czwartek, 1 stycznia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 13 - DARIA (I)

DARIA (I) ex TARIA (IMO: 9065912, MMSI: 210989000, Sygnał wywoławczy: P3TC6, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez bułgarską stocznię Bulyard Shipbuilding Industry w Warnie dla armatora TR Shipping jako TARIA. W trakcie dziewiczego rejsu, 24 lipca 1995roku odkupiony przez Polską Żeglugę Morską – POLSTEAM ze Szczecina. Przekazanie jednostki miało odbyć się w Pireusie, gdzie dotychczasowy właściciel zaproponował renegocjacje kontraktu, do których jednak nie doszło a to dlatego, że statek nocą uszedł z portu. Ostatecznie w dniu 31 sierpnia 1995 roku w Pireusie jednostka weszła do eksploatacji w barwach PŻM jako DARIA (pierwszym dowódcą został kpt. Jerzy Niemiec) Uroczysty chrzest miał miejsce w Odessie zaś matką chrzestną statku została Pani Dirina Butova Tkaczenko. Sprzedany firmie Vika Shipping, został jej przekazany na redzie Singapuru (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jerzy Tkaczyk). Po przemianowaniu na VICTORIYA pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

 

*     *     *

 

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

502

Położenie stępki:

17.09.1993

Zdanie:

24.07.1995

 

*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność

GT: 25.190 / DWT: 41.260 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

186,45 x 30,05 x 11,47 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

grodzie wodoszczelne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Bryansk Engineering Works (licencyjny MAN-B&W) model 6DKRN60/195 o mocy: 8.338 kW

śruba: 1

Prędkość:

14 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zestawy prądotwórcze składające się z silnika spalinowego o mocy 750 kVA i generatora

1 x awaryjny generator o mocy 159 kVA

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pojemność ładowni:

- Ła 1: 9.721 m3

- Ła 2: 10.858 m3

- Ła 3: 10.836 m3

- Ła 4: 10.895 m3

- Ła 5: 10.737 m3

wymiary luków:

- 1 x 9,7 x 15,3 m

- 4 x 19,8 x 15,3 m

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typu folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 52.456 m3

bele: 50.720 m3

Urządzenia załadunkowe:

4 dźwigi każdy o unosie 30 ton i zasięgu 25 metrów

Załoga:

26

 

*     *     *

 

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

 

*     *     *

 

Poniżej: DARIA przybywa na remont klasowy do Szczecina (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 










Poniżej: DARIA podczas postoju przy Nabrzeżu Gnieźnieńskim, Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



środa, 24 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Chipolbroku" ... cz. 3 - WLADYSLAW ORKAN

WLADYSLAW ORKAN (IMO: 9271925, MMSI: 212280000, Sygnał wywoławczy: P3QU9, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – drobnicowiec wielozadaniowy przystosowany m.in. do przewozu ładunków ciężkich oraz typu „project”. Zbudowany dla Chińsko – Polskiego Towarzystwa – Okrętowego S.A. znanego pod marką CHIPOLBROK przez stocznię Shanghai Shipyard z Szanghaju (CHRL).

*    *     *

Historia budowy:

Położenie stępki:

17.10.2002

Zakończenie budowy:

22.11.2003

*    *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT:  24.167 / DWT: 20.270 t.

Wymiary (d. x sz. x w.):

199 x 26 x 15.5 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

grodzie: 8

pokłady ciągłe: 2

Napęd:

1 x 7 cylindrowy silnik diesla Wartsila-Sulzer type 7RT-flex60C o mocy: 16.250 kW

śruba: 1

Prędkość:

18,5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

zespoły prądotwórcze: 3 x 1020kW (Wartsila typ A6L20); 1 ABB AMG 450L8

generator awaryjny: 1 x Damp D2866Te 212.5 kVA

kotły:

1 x oil-fired Aalborg Mission OS1600,

1x Exhaust-gas Aalborg AV-4

dziobowy ster strumieniowy: 1 x Wuhan-Kawasaki type KT-105B3 (900kW)

Ładownie / Luki

5/5

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 37770 – 40000 m3

bele: 37000 m3

kontenery: 1.900 TEU

Urządzenia załadunkowe:

2 dźwigi każdy 320 ton SWL(MacGregor type GLH)

2 dźwigi każdy 50 ton SWL (MacGregor)

Pojemność zbiorników:

balast: 11591 ton

paliwo: 2741 ton

olej smarny: 142 m3

woda pitna: 275,5 m3

*    *     *

Poniżej: WŁADYSŁAW ORKAN w Hamburgu, 02.11.2014 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















Poniżej: WŁADYSŁAW ORKAN w Gdańsku, 14.05.2022 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 









 


sobota, 20 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 12 - PILICA

PILICA (II) (IMO: 9154282, MMSI: 248599000, Sygnał wywoławczy: 9HKS6, Bandera: Malta, Port macierzysty: La Valletta) - masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Alicja Grześkowiak - marszałek Senatu RP. W pierwszą podróż jednostka wyruszyła pod dowództwem kpt. Zygmunta Bortnika kierując się na Kilonię a następnie na Sao Miguel na Azorach i Montevideo w Urugwaju. W kwietniu 2009 roku podczas rejsu do tureckiego portu Yarimca statek uratował  22 uciekinierów z Algierii , którzy dryfowali na pneumatycznym pontonie w odległości 50 mil morskich od hiszpańskiego portu Almeria. Sprzedany firmie MJN Marine, został jej przekazany 22 lutego 2017 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rejsie statkiem dowodził Zygmunt Bortnik). Przemianowany na ASTORIA pływał pod tą nazwą do 29 listopada 2020 roku. Przemianowany na krótko na WMS HARMONY już 19 grudnia 2020 roku zmienił po raz kolejny nazwę, tym razem na KEMET STAR. Obecnie wciąż w eksploatacji.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/II/8

Położenie stępki:

01.06.1999

Wodowanie:

17.07.1999

Zdanie:

30.09.1999

 *     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: PILICA, 01.10.2002 rok, autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PILICA podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie, wrzesień 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PILICA opuszczająca Szczecin, wrzesień 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: PILICA podczas przejścia przez Świnoujście, 7 luty 2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).