sobota, 20 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 12 - PILICA

PILICA (II) (IMO: 9154282, MMSI: 248599000, Sygnał wywoławczy: 9HKS6, Bandera: Malta, Port macierzysty: La Valletta) - masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Alicja Grześkowiak - marszałek Senatu RP. W pierwszą podróż jednostka wyruszyła pod dowództwem kpt. Zygmunta Bortnika kierując się na Kilonię a następnie na Sao Miguel na Azorach i Montevideo w Urugwaju. W kwietniu 2009 roku podczas rejsu do tureckiego portu Yarimca statek uratował  22 uciekinierów z Algierii , którzy dryfowali na pneumatycznym pontonie w odległości 50 mil morskich od hiszpańskiego portu Almeria. Sprzedany firmie MJN Marine, został jej przekazany 22 lutego 2017 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rejsie statkiem dowodził Zygmunt Bortnik). Przemianowany na ASTORIA pływał pod tą nazwą do 29 listopada 2020 roku. Przemianowany na krótko na WMS HARMONY już 19 grudnia 2020 roku zmienił po raz kolejny nazwę, tym razem na KEMET STAR. Obecnie wciąż w eksploatacji.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/II/8

Położenie stępki:

01.06.1999

Wodowanie:

17.07.1999

Zdanie:

30.09.1999

 *     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: PILICA, 01.10.2002 rok, autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PILICA podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie, wrzesień 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PILICA opuszczająca Szczecin, wrzesień 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: PILICA podczas przejścia przez Świnoujście, 7 luty 2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 9 - NIDA (II) ex NIDANESS

NIDA (II) ex NIDANESS (IMO: 8902931, MMSI: 308313000, sygnał wywoławczy: C6LK8, Bandera: Bahamy, Pport macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. W trakcie budowy na mocy długoletniej umowy z norweska firma Jebsen został ukończony jako NIDANESS (pierwotnie planowana nazwa dla statku to NIDA). Matką chrzestną jednostki została Pani Barbara Pilarczyk – pracownik Baltony. W swój dziewiczy rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. Marka Mianowicza 12 stycznia 1993 roku, kierując się z ładunkiem nawozów sztucznych do Dominikany. Cztery dni później doszło do kolizji w śluzie Kanału Kilońskiego (Holtenau), w wyniku której uszkodzeniu uległa gruszka dziobowa. Po remoncie w stoczni Howaldtswerke – Deutsche Werft w Kilonii statek kontynuował dalej swój rejs. Po zakończeniu czarteru, podczas postoju na Barbados, w dniu 19 czerwca 1999 roku zmianie uległa nazwa statku na NIDA. Sprzedany egipskiemu armatorowi El Reedy Shipping, został mu przekazany 2 października 2012 roku na redzie portu Point Lisas na Trindadzie. Po zmianie nazwy na JOY M pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B567/04

Położenie stępki:

27.02.1992

Wodowanie:

31.07.1992

Zdanie:

04.01.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 9.815 / DWT: 13.759 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

143,70 x 20,92 x 8,42 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski-MAN B&W typ: 6L50MCE o mocy 3.810 kW przy 109 rpm

śruba: 1

Prędkość:

14.5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z sinika diesla H.Cegielski typ: 6AL20H, MCR o mocy 435 kW przy 750 rpm

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

typ ładowni: box

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 16.713 m3

bele: 16.207 m3

Urządzenia załadunkowe:

1 x elektro – hydrauliczny dźwigiTowimor o unosie 12,5 t.

4 x elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor o unosie 16 t. każdy

Załoga:

20 + 8 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NIDA jako NIDANES opuszcza Mantyluoto-Pori, 25.08.1998, zdjęcie: Krzysztof Brzoza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: NIDA podczas remontu w Stoczni Remontowej Gryfia oraz podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim portu w Szczecinie, kwiecień 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 10 - REGA

REGA ex FOSSNES (IMO: 8908868, MMSI: 311418000, Sygnał wywoławczy: C6SP2, Bandera: Bahamy, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki dla której pierwotnie planowano nazwę REGA została Pani Halina Hermann – pracownik PŻM. Jeszcze w trakcie budowy oddany w czarter norweskiej firmie Jebsens Ship Management otrzymał nazwę FOSSNES. W dniu wejścia do służby odbył się ponowny chrzest statku, którego drugą matką chrzestną została Pani Eli Refverm. Po zakończeniu czarteru powrócił do floty PŻM – przejęcie statku oraz jego  przemianowanie na REGA nastąpiło 20 maja 2002 roku w brytyjskim porcie Falmouth. Sprzedany firmie Tegucigalpa Shipping and Trading Company, został jej przekazany 4 marca 2013 roku w Tillbury, otrzymując nazwę REGAL. W kwietniu 2016 roku przemianowany na TAILWIND pozostawał w eksploatacji do 5 września 2020 roku, kiedy to został wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze celem pocięcia na złom.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/4

Położenie stępki:

03.12.1994

Wodowanie:

25.02.1995

Zdanie:

08.05.1995

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 4S50MC o mocy 5.720 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20R o mocy 615 kW oraz generatorem ABB Dolmel typ: GNB-146x/05 o mocy 725 kVA, dającym napięcie 400 V, 50

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: REGA podczas postoju w pływającym doku Nr 5 Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











środa, 10 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 11 - NOGAT (II)

NOGAT (II) (IMO: 9154268, MMSI: 212791000, Sygnał wywoławczy: P3HZ8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Wanda Placha – pracownik PŻM. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Waldemara Suszko a jego trasa wiodła do Kaliningradu i Antwerpii. W 2005 roku w trakcie huraganu Katrina cumował w Nowym Orleanie. Sprzedany firmie Kan Shipping, został jej przekazany 14 listopada 2016 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rjesie statkiem dowodził kpt. Jacek Malinowski). Przemianowany na KAN 2 pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego. W trakcie służby u nowego właściciela, w sierpniu 2017 roku zderzył się w pobliżu Stambułu ze statkiem GRAIN GLORY, w wyniku czego odniósł poważne uszkodzenia.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/II/6

Położenie stępki:

15.12.1998

Wodowanie:

17.02.1999

Zdanie:

30.04.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NOGAT wodowanie, Szczecin 17.02.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: NOGAT wykończanie, Szczecin 30.04.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). 


Poniżej: NOGAT podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).