sobota, 24 marca 2018

Z cyklu "Flota Petrobaltic" ... cz. 1 - GRANIT


GRANIT (IMO 7911260, MMSI: 375147000, Sygnał wywoławczy: J8B4613, bandera: Saint Vincent i Grenadyny) – holownik zaopatrzeniowy do obsługi platform wiertniczych typu B90 zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. A. Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora  Wspólna Organizacja Poszukiwań Naftowych „Petrobaltic” z Gdańska. W lutym 2005 roku armatorem jednostki zostaje LOTOS Petrobaltic S.A. z Gdańska a sześć lat później (2011 r.) spółka Bazalt Navigation Co. Ltd. (przy czym jej właścicielem jest wciąż LOTOS Petrobaltic S.A. ). Rok później dochodzi do kolejnej zmiany właścicielem zostaje dotychczasowy armator, zaś armatorem spółka Technical Ship Management Ltd. Pod koniec 2016 roku sprzedany na złom do łotewskiej stoczni złomowej w Lipawie (Liepaja). W swoją ostatnią podróż wyruszył w dniu 22 grudnia 2016 roku, zaś na miejsce dotarł dzień później. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 23/24.09.1983 r. – akcji gaszenia w warunkach sztormowych pożaru na statku ALPILLA,
  • 07/08.09.1986 r. – akcji gaszenia pożaru na promie m/f Jan HEWELISZ w Świnoujściu.

 *     *     *

GRANIT (IMO 7911260, MMSI: 375147000, Call sign: J8B4613, flag: Saint Vincent and the Grenadines) – anchor handling supply tug type B90 built by the Szczecin Shipyard named A. Warski from Szczecin for the Polish shipowner Common Oil Exploration Organization “Petrobaltic” from Gdansk. From February 2005 LOTOS Petrobaltic S.A. becomes the new owner of the unit. Six years later, the company Granit Navigation Co. Ltd. becomes the new ship operator (owner is still LOTOS Petrobaltic S.A.). A year later, another owner changes, the unit owner becomes the previous ship operator (Granit ….), while the ship operator is Technical Ship Management Ltd. At the end of 2016, it was sold for scrap to the Latvian shipyard in Lipawa (Liepaja). In his last trip GRANIT went on December 22, 2016, reaching the palce a day later. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning: 
  • 23/24.09.1983 – fire-fighting action during stormy conditions on the ship ALPILLA,
  • 07/08.09.1986 – fire-fighting action on the ferry m/f JAN HEWELIUSZ in Swinoujscie.

*     *     *

Holowniki typu B90 / Type B90 tugs:
Nazwa  / Name
Numer budowy / Yard number:
Zakończenie budowy / Build end:
Los / Fate:
GRANIT
B90/1
31.05.1980
złomowany w 2017 r. / scrapped in 2017
BAZALT
B90/2
30.06.1980
w służbie / in service

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
1313 t. / 410 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
64,52 x 13,81 x 5,14 m
Kadłub / Hull: 
materiał i typ: / material and type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom
pokłady ciągłe / continuous decks: 2
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
dwa 2 suwowe 16 cylindrowe silniki diesla / two 2 stroke 16 diesel engines: Nohab Polar F216V-D825 – każdy o mocy / each with power 3.520 KM /HP
2 śruby nastawne w dyszach Korta / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles
dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 900TV
Prędkość / Speed:
16,0 węzłów / knots
Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
dwubębnowa wciągarka holownicza Bratvaag typu SL 150W/B2T, pojemność bębnów: 2 x 120 m liny stalowej o średnicy 50 mm / double drum towing winch Bratvaag type SL 150W/B2T, drums capacity 2 x 120 m steel wire with diameter 50 mm
bęben rufowy zainstalowany na pawęży statku (długość: 3,66 m, średnica: 1,77 m) / stern roller installed on the transom of the ship (length: 3,66 m, diameter: 1,77 m)
układacz liny / rope stacker
2 wciągarki typu WMA 1010, pojemność: 120 m liny o średnicy 22 mm / 2 tugger winches type WMA 1010, capacity: 120 m rope with the diameter 22 mm
hydrauliczna winda kotwiczna: Bratvaag typ B9-50-34 / hydraulic windlass: Bratvaag type B9-50-34
dźwig pokładowy na sterburcie / deck crane on sb: Towimor – 4 T / 8 m
szpula zasobnikowa na pokładzie o pojemności 1.000 m liny o średnicy 55 mm / storage reel on the deck with a capacity of 1.000 m rope with the diameter of 55 mm
Uciąg / Bollard Pull:
63 t.
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
2 działka wodno – pianowe umieszczone na dachu mostka, każde o wydajności 12m3/h, 600 m3/h przy zasięgu kurtyny wodnej 75 m / 2 water – foam monitors placed on the top of bridge, each with efficiency 12 m3/h, 600 m3/h at a water curtain range of 75 m
łódź ratunkowa LR-6 wyposażona w silnik Mercury o mocy 25 KM / LR-6 rescue boat equiped with a 25 HP Mercury engine
łódź robocza Sillinger typ TRS 420 UM wyposażona w silnik o mocy 25 KM / Sillinger type 420 UM work boat equiped with a 25 HP engine
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
radary / radars: SRN-301 Radwar, Furuno RDP-059
żyrokompas / gyro compass: Navigat II Plath
autopilot: ARC-1402
echosonda / echo sounder: Radmor UP-4301
GPS (Furuno GP-70 Mark 2)
Navtex
radia / radios: 1 x SSB Skanti TRP 8402S, 2 x VHF Sailor RT 2048, 3 x VHF (przenośne / mobile) Sailor SP 3110 (GMDSS)
VHF
Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
rufowy pokład ładunkowy (powierzchnia i udźwig) / stern cargo deck (space & SWL): 418 m2, 750 t
3 zbiorniki ciśnieniowe dla ładunków luzem (baryt / cement) / 3 pressure tanks for bulk cargo (barite / cement): 127 m3 (każdy / each)
Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacities:
paliwo / fuel: 812 m3
woda pitna / potable water: 240 m
woda techniczna / technical water: 280 m3
Załoga / Crew:
10 ~ 12 + 12 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 16.07.2011 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 16.07.2011  (to enlarge click on the photo).












Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 28.05.2012 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 28.05.2012, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika GRANIT, Gdańsk 07.08.2014 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, Gdansk 07.08.2014, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia holownika GRANIT okrętu badawczego ST. BARBARA i bliźniaczego holownika BAZALT, Gdańsk 03.08.2016 r.,  autorstwa Pana Andrzeja PATRO (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug GRANIT, survey ship ST. BARBARA and twin tug BAZALT, Gdansk 03.08.2016, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


czwartek, 22 marca 2018

Z cyklu "Ze świata żagli, jachtów i jednostek rekreacyjnych" - s/y NORDA


s/y NORDA ex ZAG-9 ex WŁA-17 ex WWs-28 ex KIE 24 ex PUTZ 2  ex PUC 2 ex EWA (IMO ---, MMSI: 261002270, Sygnał wywoławczy: SPG2932, bandera: Polska ) – jacht żaglowy, zbudowany na „kadłubie” byłego okrętu badawczego Morskiego Instytutu Rybackiego o nazwie EWA, który to z kolei powstał w duńskiej stoczni Andersen Shipyard w Frederikssunde (numer budowy 625), wchodząc do służby w 1928 roku. W lipcu 1930 roku EWA popłynęła w rejs poznawczy do portów Łotwy, Estonii, Finlandii i Szwecji. W czerwcu 1936 wraz z kutrem STARNIA w podróży badawczej zawinęła do łotewskiego portu Libawa (Liepaja). W styczniu 1939 roku przeznaczoną do kasacji jednostkę nabył Pan Antoni Budzisz z Gdyni, który to następnie skierował ją na gruntowny remont oraz przebudowę do Stoczni Rybackiej w Gdyni. Prace te chwilowo przerwane przez wybuch wojny we wrześniu 1939 roku, pomimo decyzji Fischereiamt o rozebraniu kadłuba były dalej kontynuowane i ostatecznie zostały zakończone w 1941 roku, kiedy to jednostka pod nową nazwą PUT 2 (PUTZ 2) rozpoczęła służbę jako kuter rybacki (użytkownicy Bernard i Leon Budzisz). W marcu 1945 roku jednostka została zarekwirowana przez Kriegsmarine i wcielona do Flotylli Ochrony Portu w Helu a następnie wykorzystana do ucieczki żołnierzy niemieckich z Helu do Kilonii (100 osób na pokładzie). We wrześniu 1945 roku odnaleziona w Kilonii Möltenort – Heikendorf z oznaczeniem KIE 24 do kraju powróciła 20 kwietnia 1946 roku. Przydzielony do Spółdzielni Rybak w Pucku kuter od 24 lipca 1946 roku nosił oznaczenie WWs-28. Po rozwiązaniu Spółdzielni Rybak armatorem jednostki aż do 1955 roku był Leon Budzisz II (w międzyczasie w lutym 1949 roku nastąpiła zmiana oznaczenia na WŁA-17). Od maja 1955 roku własność Spółdzielni Gryf z Władysławowa. W lipcu 1967 roku jednostka zostaje sprzedana do Górek Zachodnich i otrzymuje oznaczenie ZAG-9. W październiku 1985 roku po awarii silnika, mocno wyeksploatowany kuter zostaje wycofany ze służby i przeznaczony do rozbiórki. W czerwcu 1986 roku (pojawia się też data 1 lipca 1986 roku) wrak kutra od ostatnich jego właścicieli tj. Pana Zygmunta Krukowskiego i Pana Krzysztofa Klarwackiego nabywa Maszoperia – Stanisław Konopka, Grzegorz Woźniak, która rozpoczyna następnie jego gruntowny remont oraz przebudowę na jednostkę turystyczną (z kadłuba pozostał jedynie jego szkielet). W 1990 roku gotowy kadłub, który jeszcze w 1987 roku otrzymał nazwę NORDA trafił do Jastarni, gdzie następnie zgodnie z planem kontynuować miano dalsze prace. Ze względu jednak na problemy z wykonawcą prac kadłub jachtu został przewieziony do Gdyni i umieszczony na terenie Yacht Klubu „Stal”. Ostatecznie proces przebudowy zakończono w październiku 1994 roku. Rok później Pan Grzegorz Woźniak stał się jedynym właścicielem jednostki. W dniu 31 grudnia 2004 roku s/y NORDA została sprzedana Panu Philippowi De Brouwer, który kontynuował na niej dalsze prace. Dziesięć lat później w 2014 roku nowymi właścicielami jednostki zostali Panowie Gordon Weston i Aandree Graf.

*     *     *

s/y NORDA ex ZAG-9 ex WŁA-17 ex WWs-28  ex KIE 24 ex PUTZ 2 ex PUC 2 ex EWA (IMO ---, MMSI: 261002270, call sign: SPG2932, flag: Poland) – sailing yacht, built on the „hull” of the former research vessel of the Maritime Fishing Institute, called EWA, which in turn was built by the Danish shipyard Andersen Shipyard in Frederikssunde (yard number 625), enetring service in 1928. In July 1930, EWA sailed for a cognitve cruise to the ports of Latvia, Estonia, Finland and Sweden. In June 1936, together with the cutter STARNIA during research voyage, she visited Latvian port Libawa (Liepaja). In January 1939, the unit intended for cassation was purchased by Mr. Antoni Budzisz from Gdynia, who then directed it to a major renovation and reconstruction to the Fisheries Shipyard in Gdynia. These works temporarily interrupted by the outbreak of the war in September 1939, despite Fischereiamt`s decision to dismantle the hull were further continued and were finally completed in 1941, when the unit under the new name PUT 2 (PUTZ 2) began to serve as a fishing boat (users Bernard and Leon Budzisz). In March, 1945, the unit was confiscated by Kriegsmarine and incorporated into the Port Security Flotilla in Hel and then used to escape German soldiers from Hel to Kiel. In September 1945 found in Kiel Möltenort – Heikendorf with the designation KIE 24 returned to the country on April 20, 1946. Assigned to the Cooperative “Fisherman” in Puck, the cutter from July 24, 1946 was marked WWs-28. After the dissolution of the Cooperative “Rybak”, yhe unit`s owner until 1955 was Leon Budzisz II (in the meantime, in February 1949, the designation changed to WLA-17). From May 1955, ownership of the Cooperative “Gryf” from Wladyslawowo. In July 1967, the cutter was sold to Gorki Zachodnie and received the designation ZAG-9. In October 1985, after a motor failure, a heavy exploited boat was decommissioned and destinated for demolition. In June 1986 (also appears the date of July 1, 1986) the wreck of the cutter from its last owners – Mr. Zygmunt Krukowski and Mr. Krzysztof Klarwacki was acquired by Maszoperia – Stanislaw Konopka, Grzegorz Wozniak, which begins its major renovation and reconstruction into a tourist boat (only the skeleton remained from the hull). In 1990, the rebuilt hull, which in 1987 was named NORDA was transported to Jastarnia, where it was planned to continue the work. However, due to the problems with the construction company, the yacht hull was transported to Gdynia and placed in the Yacht Club „Stal”. Finally the reconstruction process was finished in October 1994. A year later, Mr. Grzegorz Woznak became the sole owner of the unit. On December 31, 2004, s/y NORDA was sold to Mr. Philipp De Brouwer, who continued works on board. Ten years later, at the end of the 2014 Mr. Gordon Weston and Aandree Graf, became the new owners of the unit.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 46,40 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 20,49 x 5,43 x 2,85 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / material: drewno dębowe, żelazny kil / oak wood, iron keel,
  • Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
    • maszty: / masts: 2,
    • liczba żagli / sails numer: 5,
    • powierzchnia żagli / sails area: 170 m2 ~ 210 m2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 6 cylinders diesel engine: PZM Puck (Delfin) UE 680/193 – o mocy / with power 121 kW,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed:?,
  • Załoga / Crew: 2/40 os. / pers.,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcia: s/y NORDA, autorstwa Pana Jerzego Makieły, 07.10.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA, made by Mr. Jerzy Makieła, 07.10.2006 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia: s/y NORDA, autorstwa Pana Jerzego Makieły, 03.10.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA, made by Mr. Jerzy Makieła, 03.10.2009 (to enlarge click on the photo)



 
Poniżej zdjęcia: s/y NORDA autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y NORDA made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):





wtorek, 20 marca 2018

Z cyklu "Ze świata żagli, jachtów i jednostek rekreacyjnych" - s/y BRYZA H


s/y BRYZA H ex BRYZA (IMO ---, MMSI: 261002270, Sygnał wywoławczy: SPG2932, bandera: Polska ) – kecz gaflowy, zbudowany na kadłubie byłego kura ratowniczego Polskiego Ratownictwa Okrętowego BRYZA, który to z kolei powstał w Rybackiej Bazie Remontowej w Pucku, wchodząc do służby w 1952 roku. W swojej pierwotnej roli jednostka służyła do 1983 roku, po czym nabył ją prywatny armator – Pan Waldemar Heisler, który to następnie w ciągu kilkunastu lat przebudował ją na kecz gaflowy, zachowując jednocześnie jej dotychczasową nazwę, do której jedynie dodał pierwszą literę swojego nazwiska.

*     *     *

s/y BRYZA H ex BRYZA (IMO ---, MMSI: 261002270, call sign: SPG2932, flag: Poland) – a gaff ketch, built on the hull of a former PRO rescue cuter BRYZA, which in turn was built by the Fisherman`s Repair Base in Puck, entering service in 1952. In its original role, the unit served until 1983, after which it was purchased by a private shipowner – Mr. Waldemar Heisel, who in a dozen or so years rebuild it into a gaff ketch, while retaining its current name, to which he only added the first letter of his surname.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 48,89 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 22,38 x 5,32 x 1,89 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / material: drewno / wood,
  • Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
    • maszty: / masts: 2,
    • liczba żagli / sails numer: 4,
    • powierzchnia żagli / sails area: 165 ~ 180 m2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: PZM Puck UE 680/185A/1 – o mocy / with power 121 kW,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: 10 węzłów na silniku / knots on engine,
  • Załoga / Crew: 14/30 os. / pers.,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia s/y BRYZA H, Gdynia 06.07.2015 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y BRYZA H, Gdynia 06.07.2015, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):
 









Poniżej zdjęcia s/y BRYZA H, Gdańsk 05.11.2015 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y BRYZA H, Gdansk 05.11.2015, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):
 

Poniżej zdjęcia s/y BRYZA H, Gdańsk 03.03.2017 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y BRYZA H, Gdansk 03.03.2017, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):



Poniżej zdjęcie s/y BRYZA H, Gdańsk 07.07.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of s/y BRYZA H, Gdansk 07.07.2017 (to enlarge click on the photo):

 
Poniżej zdjęcia s/y BRYZA H, Gdańsk 17.03.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y BRYZA H, Gdansk 17.03.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):





Poniżej zdjęcia s/y BRYZA H, Gdańsk 16.10.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y BRYZA H, Gdansk 16.10.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):



 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie s/y BRYZA H, Gdańsk 13.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photo of s/y BRYZA H, Gdansk 13.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 
 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie s/y BRYZA H, Gdańsk 15.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photo of s/y BRYZA H, Gdansk 15.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 
 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcia s/y BRYZA H, Gdańsk 29.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photos of s/y BRYZA H, Gdansk 29.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 


Aktualizacja 15.07.2023: Poniżej zdjęcia s/y BRYZA H, Gdańsk 07/10.07.2023 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.072023: Below photos of s/y BRYZA H, Gdansk 07/10.07.2023, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):