środa, 7 stycznia 2015

Z cyklu flota "Euroafrica Linie Żeglugowe" ... cz. 3 - ALEXANDER 1

ALEXANDER 1 (IMO: 8302260, MMSI: 256800000, Sygnał wywoławczy: 9HCT9, Bandera: Malta, Port macierzysty: Valletta) – drobnicowiec projektu B358, zbudowany przez Stocznię im Lenina w Gdyni jako RADOM na zamówienie polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. Matką chrzestną statku została Pani Halina Marcula – pracownik Radomskiej Wytwórni Telefonów. RADOM był pierwszym statkiem od 1951 roku, na którym to podniesiono banderę z orłem w koronie oraz dokonano oficjalnego poświęcenia (ceremonię tą celebrował ks. Biskup Andrzej Śliwiński). W pierwszym rejsie drobnicowcem dowodził kpt. Witold Sarema, zaś jego trasa wiodła do portów wschodniego wybrzeża Ameryki Południowej. Od 22 lipca 1993 roku eksploatowany przez spółkę POL-America. W październiku tego samego roku uszkodzony na skutek zderzenia ze statkiem ATLAS, do której doszło w Cieśninach Duńskich. W grudniu 1993 roku sprzedany armatorowi Unisierra Shipping i przemianowany na UNISIERRA. W kolejnych latach kilkakrotnie zmieniał nazwę na – VENUS (12.998 – 07.1999), QUARRY BAY (07.1999 – 04.2001) i GOLDEN TRADER (04.2001 – 08.2003). W sierpniu 2003 roku zakupiony przez Euroafrica Shipping Linies Co. Ltd. ze Szczecina i po przejęciu w Auckland na Nowej Zelandii przemianowany na ALEXANDER. Od grudnia 2007 roku jako ALEXANDER 1. Sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alang, w dniu 15 listopada 2012 roku został wprowadzony na plażę celem przeprowadzenia rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B354/8

Położenie stępki:

25.11.1988

Wodowanie:

19.05.1989

Zdanie:

31.01.1990

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.572 / DWT: 13.864 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

148,99 x 22,00 x 9,15 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie: 8

przedziały wodoszczelne: 15

pokłady: 2

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski-Sulzer model: 6 RTA 58 o mocy: 7.080 kW

śruba: 1

Prędkość:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze napędzane silnikami diesla o mocy 750 kW

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

pojemność poszczególnych ładowni:

Ła 1: 2.252 m3

Ła 2: 3.715 m3

Ła 3: 5.512 m3

Ła 4: 3.523 m3

Ła 5: 2.659 m3

wymiary luków:

1 x 33.60 x 15.70 m

4 x 35.70 x 15.70 m

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 15.373 m3

bele: 14.596 m3

kontenery: 302 TEU

Urządzenia załadunkowe:

3 dźwigi pokładowe o unosie 12,5 ton

3 dźwigi pokładowe o unosie 25 ton

2 półmaszty o unosie 5 ton

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia

Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album floty 1951 – 2011, Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa Porta-Mare

www.euroafrica.com.pl

*     *     *

Poniżej: ALEXANDER 1 w trakcie załadunku w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















czwartek, 1 stycznia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 13 - DARIA (I)

DARIA (I) ex TARIA (IMO: 9065912, MMSI: 210989000, Sygnał wywoławczy: P3TC6, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez bułgarską stocznię Bulyard Shipbuilding Industry w Warnie dla armatora TR Shipping jako TARIA. W trakcie dziewiczego rejsu, 24 lipca 1995roku odkupiony przez Polską Żeglugę Morską – POLSTEAM ze Szczecina. Przekazanie jednostki miało odbyć się w Pireusie, gdzie dotychczasowy właściciel zaproponował renegocjacje kontraktu, do których jednak nie doszło a to dlatego, że statek nocą uszedł z portu. Ostatecznie w dniu 31 sierpnia 1995 roku w Pireusie jednostka weszła do eksploatacji w barwach PŻM jako DARIA (pierwszym dowódcą został kpt. Jerzy Niemiec) Uroczysty chrzest miał miejsce w Odessie zaś matką chrzestną statku została Pani Dirina Butova Tkaczenko. Sprzedany firmie Vika Shipping, został jej przekazany na redzie Singapuru (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jerzy Tkaczyk). Po przemianowaniu na VICTORIYA pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

 

*     *     *

 

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

502

Położenie stępki:

17.09.1993

Zdanie:

24.07.1995

 

*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność

GT: 25.190 / DWT: 41.260 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

186,45 x 30,05 x 11,47 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

grodzie wodoszczelne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Bryansk Engineering Works (licencyjny MAN-B&W) model 6DKRN60/195 o mocy: 8.338 kW

śruba: 1

Prędkość:

14 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zestawy prądotwórcze składające się z silnika spalinowego o mocy 750 kVA i generatora

1 x awaryjny generator o mocy 159 kVA

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pojemność ładowni:

- Ła 1: 9.721 m3

- Ła 2: 10.858 m3

- Ła 3: 10.836 m3

- Ła 4: 10.895 m3

- Ła 5: 10.737 m3

wymiary luków:

- 1 x 9,7 x 15,3 m

- 4 x 19,8 x 15,3 m

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typu folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 52.456 m3

bele: 50.720 m3

Urządzenia załadunkowe:

4 dźwigi każdy o unosie 30 ton i zasięgu 25 metrów

Załoga:

26

 

*     *     *

 

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

 

*     *     *

 

Poniżej: DARIA przybywa na remont klasowy do Szczecina (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 










Poniżej: DARIA podczas postoju przy Nabrzeżu Gnieźnieńskim, Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).