czwartek, 20 grudnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 45 - KAROL


KAROL (IMO: ---, MMSI: 261023260, Sygnał wywoławczy: SPS2234) – holownik gospodarczy typu HG300, zbudowany przez Tczewską Stocznię Rzeczną w Tczewie na podstawie projektu autorstwa Biura Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (od 1983 r. Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście). W 1991 roku operatorem holownika zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina (właściciel wciąż ten sam). W 2011 roku KAROL zostaje zakupiony przez pochodzącą z Kołobrzegu firmę Przybrzeżna Żegluga Pasażerska „Czerwony Szkwał” R. Hudziak i B. Rogaczewski.

*     *     *

KAROL (IMO: ---, MMSI: 261023260, Sygnał wywoławczy: SPS2234) type HG300 small harbor tug, built by the Tczew River Shipyard in Tczew on the request of the Szczecin Port Authority (since 1983, Szczecin - Swinoujście Port Authority). In 1991, the operator of the tug became Zaklad Uslug Zeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin (the owner is still the same). In 2011, KAROL was purchased by the company Przybrzezna Zegluga Pasazerska „Czerwony Szkwal” R. Hudziak i B. Rogaczewski from Kołobrzeg.

*     *     *

Holowniki typu HG300 / Tugs type HG300:

  • KAZIMIERZ – numer budowy / yard number: HG300/01 ,zdanie / delivery date: 11.1972, los / fate: przeniesiony do rezerwy w 1993 r., dalszy los nieznany / placed In reserve In 1993, further fate unknown,
  • KAROL – numer budowy / yard number: HG300/02, zdanie / delivery date: 01.10.1974, los / fate: w służbie / in service, 
  • KORNEL – numer budowy / yard number: HG300/03, zdanie / delivery date: 10.1975, los / fate:  w służbie / in service,
  • ??? – numer budowy / yard number: HG300/04 zamówienie anulowane / order canceled. 


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 71 ton / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,85 x 6,80 x 1,55 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: pojedynczy, spawany / single welded, steel,
    • materiał / material: steel,
    • grodzie / bulkheads: 4,
    • pokłady / decks: 1,
  • Specjalne adnotacje / special annotations: posiada możliwość mechanicznego kładzenia komina i masztu oraz obniżania sterówki /  it has the possibility of mechanically laying the chimney and the mast and lowering the wheelhouse,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 4-o suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 4 stroke 12 cylinders diesel engine: Wola-Henschel 29H12 – o mocy / with power: 310 KM / HP,
    • śruba stała w dyszy obrotowej ze stabilizatorem (na okres zimowy wymieniana na ster konwencjonalny) / fixed skrew in a rotating nozzle with a stabilizer (for the winter period changed to a conventional ruder),
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing: 
      • amortyzowany hak holowniczy o maksymalnym uciągu 4 ton / amortized towing hook with a maximum pull of 4 tons,
    • kotwiczne / anchor:
      • 2 kotwice (każda po 150 kg) obsługiwane przez hydrauliczną windę kotwiczną / 2 anchors (1590kg each) operatem by a hydraulic anchor winch,
    • cumownicze / mooring:
      • 4 podwójne pachoły cumownicze / 4 double mooring bollards,
      • 2 pojedyncze pachoły cumownicze / 2 single mooring bollards,
    • wyposażenie ratunkowo / rescue equipment:
      • 1 tratwa pneumatyczna / 1 pneumatic raft,
      • kamizelki ratunkowe / life jackets,
  • Uciąg / Bollard pull: 3 t.,
  • Załoga / Crew: 3-4 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 12 os. pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *


Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Szczecinie autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Szczecin made by Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Szczecinie, 30.04.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Szczecin, 30.04.2009 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 09.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro,  Gdynia 09.05.2018 (to enlarge click on the photo).



 
Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Gdyni, 23.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Gdynia, 23.06.2018 (to enlarge click on the photo).

 




Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Gdyni, 14.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Gdynia, 14.07.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika KAROL w Gdańsku, 16.09.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL in Gdansk, 16.09.2018 (to enlarge click on the photo). 



Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 16.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro in Gdansk 16.10.2018 (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej zdjęcie holownika KAROL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 04.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz in Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 09.08.2020: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 06.08.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 09.08.2020: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro in Gdynia 06.08.2020 (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 15.08.2020: Poniżej zdjęcie holownika KAROL autorstwa Pana Waldemar Danielewicz, Gdynia 12.08.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.08.2020: Below photo of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz in Gdynia 12.08.2020 (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 22.08.2020: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 17.08.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.08.2020: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro in Gdynia 17.08.2020 (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 01.03.2021: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 28.02.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.03.2021: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 28.02.2021 (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 23.07.2021: Poniżej zdjęcie holownika KAROL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 13.07.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.07.2021: Below photo of the tug KAROL made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 13.07.2021 (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej zdjęcia holownika KAROL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 07.06.2022 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below photos of the tug KAROL made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 0.06.2022 (to enlarge click on the photo).
 



 
 

wtorek, 18 grudnia 2018

Z cyklu "Flota Petrobaltic" ... cz. 3 - KAMBR

KAMBR (IMO 9348223, MMSI: 210550000, Sygnał wywoławczy: C4GX2, bandera: Cypr) – holownik zaopatrzeniowy do obsługi platform wiertniczych zbudowany przez chińską stocznię Panyu Lingshan w Guangzhou jako SWISCO SUCCESS. Zakupiony przez Petrobaltic, w lutym 2006 roku przybył do Polski, gdzie w dniu 22 marca przy nabrzeżu Petrobalticu (Flisaków) otrzymał nazwę KAMBR (matka chrzestna Pani Maria Walkowiak). Właścicielem jednostki jest Miliana Shipping Company cypryjska spółka kapitałowa LOTOS PETROBALTIC S.A., zaś armatorem spółka Technical Ship Management Ltd.
Historia budowy:
  • numer budowy: LS122,
  • data zdania: 24.11.2005.
*     *     *

KAMBR (IMO 9348223, MMSI: 210550000, Call sign: C4GX2, flag: Cyprus) – supply tug built by the Chinese shipyard Panyu Lingshan in Guangzhou as SWISCO SUCCESS. Purchased by the LOTOS Petrobaltic S.A., in February 2006 tug came to Poland, where on March 22 at the Petrobaltic quay (Flisakow) he was given the name KAMBR (the godmother Mrs. Maria Walkowiak). The owner of the unit is Miliana Shipping Company a Cypriot equity company LOTOS Petrobaltic S.A., while the ship operator is Technical Ship Management Ltd.
Built history:
  • yard number: LS122, 
  • delivery date: 24.11.2005.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 299 t. / ---,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 36,00 x 9,00 x 3,25 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy, podwójne dno / steel, single hull, double bottom,
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 4,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • dwa 4 suwowe 8 cylindrowe silniki diesla / two 4 stroke 8 cylinders diesel engines: Caterpillar 3508B – każdy o mocy / each with power 637,5 kW,
    • 2 śruby nastawne w dyszach Korta / 2 controllable pitch propellers in kort nozzles,
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: HRP 3001TT - o mocy / with power: 150 kW,
  • Prędkość / Speed: 11,1 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • hydrauliczna wciągarka holownicza Thor Hydraulics & Eng. Pte. Ltd. - 35 t. SWL / hydraulic towing winch Thor Hydraulics & Eng. Pte. Ltd. - 35 t. SWL,
    • dźwig pokładowy / deck crane – Stromme Marine Cranes typ / type: NK 20 LE2,
  • Uciąg / Bollard Pull: 23,68 t.,
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • 2 monitory wodne umieszczone na dachu mostka, każde o wydajności 300 m3/h przy zasięgu 30 m / 2 water monitors placed on the top of bridge, each with efficiency 300 m3/h at a range of 30 m,
    • łódź robocza / work boat: Avon SR-4,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • radary / radars: Furuno 1834C, Furuno FAR 21x7,
    • DGPS: Furuno SC-50,
    • GPS: JRC J-NAV 500,
    • autopilot: ComNav Marine 2001,
    • echosonda / echo sounder: JRC FE-700, 
    • MF/HF: JRC JSB-196GM,
    • DSC/NBDP: JRC NCT-196N,
    • VHF: 2 x JRC JHS-32B
    • Inmarsat: NDZ-127C,
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • rufowy pokład ładunkowy (powierzchnia) / stern cargo deck (space): 119 m2,
  • Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 188 m3,
    • woda / water: 77 m3,
  • Załoga / Crew: 36 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography: 

*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika KAMBR, Gdańsk 11.03.2007, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug KAMBR, Gdansk 11.03.2007, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia: holownika KAMBR, Gdańsk 14.04.2007, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug KAMBR, Gdansk 14.04.2007, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: holownika KAMBR, Gdańsk 10.06.018, autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tug KAMBR, Gdansk 10.06.2018, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).

 
Poniżej zdjęcia: holownika KAMBR, Gdańsk 08.10.2018, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug KAMBR, Gdansk 08.10.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


 




Poniżej zdjęcia: holownika KAMBR, Gdańsk 07.05.2019, autorstwa Pana Andrzeja Patro(aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug KAMBR, Gdansk 07.05.2019, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia: holownika KAMBR, Gdańsk 30.08.2019, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug KAMBR, Gdansk 30.08.2019, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 06.06.2020: Poniżej zdjęcie: holownika KAMBR, Gdańsk 23.05.2020, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 06.06.2020: Below photo of tug KAMBR, Gdansk 23.05.2020, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie: holownika KAMBR, Gdańsk 05.09.2021, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photo of tug KAMBR, Gdansk 05.09.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcia: holownika KAMBR, Gdańsk 14.09.2021, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photos of tug KAMBR, Gdansk 14.09.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 22.01.2022: Poniżej zdjęcia: holownika KAMBR, Gdańsk 15.01.2022, autorstwa Pana Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.01.2022: Below photos of tug KAMBR, Gdansk 15.01.2022, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 15.07.2023: Poniżej zdjęcie: holownika KAMBR, Gdańsk 02.07.2023, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.07.2023: Below photo of tug KAMBR, Gdansk 02.07.2023, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 18.10.2023: Poniżej zdjęcie: holownika KAMBR, Gdańsk 08.10.2023, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 18.10.2023: Below photo of tug KAMBR, Gdansk 08.10.2023, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

 
 
 
 

sobota, 15 grudnia 2018

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 4 - TIGER



TIGER (IMO ---, MMSI: 211367950, Sygnał wywoławczy: DH7970, bandera: Niemcy) – holownik parowy zbudowany w 1910 roku przez niemiecką stocznię Janssen & Schmilinsky z Hamburga na zamówienie hamburskiego armatora Ewerführerei Jürgen Hinrich Steffen, w barwach którego przez następne 56 lat świadczył usługi holownicze na terenie portu oraz Dolnej Łaby. Po wycofaniu z eksploatacji, przez kolejne 12 lat holownik utrzymywany był w rezerwie i gdy już sądzono, że kolejnym etapem będzie sprzedaż na złom, w styczniu 1978 roku TIGER został zakupiony dzięki pomocy gazety Hamburger Abendblatt oraz prywatnych sponsorów przez Museumhafen Oevelgönne z Hamburga. W latach 1997 – 2001 w położonej w dzielnicy Hamburg-Harburg stoczni Johnk, holownik przeszedł gruntowny remont oraz renowację, po której z powodzeniem pełni rolę pływającego muzeum.

*     *     *

TIGER (IMO ---, MMSI: 211367950, call sign: DH7970, flag: Germany) – a steam tug built in 1910 by the German shipyard Jannsen & Schmilinsky from Hamburg on the order of the Hamburg shipowner Ewerführerei Jürgen Hinrich Steffen, in the colors of which for the next 56 years he was providing towing services in the port and the Lower Elbe. After decommissioning, for the next 12 years the tugboat was kept in reserve and when it was thought that the next stage would be sale for scrap, in January 1978 TIGER was purchased thanks to the Hamburger Abendbaltt newspaper and private sponsors by Museumhafen Oevelgönne from Hamburg. In the years 1997 – 2001, the tugboat unsderwent a major refurbishment and renovation after which it successfully served as a floating museum.  

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 78,15 BRT / --- DWT, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 17,38 x 5,26 x 2,50 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy / steel / single hull,
  • Napęd / Propulsion: parowy / steam, 
    • 1 maszyna parowa / 1 steam engine – o łącznej mocy / with total 240 KM /HP przy / at 130 RPM,,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: 9,0 węzłów / knots,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • https://www.dampfschlepper-tiger.de/
  • http://www.museumshafen-oevelgoenne.de/

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika TIGER, Hamburg 2013 – 2018 / Below a photos of tug TIGER, Hamburg 2013 – 2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie tablicy z informacjami oraz rysunkiem holownika TIGER, Hamburg / Below a photo of the table with information and drawing tug TIGER, Hamburg (to enlarge click on the photo).