środa, 30 czerwca 2021

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 52 - Powrót ORP BŁYSKAWICA

W miniony czwartek 24 czerwca, po trwającym ponad 90 dni remoncie na swoje stałe miejsce cumowania przy Nabrzeżu Pomorskim powrócił jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów Gdyni - okręt muzeum, niszczyciel ORP BŁYSKAWICA (H 34). W operacji przeholunku historycznej jednostki z terenów PGZ Stocznia Wojenna na Nabrzeże Pomorskie brały udział trzy cywilne holowniki, należące do polskiej filii niemieckiego armatora Fairplay Towage Group (zarejestrowana w Polsce spółka nosi nazwę „Fairplay Towage Polska Sp. z o .o.”) tj. FAIRPLAY IV (który zajął pozycję przed dziobem niszczyciela), FAIRPLAY VII (który stanął przy jego lewej burcie na wysokości nadbudówki dziobowej) oraz FAIRPLAY XII (który zajął pozycję za jego rufą). Z ramienia Marynarki Wojennej do której to podlegając 3 Flotylli Okrętów jako jednostka wojskowa Okręt-Muzeum ORP BŁYSKAWICA niszczyciel wciąż należy udział wzięły: holownik H-1 GNIEWKO oraz cumowniczka M22. Początek holowania wyznaczono na godzinę 13:00, na którą to został zamówiony pilot – Pan Paweł Kosk. Sama operacja przebiegła sprawnie i tuż przed godziną 15-tą ORP BŁYSKAWICA stała już zacumowana przy Nabrzeżu Pomorskim.

Powrót ORP BŁYSKAWICA widziany z Ostrogi Pilotów.






























Powrót ORP BŁYSKAWICA widziany ze statku Żeglugi Gdańskiej – SMILE. 

Zdjęcia: Waldemar Danielewicz. 


















Zdjęcia: Andrzej Patro.

 














Powrót ORP BŁYSKAWICA widziany z Nabrzeża Pomorskiego. Zdjęcia (oprócz mojego autorstwa): Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro.




















 
 










Powrót ORP BŁYSKAWICA w oku kamery telefonu komórkowego.



 

środa, 23 czerwca 2021

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 28 - Pożegnanie z DP WUŻGda15

W dniu 17 czerwca w godzinach przedpołudniowych na holu holownika AGIS port w Gdańsku po raz ostatni opuścił dźwig pływający DP WUŻGda15, który przez ostatnie 31 lat, czyli od momentu jego zbudowania w 1988 roku przez Stocznię Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków pracował w obrębie portów trójmiasta. Nowym nabywcą dźwigu stał się podmiot zagraniczny, zaś on sam został odprowadzony przez holownik AGIS na redę Bałtijska, gdzie nastąpiło przekazanie holu rosyjskiej jednostce. Poniżej fotorelacja z ostatniego wyjścia i podróży autorstwa Andy Pol i Waldemara Danielewicza.




















 

Więcej informacji o DP WUŻGda15 pod poniższym linkiem: https://tinyurl.com/bper2uau