wtorek, 28 grudnia 2021

Z cyklu kabotażowce ... (cz. 7) - HAV TUNA ex KOPERSAND

HAV TUNA ex KOPERSAND (IMO: 9084487, MMSI: 304717000, sygnał wywoławczy: V2QU8, bandera: Antigua i Barbuda, port macierzysty: Saint John`s) – mały uniwersalny drobnicowiec, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i kontenerów, zbudowany w 1993 roku w kooperacji przez stocznie Astilleros Unidos de Vera Cruz SA de CV z Vera Cruz oraz B.V. Scheepswerf Damen Gorinchem z Gorinchem na zamówienie niemieckiego armatora Briese Schiffahrts GmbH & Co. KG z Leer. Od 2002 roku własność zarejestrowanej na Cyprze spółki Marizona Shipping Ltd. Od 2003 w zarządzie spółki Linea Peninsular Inc. a rok później Sohl Schiffahrt. W 2005 roku KOPERSAND przechodzi na własność innej cypryjskiej spółki Hightrend Shipping Ltd. a jego armatorem zarządzającym po raz kolejny zostaje Linea Peninsular Inc. W 2013 roku statek zostaje zakupiony przez polskiego armatora Żegluga Gdańska Sp. z o. o., dla którego to pływał do czerwca 2019 roku, kiedy to został sprzedany armatorowi HAV Coasters AS, który przemianował go na HAV TUNA.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

123/8217

Położenie stępki:

10.07.1990

Wodowanie:

17.03.1991

Zdanie:

20.10.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.960 / DWT: 3,036 t.

Wymiary (d x sz x z):

88,08 x 12,50 x 4,64 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno

materiał: stal

grodzie wodoszczelne: 4

ilość pokładów ciągłych: 2

Napęd:

4 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla Deutz MWM model SBV 6M628 o mocy: 1.089 kW przy 900 obr./min.

przekładnia redukcyjna

śruba o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 100 kVA

awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 63 kVA

dziobowy ster strumieniowy o mocy 236 kW

Prędkość:

11,6 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1 Ła. / 1 Lu.

typ: box

wymiary ładowni:

62,68 x 10,10 x 6,34 m

wymiary luku:

62,68 x 10,10 m

pokrywy lukowe: MacGregor typu folding

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno: 4.006 m3

drewno: 4.000 m3

kontenery: 152 TEU (20 gniazd dla kontenerów chłodzonych)

Pojemność zbiorników:

balast: 1.467,1 m3

paliwo c: 213 t

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

8 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

www.portalmorski.pl

www.scheepvaartwest.be

ttps://www.coasters-remembered.net/showthread.php?t=2251

*     *     *

Poniżej: KOPERSAND w bazie Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku, 06.04.2019 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: KOPERSAND w bazie Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku, 06.04.2019 rok, zdjęcie Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: KOPERSAND podczas postoju przy Nabrzeżu Bytomskim w Gdańsku, 29.05.2019 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: HAV TUNA podczas postoju w Gdańsku, 07.06.2019 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 20.09.2023: Poniżej: HAV TUNA podczas załadunku w Gdańsku, 28.08.2023 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



 

 

 

czwartek, 23 grudnia 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 89 - VB RÖNNEBECK

VB RÖNNEBECK ex RÖNNEBECK ex HERCULES ex SMIT GLADSTONE ex GLADSTONE ex TS HERKULES ex HERKULES (IMO 7612620, MMSI: 211717470, Sygnał wywoławczy: DHWU2, bandera: Niemcy) – holownik typu „Traktor”, zbudowany przez niemiecką stocznię Jadewerft Wilhelmshaven GmbH z Wilhelmshaven jako HERKULES dla niemieckiego armatora Primus J.W. Seetrecker GmbH & Co. KG z Bremerhaven (operator: Hapag_Lloyd Transport & Service). Od 1981 własność Hapag-Lloyd A.G. (operator: Hapag_Lloyd Transport & Service). Od 1990 do kwietnia 1994 jako TS HERKULES w czarterze Alexandria Towing Company Ltd. z Liverpoolu a następnie Howard Smith Towage Ltd. z Liverpoolu. W kwietniu 1994 roku zakupiony przez czarterującego i przemianowany na GLADSTONE. Od 15 marca 2001 roku własność Adsteam U.K. Ltd. z Hull. 21.05.2007 roku przemianowany na SMIT GLADSTONE – armator Smit Harbour Towage (U.K.) Ltd. z Liverpoolu. 14 listopada 2007 roku zakupiony przez Iskestugs B.V. z Ijmuiden i przemianowany na HERCULES. 6 stycznia 2011 roku zakupiony przez Unterweser Reederei A.G. – URAG z Bremy i przemianowany na RÖNNEBECK. Od 1 sierpnia 2017 jako VB RÖNNEBECK w związku z przejęciem firmy przez hiszpańską Boluda Towage.

*     *     *

VB RÖNNEBECK ex RÖNNEBECK ex HERCULES ex SMIT GLADSTONE ex GLADSTONE ex TS HERKULES ex HERKULES (IMO 7612620, MMSI: 211717470, call sign: DHWU2, flag: Germany) – a “Tractor” type tug, built by the German shipyard Jadewerft Wilhelmshaven GmbH from Wilhelmshaven as HERKULES for the German shipowner Primus J.W. Seetrecker GmbH & Co. KG from Bremerhaven (manager: Hapag_Lloyd Transport & Service). Since 1981 the property of Hapag-Lloyd A.G. (manager: Hapag_Lloyd Transport & Service). From 1990 to April 1994 as TS HERKULES chartered to the Alexandria Towing Company Ltd. from Liverpool and then to the Howard Smith Towage Ltd. from Liverpool. In April 1994 purchased by the charterer and renamed to GLADSTONE. From March 15, 2001 the property of Adsteam U.K. Ltd. from Hull. May 21, 2007 renamed to SMIT GLADSTONE – the shipowner Smit Harbour Towage (U.K.) Ltd. from Liverpool. On November 14, 2007 purchased by the Iskestugs B.V. from Ijmuiden and renamed to HERCULES. On January 6, 2011 purchased by the Unterweser Reederei A.G. – URAG from Bremen and renamed to RÖNNEBECK. From August 1, 2017 as VB RÖNNEBECK in connection with the takeover of the company by the Spanish Boluda Towage.

*     *     *

Historia budowy / Date of build

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

138

Data położenie stępki / Date of keel laid:

02.07.1976

Wodowanie / Launch date:

27.11.1976

Data ukończeni / Date of build:

01.04.1977

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

256 / 144 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

30,38 x 8,8 x 3,6 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

2 silniki diesla / 2 diesel engines: MaK 8 M 331 AK – moc każdego / each power: 993 kW

2 pędniki cykloidalne Voith-Schneider / 2 Voith-Schneider cycloidal propellers

Prędkość / Speed:

13,0 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

wciągarka holownicza z podzielonym bębnem / split drum towing winch

wciągarka cumownicza / mooring winch

hak holowniczy / towing hook

Uciąg / Bollard Pull:

34 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

specjalistyczny sprzęt do wspomagania operacji pogłębiarskich i konstrukcyjnych / special equipment to assist offshore dredging and construction operations

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

2 radary / 2 radars

echosonda / echo sounder

żyro / gyro

kompas magnetyczny / magnetic compass

autopilot

AIS, Navtex, Satnav GPS, GMDSS A2

1 x 1.000 W reflektor poszukiwawczy / 1 x 1.000 W searchlight

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 93,9 m3

Załoga / Crew:

8 os. / pers.

*     *     *


Bibliografia / Bibliography:

www.fleetmon.com

http://www.urag.de

http://vesselregister.dnvgl.com/vesselregister/vesselregister.html

http://www.nationaalsleepvaartmuseum.nl/en/news/current/471-iskes-hercules-sold-to-urag

*     *     *

Poniżej: holownik RÖNNEBECK mija Bubendey ufer, Hamburg 05.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK passes Bubendey ufer, Hamburg 05.05.2017 (to enlarge click on the photo).





Poniżej: holownik RÖNNEBECK widziany z dachu biurowca Docklands, Hamburg 05.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK seen from the roof of the Doclands Office buildinga, Hamburg 05.05.2017 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik RÖNNEBECK mija Bubendey ufer, Hamburg 10.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK passes Bubendey ufer, Hamburg 10.05.2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej: holownik RÖNNEBECK widziany z dachu biurowca Docklands, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK seen from the roof of the Doclands Office buildinga, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej: holownik RÖNNEBECK, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik RÖNNEBECK i kontenerowiec SM TACOMA, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK and containership SM TACOMA, Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik RÖNNEBECK mija Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug RÖNNEBECK passes Bubendey ufer, Hamburg 13.05.2018 (to enlarge click on the photo).