wtorek, 29 marca 2022

Z cyklu flota "Euroafrica Linie Żeglugowe" ... cz. 7 - PUCK

PUCK ex SZCZECIN ex GRANÖ (IMO: 7217675, MMSI: ?, Sygnał wywoławczy: ?, Bandera: Polska) – pojazdowiec / paletowiec, zbudowany fińską stocznię Nystad Varv AB w Nystad jako GRANÖ na zamówienie fińskiego armatora Rederi Ab Gustav Eriksson z Mariehamn. W październiku 1972 roku, w ramach serwisu DFL/United Lines wprowadzony na trasę Helsingfors – Kotka – Rotterdam. W okresie od 3 czerwca do 20 września 1984 rok w czarterze Silja Line obsługiwał połączenie Åbo – Sztokholm. Zakupiony przez Polskie Linie Oceaniczne, 30 kwietnia 1985 roku został formalnie przejęty otrzymując nazwę SZCZECIN, którą to przed jego wejściem do eksploatacji zmieniono jednak na PUCK. Matką chrzestną statku została Pani Joanna Maciukiewicz – nauczycielka i dyrektor szkoły w Pucku. Nabyta przez PLO jednostka została zatrudniona na linii Gdynia – Szczecin – Helsinki. We wrześniu 1991 roku PUCK został wyczarterowany spółce Euroafrica Shipping Lines. W czerwcu 1994 roku kapitanem statku, po raz pierwszy w historii PLO została kobieta – kpt. Elżbieta Drożdżowska-Smulewicz. W sierpniu 1995 roku sprzedany spółce Balfer, która to pierwotnie przerejestrowała go pod banderę St. Vincent i Grenadyny, lecz po protestach związków zawodowych przywróciła mu Polską banderę. W styczniu 1997 roku, sprzedany indonezyjskiemu armatorowi P.T. Putera Master Sarana Penyeberangan z Dżakarty, który to zmienił jego nazwę na NUSA SETIA, wprowadzając od obsługi lokalnych indonezyjskich połączeń. Obecnie brak informacji co do dalszych losów jednostki (w indonezyjskim towarzystwie klasyfikacyjnym Biro Klasifikasi jest tylko adnotacja o wycofaniu statku z rejestru).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

270

Położenie stępki:

---

Wodowanie:

11.05.1972

Zdanie:

26.10.1972

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 6.113 / DWT: 4.078 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

118,20 x 16,04 x 5,95 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno, wzmocnienia lodowe

grodzie wodoszczelne: 4

pokłady: 2

Napęd:

2 czterosuwowe 9 cylindrowe silniki diesla Pielstick-Wartsila 9PC2L-400 o łącznej mocy 6.620 kW

2 śruby nastawne

Prędkość:

17.75 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silników diesla Wartsila 524TS i alternatora – każdy o mocy 750 BHP

awaryjny zespół prądotwórczy

dziobowy ster strumieniowy

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów 3

długość linii ładunkowej: 866 m

Pojemność ładunkowa:

naczepy: ?

kontenery: 217 TEU.

Wyposażenie ro-ro:

rampa dziobowa

rampa rufowa

Pojemność zbiorników:

balast: ? m2

paliwo: ? t.

Załoga:

12

Pasażerowie:

? os.

*     *     *

Bibliografia

Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album floty 1951 – 2011, Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa Porta-Mare

www.fleetmon.com

www.euroafrica.com.pl

*     *     *

Poniżej: GRANÖ w barwach Silja Line, Turku 18.06.1984 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: PUCK w barwach Polfin Ro-Ro opuszcza Turku 28.05.1985 r., zdjęcie Krzysztof Brzoza archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PUCK w barwach Polfin Ro-Ro opuszcza Turku, zdjęcie Krzysztof Brzoza archiwum Michaela Grima i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)r.


Poniżej: PUCK w barwach ESL i Polfin Ro-Ro podczas postoju w Turku 09.03.1993 r., zdjęcia Krzysztof Brzoza archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



 

piątek, 25 marca 2022

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 15 - MSC GAIA

MSC GAIA (IMO: 9720500, MMSI: 353051000, Sygnał wywoławczy: 3EX07, Bandera: Panama) – kontenerowiec klasy ULCV, zbudowany przez południowokoreańską stocznię Samsung Heavy Industries Co. Ltd. z Geoje na zamówienie szwajcarskiego armatora MSC – Mediterranean Shipping Company (formalnie statek zarejestrowany jest na spółkę Compania Naviera Gaia S.A.).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1715

Położenie stępki:

14.12.2009

Wodowanie:

27.02.2010

Zdanie:

11.10.2010

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 151.559 / DWT: 156.084 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

366,03 x 51,29 x 15,60 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno

grodzie wodoszczelne: 10

materiał: stal

Napęd:

pojedynczy 2 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla Doosan-MAN-B&W model: 12K98MC-C Mk7 o łącznej mocy 72.240 kW przy 104 obr./min.

pojedyncza śruba o stałym skoku

Prędkość:

25.3 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

4 zespoły prądotwórcze składające się z silnika MAN-B&W 7L32/40 i alternatora – każdy o mocy: 3.380 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla VTA 28-D-M i alternatora o mocy 625 kVA

instalacja do oczyszczania spalin.

dziobowy ster strumieniowy Kawasaki KT-157B5 o mocy 3.400 kW

Pojemność ładunkowa:

kontenery 20`: 13.798 TEU

kontenery 14`: 10.500 TEU

kontenery chłodzone: 1.000 TEU

Urządzenia załadunkowe:

brak

Pojemność zbiorników:

balast: 43.658,8 m3

Załoga:

34 os.

*     *     *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: MSC GAIA przybywa do Hamburga 08.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: MSC GAIA opuszcza Gdynię 24.03.2022 r., zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).













Poniżej: MSC GAIA opuszcza Gdynię 24.03.2022 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).