środa, 19 lipca 2017

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 3 - AIDAsol

AIDAsol (IMO: 9490040, MMSI: 247302900, sygnał wywoławczy: ICPE, bandera: Włochy) pierwsza z serii dwóch jednostek budowanych dla niemieckiego armatora Aida Cruises przez niemiecką stocznię Meyer Werft z Papenburga.

*     *     *

AIDAsol (IMO: 9490040, MMSI: 247302900, call sign: ICPE, flag: Italy) – the first of a series of two ships built for a German shipowner Aida Cruises by the German shipyard Meyer Werft in Papenburg .


*     *     *

Jednostki “Projekt Sphinx” / Units Project Sphinx”:
  • AIDAdiva – numer stoczniowy / yard number: S.659, położenie stępki / keel laid: 26.05.2005, wodowanie / launched: 02.03.2007, zdanie / delivery date: 16.04.2007, 
  • AIDAbella – numer stoczniowy / yard number: S.666, położenie stępki / keel laid: 21.09.2005, wodowanie / launched: 19.10.2007, zdanie / delivery date: 14.04.2008, 
  • AIDAluna – numer stoczniowy / yard number: S.660, położenie stępki / keel laid: 26.05.2005, wodowanie / launched: 06.10.2008, zdanie / delivery date: 16.03.2009, 
  • AIDAblu – numer stoczniowy / yard number: S.680, położenie stępki / keel laid: 25.07.2007, wodowanie / launched: 11.07.2009, zdanie / delivery date: 04.02.2010.

 *     *     *

Jednostki “Projekt Sphinx plus” / Units Project Sphinx plus”:
  • AIDAsol – numer stoczniowy / yard number: S.689, położenie stępki / keel laid: 19.12.2007, wodowanie / launched: 27.02.2011, zdanie / delivery date: 31.03.2011, 
  • AIDAmar – numer stoczniowy / yard number: S.690, położenie stępki / keel laid: 20.10.2008, wodowanie / launched: 01.04.2012, zdanie / delivery date: 03.05.2012.

*     *     *

 Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 68.500 t. (71.304 t. Sphinx Plus) / 8.654 t. (7.891 t. Sphinx Plus), 
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmension (length x beam x draught): 251,89 (253,33 m. Sphinx Plus) x 32,20 x 9,60 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 4 zespoły prądotwórcze oparte na silnikach diesela / 4 generating sets based on diesel engines: Caterpillar Motoren Rostock 9M43C (łączna moc 36.000 kW / total power: 48960 HP), 
    • 2 silniki elektryczne / 2 electric engines: Siemens 1DM5650-8DS06-Z (DTMSZ 3352-16YS (łączna moc: 25.000 kW / total power: 34.000 HP), 
    • 2 śruby / 2 propellers: ø 5,20; m, w = 13.2 t., 
    • 2 dziobowe stery strumieniowe każdy 2300 kW / 2 bow thrusters each 2300 kW, 
    • 2 rufowe stery strumieniowe każdy 1500 kW / 2 stern thrusters each 1500 kW, 
  • Prędkość / Speed: 22 węzły / konts, 
  • Załoga: 650 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 2050 (2500 maks) os. / 2050 (2500 max) pers.,
  • Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks: 11,
  • Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment: 
    • kabiny / staterooms: 1025,
      • zewnętrzne / outside: 666, 
        • z balonkami / with balconies: 439, 
        • bez balkonów / without balconies, 
      • wewnętrzne / interior: 359, 
      • apartamenty  / suites: 18, 
    • gastronomia / gastronomy 
      • restauracje / restaurants: 7, 
      • bary / bars: 7, 
      • kawiarnie / coffyhouses: 4, 
    • rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment: 
      • miejsca odpoczynku i odnowy tj. Body & Soul Spa, sauny, baseny (3), jacuzzi (4), salony piękności, centrum fitness, boisko do siatkówki, kort do squash, simulator do gry w golfa, ścieżka do jogging, boisko do koszykówki / a place of rest & renewal: Body & Soul Organic Spa, saunas, swimming pools (3), Jacuzzi (4), beauty salon, fitness centrum, volleyball field, squash, golf simulator, jogging track, basketball field,
      • scena “Theatrium” na 1000 os. / Theatrium scene for 1000 pers., 
      • biblioteka, galeria, sklepy kafejka internetowa, centrum konferencyjne, centrum medyczne, biuro wycieczek fakultatywnych / library, gallery, shops, internet cafe, conference center, medical center, tour office, 
      • dla dzieci / for children: kids club, teens club.

*     *     *
Poniżej zdjęcia AIDAsol wykonane w Hamburgu, lata 2013 - 2016 / Below photos of AIDAsol took in Hamburg, years 2013 - 2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):

















Poniżej zdjęcia AIDAsol wykonane w Hamburgu, maj 2018 / Below photos of AIDAsol took in Hamburg, May 2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):







*     *     *

Bibliografia:

sobota, 15 lipca 2017

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 2 - AIDAluna



AIDAluna (IMO: 9334868, MMSI: 247255400, sygnał wywoławczy: ICLP, bandera: Włochy) trzecia z serii czterech jednostek budowanych dla niemieckiego armatora Aida Cruises przez niemiecką stocznię Meyer Werft z Papenburga w ramach programu inwestycyjnego „Projekt Spinx”.

AIDAluna (IMO: 9334868, MMSI: 247255400, call sign: ICLP, flag: Italy) – the third of a series of four ships built for a German shipowner Aida Cruises by the German shipyard Meyer Werft in Papenburg within the framework of the investment program “Project Sphinx”.

Jednostki “Projekt Sphinx” / Units Project Sphinx”:

  • AIDAdiva – numer stoczniowy / yard number: S.659, położenie stępki / keel laid: 26.05.2005, wodowanie / launched: 02.03.2007, zdanie / delivery date: 16.04.2007, 
  • AIDAbella – numer stoczniowy / yard number: S.666, położenie stępki / keel laid: 21.09.2005, wodowanie / launched: 19.10.2007, zdanie / delivery date: 14.04.2008, 
  • AIDAluna – numer stoczniowy / yard number: S.660, położenie stępki / keel laid: 26.05.2005, wodowanie / launched: 06.10.2008, zdanie / delivery date: 16.03.2009, 
  • AIDAblu – numer stoczniowy / yard number: S.680, położenie stępki / keel laid: 25.07.2007, wodowanie / launched: 11.07.2009, zdanie / delivery date: 04.02.2010,

Jednostki “Projekt Sphinx plus” / Units Project Sphinx plus”:

  • AIDAsol – numer stoczniowy / yard number: S.689, położenie stępki / keel laid: 19.12.2007, wodowanie / launched: 27.02.2011, zdanie / delivery date: 31.03.2011, 
  • AIDAmar – numer stoczniowy / yard number: S.690, położenie stępki / keel laid: 20.10.2008, wodowanie / launched: 01.04.2012, zdanie / delivery date: 03.05.2012.

 Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 68.500 t. (71.304 t. Sphinx Plus) / 8.654 t. (7.891 t. Sphinx Plus), 
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmension (length x beam x draught): 251,89 (253,33 m. Sphinx Plus) x 32,20 x 9,60 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 4 zespoły prądotwórcze oparte na silnikach diesela / 4 generating sets based on diesel engines: Caterpillar Motoren Rostock 9M43C (łączna moc 36.000 kW / total power: 48960 HP), 
    • 2 silniki elektryczne / 2 electric engines: Siemens 1DM5650-8DS06-Z (DTMSZ 3352-16YS (łączna moc: 25.000 kW / total power: 34.000 HP), 
    • 2 śruby / 2 propellers: ø 5,20; m, w = 13.2 t., 
    • 2 dziobowe stery strumieniowe każdy 2300 kW / 2 bow thrusters each 2300 kW, 
    • 2 rufowe stery strumieniowe każdy 1500 kW / 2 stern thruster each 1500 kW, 
  • Prędkość / Speed: 22 węzły / konts, 
  • Załoga: 650 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 2050 (2500 maks) os. / 2050 (2500 max) pers.,
  • Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks: 11,
  • Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment: 
    • kabiny / staterooms: 1025,
      • zewnętrzne / outside: 666, 
        • z balonkami / with balconies: 439, 
        • bez balkonów / without balconies, 
      • wewnętrzne / interior: 359, 
      • apartamenty  / suites: 18, 
    • gastronomia / gastronomy 
      • restauracje / restaurants: 7, 
      • bary / bars: 7, 
      • kawiarnie / coffyhouses: 4, 
    • rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment: 
      • miejsca odpoczynku i odnowy tj. Body & Soul Spa, sauny, baseny (3), jacuzzi (4), salony piękności, centrum fitness, boisko do siatkówki, kort do squash, simulator do gry w golfa, ścieżka do joggingu, boisko do koszykówki / a place of rest & renewal: Body & Soul Organic Spa, saunas, swimming pools (3), jacuzzi (4), beauty salon, fitness centrum, volleyball field, squash, golf simulator, jogging track, basketball field,
    • scena “Theatrium” na 1000 os. / Theatrium scene for 1000 pers., 
    • biblioteka, galeria, sklepy kafejka internetowa, centrum konferencyjne, centrum medyczne, biuro wycieczek fakultatywnych / library, gallery, shops, internet cafe, conference center, medical center, tour office, 
    • dla dzieci / for children: kids club, teens club.

Poniżej zdjęcia AIDAluna wykonane w Hamburgu / Below photos of AIDAluna took in Hamburg (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):












 
Aktualizacja 02.10.2021: Poniżej zdjęcia AIDAluna w Gdyni, autor: Andrzej Patro / Update 02.10.2021: Below photos of AIDAluna in Gdynia, author: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):
 













 

Bibliografia:

sobota, 8 lipca 2017

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz. 10 - AKACIA

AKACIA ex BALTIC SWAN ex AKACIA (IMO 9315020, MMSI: 255805555, Sygnał wywoławczy: CQIF, bandera: Madera) – kontenerowiec dowozowy Typu 168V, zbudowany przez stocznię JJ Sietas KG Schiffswerft w Neuenfelde (Hamburg) na zamówienie armatora Peter Dohle Schiffahrts KG z Hamburga.
 
  • Numer budowy: 1206, 
  • Zamówienie: 31.12.2001, 
  • Początek budowy: 01.07.2004, 
  • Wodowanie: 14.09.2004, 
  • Zdanie: 22.11.2004,
  •  Przebudowa (przedłużenie): 04.2008,

AKACIA ex BALTIC SWAN ex AKACIA (IMO 9315020, MMSI: 255805555, Call Sign: CQIF, flag: Madeira)– Type 168V feeder containership built by shipyard JJ Sietas KG Schiffswerft in Neuenfelde (Hamburg) for order shipowner Peter Dohle Schiffahrts KG from Hamburg.
  • Yard number: 1206, 
  • Order: 31.12.2001, 
  • Build start: 01.07.2004, 
  • Launched: 14.09.2004, 
  • Delivery date: 22.11.2004, 
  • Alternation (ship lengthened): 04.2008.

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 11662 t / 13713 t, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 149 x 22 x 11.3 m, 
  • Kadłub / Hull: 
    • typ: pojedynczy podwójne dno / single hull double bottom, 
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4, 
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: MaK 9 M43C o mocy / with power 8400 kW, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
    • 1 ster / 1 ruder,
    • stery strumieniowe (dziobowy, rufowy)/ thrusters (bow/stern): 1x750kw/1x450kW, 
  • Prędkość / Speed: 18,5 węzła / knots, 
  • Ładownie / luki / Holds / hatches: 4/4, 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity: 
    • kontenery 20`/ 20` containers: 1008 TEU, 
    • kontenery 14`/ 14` containers: 720 TEU, 
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 238 TEU, 
    • kontenery 40`/ 40` containers: 464, 
  • Pojemność zbiorników / Tank capacities: 
    • paliwo / fuel: 695 t., 
    • woda pitna / fresh water: 128 t., 
    • balast / ballast: 4950 t., 
  • Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling: brak / none, 
  • Załoga / crew: 19 os./pers.


Poniżej zdjęcia kontenerowca dowozowego AKACIA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of feeder containership AKACIA (to enlarge click on the photo):











Bibliografia / Bibliography:
Gerd Uwe Detlefsern – Die Typeschiffe der Sietas-Werft: Register der Trockenfrachter, Hauschild Bremen.