niedziela, 7 kwietnia 2019

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 6 - Masowce projektu B470

Masowce projektu B470 – łącznie 10 jednostek zbudowanych w dwóch seriach przez Stocznię imienia Komuny Paryskiej w Gdyni na podstawie projektu autorstwa: mgr inż. Edwarda Lorka, inż. Zbigniewa Sankowskiego, mgr inż. Zygmunta Śliwińskiego oraz mgr inż. Antoni Tyca (Biuro Projektowo – Konstrukcyjne Stoczni im. Komuny Paryskiej Gdyni). Pierwsza seria licząca siedem jednostek powstała w latach 1966 - 1970 na zamówienie radzieckiego przedsiębiorstwa Sudoimport dla radzieckich armatorów. Druga seria będąca kontynuacja pierwszej, licząca trzy jednostka powstała w latach 1970 - 1972 na zamówienie polskiego armatora Polska Żegluga Morska, 

I. Jednostki projektu B470/I:

ZVENIOGOROD (IMO: 6910623, bandera: ZSSR/Rosja) – położenie stępki: 10.10.1966, wodowanie: 04.08.1967 (matka chrzestna Pani Maria Jałoszyńska), zdanie: 28.12.1967, armator: Murmansk Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 2000 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na VENIGO (bandera Honduras),
  • 8 lutego 2001 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZVENIOGOROD, Gdynia, źródło: zbiory Krzysztofa Stefańskiego (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZVENIOGOROD, Gdynia, source: collection of Krzysztof Stefański archives (to enlarge, click on the photo).
 
 

Poniżej: ZVENIOGOROD, Vlissingen, autor Joerg Seyler, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZVENIOGOROD, Vlissingen, author: Joerg Seyler, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).



ZAPOROZHYE (IMO: 6910609, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 15.04.1967, wodowanie: 30.03.1968 (matka chrzestna Pani Henryka Górecka), zdanie: 30.06.1968, armator: Azov Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
  • sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Malvi Shipbreaking Company, 28 grudnia 1996 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom. 

ZARACHENSK (IMO: 6910611, bandera: ZSSR/Rosja) – położenie stępki: 09.08.1967, wodowanie: 31.05.1968 (matka chrzestna Pani Eugenia Fetter), zdanie: 23.09.1968, armator: Murmansk Shipping Cmpany. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 16 marca 2009 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom

ZLATOUST (IMO: 6912970, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 16.05.1968, wodowanie: 05.03.1969 (matka chrzestna Pani Wanda Błażyńska), zdanie: 30.06.1969, armator: Azov Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy, 
  • sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Mahavir Shipbreaking Company, 20 stycznia 1999 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZLATOUST, autor Rene Beauchamp, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZLATOUST, author: Rene Beauchamp, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


ZAKARPATYE (IMO: 6922080, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 05.09.1968, wodowanie: 04.08.1969 (matka chrzestna Pani Urszula Sipińska), zdanie: 30.09.1969, armator: Azov Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
  • w 1998 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na HOLYSEA (bandera: Belize),
  • w 2000 roku ponowna sprzedaż i zmiana nazwy na SVYATAYA MARIA (bandera: Belize),
  • sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Ajay Aloycast, w styczniu 2003 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZAKARPATYE, matka chrzestna Pani Urszula Sipinska, Gdynia, źródło: zbiory Krzysztofa Stefańskiego (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZAKARPATYE, godmother Mrs. Urszula Sipińska, Gdynia, source: collection of Krzysztof Stefański archives (to enlarge, click on the photo).
 

ZADONSK (IMO: 7015688, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 09.08.1969, wodowanie: 05.02.1970 (matka chrzestna Pani Wacława Piętek), zdanie: 30.06.1972, armator: Black Sea Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
  • w 1996 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na P STAR (bandera: Malta),
  • w styczniu 2001 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alanagu celem pocięcia na złom.
Poniżej: ZADONSK, autor Fred Miller II, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZADONSK, author: Fred Miller II, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


ZORINSK (IMO: 7029055, bandera: ZSSR) – położenie stępki: 25.11.1969, wodowanie: 03.09.1970 (matka chrzestna Pani Anna Sokół), zdanie: 24.11.1970, armator: Black Sea Shipping Company. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1992 roku przeflagowany pod banderę Ukrainy,
  • w 1996 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na V STAR (bandera: Saint Vincent i Grenadyny),
  • sprzedany indyjskiemu przedsiębiorstwu Mahadev Steel, 28 maja 1997 roku wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: V STAR ex ZORINSK, autor Yvon Perhoc, źródło: www.shispotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: V STAR ex ZORINSK, author: Yvon Perhoc, source: www.shispotting.com (to enlarge, click on the photo).


II. Jednostki projektu B470/II:

ZIEMIA KRAKOWSKA (IMO 7111949, sygnał wywoławczy: SQBL) – numer budowy B470/II/8, położenie stępki: 05.09.1970, wodowanie: 03.04.1971 (matka chrzestna Pani Janina Hnałowicz), data zdania: 25.08.1972. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwsza podróż z węglem do Włoch (kapitan Marian Ostap,
  • 1 lutego 1974 roku w trakcie rejsu pod ładunkiem statek wszedł na mieliznę w Wielkim Bełcie, z której to po częściowym rozładunku oraz pomocy jednostek PRO - ŚWIATOWID, ROSOMAK, TUMAK i KRAB w dniu 12 lutego udało się go ściągnąć, 
  • w lipcu 1976 roku ukończył podróż dookoła świata (Świnoujście – Nagoja – Vancouver – Santos (via Kanał Panamski) – Tubarao – Polska),
  • w kwietniu 1996 roku zderzył się w Świnoujściu z dwiema barkami i masowcem BEŁCHATÓW,
  • 11 czerwca 1998 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

ZIEMIA LUBELSKA (IMO 7111951, sygnał wywoławczy: SQBS) – numer budowy B470/II/9, położenie stępki: 06.09.1970, wodowanie: 08.05.1971 (matka chrzestna Pani Władysława Wojtowicz) data zdania: 26.10.1972, ważniejsze wydarzenia z życia jednostki:
  • pierwszy rejs z węglem do Włoch,
  • w marcu 1978 roku na skutek awarii mechanicznej unieruchomiony w rejonie norweskiego portu Ålesund, przed zdryfowaniem na skały uratowało jednostkę przybycie masowca ROLNIK, który wziął ja na hol, po przekazaniu holu holownikom KORAL i SWAROŻYC jednostka została doprowadzona do Szczecina,
  • w marcu 1998 roku wprowadzony na plażę w pakistańskim Gadani celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZIEMIA LUBELSKA, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZIEMIA LUBELSKA, autor Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).




ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE / ZAGLEBIE MIEDZIOWE (IMO: 7119496, sygnał wywoławczy: SQBO / V7AR6) – numer budowy B470/II/10, położenie stępki: 20.06.1971 (planowana nazwa ZIEMIA BIAŁOSTOCKA), wodowanie: 31.07.1971 (matka chrzestna: Pani Janina Durko), data zdania: 21.12.1971, ważniejsze wydarzenia z życia jednostki:
  • pierwszy rejs do Włoch i Maroko (kapitan Marek Chełkowski),
  • w lutym 1979 roku na redzie Gdańska doszło do wybuchu w zbiornikach balastowych, który uszkodził poszycie statku,
  • 19 grudnia 1995 roku wniesiony aportem do spółki zależnej PŻM – Steampol Ltd., zmieniając banderę na Wyspy Marshalla a nazwę na ZAGLEBIE MIEDZIOWE,
  • 22 lipca 1998 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE, autor nieznany, kolekcja własna (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE, autor unknown, own collection (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE, 06.05.1986, autor: Krzysztof Brzoza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE 08.05.1986, autor: Krzysztof Brzoza, collection of Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).
 
 
*     *     *

Rysunek jednostki projektu B470, źródło (patrz bibliografia [1]) /  Drawing of the unit project B470 (source: see bibliography [1])


*     *     *

Dane techniczne/Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 16.027 t. / DWT: 23.785 t.,
  • Wymiary (d x sz. z) /Dimensions (l x b x d): 187,20 x 22,80 x 9,80 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy/ single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
  • Napęd / Propulsion:
    • 1 dwusuwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 6RD76 o mocy / with power: 9.600 kW (11.800 KM / HP),
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / rudder: 1;
  • Prędkość / Speed: 15,2 w / kn/,
  • Ładownie / Holds:
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 7,
    • typ / type: samotrymujące / self-trimming,
    • pojemność ładowni / holds capacity: 29.725 m3 (ziarno / grain), 29.702 m3 (bele / bale)
  • Luki / Hatches:
    • liczba luków / number of hatches: 7,
    • wymiary luków / hatch dimensions: 8,5 x 11,9 m, 11,4 x 11,9 m, 14,3 x 11,9 m, 17,2 x 11,9 m, 21,4 x 11,9 m, 14,3 x 11,9 m, 8,5 x 11,9 m,
    • typ / type: single-pull MacGregor,
  • Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment: brak / none,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • balast / ballast: 9.526,9 cu.m. (ZIEMIA KRAKOWSKA) ~ 9.653,7 cu.m. (ZIEMIA LUBELSKA),
    • paliwo / fuel: 1.804,7 t. (ZAGŁĘBIE MIEDZIOWE) ~ 2.061 t. (ZIEMIA KRAKOWSKA),
  • Załoga / Crew: 39 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 5 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Fleet List Polska Żegluga Morska Polish Steamship Company, 1951 - 1991 40 years Polish Steamship Company, Agpol 1991,
  • Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 -1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie [1].

czwartek, 4 kwietnia 2019

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 23 - ORP WIGRY wracają z morza

Powrót trałowca ORP WIGRY (644) z wód Zatoki Gdańskiej, uchwycony w ostatni dzień lutego br., obiektywem aparatu Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).













Więcej zdjęć i informacji na temat ORP WIGRY pod poniższym linkiem:

wtorek, 2 kwietnia 2019

Z cyklu "Flota Petrobaltic" ... cz. 5 - ST. BARBARA


ST. BARBARA ex ZEALOUS ex GREY SEAL ex SEAFORTH CLANSMAN (IMO 7406021, MMSI: 375666000, Sygnał wywoławczy: J8B2227, bandera: Saint Vincent i Grenadyny) – statek badawczy, zbudowany w 1977 roku przez angielską stocznię Cochrane & Sons w Selby jako okręt baza dla nurków / jednostka gaśniczo - przeciwrozlewiskowa i wprowadzony do służby pod nazwą SEAFORTH CLANSMANN (armator Seaforth Maritime Ltd.). Od 1988 roku własność rządu irlandzkiego, pod nazwą GREY SEAL pełnił role jednostki hydrograficznej i stawiacza pław. Od stycznia 1994 roku, pod nowa nazwą ZEALOUS zatrudniony jako serwisowiec na polach diamentowych u wybrzeży Południowej Afryki. Pod koniec XX wieku zakupiony przez Przedsiębiorstwo Poszukiwań i Eksploatacji Złóż Ropy i Gazy Petrobaltic. Po remoncie i przebudowie na jednostkę geotechniczną, która miała miejsce w latach 2000 – 2001 (wykonawcą prac była Gdańska Stocznia Remontowa) wprowadzony do służby pod nazwą ST. BARBARA. W dniu 12 lipca 2006 roku podczas prac badawczych w pobliżu portu w Łebie ST BARBARA zlokalizowała 265 metrowy wrak niemieckiego lotniskowca GRAF ZEPPELIN. W 2017 roku wycofany z eksploatacji a następnie sprzedany na złom do łotewskiej stoczni złomowej w Lipawie, do której przybył 16 lipca 2017 roku na holu holowników ODYS i TAK-7.

*     *     *

ST. BARBARA ex ZEALOUS ex GREY SEAL ex SEAFORTH CLANSMAN (IMO 7406021, MMSI: 375666000, Call sign: J8B2227, flag: Saint Vincent and the Grenadines) – research ship, built in 1977 by the English shipyard Cochrane & Sons in Selby as a baseship for divers / fire-fighting and anti-pollution unit and put into service under the name SEAFORTH CLANSMANN (shipowner was Seaforth Maritime Ltd.). Since 1998 the ownership of the Irish government, under the name GREY SEAL, played the role of a hydrographic and buoy tender vessel. From January 1994, under the new name ZEALOUS, he was employed as a service vessel on a diamond fields off the coast of South Africa. At the end of the twentieth century, purchased by the Petrobaltic. After renovation and rebuild into a geotechnical unit, which took place in the years 2000 – 2001 (the contractor of works was the Gdansk Shiprepair Yard) put into service under the name ST. BARBARA. On July 12, 2006 during research works near the port of Łeba, ST. BARBARA located a 265-meter wreck of the German aircraft carrier GRAF ZEPPELIN. In 2017, decommissioned and then sold for scrap to the Latvian shipyard in Liepaja, where it arrived on July 16, 2017 on tow tugs ODYS and TAK-7.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 2.324 GT / 1.180 DWT,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 78.9 x 13,7 x 5,0 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 4 silniki diesla / 4 diesel engines: Mirrlees Blackstone EZSL – każdy o mocy / each with power 1.830 KM /HP,
    • 2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers,
  • Prędkość / Speed: 9,5 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
  • Dźwig / crane,
  • Lądowisko dla śmigłowca / helipad
  • Załoga / Crew: 10 ~ 12 + 12 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej ST.BARBARA, Gdańsk 25.07.2005, autor zdjęcia: Pan Waldemar Wąs, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ST. BARBARA, Gdansk 25.07.2005, author of the photo: Mr. Waldemar Wąs, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej ST.BARBARA, Gdynia 24.09.2009, autor zdjęć: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ST. BARBARA, Gdynia 24.09.2009, author of the photos: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej ST.BARBARA, Gdańsk 30.05.2016, autor zdjęć: Pan Waldemar Danielewicz, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ST. BARBARA, Gdansk 30.05.2016, author of the photos: Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej ST.BARBARA, Gdańsk 03.08.2016, autor zdjęć: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ST. BARBARA, Gdansk 03.08.2016, author of the photos: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).