niedziela, 24 sierpnia 2014
Z cyklu masowce ... cz. 5 - AMIS ACE
poniedziałek, 18 sierpnia 2014
Z cyklu "Flota Chipolbroku" ... cz. 2 - CHIPOLBROK GALAXY
CHIPOLBROK GALAXY (IMO: 9432141, MMSI: 477982500, Sygnał wywoławczy: VRHR3, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – drobnicowiec wielozadaniowy przystosowany m.in. do przewozu ładunków ciężkich oraz typu „project”. Zbudowany dla Chińsko – Polskiego Towarzystwa – Okrętowego S.A. znanego pod marką CHIPOLBROK przez stocznię COSCO Beijing.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer budowy: |
CSGD 004 |
Zamówienie: |
01.12.2006 |
Położenie stępki: |
20.11.2009 |
Zdanie: |
29.12.2010 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność: |
24.167 GT / 30.270 DWT |
Wymiary (d. x sz. x w.): |
199 x 25 x 15,5 m |
Kadłub: |
typ: podwójny kadłub |
grodzie: 8 |
|
ilość pokładów: 2 |
|
Napęd: |
1 x 7 cylindrowy silnik diesla Wartsila-Sulzer 7RT-flex60C (common rail) o mocy: 16.520 kW |
śruba: 1 |
|
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy o mocy 1.020 kW - Wartsila 975WAL20 / Generator FENXI-Siemens Licence |
1 x generator awaryjny NTA 855-G1 - 212 kVA; 450 V. Hz: 60 |
|
kotły: 1 SAACKE KLN/VM - 1,5/7 – 1500 kg/h, 7 bar, 1 SAACKE KIP/DH 1,6/7 – 1600 kg/h, 7 bar |
|
1 x dziobowy ster strumieniowy: Wuhan-Kawasaki KT-105B3 o mocy: 900 kW |
|
Prędkość: |
18,5 w. |
Ładownie / Luki: |
5/5 |
Urządzenia załadunkowe: |
2 x dźwigi każdy 320 ton SWL (MacGregor type GLH), |
2 x dźwigi każdy 50 ton SWL (MacGregor). |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 37770 – 40000 m3 |
bele: 37000 m3 |
|
kontenery: 1904 TEU |
|
Pojemność zbiorników: |
balast: 11462,72 t. |
paliwo: 3615,03 t. |
|
olej smarny: 140,46 t |
|
woda pitna: 276,65 t |
* * *
Poniżej: CHIPOLBROK GALAXY przy Nabrzeżu Oderhoft w Hamburgu, 04.07.2014 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
środa, 13 sierpnia 2014
Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 3 - ORLETA LWOWSKIE (I)
ORLETA LWOWSKIE (I) (IMO: 8813960, MMSI: 576057000, Sygnał wywoławczy: YJZH8, Bandera: Vanuatu, Port macierzysty: Port Vila) – masowiec typu „panamax” (projekt BCT70), zbudowany przez duńską stocznię Burmeister & Wain Skibsvaerft w Kopenhadze dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Matką chrzestną została Pani Jadwiga Kalusach – córka dowódcy obrony Lwowa płk. Edwarda Magiery. W pierwszy komercyjny rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. Adriana Lewickiego. We wrześniu 1994 roku na redzie Guangzhon z chińską jednostką NEGO KIM, która w wyniku tego odniosła poważne uszkodzenia. Sprzedany na złom, został przekazany firmie Root Maritime 16.09.2014 roku na redzie pakistańskiego portu Karachi (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Zbigniew Ziółkowski). Trzy dni później wprowadzony na plażę w pobliskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer budowy: |
937 |
Położenie stępki: |
15.06.1991 |
Wodowanie: |
30.08.1991 |
Zdanie: |
24.10.1991 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność: |
GT: 41.191 / DWT: 73.470 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
228,60 x 32,24 x 14,10 m |
Kadłub: |
typ: dwuposzyciowy |
materiał: stal |
|
ilość pokładów: 1 |
|
grodzie: 11 |
|
Napęd: |
1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hyunday (licensed MAN-B&W) model: MAN B&W 5S60MC o mocy 10.890 kW przy 95 RPM |
śruba: 1 (o stałym skoku) |
|
Prędkość: |
13,5 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x generatory B&W model 5L 23/30 o mocy 550 kVA, napięcie 450 V |
1 x awaryjny generator Scania model DS 9 58 A36T |
|
kotły - 1 x Aalborg model AQ/12 - 1 x Aalbor model AQ 2 |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 9/9 |
pokrywy lukowe: dwuczęściowe MacGregor-Navire typu side-rolling na poprzecznych prowadnicach umieszczonych bezpośrednio na podwyższonym pokładzie, bez zrębnic lukowych |
|
wymiary luków: - 1 – 9,00 x 11.20 m - 8 – 13,50 x 16.00 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 84.936 m3 |
urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
27 os. |
* * *
Bibliografia: |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *