M/F ROGALIN ex CELTIC PRIDE ex ROGALIN ex CELTIC PRIDE ex ROGALIN ex EDDA ex ROGALIN ex AALLOTAR (IMO 7114941, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: C6QH3, bandera: Bahamy) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez francuską stocznię Dubegion-Normandie S.A. Praire au doc z Nantes jako AALLOTAR na zamówienie fińskiego armatora Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Angfartygs AB). Od początku października 1977 roku wyczarterowany Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries), która ostatecznie zakupiła go 10 maja następnego roku, zmieniając jednocześnie jego nazwę na ROGALIN. Od października 1977 roku do maja 1982 roku ROGALIN obsługiwał następujące trasy: Helsingfors (Helsinki) – Gdańsk, Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki), Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga i Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki). Od maja 1982 roku zatrudniony na linii Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga. W okresie 29 marzec 1983 – 18 wrzesień 1983 wyczarterowany islandzkiemu armatorowi Faraskip h/f, dla którego to pod nazwą EDDA obsługiwał połączenie Reykjavik – Newcastle – Bremerhaven. Po powrocie z czarteru ponownie zatrudniony na linii Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga. W dniu 31.12.1985 roku opuścił Szczecin kierując się do Londynu. Od kwietnia do grudnia 1987 roku oraz od kwietnia do grudnia roku następnego wyczarterowany irlandzkiemu armatorowi Swansea-Cork Ferries z Cork, dla którego to pod nazwą CELTIC PRIDE obsługiwał połączenie Cork – Swansea. W okresie od grudnia 1988 roku do początków 1991 roku ROGALIN obsługiwał następujące połączenia: Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga Gdańsk – Helsingfors (Helsinki). W okresie 1 marzec 1991 – 1 listopada 1992 roku po raz trzeci wyczarterowany irlandzkiemu armatorowi Swansea-Cork Ferries z Cork, dla którego to pod nazwą CELTIC PRIDE obsługiwał połączenie Cork – Swansea. Po powrocie z ostatniego czarteru aż do roku 2002 prom obsługiwał następujące połączenia: Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga, Gdańsk – Helsingfors (Helsinki), Gdańsk – Nynäshamn. Od listopada 2002 roku do 16 lipca 2003 roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. Od lipca 2003 roku postawiony na sznurku w Gdańsku i wystawiony na sprzedaż. W październiku tego samego roku sprzedany do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu. 18 listopada na redzie indyjskiego portu Bhavnagar zostaje przekazany przedstawicielom firmy Ashit Services a tydzień później zostaje wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto też wspomnieć o:
21.12.1972 |
kolizji z falochronem w Brevik, do której doszło na skutek problemów technicznych jakie wystąpiły na promie |
1978 |
jeszcze pod nazwą AALLOTAR zagrał w jednym z odcinków polskiego serialu kryminalnego "07 Zgłoś się" pt. "Złoty kielich z rubinami" |
09.1979 |
kolizji w rejonie Porkala z holenderskim tankowcem CORAL RUBRUM |
10.12.1985 |
kolizji w Travemünde z jednostką NORDPALOMA |
10.07.2001 |
przymusowym postoju w rejonie Gotlandii, w związku z koniecznością zabrania z pokładu jednostki przez polski helikopter jednego z pasażerów |
* * *
Historia budowy |
|
stoczniowy numer budowy: |
126 |
zamówienie: |
02.01.1970 |
wodowanie: |
23.07.1971 |
data zdania: |
17.02.1972 |
* * *
Armatorzy / Operatorzy |
|
17.02.1972 – 10.05.1978 |
Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Angfartygs AB) |
29.02.1972 – 09.1977 |
czarter: Silja Line Oy |
01.10.1977 – 10.05.1978 |
czarter: Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) |
10.05.1978 – 10.2003 |
Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg |
29.03.1983 – 18.09.1983 |
czarter: Faraskip h/f, Reykjavik |
04.1987 – 12.1987 |
czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork |
04.1988 – 12.1988 |
czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork |
01.03.1991 – 01.11.1992 |
czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork |
* * *
Trasy |
|
29.02.1972 – 1975 |
Helsingfors (Helsinki) – Sztokholm / Stockholm |
1975 – 1977 |
Turku (Abö) – Mariehamn – Sztokholm – Stockholm |
10.1977 – 05.1982 |
Helsingfors (Helsinki) – Gdańsk; Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki); Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki), |
05.1982 – 1983 |
Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga / Copenhagen |
29.05.1983 – 18.09.1983 |
Reykjavik – Newcastle – Bremerhaven |
1983 – 1985 |
Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga / Copenhagen |
04.1987 – 02.1988 |
Cork – Swansea; Cork – Roscoff |
04.1988 – 12.1988 |
Cork – Swansea |
12.1988 – 1991 |
Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Helsingfors (Helsinki); Gdańsk – Nynäshamn |
01.03.1991 – 01.11.1991 |
Cork – Swansea |
01.11.1991 – 2002 |
Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Helsingfors (Helsinki); Gdańsk - Nynäshamn |
11.2012 – 16.07.2003 |
Świnoujście – Ystad |
* * *
Jednostki siostrzane |
||||
Nazwa |
Numer stoczniowy |
Wodowany |
Zdanie |
Los |
SVEA REGINA ex REGINA ex MEDITERRANEAN SUN ex ODYSSEAS ELYTIS ex SCANDINAVIAN SKY ex TALLINK ex MAMA TANZANIA ex ELTOR ex MONTE CARLO ex EL SAFA ex SAFA |
127 |
03.12.1971 |
25.03.1972 |
złomowany w indyjskim Alangu w 2005 roku |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
10.241 GT / 1.250 DWT |
Wymiary (d. x s. x z.): |
126,92 x 19,51 x 5,17 m |
Kadłub: |
pojedynczy, podwójne dno |
pokłady pasażerskie: 8 |
|
pokłady łaudnkowe: 2 |
|
Napęd: |
2 x 16 cylindrowe silniki diesla: SEMPT-Pielstick 16PC2V-400 – o łącznej mocy 16.000 KM |
2 śruby nastawne KaMeWa |
|
Prędkość: |
21,0 węzłów |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
dziobowy ster strumieniowy KaMeWa o mocy: 800 KM |
Przestrzeń pasażerska: |
łóżka: 412 |
restauracja dla 220 os. (pokład 6) |
|
kafeteria dla 200 os. (pokład 6) |
|
bar kawowy dla 160 os. (pokład 6) |
|
sklep wolnocłowy (pokład 5) |
|
klub nocny (pokład 2) |
|
2 x sauna (pokład 2) |
|
basen (pokład 1) |
|
sala konferencyjna dla 25 os. (pokład 7) |
|
pokład słoneczny (pokład 7, 8) |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
długość linii ładunkowych: 270 m. |
samochody osobowe: 150 |
|
Naczepy: 18 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
rampa rufowa |
Pasażerowie: |
628 os. |
Załoga: |
80 os. |
* * *
Bibliografia |
* * *
Poniżej: m/f CELTIC PRIDE, autorzy zdjęć nieznani, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ulotki promocyjne irlandzkiego armatora Swansea Cork Ferries, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).