piątek, 22 maja 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 8 - FGS Augsburg (F213)

FGS AUGSBURG (F 213) – niemiecka fregata rakietowa, jedna z ośmiu jednostek typu Bremen (znanego także pod oznaczeniem Typ 122), które są zastępowane w służbie przez wielofunkcyjne fregaty typu Baden-Württemberg (inne oznaczenie Typ 125). W trakcie prawie trzydziestu lat służby fregata FGS AUGSBURG podległa wpierw 2 Dywizjonowi Fregat (2 Fregattengeschwader) a następnie 4 Dywizjonowi Fregat (4 Fregattengeschwader) Wilhelmshaven – oba dywizjony stacjonujące w bazie w Wihelmshaven. Nieoficjalną nazwą jednostki w trakcie jej służby była „Dzika 13” („Wilde 13”), która to nawiązywała do numeru burtowego (213) oraz do bajki dla dzieci „Jaś Guzik i Dzika 13”, wystawianej przez teatr marionetek – Augsburger Puppenkiste z Augsburga. W trakcie swojej służby fregata wzięła udział w wielu działaniach na arenie międzynarodowej m.in.: w Operacji Enduring Freedom, Operacji Atlanta (03.04. – 30.08.2013 rok), w operacji eskortowania amerykańskiej jednostki CAP RAY transportującej na swoim pokładzie syryjską broń chemiczną (2014 rok), dwukrotnie Operacji Sophia (2015 i 2018 rok), dwukrotnie w działaniach antyterrorystycznych prowadzonych przez Grupę Bojową francuskiego lotniskowca FS CHARLES DE GAULLE przeciwko ugrupowaniu ISIS /ISIL działających na terytorium Iraku oraz krajów lewantu (2015/2016 rok).

*     *     *

Jednostki typu Bremen

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

W służbie

FGS Bremen (F 207)

Bremer Vulkan, Brema

07.05.1982 – 28.03.2014 

Niedersachsen (F 208)

AG Weser Brema

15.10.1982 – 26.06.2015

Rheinland-Pflaz (F 209)

Blohm & Voss Hamburg

09.05.1983 – 22.03.2013

Emden (F 210)

Nordseewerke Emden

07.10.1983 – 29.11.2013

Köln (F 211)

Blohm & Voss Hamburg

19.10.1984 – 31.07.2012 

Karlsruhe (F 212)

Howaldtswerke Kilonia

19.04.1984 – 16.06.2017

Augsburg (F 213)

Bremer Vulkan Brema

03.10.1989 – 30.06.2019

Lübeck (F 214)

Nordseewerke Emden

19.03.1990 – 2022 ?

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

3.600 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

130,50 x 14,60 x 6,30 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (kombinowany diesel – gazowy – CODOG)

2 turbiny gazowe: General Electric LM 2500 o mocy 25.000 KM

2 x 4 suwowe 20 cylindrowe silniki diesla MTU o mocy 5.200 Km

2 przekładnie redukcyjne Renk STG 150-50

2 wały napędowe z 2 śrubami Sulzer-Escher

Prędkość:

30 w.

Sensory:

1 trójwspółrzędny radar kontroli przestrzeni powietrznej: EADS TRS-3D

1 kombinowany radar przeszukiwania powierzchni i kierowania ogniem: WM 25 - pasmo / band I/J

1 radar nawigacyjny: Kelvin Hughes Nucleus 5000 l

1 sonar kadłubowy: Atlas DSQZ-23BZ

system wymiany danych Link11

Systemy walki elektronicznej:

ESM/ECM EADS FL 1800S

2 wyrzutnie dipoli: SCLAR

2 wyrzutnie wabików torped: SLQ-25 Nixie

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata OTO Melara L/62 kal. 76 mm

2 x I działka automatyczne Mauser MLG27 kal.: 27 mm

1 x VIII komorowa wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Sea Sparrow

2 wyrzutnie Mk 49 każda po 21 pocisków przeciwlotniczych RAM

2 x IV wyrzutnie Mk.141 dla pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon

2 x II wyrzutnie torped kal. 324 mm, 8 torped typów DM4A1 lub Mk46

Wyposażenie lotnicze:

lądowisko i hangar dla 2 śmigłowców Sea Lynx Mk 48

Załoga:

220

*     *     *


Poniżej zdjęcia FGS AUGSBURG zrobione podczas jej wizyty w Hamburgu w maju 2015 roku:
  • wejście do portu / entrance to the harbor:









  • otwarty pokład / open deck (trasa zwiedzania tradycyjnie biegła po głównym pokładzie, wejście po trapie na wysokości rufy na lądowisko dla śmigłowca (przy hangarze mini bufet - było PIWO !!! i stoisko z pamiątkami dla zwiedzających - dość bogato zaopatrzone) a następnie wzdłuż początkowo lewej burty a następnie prawej w kierunku dziobu, skąd powrót lewą burtą tak do wysokości maszto-kominu skąd następnie trapem przechodziło się na zacumowany przy burcie ORP Toruń, po którego zwiedzeniu poprzez trap na wysokości lądowiska z powrotem powracano na pokład fregaty - zejście drugim trapem)



































































  • wyjście z portu / leaving the port:   







 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz