sobota, 7 sierpnia 2021

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 14 - ALBATROS ex CROWN ex NORWEGIAN STAR 1 ex NORWEGIAN STAR ex ROYAL ODYSSEY ex ROYAL VIKING SEA

ALBATROS ex CROWN ex NORWEGIAN STAR 1 ex NORWEGIAN STAR ex ROYAL ODYSSEY ex ROYAL VIKING SEA (IMO: 7304314, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: C6CN4, bandera: Bahamy) – statek wycieczkowy, zbudowany przez fińską stocznię Oy Wärtsila Ab z Helsinek na zamówienie norweskiego armatora Royal Viking Line z Oslo jako ROYAL VIKING SEA (formalnie statek zarejestrowany został na spółkę Actinor Cruise AS z Oslo). W dniu 25 listopada 1973 roku statek odbył swój premierowy rejs na trasie Bergen – Newcastle. W okresie od 11 marca do 5 czerwca 1983 roku, w trakcie pobytu w niemieckiej stoczni A.G. Weser w Bremerhaven wycieczkowiec zostaje przedłużony o 28 metrów. W tym samym roku, 29 listopada, w trakcie jednego z rejsów załoga ROYAL VIKING SEA uratowała 151 osób z pokładu tonącego indyjskiego promu DOJO. Od 1987 do 11 listopada 1997 operatorem wycieczkowca była zarejestrowana na Bahamach spółka Kloster Cruise Ltd. W tym okresie a konkretnie w 1991 roku statek po raz pierwszy zmienił nazwę na ROYAL ODYSSEY. W 1996 roku planowane rejsy wycieczkowca dwukrotnie zostały uniemożliwione przez problemy z silnikami, które za każdym razem kończyły się pobytem w stoczni – raz w maju w San Francisco i drugi raz w lipcu w Vancouver. W kwietniu 1997 roku, w związku z wystąpieniem u 350 pasażerów symptomów zatrucia pokarmowego realizowany akurat rejs musiał zostać przerwany a statek skierował się do najbliższego portu. W listopadzie 1997 roku wycieczkowiec zostaje zakupiony przez spółkę Actinor Cruise Ltd. z Nassau na Bahamach, która przemianowuje go na NORWEGIAN STAR. W tym samym też czasie na okres do grudnia 1998 roku zostaje on wyczarterowany operatorowi Norwegian Cruise Lines, zaś jego portem bazowym zostaje Houston w Teksasie. Od stycznia 1999 roku do czerwca 2001 roku statek pływa w czarterze Norwegian Capricorn Line operując na wodach Australii i Oceanii. Po powrocie do właściciela, w listopadzie 2001 roku otrzymuje nową nazwę – NORWEGIAN STAR I (w tym okresie operatorem jednostki było Star Cruises). W czerwcu 2002 roku zostaje wyczarterowany spółce Crown Investments, która zmieniła mu nazwę na CROWN i wykorzystywała do rejsów hazardowych na trasie Szanghaj – Wyspa Cheju. W listopadzie 2002 roku, w związku z problemami czarterującego, przebywający w Szanghaju wycieczkowiec zostaje objęty aresztem, z którego zostaje zwolniony w lutym 2003 roku. 22 marca 2004 statek zostaje zakupiony przez zarejestrowaną na Bahamach spółkę TSS Albatros Shipping Ltd, która zmienia jego nazwę na ALBATROS i oddaje w czarter operatorowi Phoenix Reisen. W okresie wrzesień – grudzień 2005 rok, podczas pobytu w niemieckiej stoczni na jednostce wymieniono wszystkie cztery silniki napędu głównego. 15 maja 2006 roku ALBATROS zostaje przerejestrowany na spółkę Albatros Shipping Ltd. (Nassau), kontynuując nadal rejsy w barwach operatora Phoenix Reisen. W grudniu 2020 roku dotychczasowy właściciel sprzedaje wycieczkowiec egipskiemu przedsiębiorstwu, które zamierzało wykorzystać go w roli pływającego hotelu w kurorcie Hurgada. Po fiasku tego projektu, w lipcu 2021 roku ALBATROS zostaje sprzedany nieznanej z nazwy spółce z Liberville w Gabonie, która to z kolei sprzedaje go na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alang, gdzie wkrótce potem udaje się pod skróconą nazwą TROS. W dniu 27 lipca, w trakcie przypływu dawny ALBATROS zostaje wprowadzony na plażę celem pocięcia na złom.

*      *      *

Historia budowy

Numer budowy:

397

Położenie stępki:

01.06.1972

Wodowanie:

19.01.1973

Zakończenie budowy:

16.11.1973

*      *      *

 

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 28.518 t, DWT: 5.936 t.

Wymiary (d x sz x z):

205,46 x  25,22 x 7,54,15 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal okrętowa

grodzie wodoszczelne: 11

liczba pokładów: 10

pasażerskie: 8

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila 6L38A – moc każdego: 3.355 kW

2 śruby nastawne KaMeWa

2 dziobowe stery strumieniowe

Prędkość:

21,5 węzła

Urządzenia pomocnicze:

3 spalinowe zestawy prądotwórcze: MaK 6M20

2 spalinowe zestawy prądotwórcze: Wartsila 6SW280

1 spalinowy zestaw prądotwórczy: Vasa 6R32

1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy: Deutz BF8M716

Przestrzeń pasażerska:

zakwaterowanie:

  • kabiny: 442 – pokłady: 3,4,5, 7, 8, 9, 10

gastronomia:

  • restauracja: Pelikan – pokład: 6
  • restauracja: Möwe – pokład: 6
  • Atlantik Bar – pokład: 6
  • Lido Buffet – pokład: 6
  • Bar / Pizzeria – pokład: 6
  • Casablanca Bar – pokład: 7
  • Harry`s Bar – pokład: 7
  • Kopernikus Bar – pokład: 9
  • Karibik Lounge – pokład; 9
  • Pazifik Lounge – pokład: 9

rozrywka:

  • kino – pokład: 3, 4
  • bibliotek – pokład: 7
  • kafejka internetowa – pokład: 7
  • klub nocny – pokład: 7
  • basen – pokład: 6
  • strefa sportu – pokład: 10
  • ogród zimowy – pokład: 7
  • promenada – pokład: 7
  • pokład słoneczny – pokład: 10

pozostałe usługi:

  • recepcja – pokład: 5
  • sklepy – pokład: 5
  • szpital – pokład: 3
  • spa, sauna, masaż fryzjer, salon kosmetyczny – pokład: 8
  • pralnia – pokład: 3

Pasażerowie:

830 os.

Załoga:

340 os.

*      *      *

Bibliografia

https://www.seascanner.com/deckplan-albatros

https://www.cruisedeck.de/albatros/

https://www.faktaomfartyg.se

*      *      *

Poniżej: ALBATROS przybywa do Hamburga, 07.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ALBATROS inbound Hamburg 07.05.2016 (to enlarge, click on the photo):