej Wyspa Ostrów a w głębi Nabrzeże CPN 4 oraz Nabrzeże Szczecińskie Przeładunkowe, zdjęcie z czerwca 2020 roku, autor: Łukasz Błaszczak, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Nabrzeże CPN 3 oraz cumujące przy nim jednostki spółki Ship-Service, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)




Nabrzeże Szczecińskie Przeładunkowe, zdjęcia z 2020/2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok


październik 2021 rok


Prace inżynieryjne prowadzone przy nabrzeżu Szczecińskie Przeładunkowe, zdjęcie z czerwca 2020 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Znajdujący się za nabrzeżem CPN 3 budynek dawnej poczty, zdjęcie z czerwca 2020 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Wyspa Ostrów – Nabrzeże Remontowe należące do Gdańskiej Stoczni Remontowej oraz cumujące przy niej jednostki, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok

październik 2021 rok


Wyspa Ostrów – Dok 6, Gdańskiej Stoczni Remontowej, zdjęcie z 16.10.2021 roku, autorzy Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


Po wpłynięciu na akwen największej z obrotnic (D=300m) wewnętrznego portu w Gdańsku trasa naszego rejsu zakręca w prawo a nasz galar podpływa w pobliże dwóch największych pływających doków Gdańskiej Stoczni Remontowej, dzięki czemu można z bliska przyjrzeć się ich konstrukcji oraz stojącym w nich statkom, dalej trasa naszego zwiedzania prowadzi nas w kierunku Kanału Kaszubskiego dzięki czemu możemy zajrzeć do trzech basenów stoczniowych wyspy Ostrów – tj. odpowiednio basenu Ostrawica V, Ostrawica II i Ostrawica I, w których to cumują czekające na lub przechodzące remont statki.

Na obrotnicy widok w kierunku Wisłoujścia, zdjęcia z 2020/2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok

 



październik 2021 rok


Pływające doki 6 i 5 Gdańskiej Stoczni Remontowej oraz stojące w nich jednostki, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok







październik 2021 rok




Dok pływający 1 Gdańskiej Stoczni Remontowej oraz stojące w nich jednostki, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok



październik 2021 rok



Basen Ostrawica V oraz cumujące w nim jednostki, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok


październik 2021 rok


Basen Ostrawica II, zdjęcia z 2020/2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok

październik 2021 rok

Basen Ostrawica I, zdjęcia z 2020/2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok

październik 2021 rok

 Po wpłynięciu na wody Kanału Kaszubskiego po naszej lewej stronie mijamy tereny portowe tj. nabrzeża: Chemików, Przemysłowe, Bytomskie natomiast po prawej tereny zajmowane głównie przez Gdańską Stocznię Remontową – Nabrzeże Zdobywców Kołobrzegu. Po wejściu na obszar położonej na skrzyżowaniu Martwej Wisły, Motławy i Kanału Kaszubskiego obrotnicy (D=200 m), nasz galar kieruje się w stronę swojej przystani, kończąc trwający niecałą godzinę rejs po stoczni – rejs który z czystym sumieniem mogę polecić zarówno każdemu chcącemu poznać ciekawe miejsce turyście jak i pasjonatowi spraw morskich czy też miejsc industrialnych.

Nabrzeże Chemików, zdjęcia z 2020/2021 roku, autorzy Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

czerwiec 2020 rok

październik 2021 rok


Nabrzeże Przemysłowe, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autorzy Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


Nabrzeże Bytomskie, zdjęcie z czerwca 2020 roku, autor Łukasz Blaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

Wyspa Ostrów – Nabrzeże Zdobywców Kołobrzegu, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autorzy Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

 

Mijanka w Kanale Kaszubskim, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


Wyspa Ostrów – Nabrzeże Wyposażeniowe d. Stoczni Gdańskiej, zdjęcia z 16.10.2021 roku, autorzy Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


*     *     *

Szczegółowe informacje na temat rejsów na stronie Fundacji Galar: https://www.galar.org/.

 

czwartek, 4 listopada 2021

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 17 - AIDAmar

AIDAmar (IMO: 9490052, MMSI: 247312900, sygnał wywoławczy: ICSJ, bandera: Włochy) – druga z serii dwóch ulepszonych jednostek „Projektu Sphinx plus” zbudowanych dla niemieckiego armatora Aida Cruises przez niemiecką stocznię Meyer Werft z Papenburga.

*     *     *

AIDAmar (IMO: 9490052, MMSI: 247312900, call sign: ICSJ, flag: Italy) – the second of a series of two “Project Sphinx plus” units built for the German shipowner Aida Cruises by the German shipyard Meyer Werft in Papenburg .

*     *     *

Jednostki “Projektu Sphinx” / „Project Sphinx” units
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Położenie stępki / Keel laid:
Wodowanie / Launched:
Zdanie / Delivery date:
AIDAdiva
S.659
26.05.2005
02.03.2007
16.04.2007
AIDAbella
S.666
21.09.2005
19.10.2007
14.04.2008
AIDAluna
S.660
26.05.2005
06.10.2008
16.03.2009
AIDAblu
S.680
25.07.2007
11.07.2009
04.02.2010

 *     *     *

Jednostki “Projektu Sphinx plus” / Units „Project Sphinx plus”
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Położenie stępki / Keel laid:
Wodowanie / Launched:
Zdanie / Delivery date:
AIDAsol
S.689
19.12.2007
27.02.2011
31.03.2011
AIDAmar
S.690
20.10.2008
01.04.2012
03.05.2012

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT):
68.500 t. (71.304 t. Sphinx Plus) / 8.654 t. (7.891 t. Sphinx Plus),
Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmension (length x beam x draught):
251,89 (253,33 m. Sphinx Plus) x 32,20 x 9,60 m,
Napęd / Propulsion: 
4 zespoły prądotwórcze oparte na silnikach diesela / 4 generating sets based on diesel engines: Caterpillar Motoren Rostock 9M43C (łączna moc 36.000 kW / total power: 48960 HP),
2 silniki elektryczne / 2 electric engines: Siemens 1DM5650-8DS06-Z (DTMSZ 3352-16YS (łączna moc: 25.000 kW / total power: 34.000 HP),
2 śruby / 2 propellers: ø 5,20; m, w = 13.2 t.,
2 dziobowe stery strumieniowe każdy 2300 kW / 2 bow thrusters each 2300 kW,
2 rufowe stery strumieniowe każdy 1500 kW / 2 stern thrusters each 1500 kW, 
Prędkość / Speed:
22 węzły / konts,
Załoga / Crew:
650 os. / pers.,
Pasażerowie / Passengers:
2050 (2500 maks) os. / 2050 (2500 max) pers.,
Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks:
11,
Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment:
kabiny / staterooms: 1025,
  • zewnętrzne / outside: 666, 
  • z balonkami / with balconies: 439, 
  • bez balkonów / without balconies, 
  • wewnętrzne / interior: 359, 
  • apartamenty  / suites: 18, 
gastronomia / gastronomy 
  • restauracje / restaurants: 7, 
  • bary / bars: 7, 
  • kawiarnie / coffyhouses: 4, 
rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment: 
  • miejsca odpoczynku i odnowy tj. Body & Soul Spa, sauny, baseny (3), jacuzzi (4), salony piękności, centrum fitness, boisko do siatkówki, kort do squash, simulator do gry w golfa, ścieżka do jogging, boisko do koszykówki / a place of rest & renewal: Body & Soul Organic Spa, saunas, swimming pools (3), Jacuzzi (4), beauty salon, fitness centrum, volleyball field, squash, golf simulator, jogging track, basketball field,
  • scena “Theatrium” na 1000 os. / Theatrium scene for 1000 pers., 
  • biblioteka, galeria, sklepy kafejka internetowa, centrum konferencyjne, centrum medyczne, biuro wycieczek fakultatywnych / library, gallery, shops, internet cafe, conference center, medical center, tour office, 
  • dla dzieci / for children: kids club, teens club.

*     *     *
 
Poniżej zdjęcia AIDAmar, Gdynia, zdjęcia: Andrzej Patro/ Below photos of AIDAmar, Gdynia, photos: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):




















Poniżej zdjęcia AIDAmar,  Gdynia 25.08.2021, zdjęcia: Andrzej Patro/ Below photos of AIDAmar, Gdynia 25.08.2021, photos: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):