H-7 (IMO: , MMSI: 261462000, sygnał wywoławczy: SOWY) – holownik portowo – redowy projektu H-900/II (kod NATO: Bucha), jeden z czterech holowników jakie zostały zbudowane pod koniec lat 70-tych i na początku lat 80-tych na zamówienie Marynarki Wojennej PRL przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został przez Zakładowe Biuro Konstrukcyjne Stoczni Remontowej „Nauta” jako rozwinięcie cywilnego projektu H-800. Jednostki tego typu przeznaczone są do holowania okrętów i różnych obiektów m.in. tarcz, asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-7 wcielony do służby został w dniu 19.10.1981 trafiając do 45 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Gdynia (3FO). Obecnie pozostający wciąż w służbie holownik podporządkowany jest Dywizjonowi Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
04-26.05.1983 |
udziale w ćwiczeniach Marynarki wojennej pk. „REDA-83” |
13-15.05.2008 |
udziale w ćwiczeniach 3.FO i BLMW |
15-20.06.2008 |
udziale w ćwiczeniach ratowniczych pk. "SMER/MEDEX 08" |
16-20.03.2009 |
udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-5 w ćwiczeniach 3.FO |
24.09.2009 |
zabezpieczaniu zawodów osad wioślarskich jakie odbywały się na wodach Zatoki Puckiej |
27.09.-06.10.2010 |
udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-4 w ćwiczeniach pk. „ANAKONDA-10” |
09.2012 |
udziale wraz z bliźniaczym holownikiem H-4 w ćwiczeniach pk. „ANAKONDA-12 |
01-05.10.2018 |
udziale w ćwiczeniach Marynarki Wojennej pk. „OSTROBOK-18” |
14-16.12.2020 |
udziale w zabezpieczaniu ćwiczeń okrętów 3.FO |
* * *
Holowniki projektu H-900/II |
||||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
Wodowany |
W służbie |
Uwagi |
H-3 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
--- |
03.12.1979 |
Wycofany ze służby 30.03.2007 r. Pocięty na złom w Gdańsku jesienią 2010 roku |
H-4 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
--- |
10.02.1980 |
W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu) |
H-5 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
--- |
15.06.1981 |
W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni) |
H-7 |
Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni |
--- |
19.10.1981 |
W służbie (Dywizjon Okrętów Wsparcia 3FO w Gdyni) |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
Standardowa: 184,32 t. / pełna 218,12 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
25.50 x 7,10 x 3,64 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy (stal St41), spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie. |
grodzie poprzeczne: 4 |
|
przedziały wodoszczelne: 5 |
|
Napęd: |
silnik wysokoprężny Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy 688 kW (935M) przy 750 obr/min |
przekładnia redukcyjna |
|
trójpłatowa śruba nastawna Zamech-Liaaen CP56/3 z mechanizmem zmiany skoku ACG50 pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 35˚) |
|
Ster: |
w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 25TH1 |
Prędkość: |
11,5 ~ 12 w. |
Zasięg: |
1.920 Mm przy 10,1 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
2 zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/E składające się z silnika spalinowego Leyland SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA |
Wyposażenie cumownicze/holownicze: |
hak holowniczy Kronos, odrzutny, zdalnie zwalniany z amortyzatorem sprężynowym i hydraulicznym o uciągu 15 t. |
hak pomocniczy o uciągu 15 t. |
|
6 pachołów cumowniczych |
|
2 pachoły holownicze – pojedynczy dziobowy i podwójny rufowy |
|
stalowe i propylenowe liny holownicze |
|
Uciąg na palu: |
12 t. |
Wyposażenie p.poż. |
działko wodno – pianowe DWP-16 Total |
2 pompy pożarowo – ratownicze 63WPs-254A/Z o wydajności 63m3/h i wysokości podniesienia słupa wody do 60 m. |
|
Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne: |
radar SRN 206 |
kompas magnetyczny KP-2 |
|
radionamiernik ARC 1402 |
|
echosonda SP 4301 |
|
log mechaniczny zaburtowy LGE 600 |
|
radiotelefony R-619-1 i FM-309/2 |
|
Uzbrojenie: |
brak |
Pojemność ładunkowa: |
możliwość przewożenia na pokładzie do 50 os. lub do 4 ton ładunku |
Pojemność zbiorników: |
paliwo: 21,35 t. |
woda pitna: 1,8 t. |
|
Załoga: |
14 ~ 17 os. |
* * *
Bibliografia: |
Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona |
Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017 |
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 05.09.2009, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach portu wewnętrznego i awanportu 24.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 16.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 na slipie Stoczni Szkuner we Władysławowie 03.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Basenie Prezydenta w trakcie przygotowania do przeholunku ORP BŁYSKAWICA, Gdynia 08.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu, Gdynia 04.06.2021, zdjęcia: ŁB, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu Gdynia 18.06.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie 24.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 podczas pracy na wodach awanportu, Gdynia 22.02.2022, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: H-7 w Porcie Wojennym Gdynia 24.03.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualziacja 22.05.2023: Poniżej: H-5 i H-7, Gdynia 20.05.2023, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).