niedziela, 3 października 2021

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 72 - ANTONIO MARCEGLIA (F 597)

ANTONIO MARCEGLIA (F 597) – włoska fregata typu Bergamini (znanego też pod oznaczeniem FREMM), zbudowana w stoczni Fincantieri Riva Trigoso i Muggiano jako 4 jednostka wariantu wielozadaniowego. Patronem jednostki jest kapitan korpusu inżynierów marynarki Antonio Marceglia (28.07.1915 – 13.07.1992), członek zespołów dywersyjnych, w ramach których dwukrotnie wziął udział w akcjach przeciwko jednostkom wroga przebywającym w Gibraltarze oraz akcji przeciwko jednostkom cumującym w bazie w Alexandrii, która to zakończyła się poważnym uszkodzeniem m.in. pancerników HMS VALIANT i HMS QUEEN ELIZABETH. W akcji tej Antonio Marceglia został wzięty do niewoli. Od momentu wcielenia do służby do chwili obecnej ITS ANTONO MARCEGLIA (F 597) operuje z bazy w Tarencie.

*     *     *

 

Fregaty typu Bergamini (FREMM)

Nazwa

Numer burtowy

Stępka

Wodowanie

W służbie

CARLO BERGAMINI

F590

04.02.2008

16.07.2011

29.05.2013

VIRGINIO FASAN

F591

12.05.2009

31.03.2012

19.12.2013

CARLO MARGOTTINI

F592

21.04.2010

29.06.2013

27.02.2014

CARABINIERE

F593

06.04.2011

29.03.2014

28.04.2015

ALPINO

F594

23.02.2012

13.12.2014

30.09.2016

LUIGI RIZZO

F595

05.03.2013

19.12.2015

20.04.2017

FEDERICO MARTINENGO

F596

05.06.2014

04.03.2017

24.04.2018

ANTONIO MARCEGLIA

F597

12.07.2015

03.02.2018

16.04.2019

?

F598*

25.02.2021

 

 

?

F599*

 

 

 

* Pierwotnie figurujące pod ww. numerami fregaty typu Bergamini tj. SPARTACO SCHERGAT i EMILIO BIANCHI zostały sprzedane do Egiptu otrzymując nazwy (odpowiednio): ENS AL GALALA (FFG-1002) i ENS BERNEES (FFG-1003).

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

6.700 t

Wymiary (d. x sz. x z.):

144,6 x 19,7 x 8,6 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (CODLAG):

4 spalinowe agregaty prądotwórcze Isotta-Fraschini VL1716T2NE o mocy 2.2.00 kW każdy

2 silniki elektryczne Jeumont o mocy 2.147 kW każdy

turbina gazowa GE/Fiat-Avio LM2500+G4 o mocy 31.994kW

2 x śruby nastawne

Prędkość:

~ 30 węzłów

Sensory:

radar wielofunkcyjny Leonardo Kronos Grand Naval z anteną AESA (pasmo G)

dwuwspółrzędny radar obserwacji pozahoryzontalnej Selex ES RASS RAN30-X-I (pasmo I)

radar powierzchniowy SPS-732(V)2 (pasmo I)

2 radary kierowania ogniem Selex NA-25X

radary nawigacyjne: 1 x Selex ES SPN-730 LPI (pasmo J), 2 x GEM-Elettronica MM/SPN-753G(V)10

radar wsparcia lądowania śmigłowców Leonardo SPN-720

system zarządzania walką Selex ES Athena, SAAM-ESD

sonar kadłubowy Thales UMS 4110 CL

podwodny telefon Thales TUUM-6

system identyfikacji swój-obcy Selex ES IFF SIR M5-PA, pełniący również funkcję wtórnego radaru dozoru, dzięki antenie pierścieniowej ze skanowaniem fazowym

system poszukiwania i namierzania w podczerwieni Selex ES IRST SASS

systemy łączności Selex VHF-SHF, PRT 401 Data Link

System walki elektronicznej:

2 systemy walki elektronicznej Sigen MM/AMQ-765 z systemem zagłuszania Nettuno 4100 ECM JASS

2 wyrzutnie celów pozornych Oto-Melara SCLAR-H

miejsce pod system obrony przed torpedami: Contralto-V (SLAT)

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata Oto-Melara LW kal. 127 mm

1 x I uniwersalna armata Oto-Melara Super Rapido kal. 76 mm

2 x I działka automatyczne Oto-Melara/Oerlikon KBA 25/80 kal. 25 mm

2 x VIII komorowe pionowe wyrzutnie MBDA Sylver A-50 dla 16 pocisków przeciwlotniczych MBDA Aster-15 lub MBDA Aster-30

miejsce na 2 x VIII komorowe pionowe wyrzutnie MBDA Sylver A-70 dla pocisków manewrujących MBDA SCALP

8 x I wyrzutni pocisków przeciw-okrętowych MBDA Teseo Mk.2 Block 4

2 x III wyrzutnie torped Leonardo (WASS) B-515/3 kal. 324 mm dla torped. EuroTorpMU90 Impact

2 działka akustyczne: Sitep MASS CS-424

Wyposażenie lotnicze:

hangar i lądowisko dla 2 śmigłowców NH90 lub SH-101A

Załoga:

154 os.

*     *     *

Bibliografia:

https://milmag.pl/fremm-po-raz-pierwszy-w-polsce/

https://www.navalanalyses.com/2014/08/bergamini-class-fremm-frigates-of.html

https://www.seaforces.org/marint/Italian-Navy/Frigate/Bergamini-FREMM-class.htm

*     *     *

Poniżej: fregata ANTONIO MARCEGLIA (F 597) przybywa do Gdyni 04.06.2021, zdjęcia (oprócz moich): Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












































Poniżej: fregata ANTONIO MARCEGLIA (F 597) widziana z tarasu Muzeum Emigracji w Gdyni 04/05.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



















Poniżej: fregata ANTONIO MARCEGLIA (F 597) cumująca przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni widziana od strony lądu i wody 04/05.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: śmigłowiec pokładowy NH-90 na pokładzie lotniczym fregaty ANTONIO MARCEGLIA (F 597), Gdynia 04/05.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








 

 

środa, 29 września 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 86 - EMS PULL ex BARDENFLETH

EMS PULL ex BARDENFLETH (IMO 7017909, MMSI: 255805540, sygnał wywoławczy: CQJD, bandera: Madera) – holownik portowo – morski, zbudowany przez niemiecką stocznię Elsflether Werft AG z Elsfleth jako BARDENFLETH dla niemieckiego armatora URAG – Unterweser Reederei AG z Bremy. W 1993 roku sprzedany EMS Offshore Service z Emden i przemianowany na EMS PULL. Obecnie wciąż w eksploatacji.
Stoczniowy numer budowy:
373
Data położenia stępki:
01.10.1969
Wodowanie:
01.03.1970
Data ukończenia:
05.03.1970

*     *     *

EMS PULL ex BARDENFLETH (IMO 7017909, MMSI: 255805540, call sign: CQJD, flag: Madeira) – a harbnor – sea going tug, built by the German shipyard Elsflether Werft AG from Elsfleth as BARDENFLETH for the German shipowner URAG – Unterweser Reederei AG from Bremen. In 1993 purchased by the German shipowner EMS Offshore Service from Emden and renamed to EMS PULL. Currently still in operation.
Yard number:
193
Date of keel laid:
01.10.1969
Launch date:
01.03.1970
Date of build:
05.03.1970 ?

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
140 t. / 51 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
26,1 x 7,6 x 2,85 m
Kadłub / Hull:
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
1 silnik diesla / 1 diesel engine: SBV 89M545 o łącznej mocy / with total power: 1.700 HP
1 śruba o stałym skoku w dyszy Korta / 1 fixed pitch propeller in Kort nozzle
Prędkość / Speed:
12,0 węzłów / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
winda holownicza: uciąg 10 t., uciąg na hamulcu: 20 t. / towing winch: pull 10 t., brake hold: 20 t.
hak holowniczy / towing hook: 1
Uciąg / Bollard Pull:
25,6 t.
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
2 radary / 2 radars
echosonda / echo sounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
AIS, GPS, VHF
2 reflektory poszukiwawcze / 2 searchlights
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: ? m3
woda / fresh water: ? m3
olej smarny / lube oil: ? m3
Załoga / Crew:
6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: holownik EMS PULL, Szczecin 07.03.2009 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Szczecin 07.03.2009 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik EMS PULL, Władysławowo 10.05.2019 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Władysławowo 10.05.2019, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).










Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 11.08.2019 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 11.08.2019, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 17.09.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 17.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 20.09.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 20.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 26.09.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 26.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).







Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 11.05.2022 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 11.05.2022, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 13.05.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 13.05.2022, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 





Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 17.06.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 17.06.2022, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: holownik EMS PULL, Gdańsk 23.03.2023 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug EMS PULL, Gdańsk 23.03.2023, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).