sobota, 20 stycznia 2018

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz. 7 - SKANIA

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (Polsteam).

SKANIA ex EUROSTAR ROMA ex SUPERFAST I (IMO: 9086588, MMSI: 311007200, call sign: C6XF4, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Schichau Seebeckwerft (SSW) Fahr- und Spezialschiffbau GmbH w Bremerhaven dla greckiego armatora Superfast Ferries z Pireusu i wprowadzony do służby pod nazwą SUPERFAST I. W dniu 26 marca 2008 roku, nosząca nazwę EUROSTAR ROMA jednostka została zakupiona przez Polską Żeglugę MORSKĄ – POLSTEAM, przybywając do Szczecina  21 maja tego samego roku. W kolejnych tygodniach prom przeszedł remont i modernizację, wpierw w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia a następnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. 28 sierpnia 2008 roku przy Wałach Chrobrego w Szczecinie miała miejsce ceremonia chrztu. Imię SKANIA promowi nadała Pani Ewa Leszczyńska. Dzień po tej ceremonii, 1 września prom rozpoczął trwające do dziś rejsy na trasie Świnoujście – Ystad.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

1087

Wodowanie:

30.07.1994

Zdanie:

06.04.1995

Przebudowy:

2008 (Gdańsk)

*     *     *

Byli i obecni właściciele / czarterujący / operatorzy promu:

06.04.1995 – 02.2004

Superfast Ferries, Pireus

02.2004 – 15.05.2008

Atlantica di Navigazione S.p.A (Grimaldi Group), Neapol

15.05.2008 - ?

Skania Line Ltd, Nassau / Unity Line Sp. z .o. o., Szczecin

*     *     *

Trasy:

15.04.1995 – 03.1998

Patras – Ancona

16.03.1998 – 02.2004

Bari – Igoumenitsa – Patras

15.03.2004 – 04.2008

Civitavecchia – Barcelona

18.04.2008 – 05.03.2008

Civitavecchia/Salerno – Palermo – Tunis

01.09.2008 - ?

Świnoujście – Ystad

*     *     *

Bliźniacze jednostki:

MEGA EXPRESS FOUR ex SUPERFAST II

IMO 9086590

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 23.933 / DWT: 5717 t.

Wymiary (d. x sz. z.):

173,7 x 24,0 x 6,41 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Napęd:

4 x 12 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila-Sulzer: 12VZA40S - łączna moc: 34.550 kW

śruby: 2

Ster:

1

Prędkość:

27,9 w.

Urządzenia pomocnicze:

dziobowy/rufowy ster strumieniowy: 2/1

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 4

długość i wysokość pokładów ładunkowych:

- pokład 1 (tylko dla samochodów osobowych): 200 m x 2,5 m

- pokład 2 (tylko dla samochodów osobowych): 260 m x 2,8 m

- pokład 3: 850 m x 4,5

- pokład 5: 860 m x 4,5 m

Rampy:

2

Pojemność ładunkowa:

auta: 830

trailery: 90

Wyposażenie części pasażerskiej:

kabiny dla pasażerów (475 łóżek):

- klasy De Luxe: 5

- kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 49

- kabiny zewnętrzne 3-osobowe: 1

- kabiny zewnętrzne 4-osobowe: 36

- kabiny wewnętrzne 4-osobowe: 55

- fotele lotnicze: 120

kabiny dla kierowców (50 łóżek):

- kabiny wewnętrzne 2-osobowe: 7

- kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 18

punkty gastronomiczne:

- restauracja: a`la carte Bon Appetit – 56 miejsc

- kafeteria– 128 miejsc

- One Way Truckers Club – 72 miejsca

- Skania Snack Bar – 115 miejsc

- Disco Bar – 130 miejsc

- Cocktail Bar – 146 miejsca

- Lounge: 122 miejsca

Rozrywka:

- dyskoteka

- sklepy: Euro Shop, Cosmetics Shop

- pokój zabaw dla dzieci

- 2 sale konferencyjne dla: 60 i 48 os.

Załoga:

85 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

http://www.faktaomfartyg.se

http://www.faergelejet.dk

http://www.ferry-site.dk

*     *     *

Poniżej zdjęcia promu SKANIA wykonane w Świnoujściu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):









 
Aktualizacja 01.03.2022: Poniżej zdjęcia promu SKANIA w doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.02.2022, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
 
 

 

Aktualizacja 07.03.2022: Poniżej zdjęcia promu SKANIA w doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 05.03.2022, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
 

 

środa, 17 stycznia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 13 - ARION


ARION (IMO: 8136506, MMSI: 261000400, Sygnał wywoławczy: SQMJ) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H 2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Zarząd Portu Szczecin - Świnoujście). W 1991 nowym armatorem jednostki zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. z siedzibą w Szczecinie. W lipcu 2012 roku ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęty przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG. W maju 2018 roku holownik zostaje sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company, który eksploatuje go dalej bez zmiany jego nazwy. W dniu 19 grudnia 2019 roku ARION zostaje wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze celem pocięcia na złom.

*     *     *

ARION (IMO: 8136506, MMSI: 261000400, Call Sign: SQMJ)modified type H2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia for the Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). In 1991 the new owner of the unit was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG from Cuxhafen-Rostock. In May 2018 the tug was sold to the foreign shipowner Baltic Shipping Company. On December 19, 2019 beached at Turkish Aliaga to cut into scrap.


*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *


Poniżej zdjęcie holownika ARION, autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARION made by Mr. Sigismund Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika ARION, autorstwa Pana Andrzeja Patro, Ystad 1994 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the  tug ARION made by Mr. Andrzej Patro, Ystad 1994 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARION / Below photos tug ARION (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika ARION, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 10.07.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARION made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdańsk 10.07.2014 (to enlarge click on the photo).





ARION przy nadbrzeżu ZUŻ-u w Szczecinie, 2017 rok - zdjęcia dzięki uprzejmości ich autora Pana Andrzeja Patro /  ARION at ZUŻ quay in Szczecin, 2017 - photos courtesy of their author, Mr Andrzej Patro.