piątek, 20 lutego 2015

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 3 - BALTIVIA

BALTIVIA (IMO: 7931997, MMSI: 309826000, Sygnał wywoławczy: C6WN5, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom typu ro-pax, zbudowany przez szwedzką stocznię Kalmar Varv AB w Kalmar dla szwedzkiego armatora Johnsson Line AB. Jako ciekawostkę wartą wymienia z czasów budowy jest fakt, że sekcja rufowa powstała w stoczni Kalmar Varv, sekcja dziobowa w stoczni Fartygsentreprenader Ab w Marstand natomiast sekcja śródokręcia w stoczni Götaverken Citvarvet w Göteborgu – wszystkie te sekcje zostały następnie połączone w całość w suchym doku stoczni Eriksberg. W trakcie budowy (którą dodatkowo opóźnił o dwa miesiące pożar jaki wybuchł w przedziale maszynowni) dla statku planowana była nazwa Sagaland, która to na skutek protestów armatora Broströms (posiadającego w swojej flocie jednostkę o takiej samej nazwie) została zmieniona na SAGA STAR. W dniu 15 grudnia 1981 roku nastąpiło przekazanie jednostki właścicielowi oraz ceremonia chrztu matką chrzestną została Pani Marieann Nilson. Jeszcze w grudniu tego samego roku SAGA STAR w barwach operatora TT-Saga Line rozpoczęła obsługę połączenia Helsinborg/Malmö/Trelleborg – Travemünde. W styczniu 1983 roku nowym właścicielem promu zostaje szwedzki armator Svelast AB (Svenska Lastbils AB – SLAB) ze Sztokholmu, zaś on sam wciąż w barwach operatora TT-Saga Line obsługuje połączenie Trelleborg – Travemünde. Rok później, także w styczniu dochodzi do kolejnej zmiany właścicielskiej a nowym właścicielem jednostki zostaje także szwedzki armator Swedcarrier Reederi AB z Helsinborga. W 1986 roku dotychczasowy operator TT-Saga Line zmienia swoją nazwę na TT-Line. W 1988 roku prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Compagnie Meridionale de Navigation z Bastii, który oddaje go w czarter TT-Line, które to kontynuuje jego eksploatację na starej linii aż do 23 sierpnia tego samego roku. W okresie październik 1988 – luty 1989 rok prom pływa w czarterze duńskiego armatora DFDS A/S z Kopenhagi, obsługując połączenie Bremerhaven – Esbjerg – Cuxhaven – Immingham/Harwich. W marcu 1989 roku SAGA STAR przybywa do położonej w Marsylii stoczni Cie-Marseille de Reparation - CMR, w której to przechodzi przebudowę polegającą na dodaniu kabin pasażerskich oraz stabilizatorów. Po zakończeniu prac pod nową nazwą GIROLATA wchodzi na linię Marsylia – Bastia. W listopadzie 1990 roku prom zostaje wyczarterowany francuskiemu ministerstwu obrony, dla którego przewozi do Arabii Saudyjskiej sprzęt wojskowy. W dniu 23 sierpnia 1993 roku ponownie wyczarterowany TT-Line, zmienia nazwę na SAGA STAR i rozpoczyna obsługę starej linii Trelleborg – Travemünde. Od czerwca 1995 roku w czarterze TR-Lines zatrudniony na linii Trelleborg – Rostock. W lipcu 1997 roku prom zostaje zakupiony przez zarejestrowaną na Wyspach Bahama spółkę Star Ferry Ltd. (spółka córka TT-Line). 14 października 2001 roku SAGA STAR kończy pracę na dotychczasowej linii, rozpoczynając następnego dnia trwającą do 3 listopada tego samego roku obsługę połączenia Trelleborg – Travemünde. W styczniu 2002 roku prom zostaje sprzedany francuskiemu armatorowi Conseil General de Seine Maritime z Dieppe, który to po przeglądzie inspekcyjnym w stoczni w Hawrze, przemianowuje go na DIEPPE. Od 5 maja 2002 roku w barwach Transmanche Ferries, zatrudniony w obsłudze połączenia Dieppe – Newhaven. W trakcie eksploatacji na w/w linii prom miał kilka wypadków i tak: 22 października 2002 roku wszedł na mieliznę na podejściu do portu w Newhaven; 3 lipca 2004 roku podczas nocnego cumowania w Dieppe uderzył o pirs uszkadzając sobie poszycie, 4 lutego 2005 ponownie podczas cumowania w Dieppe uderzył o pirs uszkadzając dziób. W grudniu 2005 roku DIEPPE wykonał próbny rejs na trasie Dieppe – Portsmouth, po którym powrócił na starą linię. W listopadzie 2006 roku nabyty przez polskiego armatora Polska Żegluga Bałtycka – Polferries z Kołobrzegu i 23 listopada przemianowany na BALTIVIA. Po przeglądzie i remoncie w Gdańskiej Stoczni Remontowej, w dniu 8 stycznia 2007 roku wprowadzony na linię Gdańsk – Nynäshamn. W okresie 26 luty – 11 marzec 2007 czasowo zatrudniony w obsłudze linii Świnoujście – Ystad. Od 1 marca 2013 roku BALTIVIA rozpoczyna obsługę linii Świnoujście – Ystad, którą to kontynuuje do dnia dzisiejszego, z czasowymi przerwami, kiedy to jest zatrudniana na linii Gdańsk - Nynäshamn. 17 marca 2020 roku, ze względu na konieczność rozładowania korka tirów jaki powstał na skutek zamknięcia granic w związku z pandemią wirusa Sars-Cov.2, BALTIVIA odbywa specjalny rejs towarowy na trasie Sassnitz – Kłajpeda – Sassnitz.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

453

Położenie stępki:

10.06.1980

Wodowanie:

03.05.1981

Zdanie:

10.12.1981

*     *     *

Wcześniejsze nazwy

SAGALAND

1981

SAGA STAR

1981 – 1989

GIROLATA

1989 – 1993

SAGA STAR

1993 – 2002

DIEPPE

2002 - 2006

*     *     *

Wcześniejsi armatorzy / operatorzy / czarterujący

Johnsson Line Ab / operator: TT-Saga Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Saga AB)

1981 – 1983

Svenska Lastbils Ab / operator TT-Saga Line

1983 – 1984

Swedcarrier Rederi Ab / operator: TT-Saga Line (od 1986 roku już jako TT-Line)

1984 – 1988

Compagnie Meridionale de Navigation

1988 – 1997

Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG

1988

Czarter: DFDS A/S

10.1988 – 02.1989

Czarter: TT-Line GmbH & Co. KG

08.1993 – 05.1995

Czarter TR-Line (spółka: TT-Line GmbH & Co. KG i Deutsche Seereederei Rostock GmbH)

06.1995 – 10.2001

Star Ferry Ltd. (spółka córka TT-Line GmbH & Co. KG)

1997 – 2002

Conseil Général de la Seine Maritime

2002 – 2006

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 17.790 / DWT: 5.309 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

146,90 x 24,03 x 6,25 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie poprzeczne: 5

pokłady: 9

Napęd:

4 x 8 cylindrowe silniki diesla Lindholmen Motor AB model: 8 PC 2-5L o łącznej mocy: 13.240 kW (4 x 3.310 kW)

2 śruby nastawne

Prędkość:

19 ~ 20 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze napędzane silnikami diesla B&W 6 S28 LH-4 o mocy 1.058 kVA (każdy)

2 dziobowe stery strumieniowe

2 pary stabilizatorów (finn)

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 2

długość pasa ładunkowego: 1408 m

Pojemność ładunkowa:

auta: 96 (lub 30 aut i 80 naczep)

naczepy: 117 (lub 30 aut i 80 naczep)

TEU: 240

Wyposażenie ro/ro:

1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (port)

1 rampa o wymiarach: 16,1 x 5,2 m (sb)

1 rampa o wymiarach: 16, 0 x 8,0  m

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów: 3

kabiny: 50

- deluxe: 2 (pokład 8)

- zewnętrzne: 30 (pokład 7)

- wewnętrzne: 17 (pokład 7)

- dla osób niepełnosprawnych: 1 (pokład 7)

fotele pulmanowskie: 48

gastronomia:

- kafeteria: 110 os. (pokład 7)

- bar/kawiarnia: 50 os. (pokład 7)

usługi / rozrywka:

- sklep (pokład 7)

- ambulatorium 9pokład 70

- recepcja (pokład 7)

- automaty do gry

- pokład słoneczny (pokłady 8, 9)

Pasażerowie:

250 os.

Załoga:

?

*     *     *

Bibliografia

www.faktaomfartyg.se

https://polferries.pl

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3

http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917

*     *     *

Poniżej: BALTIVIA opuszcza Świnoujście 15.03.2013 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: BALTIVIA przybywa do Świnoujścia 02.06.2017 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 03.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 18.01.2020 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 26.01.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 24.07.2020 rok, zdjęcie Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w doku dawnej Stoczni Gdynia 06.08.2020 rok, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BALTIVIA podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Nauta 02.09.2020 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 16.01.2023 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: BALTIVIA w bazie promowej w Gdańsku 14.02.2023 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

 

 

 

 

piątek, 13 lutego 2015

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 2 - SCANDINAVIA

SCANDINAVIA (IMO: 7826788, MMSI: 311561000, Sygnał wywoławczy: C6TA7, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez szwedzką stocznię Oresundsvarvet AB w Landskronie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland jako Visby. Ze względu na problemy techniczne, wkrótce po odebraniu przez armatora prom powraca do stoczni, gdzie spędza tam nadchodzącą zimę oraz wiosnę, po czym od końca maja zostaje zatrudniony na liniach: Nynäshamn – Visy (zima) i Nynäshamn – Visy – Oskarhamn (lato). Z dniem 1 stycznia 1988 roku oddany w czarter operatorowi Nordström & Thulin AB – Gotlandslinjen, pozostając na tej samej linii. W dniu 4 września tego samego roku, w ramach kolejnej umowy czarterowej trafia do operatora Sealink British Ferries, pozostając na starej linii. W styczniu 1990 przemianowana na FELICITY, od 3 maja rozpoczyna pracę na linii Fishguard – Rosslare. W grudniu tego samego roku zostaje zawarta nowa umowa czarterowa, tym razem z operatorem Sealink Stena Line Ltd, który zmienia nazwę promu na STENA FELICITY, pozostawiając go na linii Fishguard – Rosslare. 3 lipca 1997 roku prom powraca do starego właściciela, który kieruje go do niemieckiej stoczni Lloyds Werft na gruntowną przebudowę. Od stycznia 1998 z powrotem jako VISBY pływa na linii Nynäshamn – Visy – Oskarhamn. 13 stycznia 2003 roku zmianie ulega nazwa promu, tym razem na VISBORG. W dniu 4 lipca 2003 roku zakupiony przez Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries) i po krótkim remoncie w dniu 16 lipca wprowadzony na linię Gdańsk – Nynäshamn pod nazwą SCANDINAVIA. W 2012 roku w okresie 13 -15 czerwca i 18 -19 czerwca wykorzystany w roli pływającego hotelu podczas rozgrywek mistrzostw europy w piłce nożnej Euro 2012. W styczniu 2015 roku sprzedany armatorowi Ventouris Ferries przez jakiś czas pozostaje na starej linii. W dniu 8 maja 2015 roku SCANDINAVIA zakończyła w Gdańsku swoją ostatnią rozkładową podróż a sześć dni później, 14 maja została przekazana nowemu właścicielowi, który to przemianował ją na RIGEL II. Od czerwca 2015 roku prom pływa po Morzu Śródziemnym, kursując na linii Bari – Durres.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

278

Położenie stępki:

15.10.1978

Wodowanie:

25.01.1980

Zdanie:

10.10.1980

*     *     *

Poprzednie nazwy

10.10.1980 – 10.01.1990

VISBY

10.01.1990 – 12.1991

FELICITY

12.1991 – 13.12.1997

STENA FELICITY

13.12.1997 – 13.01.2003

VISBY

13.01.2003 – 04.07.2003

VISBORG

04.07.2003 – 11.05.2015

SCANDINAVIA

*     *     *

Poprzedni armatorzy / operatorzy

10.10.1980 – 04.07.2003

Rederi AB Gotland

czarter 01.01.1988 – 09.1990

Nordström & Thulin AB – Gotlandslinjen

czarter 04.09.1990 – 12.1990

Sealink British Ferries

czarter 12.1990 – 03.07.1997

Sealink Stena Line / Stena Line

04.07.2003 – 11.05.2015

Polska ŻeglugaBałtycka – Polferries

*     *     *

Zatrudniona na liniach

Lata

Operator

Trasa

1981–1985

Rederi AB Gotland

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

1986–1987

Rederi AB Gotland

Nynäshamn – Visby

1988–1989

Gotlandslinjen / Sealink British Ferries

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

1990–1991

Sealink British Ferries

Fishguard – Rosslare

1991-1997

Sealink Stena Line Ltd.

Fishguard – Rosslare

1998–2003

Destination Gotland

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

2003-2015

Polferries

Gdańsk – Nynäshamn

lato 2005: Gdańsk – Visby – Nynäshamn

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 23.842 / DWT: 2.800 t.

Wymiary (d. x sz. x z.)

145,65 x 25,50 x 5,71 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie poprzeczne: 10

liczba pokładów: 11

Napęd:

4 x 8 cylindrowe silniki diesla Burmeister & Wain model: 8K45 GUC o łącznej mocy: 21.480 kW

śruby: 2

Prędkość:

21,0 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze każdy złożony z silnika diesla Nohab model: F 212V-D750

stery strumieniowe:

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady ładunkowe: 3

pas ładunkowy: 650 m

rampy załadunkowe: 4

Pojemność ładunkowa:

auta: 515

TIR: 58

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów: 6

windy pasażerskie: 3

kabiny: 286

- Lux (2 os): 6 (pokład 8)

- A4: 12 (pokład 8)

- Niepełnosprawni (3 os.): 4 (pokład 8)

- A1: 4 (pokład 8)

- A4: 106 (pokłady 6, 7)

- B4: 108 (pokłady 6, 7, 8)

- B6: 1 (pokład 7)

- Ekonomiczna (4 os.): 43 (pokład 2)

- Ekonomiczna (6 os.): 2 (pokład 2)

fotele lotnicze:

- 136 (pokład 10)

- 64 (pokład 9)

gastronomia:

- restauracja Vivaldi (pokład 7)

- restauracja Zorba (pokład 7)

- Cafeteria (pokład 7)

- restauracja dla kierowców (pokład 7)

- cafe (pokład 6)

- Grill Bar (pokład 9)

- Panorama Bar (pokład 10)

usługi:

- sklep Beaty Shop (pokład 6)

- sklep Levi`s Shop (pokład 6)

- salon masażu tajskiego (pokład 2)

rozrywka:

- kasyno (pokład 6)

- kino / audytorium (pokład 2)

- pokój zabaw dzieci (pokład 9)

- pokład słoneczny (pokłady 8, 9)

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia

http://matkustajalaivat.com

www.faergelejet.dk

http://www.faktaomfartyg.se/visby_1980.htm

*     *     *

Poniżej zdjęcia m/f SCANDINAVIA / Below photos m/f SCANDINAVIA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):

  • SCANDINAVIA przybywająca do Gdańska / SCANDINAVIA inbound Gdansk.












  • SCANDINAVIA cumująca w Gdańsku / SCANDINAVIA moored in Gdańsk.




  • SCANDINAVIA cumująca w Nynashamn / SCANDINAVIA moored in Nynashman.



  • Na pokładzie promu SCANDINAVIA / On board ferry SCANDINAVIA.