środa, 18 października 2017

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 17 - ORP DĄBIE (633)

ORP DĄBIE (633) – trałowiec redowy projektu 207P zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni, jako trzeci z serii. Od momentu podniesienia bandery ORP DĄBIE wchodzi w skład 12 Dywizjonu Trałowców podporządkowanego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża z bazą w Świnoujściu. Z ważniejszych wydarzeń w trakcie ponad 31 letniej służby warto wspomnieć o udziale:
  • lipiec 1996 r. w polsko - niemieckich ćwiczeniach typu PASSEX, wraz z: trałowcem ORP NECKO oraz holownikiem ratowniczym ORP SEMKO, rejon: Zatoka Pomorska,
  • 5 lipca 1996 w obchodach święta Flotylli Kutrów Rakietowych Bundesmarine w Warnemunde, wraz z okrętem transportowo - minowym ORP TORUŃ,rejon: Morze Bałtryckie,
  • 12 październik – 17 październik 2001 r. – w polsko – niemieckich ćwiczeniach sił przeciwminowych typu PASSEX, wraz z trałowcem ORP JAMNO, rejon: zachodni Bałtyk,
  • czerwiec 2004 r. – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 2004 wraz z niszczycielem min ORP MEWA i trałowcem ORP SARBSKO, rejon: Morze Bałtyckie, 
  • 21 luty – 24 luty 2005 r. – w polsko – niemieckich ćwiczeniach sił przeciwminowych typu PASSEX, wraz z trałowcami ORP GARDNO i ORP BUKOWO, okrętem transportowo – minowym ORP LUBLIN oraz holownikiem ratowniczym ORP SEMKO, rejon: Bałtyk Zachodni, 
  • 4 marzec – 7 marzec 2005 r. – w polsko – niemieckich ćwiczeniach sił przeciwminowych typu PASSEX, wraz z trałowcami ORP GARDNO i ORP SARBSKO, rejon: Zatoka Pomorska, 
  • 4 maj – 8 maj 2005 r. – w międzynarodowych ćwiczeniach sił przeciwminowych BALTICA 2005, wraz z trałowcami ORP SARBSKO i ORP GARDNO oraz jednostkami z Niemiec i Francji, rejon: Zatoka Pomorska, 
  • wrzesień 2008 r. – w krajowych manewrach ANAKONDA 2008, rejon: Morze Bałtyckie,
  • 29 czerwiec 2008 r. – w obchodach Święta Marynarki Wojennej w Ustce, okręt zostaje udostępniony do zwiedzania, 
  • 2013 r. – remont główny i dokowy realizowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni, 
  • wrzesień 2015 r. – w międzynarodowym ćwiczeniu NORTHERN COASTS 2015, wraz z fregatą ORP GEN T KOŚCIUSZKO, korwetą ORP KASZUB, małym okrętem rakietowym ORP GROM, okrętem wsparcia/dowodzenia ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI oraz trałowcami ORP RESKO i ORP BUKOWO, rejon: Morze Bałtyckie, 
  • wrzesień 2016 r. – w międzynarodowym ćwiczeniu NORTHERN COASTS 2016, wraz z korwetą ORP KASZUB, niszczycielem min ORP FLAMING, trałowcami ORP JAMNO i ORP RESKO oraz parą śmigłowców Mi-14PŁ, rejon: Morze Bałtyckie, 
  • wrzesień 2017 r. – w międzynarodowym ćwiczeniu NORTHERN COASTS 2017, wraz z fregatą ORP GEN K PUŁASKI, korwetą ORP KASZUB, niszczycielem min ORP FLAMING oraz trałowcami ORP MIELNO i ORP JAMNO, rejon: Morze Bałtyckie.

*     *     *

ORP DĄBIE (633) – minesweeper project 207P built by Naval Shipyard in Gdynia, as the third in the series. Since the raising of the flag ORP DĄBIE is a part of 12 Minesweeper Squadron, which is subordinate to the 8th Coast Defense Flotilla with base in Swinoujscie. Of the more important events during more than 31 years of service, it is worth mentioning:
  • July 1996 in Polish - German exercise type: PASSEX, together with: minesweeper ORP NECKO and rescue tug ORP SEMKO, area: Baltic Sea,
  • July 1999 - in celebration of the Bundesmarine Missile Boat Flotilla fest in Warnemunde, together with minelaying / transport ship ORP TORUŃ,
  • October 12 - October 27, 2001 – in Polish – German mine countermeasures forces exercises type PASSEX, together with minesweeper ORP JAMNO, area: West Baltic,
  • June 2004 – in the international maneuvers BALTOPS 2004, together with: minehunter ORP MEWA and minesweeper ORP SARBSKO, area: Baltic Sea, 
  • February 21 – February 24, 2005 – in Polish – German mine countermeasures forces exercises type PASSEX, together with: minesweepers ORP GARDNO and ORP BUKOWO, minelaying / transport ship ORP LUBLIN and rescue tug ORP SEMKO, area: West Baltic,
  • March 4 – March 7, 2005 – in Polish – German mine countermeasures forces exercises type PASSEX, together with: mineseepers ORP GARDNO and ORP SARBSKO, area: Pomeranian Bay,
  • May 4 – May 8, 2005 – in the international mine countermeasures forces exercises BALTICA 2005, together with: minesweepers ORP SARBSKO and ORP GARDNO and units from Germany and France, area: Pomeranian Bay, 
  • September 2008 – in domestic maneuvers ANAKONDA 2008, area: Baltic Sea,
  • June 29, 2008 – in celebration of the Navy Day in Ustka, the ship was made available for sightseeing, 
  • 2013 – main repairs made by the Nauta Repair Shipyard in Gdynia, 
  • September 2015 – in the international exercise NORTHERN COAST 2015, together with: frigate ORP GEN T KOŚCIUSZKO, corvette ORP KASZUB, small missile vessel ORP GROM, support unit ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI and minesweepers ORP RESKO and ORP BUKOWO, area: Baltic Sea,
  • September 2016 – in the international exercise NORTHERN COAST 2016, together with: corvette ORP KASZUB, minehunter ORP FLAMING, minesweepers ORP JAMNO, ORP RESKO and pair of helicopters Mi-14PŁ, area: Baltic Sea, 
  • September 2017 – in the international exercise NORTHERN COAST 2017, together with: frigate ORP GEN K PUŁASKI, corvette ORP KASZUB, minehunter ORP FLAMING and minesweepers ORP MIELNO and ORP JAMNO, area: Baltic Sea.

*     *     *

Jednostki projektu 207P, / Units project 207P:
  • ORP GARDNO (631) – numer budowy / building number: 207P/2, położenie stępki / keel laid: 04.10.1982, wodowanie / launched: 23.06.1983, wcielenie do służby / commissioned: 31.03.1984, 
  • ORP BUKOWO (632) – numer budowy / building number: 207P/3, położenie stępki / keel laid: 12.08.1983, wodowanie / launched: 28.07.1984, wcielenie do służby / commissioned: 23.06.1985, 
  • ORP DĄBIE (633) – numer budowy / building number: 207P/4, położenie stępki / keel laid: 10.12.1983, wodowanie / launched: 24.05.1985, wcielenie do służby / commissioned: 11.05.1986, 
  • ORP JAMNO (634) – numer budowy / building number: 207P/5, położenie stępki / keel laid: 24.05.1984, wodowanie / launched: 11.02.1986, wcielenie do służby / commissioned: 11.10.1986, 
  • ORP MIELNO (635) – numer budowy / building number: 207P/6, położenie stępki / keel laid: 13.10.1984, wodowanie / launched: 27.06.1986, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1987, 
  • ORP WICKO (636) – numer budowy / building number: 207P/7, położenie stępki / keel laid: 18.10.1985, wodowanie / launched: 20.03.1987, wcielenie do służby / commissioned: 12.10.1987,
  • ORP RESKO (637) – numer budowy / building number: 207P/8, położenie stępki / keel laid: 14.02.1986, wodowanie / launched: 01.10.1987, wcielenie do służby / commissioned: 26.03.1988, 
  • ORP SARBSKO (638) – numer budowy / building number: 207P/9, położenie stępki / keel laid: 05.06.1986, wodowanie / launched: 10.05.1988, wcielenie do służby / commissioned: 12.10.1988, 
  • ORP NECKO (639) – numer budowy / building number: 207P/10, położenie stępki / keel laid: 03.02.1987, wodowanie / launched: 21.11.1988, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1989, 
  • ORP NAKŁO (640) – numer budowy / building number: 207P/11, położenie stępki / keel laid: 31.08.1987, wodowanie / launched: 29.05.1989, wcielenie do służby / commissioned: 02.03.1990, 
  • ORP DRUŹNO (641) – numer budowy / building number: 207P/12, położenie stępki / keel laid: 18.01.1988, wodowanie / launched: 29.11.1989, wcielenie do służby / commissioned: 21.09.1990, 
  • ORP HAŃCZA (642) – numer budowy / building number: 207P/13, położenie stępki / keel laid: 28.04.1988, wodowanie / launched: 09.07.1990, wcielenie do służby / commissioned: 01.03.1991.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 206,49 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 38.47 x 7.34 x 1.64 m, 
  • Kadłub / hull: 
    • materiał / material: laminat poliestrowo – szklany / polyester – glass laminate, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 9,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 turbodoładowane 12 cylindrowe silniki diesla / 2 turbocharged 12 cylinders diesel engines: M401A każdy o mocy / each power 735 kW, 
    • 2 śruby w dyszach Kortha/ 2 propellers in Korth nozzles, 
  • Prędkość / Speed: 14,1 węzła / knots, 
  • Zasięg / Range: 1500 Mm /Sm, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Sperry Marine BridgeMaster E256/6, 
    • radiostacja HF / HF radio: Sailor 5000, 
    • odbiornik HF / HF receiver: EKD 500, 
    • radiostacja UKF/VHF / UKF, VHF radio: Rohde & Schwarz M3SR, 440/RS, 6115/2 Brzęczka,
    • stacja hydroakustyczna / hydroacustic station: MG-89DSP, 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x II zestaw artyleryjsko – rakietowy ZU-23-2MR Wróbel II kal. 23 mm + 2 wyrzutnie rakiet bliskiego zasięgu Grom / 1 x II artillery – rocket set ZU-23-2MR Wrobel II cal 23 mm + 2 short-range rocket launchers Grom, 
    • 2 tory minowe dla 6 min wz. 08/39 (OS) lub 24 min JaM / 2 mine tracks for 6 mines type 08/39 or 24 mines type JaM, 
    • morski małomagnetyczny trał kontaktowy / sea low magnetic contact sweep: MMTK-1M, 
    • małomagnetyczny trał akustyczny – low magnetic acoustic sweep: MTA-H,
    • trał elektromagnetyczny / electromagnetic sweep: TEM-PE-1M, 
  • Załoga / Crew: 30 os / pers..

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:


Poniżej zdjęcia ORP DĄBIE (633) z czerwca 2017 r., wykonane w Kilonii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the ORP DĄBIE (633) from June 2017, took in Kiel (to enlarge click on the photo):

















sobota, 14 października 2017

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 5 - LUDWIGSHAFEN EXPRESS



LUDWIGSHAFEN EXPRESS (IMO: 9613018, MMSI: 218566000, sygnał wywoławczy: DDOR2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Hamburg) kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel) zbudowany przez koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries w Ulsan dla niemieckiego armatora Hapag-Lloyd z Hamburga (tzw. klasa Hamburg Express).

  • Numer stoczniowy budowy: 2499, 
  • Data złożenia zamówienia: 13.12.2010, 
  • Położenie stępki: 15.04.2013, 
  • Wodowanie: 06.09.2013, 
  • Zdanie: 03.04.2014.

LUDWIGSHAFEN EXPRESS (IMO: 9613018, MMSI: 218566000, call sign: DDOR2, flag: Germany, port of registry: Hamburg) container ship class ULCV (Ultra Large Container Vessel) built by the Korean shipyard Hyundai Heavy Industries in Ulsan for German shipowner Hapag-Lloyd from Hamburg (so-called Hamburg Express class).

  • Yard number: 2499, 
  • Date of order: 13.12.2010,
  •  Keel laid: 15.04.2013, 
  • Launch date: 06.09.2013, 
  • Delivery date: 03.04.2014.

Dane techniczne / technical data:

  • Wyporność / tonnage: 
    • GT: 142.295 t, 
    • DWT: 142.092 t, 
  • Wymiary / Dimensions: 
    • długość / lenght: 366,52 m, 
    • szerokość / breadth: 48,35 m, 
    • zanurzenie / draught: 15,50 m, 
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull, 
    • materiał kadłuba / hull material: steel, 
    • ilość pokładów ciągłych / continuous deck numbers: 2, 
    • wodoszczelne grodzie / watertight bulkheads: 11, 
  • Maszynownia / Machinery: 
    • silnik główny / main engine:
      • 1 silnik diesla /diesel engine Hyundai Heavy Industries Co Ltd.  Model 11K98ME7.1-T II, 
      • moc / power: 58274 kW, RPM: 91, 
      • liczba cylindrów / no of cylinders: 11, 
    • generatory:
      • 3 główne generatory / 3 main generators: 8 DC-32e każdy o mocy / each power: 4866,7 kVA, 
      • 1 głównygenerator / 1 main generator: 6DC-32e o mocy / power: 3666,7 kVA, 
      • 1 awaryjny generator / 1 emergency generator: DI16 55 M o mocy / power: 625 kVA, 
    • śruba / propeller: 1, 
    • ster / rudder: 1, 
    • dziobowe stery strumieniowe: bow thrusters:  2 x 1800 kW każdy / each, 
  • Prędkość / Speed: 25,2 węzłów / knots, 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity (m3): 
    • kontenery / containers: 13169 TEU, 
    • kontenery 14mt / 14mt containers: 9.082 TEU, 
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 800 TEU, 
  • Urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling: brak/ gearless,
  • Załoga: 36 os/ pers.

Bibliografia:

Poniżej zdjęcia cumującego w i opuszczającego Hamburg kontenerowca LUDWIGSHAFEN EXPRESS / Below photos of moored in and outbounding Hamburg container ship LUDWIGSHAFEN EXPRESS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).