czwartek, 27 grudnia 2018

Z cyklu bunkierki ... cz. 6 - PURITY ex BUKOWIEC



PURITY ex BUKOWIEC (IMO 7704069, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: 5VBS7, bandera: TOGO) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka) projektu ZB-1000 (Biuro Projektowe Navicentrum z Wrocławia) zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Centrali Produktów Naftowych – Oddział w Szczecinie. Zbiornikowiec przeznaczony do przewozu paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C oraz zaopatrywania w paliwo dużych statków w portach jak i na redach. Z początkiem nowego stulecia właścicielem zbiornikowca został Polski Koncern Naftowy ORLEN z Płocka. W czerwcu 2002 roku sprzedany PUM Ship-Service S.A. ze Szczecina. Ponad dziewięć lat później, w grudniu 2011 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi a jego obecna nazwa to PURITY. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 26.11.1984 – kolizji z niemieckim drobnicowcem SCHLEI, do której doszło o 17:54 w trakcie manewrowania w porcie szczecińskim, przyczyna: defekt systemu sterowania śrubą nastawną,
  • 24.03.2006 – kolizja z jednostką pożarniczą MOT-MSPR-1, do której doszło o 14:15 w  porcie gdańskim w trakcie podchodzenia do barki paliwowej, przyczyna: nie uwzględnienie przez kapitana zbiornikowa panujących warunków pogodowych (porywisty wiatr),
  • 02.08.2007 – kolizja z promem Galileusz, do której doszło około godziny 22:30 w Świnoujściu w trakcie podchodzenia pod burtę promu, przyczyna: błędne manewrowanie kapitana zbiornikowca.
 *     *     *

PURITY ex BUKOWIEC (IMO 7704069, MMSI: ---, Call sign: 5VBS7, flag: TOGO) – a project ZB-1000 (Design Office Navicentrum from Wroclaw) fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Szczecin. Tanker designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying in fuel large ships in ports as well on the roadsteads. At the beginning of the new century, the ORLEN Oil Company from Plock became the owner of the tanker. In June 2002 sold to PUM Ship-Service S.A. from Szczecin. Over nine years later in December 2011 sold to the foreign shipowner and its current name is PURITY. Of the more important events in the life of the unit, it is worth mentioning:
  • 26.11.1984 – collision with the German general cargo ship SCHLEI, which occurred at 17:54 during maneuvering in the port of Szczecin, cause: defect of the control system of the controllable pitch propeller,
  • 24.03.2006 – collision with the fire-fighting unit MOT-MSPR-1, which occurred at 14:15 in the port of Gdansk while approaching to the fuel barge, cause: the tanker master failure to take into account the prevailing weather conditions (strong wind),
  • 02.08.2007 – collision with ferry GALILEUSZ, which occurred around 22:30 in the port of Swinoujscie, while approaching the side of the ferry, cause: erroneous maneuvering of the captain of the tanker.
 *     *     *

Zbiornikowce projektu ZB-1000 / Project ZB-1000 tankers:

  • HALICZ – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/1, data zdania / delivery date: 31.12.1975, status: w służbie / in service,
  • LUBAŃ ob./now: OSTA ex ALFA TANK ex WHITANK (?) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/2, data zdania / delivery date: 21.04.1976, status: w służbie / in service, 
  • PORONIEC – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/3, data zdania / delivery date: 10.11.1976, status: w służbie / in service, 
  • BUKOWIEC ob./now: PURITY – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/4, data zdania / delivery date: 26.08.1977, status: w służbie / in service,
  • ŚLĘŻA ob./now: DA CHRIS – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/5, data zdania / delivery date: 22.12.1977, status: w służbie / in service,


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 697 t. / 991 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 60,81 x 9.30 x 3,65 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • grodzie / bulkheads: 9,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion:
    • 1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silniki diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy / with power 692 kW (941 KM / HP),
    • 1 x 3 płatowa śruba nastawna / 1 x 3 bladed controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 12,0 węzłów / knots,
  • Zbiorniki Ładunkowe / Cargo tanks:
    • liczba zbiorników / tanks numer: 8,
    • pojemność zbiorników / tanks capacites: 1.187 ton,
  • Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
    • 2 pompy hydrauliczne o wydajności 192/324 / 2 hydraulic pumps with efficiency 190/324 each,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 29 t.,
    • balast / ballast: 130 t.,
  • Załoga / Crew: 2 x 6 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcie zbiornikowca BUKOWIEC, Gdańsk lipiec 1999 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker BUKOWIEC, Gdansk, July 1999, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: zbiornikowca BUKOWIEC, Szczecin kwiecień 2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker BUKOWIEC, Szczecin April, 2008 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia: zbiornikowca BUKOWIEC, Szczecin 11 wrzesień 2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker BUKOWIEC, Szczecin September 11, 2009 (to enlarge click on the photo). 


 

wtorek, 25 grudnia 2018

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 39 - Bułgarskie ziemie czyli masowce projektu B584


Masowiec projektu B584 – seria trzech jednostek zbudowanych przez bułgarską stocznię Georgi Dimitrov w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska na podstawie polskiej dokumentacji projektowej. Oprócz owych trzech jednostek bułgarska stocznia zbudowała jeszcze 61 masowców tego projektu (3 serie), przeznaczonych dla armatora bułgarskiego, rumuńskiego, armatorów radzieckich jak i z krajów zachodnich.

*     *     * 

ZIEMIA BIAŁOSTOCKA (IMO 7210915, sygnał wywoławczy: SQBH) – numer budowy NB103, położenie stępki: 25.06.1971, wodowanie: 08.01.1972 (matka chrzestna Anna Kiełcz), data zdania: 30.07.1972. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w maju 1987 roku podczas opuszczania portu Brunswick, uderzył w filar mostu Sydney Lanier Bridge poważnie go uszkadzając,
  • w sierpniu 1990 roku w trakcie remontu w Stoczni Gdyńskiej uszkodzony przez pożar, w którym śmierć poniósł jeden z pracowników stoczni,
  • w sierpniu 1995 roku w trakcie kontroli statku przez irlandzkich celników, wykryto przemyt 600 żółwi z Argentyny,
  • w trakcie rejsu na Morzu Północnym w niewyjaśnionych okolicznościach wypadł za burtę i utonął dowodzący statkiem kapitan Jan Berny,
  • 20 września 1998 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

*     *     * 

ZIEMIA OLSZTYŃSKA (IMO , sygnał wywoławczy: SQDR) – numer budowy NB106, położenie stępki: 09.01.1973, wodowanie: 30.04.1973 (matka chrzestna Danuta Buzińska), data zdania: 30.09.1973. ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w grudniu 1986 roku podczas marszu rzeką Św. Wawrzyńca, w gęstej mgle, na skutek błędu pilota, wszedł na skalistą mieliznę, doznając przebicia kadłuba i zalania forpiku – po częściowym odlichtunku, ściągnięty z mielizny i wyremontowany w Montrealu,
  • 2 sierpnia 1999 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - reda Gdańska 12.09.1994, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Gdansk roadstead 12.09.1994, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Elewator Ewa Szczecin, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA - Elevator Ewa, Szczecin, author unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OLSZTYŃSKA, autor Fred Miller II, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OLSZTYŃSKA, author Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


*     *     * 
ZIEMIA OPOLSKA / LAKE TAHOE (IMO: 7334254, sygnał wywoławczy: SQBE / V7AB7) – numer budowy NB107, położenie stępki: 03.05.1973, wodowanie: 29.07.1973 (matka chrzestna  Teresa Morawiec), data zdania: 31.12.1973. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w pierwszym rejsie skierował się do Brazylii,
  • w marcu 1977 roku w trakcie rozładunku w Gdańsku, na skutek błędu załogi, podczas napełniania balastów nastąpiło zalanie siłowni okrętowej,
  • 3 maja 1989 roku w trakcie rejsu z ładunkiem zboża z Port Cartier do Polski, w gęstej mgle na wodach Cieśniny Cabota zderzył się kanadyjskim trawlerem CAPE FOURCHU, który na skutek odniesionych uszkodzeń poszedł na dno bez strat w załodze,
  • 30 kwietnia 1991 roku wniesiony jako wkład kapitałowy do spółki BASCO, zmienił nazwę na LAKE TAHOE,
  • 14 lipca 1997 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZIEMIA OPOLSKA, autor Ralf Gierke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OPOLSKA, made by Ralf Gierke, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: LAKE TAHOE, autor Fred Miller II, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: LAKE TAHOE, author Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZIEMIA OPOLSKA, autor Selim Sane, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA OPOLSKA, author Selim San, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

  
*     *     *

Rysunek masowce projektu B584, magazyn Morze, archiwum Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

*     *     * 
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 16.119 t. / DWT: 23.720 t.,
  • Wymiary (d x sz. z) /Dimensions (l x b x d): 185,21 x 22,80 x 9,80 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy/ single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
  • Napęd / Propulsion:
    • 1 dwusuwowy 7 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 7 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 7RD76 o mocy / with power: 11.200 KM / HP,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / rudder: 1;
  • Prędkość / Speed: 17,1 w. / kn.,
  • Ładownie / Holds:
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 7,
    • pojemność ładowni / holds capacity: 33.135 m3 (ziarno / grain),
  • Luki / Hatches:
    • liczba luków / number of hatches: 7,
    • wymiary luków / hatch dimensions: 14,7 x 11,4, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11,4 m, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11,4 m, 10,6 x 11,4 m, 13,1 x 11, 4 m,
  • Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment: brak / none,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • balast / ballast: 8.476 cu.m. (ZIEMIA OPOLSKA) ~ 9.799 cu.m. (ZIEMIA OLSZTYŃSKA),
    • paliwo / fuel: 1.035,7 t. (ZIEMIA BIAŁOSTOCKA) ~ 1.466 t. (ZIEMIA OPOLSKA),
  • Załoga / Crew: 42 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 2 os. / pers.

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:
  • Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 -1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie.

niedziela, 23 grudnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 46 - LEOPARD


LEOPARD ex LEOPARDO ex WIELINGEN (IMO 6819697, MMSI: 576909000, sygnał wywoławczy: YJRA7, bandera: Vanuatu) – holownik portowy typu HL12, zbudowany przez belgijską stocznię Beliard-Murdoch SA w Ostendzie dla belgijskiego armatora SARH – SA de Remorquage a Helice (H. Gerling) z Antwerpii jako WIELINGEN (sygnał wywoławczy: ORQW). Po wprowadzeniu do eksploatacji zatrudniony w Zeebrugge. Od 1974  roku w szeregach URS – Unie van Redding en Sleepdienst z Antwerpii. W latach osiemdziesiątych wyczarterowany Andree Beernaert z Zeebrugge. W 1997 roku sprzedany portugalskiemu armatorowi REBONAVE – Reboques e Assistencia Naval Ltd. z Setubal i przemianowany na LEOPARDO. W październiku 2004 roku nabyty przez polskiego armatora Jan Stępniewski (zarejestrowanym właścicielem jednostki jest spółka Leopard Shipping Co. Ltd.), który przemianował go na LEOPARD. W grudniu 2005 roku na stronie Equasis pojawiła się nie potwierdzona informacja o zmianie nazwy na PANDA. Do chwili obecnej wciąż w eksploatacji.
Historia budowy:
  • stoczniowy numer budowy: C.202,
  • zakończenie budowy: ?.04.1969.

*     *     *

LEOPARD ex LEOPARDO ex WIELINGEN (IMO 6819697, MMSI: 576909000, call sign: YJRA7, flag: Vanuatu) – type HL12 harbor tug, built by the Belgian shipyard Beliard-Murdoch SA from Oostende for the Belgian shipowner SARH – SA de Remorquage a Helice (H. Gerling) from Antwerp as WIELINGEN (call sign: ORQW). Employed at Zeebrugge. From 1974 in the ranks of URS – Unie van Redding en Sleepdienst from Antwerp. In the eighties chartered to Andree Beernaert from Zeebrugge. In 1997, sold to the Portugese shipowner REBONAVE – Reboques e Assistencia Naval Ltd. from Setubal and renamed to LEOPARDO. In October 2004, purchaesed by the Polish shipowner Jan Stepniewski (the registered owner of the unit is Leopard Shipping Co. Ltd.), which renamed him to LEOPARD. In December 2005, unverified information about the change of name to PANDA appeared on the Equasis website. Untill now, still in operation.
Build history:
  • yard number: C.202,
  • build end: ?.04.1969.

*     *     *

Jednostki bliźniacze / Twin units:
  • JAGUAR ex JACQUES LETZER (IMO: 6904284), numer budowy / yard number: C.203, los / fate: nieznany / unknown

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 274 t. / 155 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 33,33 x 8,70 x 4,60 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 4 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla / 1 x 4 stroke 8 cylinders diesel engine Cockerill 8TRC240CO – o mocy / with power: 1214 kW (1.651 KM / HP),
    • 1 śruba  / 1 propeller,
  • Prędkość / Speed: 13,0 węzłów / knots,
  • Uciąg / Bollard Pull: 32 t.,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • 2 radary / 2 radars,
  • Załoga / Crew: 4-6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, wykonane 18.12.2018r. przez Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug Leopard at Pomorskie quay in Gdynia, made on 18.12.2018 by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).

















Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, wykonane 22-23.12.2018r. przez Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug Leopard at Pomorskie quay in Gdynia, made on 22-23.12.2018 by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




 LEOPARD - pokład / LEOPARD - deck.





LEOPARD - mostek / LEOPARD - bridge.







 



 LEOPARD - widok ze skrzydeł mostka / LEOPARD - view from the wings of the bridge.






LEOPARD - wewnątrz nadbudówki / LEOPARD - inside the superstructure.


LEOPARD - kabina kapitana / LEOPARD - captain`s cabin.


LEOPARD - kabina załogi / LEOPARD - crew cabin.


LEOPARD - pentra / LEOPARD - pentra.




LEOPARD - maszynownia / LEOPARD - engine room.




















Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, wykonane 06.01.2019 r. przez Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug Leopard at Pomorskie quay in Gdynia, made on 06.01.2019 by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, wykonane 09.03.2019 r. przez Pana Bartosza Wein (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug Leopard at Pomorskie quay in Gdynia, made on 09.03.2019 by Mr. Bartosz Wein (to enlarge click on the photo).


 
Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, wykonane 19.03.2019 r. przez Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug Leopard at Pomorskie quay in Gdynia, made on 19.03.2019 by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


 
Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD w Gdyni, wykonane 17.09.2021 r. przez Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug Leopard in Gdynia, made on 17.09.2021 by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 20.05.2022: Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD w Gdyni, wykonane 15.05.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.05.2022: Below photos of tug Leopard in Gdynia, made on 15.05.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 20.05.2022: Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD w Gdańsku, wykonane 18.05.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.05.2022: Below photos of tug Leopard in Gdansk, made on 18.05.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo). 
 


 
Aktualizacja 25.05.2022: Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD w Gdańsku, wykonane 22.05.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 25.05.2022: Below photos of tug Leopard in Gdansk, made on 22.05.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 




 
Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej zdjęcie: holownika LEOPARD w Gdańsku, wykonane 21.06.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below photo of tug Leopard in Gdansk, made on 22.06.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo). 
 
 
Aktualizacja 13.07.2022: Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD w Gdańsku, wykonane 10.07.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 13.07.2022: Below photos of tug Leopard in Gdansk, made on 10.07.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo). 
 


Aktualizacja 02.08.2022: Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD w Gdańsku, wykonane 11.07.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2022: Below photos of tug Leopard in Gdansk, made on 11.07.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo). 
 


Aktualizacja 07.09.2022: Poniżej zdjęcie: holownika LEOPARD w Gdynia, wykonane 09.08.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 07.09.2022: Below photo of tug Leopard in Gdynia, made on 09.08.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo). 
 
 
Aktualizacja 07.09.2022: Poniżej zdjęcia: holownika LEOPARD w Gdańsku, wykonane 23.08.2022 r. przez Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 07.09.2022: Below photos of tug Leopard in Gdansk, made on 23.08.2022 by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).  
 


Aktualizacja 21.09.2022: Poniżej zdjęcie: holownika LEOPARD w Gdyni, wykonane 12.09.2022 r. przez Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 21.09.2022: Below photos of tug Leopard in Gdynia made on 12.09.2022 by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).   
 

 
 
Poniżej: plan holownika (źródło: http://www.seatowage.com.pl) / Below: plan of the tug (source: http://www.seatowage.com.pl)