- czerwiec 2004 r. – w ćwiczeniu NATO o kryptonimie JOINT MARITIME COURSE, wraz z fregatą ORP GEN K PUŁASKI, rejon: Morze Północne,
- lipiec 2004 r. – w oparciu o bazę w Plymouth ćwiczeniach z jednostkami nawodnymi przechodzącymi szkolenie w ramach ośrodka FOST (okręt pełnił w nich rolę agresora i celu),
- 18 październik – 22 październik 2004 r. – w polsko – niemieckim ćwiczeniu typu PASSEX, wraz z fregatą ORP GEN K PUŁASKI oraz korwetą ORP KASZUB, rejon Morze Bałtyckie,
- 14 styczeń – 29 kwiecień 2005 r. – w misji antyterrorystycznej NATO o kryptonimie ACTIVE ENDEAVOUR, podczas której operując na Morzu Śródziemnym pokonał ca 10.200 mil morskich,
- 12 wrzesień – 14 wrzesień 2006 r. – w polsko – szwedzkim ćwiczeniu CROWN EAGLE 2006, wraz z okrętem ratowniczym ORP PIAST i szwedzkim HSwMS BELOS, rejon: Morze Bałtyckie,
- 11 październik 2006 – 29 marzec 2007 r. – w misji antyterrorystycznej NATO o kryptonimie ACTIVE ENDEAVOUR, podczas której operując na Morzu Śródziemnym pokonał ca. 20.000 mil morskich a na jego pokładzie w trzy miesięcznych turach służyły dwie zmiany załogi,
- 20 maj – 30 maj 2009 r. – w krajowym ćwiczeniu PIRANIA 99, rejon: Morze Bałtyckie,
- 8 wrzesień – 11 wrzesień 2009 r. – w polsko – szwedzkim ćwiczeniu CROWN EAGLE 09 połączonym dodatkowo z krajowym ćwiczeniem SMER/MEDEX, wraz z: fregatą ORP GEN K PUŁASKI, okrętem szkolnym ORP WODNIK, kutrami ratowniczymi ORP ZBYSZKO i ORP MAĆKO, kutrem transportowym K 5, okrętem ratowniczym ORP LECH i szwedzkim HSwMS BELOS, rejon: Morze Bałtyckie,
- 27 październik 2010 – 25 luty 2011 r. – w misji antyterrorystycznej NATO o kryptonimie ACTIVE ENDEAVOUR, podczas której operując na Morzu Śródziemnym zidentyfikował ponad 1000 jednostek pływających, pokonując jednocześnie pod wodą dystans ca 3.700 mil morskich,
- 9 styczeń 2011 r. – „zaocznie” w XIX Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, do wylicytowania był jednodniowy rejs na pokładzie okrętu (termin rejsu 21 czerwca),
- 29 czerwiec – 3 lipca 2011 r. – w uroczystości objęcia przewodnictwa w Unii Europejskiej, wraz z fregatą ORP GEN T KOŚCIUSZKO i trałowcem ORP MIELNO, cumujące w Szczecinie jednostki zostały udostępnione do zwiedzania,
- lipiec 2015 r. – goszczeniu na swoim pokładzie wizytującej 3 Flotyllę Obrony Wybrzeża w Gdyni delegację Marynarki Wojennej Pakistanu wraz z jej dowódcą admirałem Muhammadem Zakaullahem na czele,
- czerwiec 2016 r. – w krajowych ćwiczeniach ANAKONDA 2016, rejon: Morze Bałtyckie,
- 1 czerwiec – 21 czerwiec 2017 r. – w międzynarodowych ćwiczeniach BALTOPS 17, wraz z: okrętami transportowo – minowymi ORP GNIEZNO, ORP KRAKÓW oraz trałowcami ORP DĄBIE, ORP MIELNO, ORP WICKO, ORP MAMRY, ORP WDZYDZE rejon: Morze Bałtyckie,
- 5 wrzesień – 7 wrzesień 2017 r. – w ćwiczeniu typu PASSEX, wraz z fregatami ORP GEN T KOŚCIUSZKO, ORP GEN K PUŁASKI i korwetą ORP KASZUB oraz jednostkami z Niemiec, Holandii i Stałym Zespołem Sił NATO Grupa 1 (SNMG 1), rejon: Morze Bałtyckie,
- 18 wrzesień 2017 r. – 22 września 2017 r. – w ćwiczeniach OSTROBOK 17, rejon: Morze Bałtyckie,
- wrzesień – październik 2017 r. – w morskiej fazie ćwiczeń DRAGON 17, rejon: Morze Bałtyckie,
- 25 styczeń – 26 styczeń 2018 r. – w ćwiceniu typu PASSEX, wraz z fregatami ORP GEN T KOŚCIUSZKO, ORP GEN K PUŁASKI, korwetą ORP KASZUB, małymi okretami rakietowymi ORP PIORUN i ORP GROM, zbiornikowcem ORP BAŁTYK oraz duńską fregatą HDMS NIELS JUEL, rejon: Morze Bałtyckie.
- June 2004 – in the NATO exercise JOINT MARITIME COURSE, together with the frigate ORP GEN K PUŁASKI, area: North Sea,
- July 2005 - in exercises with surface units, which underwent training as a part of the FOST center, based in the base in Plymouth ship acted as an aggressor and target),
- October 18 – October 22, 2004 –in the Polish – German type PASSEX exercise, together with frigate ORP GEN K PUŁASKI and corvette ORP KASZUB, area: Baltic Sea,
- January 14 – April 29, 2005 – in the NATO anti-terrorism mission ACTIVE ENDEAVOR, during which the operating in the Mediterranean vessel crossed ca 10.200 nautical miles,
- September 12 – September 14, 2006 – in the Polish – Swedish exercise CROWN EAGLE 06, together with the rescue ship ORP PIAST and the Swedish HSwMS Belos, area: Baltic Sea,
- October 11, 2006 – March, 29, 2007 – in NATO anti-terrorism mission ACTIVE ENDEAVOR, during which the operating in the Mediterranean ship crossed ca. 20.000 nautical miles,
- May 20 – May 30, 2009 – in the domestic exercises PIRANIA 99, area: Baltic Sea,
- September 8 – September 11, 2009 – in the Polish – Swedish exercise CROWN EAGLE 09, which was combined with the domestic exercise SMER/MEDEX, together with: frigate ORP GEN K PUŁASKI, school ship ORP WODNIK, rescue vessels ORP ZBYSZKO and ORP MAĆKO, transport boat K 5, rescue ship ORP LECH and the Swedish HSwMS BELOS, area: Baltic Sea,
- October 27, 2010 – February 25, 2011 – in NATO anti-terrorism mission ACTIVE ENDEAVOR, during which the operating in the Mediterranean ship identified more than 1,000 vessels and crossed 3.700 nautical miles under water,
- January 9, 2011 – "in absentia" in the XIX Final of the Great Orchestra of Christmas Charity, to bid was a one-day cruise aboard the ship (date of cruise on June 21),
- June 29 – July 3, 2011 – in the celebration of the ceremony of taking over the presidency of the European Union, together with frigate ORP GEN T KOŚCIUSZKO and minesweeper ORP MIELNO, moored in Szczecin units were made available for sightseeing,
- July 2015 – hosting on board, visited the 3rd Coastal Defense Flotilla a delegation of the Pakistani Navy with its commander Admiral Muhammad Zakaullah,
- June 2016 – in the domestic exercises ANAKONDA 2015, area: Baltic Sea,
- June 1 – June 21, 2017 – in the international exercises BALTOPS 17, together with: minelaying/transport ships ORP GNIEZNO, ORP KRAKÓW and minesweepers ORP DĄBIE, ORP MIELNO, ORP WICKO, ORP MAMRY and ORP WDZYDZE, area: Baltic Sea,
- September 5 – September 7, 2017 – in the exercises type PASSEX, together with frigates ORP GEN T KOŚCIUSZKO, ORP GEN K PUŁASKI and corvette ORP KASZUB and ships from NATO SNMG 1 team and units from Germany and Netherlands, area: Baltic Sea,
- September 18 – September 22, 2017 – in the domestic exercises OSTROBOK 17, area: Baltic Sea,
- September – October 2017 – in the maritime stage of the exercise DRAGON 17, area: Baltic Sea,
- January 25 - January 26.2018 – in the exercises type PASSEX, together with frigates ORP GEN T KOŚCIUSZKO, ORP GEN K PUŁASKI, corvette ORP KASZUB small misille boats ORP PIORUN & ORP GROM, tanker ORP BAŁTYK and the Danish frigate HDMS NIELS JUEL, area: Baltic Sea.
- KNM KINN (S 316) – numer budowy / yard number 351, położenie stępki / keel laid: 18.03.1963, wodowanie / launched: 30.11.1963, wcielenie do służby / commissioned: 08.04.1964, wycofanie / decomissioned: 1990 / los / fate: samozatopiony w Bjørnefjorden w 1990 / scuttled in Bjørnefjorden in 1990,
- KNM KYA (S 317) – numer budowy / yard number 352, położenie stępki / keel laid: 26.05.1963, wodowanie / launched: 20.02.1964, wcielenie do służby / commissioned: 15.06.1964, wycofanie / decomissioned: 1989, los / fate: sprzedani Danii i przemianowany na HDMS SPRINGEREN (S 324) w służbie: 17.10.1991 – 25.11.2004, muzeum w forcie Langelandsfort / sold to Denmark and renamed to HDMS SPRINGEREN (S 324), in service: 17.10.1991 – 25.11.2004, now museum ship in fort Lanelandsfort,
- KNM KOBBEN (S 318) – numer budowy / yard number 353, położenie stępki / keel laid: 09.12.1963, wodowanie / launched: 25.04.1964, wcielenie do służby / commissioned: 17.08.1964, wycofanie / decommissioned: 2001, los / fate: przekazany Polsce / transferred to Poland,
- KNM KUNNA (S 319) – numer budowy / yard number: 354, położenie stępki / keel laid: 03.03.1964, wodowanie / launched: 16.07.1964, wcielenie do służby / commissioned: 29.10.1964, wycofanie / decommissioned: 1994, los / fate: przekazany Polsce / transferred to Poland,
- KNM KAURA (S 315) – numer budowy / yard number: 355 , położenie stępki / keel laid: 19.05.1964, wodowanie / launched: 16.10.1964, wcielenie do służby / commissioned: 05.02.1965, wycofanie / decommissioned: 1989, los / fate: sprzedany Danii jako magazyn części zamiennych, złomowany w Odense w 1992 / sold to Denmark as a spare parts warehouse, scrapped in Odense in 1992,
- KNM ULA od 1987 / since 1987 KNM KINN (S 300) – numer budowy / yard number: 356, położenie stępki / keel laid: 21.08.1964, wodowanie / launched: 19.12.1964, wcielenie do służby / commissioned: 07.05.1965, wycofanie / decommissioned: 1990, los / fate: złomowany w 1998, obudowa kiosku zachowana na ostrodze byłego niemieckiego bunkra U-bootów Dora I w Trondheim / scrapped in 1998 / conning tower preserved on the shelf of the former German u-boat bunker Dora I in Trondheim,
- KNM UTSIRA (S 301) – numer budowy / yard number: 357, położenie stępki / keel laid: 30.10.1964, wodowanie / launched: 11.03.1965, wcielenie do służby / commissioned: 08.07.1965, wycofanie / decommissioned: 1991, los / fate: złomowany w 1998 roku / scrapped in 1998,
- KNM UTSTEIN (S 302) – numer budowy / yard number: 358 , położenie stępki / keel laid: 08.01.1965, wodowanie / launched: 19.05.1965, wcielenie do służby / commissioned: 15.09.1965, wycofanie / decommissioned: 1990, los / fate: od 1998 okręt museum w Marinemuseet w Horten / since 1998 museum ship in Marinemuseet in Horten,
- KNM UTVAER (S 303) – numer budowy / yard number: 359, położenie stępki / keel laid: 24.03.1965, wodowanie / launched: 30.07.1965, wcielenie do służby / commissioned: 01.12.1965, wycofanie / decommissioned: 1987, los / fate: sprzedany Danii i przemianowany na HDMS TUMLEREN (S 322), w służbie: 20.10.1989 – 17.08.2004, złomowany / sold to Denmark and renamed to HDMS TUMLEREN (S 322), in service: 20.10.1989 – 17.08.2004, scrapped,
- KNM UTHAUG (S 304) – numer budowy / yard number: 360, położenie stępki / keel laid: 31.05.1965, wodowanie / launched: 08.10.1965, wcielenie do służby / commissioned: 16.02.1966, wycofanie / decommissioned: 1987, los / fate: sprzedany Danii I przemianowany na HDMS SAELEN (S 323), w służbie: 10.10.1990 – 21.12.2004, okręt muzeum na wyspie Holmen w Kopenhadze / sold to Denmark and renamed to HDMS SAELEN (S 323), in service: 10.10.1990 – 21.12.2004, museum ship on island Holmen in Copenhagen,
- KNM SKLINNA (S 305) – numer budowy / yard number: 361, położenie stępki / keel laid: 17.08.1965, wodowanie / launched: 21.01.1966, wcielenie do służby / commissioned: 27.05.1994, wycofanie / decommissioned: 1994, los / fate: złomowany w 2001 roku / scrapped in 2001,
- KNM SKOLPEN (S 306) – numer budowy / yard number: 362, położenie stępki / keel laid: 01.09.1965, wodowanie / launched: 24.03.1966, wcielenie do służby /commissioned: 17.08.1966, wycofanie / decommissioned: 2001, los / fate: przekazany Polsce / transferred to Poland,
- KNM STADT (S 307) – numer budowy / yard number: 363, położenie stępki / keel laid: 01.02.1966, wodowanie / launched: 10.06.1966, wcielenie do służby / commissioned: 15.11.1966, wycofanie / decommissioned: 1986, los / fate: złomowany w 1989 / scrapped in 1989,
- KNM STORD (S 308) – numer budowy / yard number: 364, położenie stępki / keel laid: 01.04.1966, wodowanie / launched: 02.09.1966, wcielenie do służby / commissioned: 14.02.1967, wycofanie / decommissioned: 1999, los / fate: przekazany Polsce / transferred to Poland,
- KNM SVENNER (S 309) – numer budowy / yard number: 365, położenie stępki / keel laid: 08.09.1966, wodowanie / launched: 27.01.1967, wcielenie do służby / commissioned: 12.06.1967, wycofanie / decommissioned: 2001, los / fate: przekazany Polsce / transferred to Poland.
- ORP SOKÓŁ (294) ex KNM STORD – pierwsze wejście do Gdyni / first entrance to Gdynia: 04.06.2002, wcielenie do służby / commissioned: 04.06.2002, chrzest / christened: 04.06.2002, matka chrzestna / godmother: Grażyna Zemke,
- Ex KOBBEN – pierwsze wejście do Gdyni / first entrance to Gdynia: 09.06.2002, magazyn części zamiennych, od 2011 roku stacjonarny okręt treningowy na terenie Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni/ spare parts warehouse, from 2011 stationary training ship in the Naval Academy in Gdynia,
- ORP SĘP (295) ex KNM SKOLPEN – pierwsze wejście do Gdyni / first entrance to Gdynia: 24.07.2002, wcielenie do służby / commissioned: 16.08.2002, chrzest / christened: 16.08.2002, matka chrzestna / godmother: Małgorzata Szmajdzińska,
- ORP BIELIK (296) ex KNM SVENNER – pierwsze wejście do Gdyni / first entrance to Gdynia: 22.10.2003, wcielenie do służby / commissioned: 08.09.2003, chrzest / christened: 24.10.2003, matka chrzestna / godmother: Jolanta Banach,
- ORP KONDOR (297) ex KNM KUNNA – pierwsze wejście do Gdyni / first entrance to Gdynia: 18.11.2004, wcielenie do służby / commissioned: 20.11.2004, chrzest / christened: 27.11.2004, matka chrzestna / godmother: Danuta Hübner, wycofany ze służby / decommissioned: 20.12.2017.
Wyporność
(nawodna / podwodna) / Displacement (surfaced / submerged):
|
435
/ 485 ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
45,2
x 4.7 x 4.8 m
|
Kadłub
(materiał) / hull (material):
|
stal
/ steel
|
Napęd / propulsion: spalinowy / diesel:
|
2 x
4 suwowe 12 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 12 cylinders diesel
engines: Maybach Mercedes Benz MB 820 N/1 każdy o mocy / each power 441 kW
|
1 dwutorowy silnik elektryczny prądu
stałego ze wzbudzeniem / 1 dual electric DC motors: Siemens o mocy /
with Power: 1100 kW
|
|
276 ogniw kwasowych baterii ołowiowych:
Norsk Akkumylatorfabriik lub Sunlight S.A. / 276 cells acid batteries: Norsk
Akkumylatorfabriik or Sunlight S.A.
|
|
1 śruba / 1 propeller
|
|
Prędkość (nawodna / podwodna) / Speed
(surface / underwater):
|
10/17 węzłów / knots
|
Zasięg / Range:
|
podwodny / underwater:
- 141
Mm / Sm przy / at 6 w. / kn,
- 14 Mm / Sm przy / at 17 w.
/ kn,
|
nawodny /
surfaced:
- 5000 Mm / Sm przy / at 8
w. / kn
|
|
Wyposażenie obserwacyjno –
elektroniczno - nawigacyjne / Observation – electronic - navigation
equipment:
|
1
peryskop / 1 periscope: Carl Zeis StaS C/3 (2 peryskopy / 2 periscopes:
Pilkington Group CK 30 na / on ORP BIELIK),
|
pasywny system sonarowy: / passive sonar system: Krupp
Atlas Elektronik PSU 83-51,
|
|
sonar
pasywny: / passive sonar: Velex M-5
|
|
sonar aktywny do poszukiwania min i
nawigacji: / active sonar for mine searching & navigation: EDO Model 1525
|
|
1
radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Decca BridgeMaster E
|
|
pasywny system walki elektronicznej: /
passive electronic warfare system: ArgoSystem AR 700
|
|
odbiornik radiowy / radio receiver:
Marconi 2207C
|
|
nadajnik / transmitter: TA 2
|
|
radionamiernik / radio ranger:Pr 761/3
|
|
urządzenie kryptograficzne / encryption
device:Adonis
|
|
telefon podwodny / underwater phone:
UT-2000
|
|
AIS Saab R4
|
|
GPS Koden
|
|
GMDS ICS Nav5 Navtex
|
|
żyrokompas
/ gyrocompass: Anschutz STD4; Arma Brown
|
|
system nawigacji inercyjnej / inertial
navigation system: Sperry Marine Mk.39
|
|
log ciśnieniowy / pressure log: SAL 59U
|
|
log elektromagnetyczny /
electromagnetic log: Sperry Mk.2
|
|
echosonda
/ echo sounder: Skipper GDS 101
|
|
Uzbrojenie / Armament:
|
8 dziobowych wyrzutni torpedowych kal. 533 mm / 8 bow torpedo
tubes cal 533 mm
|
Załoga / Crew:
|
30 os / pers.
|
Tomasz Grotnik – Kobbeny czyli pół
wieku pod wodą – Morze , Marzec 3/2017
|
strona
archiwalna: http://mw.mil.pl
|
strona
archiwalna: http://www.3fo.mw.mil.pl/index.php?akcja=aktualnosci3flot
|