sobota, 27 maja 2017

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 41 - FGS BERLIN (A 1411)



FGS BERLIN (A 1411) niemiecki okręt zaopatrzeniowy/wsparcia typu Berlin (inne oznaczenie: Typ 702) – typu przeznaczonej do wspierania grup operacyjnych niemieckiej marynarki wojennej podczas ich operacji z dala od własnych baz. Budowniczym FGS BERLIN (A 1411) jest położona we Flensburgu stocznia Flensburger Schiffbau-Gesellschaft.

FGS BERLIN (A 1411) German replenishment/support ship class Berlin (Type 702) – class designed to support the task forces of the German Navy during their operation away from their bases. The builder FGS BERLIN (A 1411) is located in Flensburg shipyard Flensburger Schiffbau-Gesellschaft.

Jednostki typu Berlin / Berlin class units:

  • FGS BERLIN (A 1411) – wcielenie do służby / commissioned: 11.04.2011, baza / base: Wilhelmshaven, 
  • FGS FRANKFURT AM MAIN (A 1412) – wcielenie do służby / commissioned: 27.05.2002, baza / base: Wilhelmshaven, 
  • FGS BONN (A 1413) – wcielenie do służby / commissioned: 13.09.2013, baza / base: Wilhelmshaven.

 Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 20.240 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 173.7 x 24.0 x 7.6 m, 
  • Kadłub (typ i materiał) / hull (type & material): pojedynczy – stal/ monohull – steel, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: MAN Diesel 12 V 32/40 o mocy / with power 5.340 kW, 
    • śruba / propeller: 2 x 4 płaty / blades, 
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 1,
  • Prędkość / Speed: 20 węzłów / knots,
  • Zasięg / Range: 16.000 Mm /Sm, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar (pasmo / band: I), 
    • systemy komunikacyjne / communication systems, 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 4 x I zdalnie sterowane działka automatyczne MLG-27 kal. 27 mm / 2 x I remote controlled autocannons ML-27 cal. 27 mm, 
    • stanowiska ręcznych wyrzutni przeciwlotniczych Fliegerfaust 2 (FIM-92 Stinger) / Fliegerfaust 2 (FIM-92 Stinger) surface-to-air missile stands, 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity: 
    • kontenery / containers: 74 TEU, 
    • paliwo / fuel: 7.600, 
    • paliwo lotnicze / aviation fuel: 490 t., 
    • olej smarny / lube oil: 126 t., 
    • świeża woda / fresh water: 71 t., 
    • zaopatrzenie inne/ other supplies: 1.075 t., 
    • prowiant / prowiant: 230 t., 
  • Wyposażenie specjalistyczne / Specialist equipment: 
    • 2 stacje uzupełniania zapasów w morzu / 2 RAS stations, 
    • 2 dźwigi pokładowe, każdy 22 t. SWL / 2 deck cranes each 22 t. SWL, 
    • Skonteneryzowane centrum służby ratownictwa medycznego (MERZ – Marineeinsatzrettungszentrum) / Emergency medical service center placed in containers, 
  • Wyposażenie lotnicze / Aviation facilities: 
    • hangar i pokład lotniczy dla 2 śmigłowców klasy SeaKing lub NG-90 / hangar & flight deck for 2 x SeaKing or NH-90 class helicopters, 
  • Załoga / Crew: 239 os. / pers. + 43 pacjentów szpitala okrętowego / ship hospital pacients.

Poniżej: zdjęcia FGS BERLIN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of FGS BERLIN (to enlarge click on the photo):






























Bibliografia / Bibliography:

sobota, 20 maja 2017

Z cyklu "Flota Chipolbroku" ... cz.4 KRASZEWSKI

KRASZEWSKI (IMO: 9432153, MMSI: 209355000, Sygnał wywoławczy: 5BKF6, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – drobnicowiec wielozadaniowy przystosowany m.in. do przewozu ładunków ciężkich oraz typu „project”. Zbudowany dla Chińsko – Polskiego Towarzystwa – Okrętowego S.A. znanego pod marką CHIPOLBROK przez stocznię COSCO Beijing.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

CSGD 005

Zamówienie:

01.11.2007

Zdanie:

25.10.2011

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

24.167 GT / 20.270 DWT

Wymiary (d. x sz. x w.):

199 x 25 x 15,5 m

Kadłub:

typ: podwójny kadłub

grodzie: 8

ilość pokładów: 2

Napęd:

1 x 7 cylindrowy silnik diesla Wartsila-Sulzer 7RT-flex60C (common rail) o mocy: 16.520 kW

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy o mocy 1.020 kW - Wartsila 975WAL20 / Generator FENXI-Siemens Licence

1 x generator awaryjny NTA 855-G1 -  212 kVA; 450 V. Hz: 60

kotły:

1 SAACKE KLN/VM - 1,5/7 – 1500 kg/h, 7 bar, 

1 SAACKE KIP/DH 1,6/7 – 1600 kg/h, 7 bar

1 x dziobowy ster strumieniowy: Wuhan-Kawasaki KT-105B3  o mocy: 900 kW

Prędkość:

18,5 w.

Ładownie / Luki:

5/5

Urządzenia załadunkowe:

2 x dźwigi każdy 320 ton SWL (MacGregor type GLH),

2 x dźwigi każdy 50 ton SWL (MacGregor).

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 37770 – 40000 m3

bele: 37000 m3

kontenery: 1904 TEU

Pojemność zbiorników:

balast: 11462,72 t.

paliwo: 3615,03 t.

olej smarny: 140,46 t

woda pitna: 276,65 t

*     *     *

Poniżej: KRASZEWSKI przybywa do Hamburga (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

sobota, 13 maja 2017

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 3 - ANTWERPEN EXPRESS



ANTWERPEN EXPRESS (IMO: 9612997, MMSI: 218791000, sygnał wywoławczy: DJCE2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Hamburg) kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel) zbudowany przez koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries w Ulsan dla niemieckiego armatora Hapag-Lloyd z Hamburga (tzw. klasa Hamburg Express).

  • Numer stoczniowy budowy: 2497, 
  • Data złożenia zamówienia: 12.12.2010, 
  • Położenie stępki: 10.12.2012, 
  • Wodowanie: 12.04.2013, 
  • Zdanie: 27.06.2013.

ANTWERPEN EXPRESS (IMO IMO: 9612997, MMSI: 218791000, call sign: DJCE2, flag: Germany, port of registry: Hamburg) container ship class ULCV (Ultra Large Container Vessel) built by the Korean shipyard Hyundai Heavy Industries in Ulsan for German shipowner Hapag-Lloyd from Hamburg (so-called Hamburg Express class).
  • Yard number: 2497,
  • Date of order: 12.12.2010, 
  • Keel laid: 10.12.2012, 
  • Launch date: 12.04.2013, 
  • Delivery date: 27.06.2013.

Dane techniczne / technical data:

  • Wyporność / tonnage: 
    • GT: 142.295 t, 
    • DWT: 142.092 t, 
  • Wymiary / Dimensions: 
    • długość / lenght: 366,52 m, 
    • szerokość / breadth: 48,35 m, 
    • zanurzenie / draught: 15,50 m, 
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull, 
    • materiał kadłuba / hull material: steel, 
    • ilość pokładów ciągłych / continuous deck numbers: 2, 
    • wodoszczelne grodzie / watertight bulkheads: 11,
  • Maszynownia / Machinery: 
    • silnik główny / main engine: 
      • 1 silnik diesla /diesel engine Hyundai Heavy Industries Co Ltd.  Model 11K98ME7.1-T II, 
      • moc / power: 58274 kW, RPM: 91, 
      • liczba cylindrów / no of cylinders: 11, 
    • generatory:
      • 3 główne generatory / 3 main generators: 8 DC-32e każdy o mocy / each power: 4866,7 kVA, 
      • 1 głównygenerator / 1 main generator: 6DC-32e o mocy / power: 3666,7 kVA, 
      • 1 awaryjny generator / 1 emergency generator: DI16 55 M o mocy / power: 625 kVA, 
    • śruba / propeller: 1, 
    • ster / rudder: 1, 
    • dziobowe stery strumieniowe: bow thrusters:  2 x 1800 kW każdy / each, 
  • Prędkość / Speed: 25,2 węzłów / knots, 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity (m3): 
    • kontenery / containers: 13169 TEU, 
    • kontenery 14mt / 14mt containers: 9.082 TEU, 
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 800 TEU, 
  • Urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling: brak/ gearless,
  • Załoga: 36 os/ pers.

Bibliografia:
https://www.hapag-lloyd.com/en/products/fleet/vessel.html

Poniżej zdjęcia cumującego w i opuszczającego Hamburg kontenerowca ANTWERPEN EXPRESS / Below photos of moored in and outbounding Hamburg container ship ANTWERPEN EXPRESS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).