czwartek, 30 marca 2023

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 61 - Z wizytą na niszczycielu min ORP MEWA (IV)

ORP MEWA (IV) – czwarta jednostka o tej nazwie w szeregach Marynarki Wojennej RP, a druga seryjna projektu 258/II, zwanego także typem Kormoran II. W 2019 roku miałem przyjemność uczestniczyć w dwóch ceremoniach związanych z nazwą Mewa a mianowicie: 10 października w położeniu stępki pod przyszły okręt o tej nazwie oraz 30 grudnia w smutnej dla każdego marynarza ceremonii ostatniego spuszczenia bandery na wielce zasłużonym dla naszej marynatki niszczycielu min ORP MEWA (III) – linki do relacji z tej ceremonii: https://tinyurl.com/mvtdy9sr oraz wizyty na pokładzie: https://tinyurl.com/25j9hs9d.

13 lutego 2023 roku, dzień przed ceremonią pierwszego podniesienia bandery na nowym niszczycielu min MEWA, uczestniczyłem w tzw. „Media Day”, w trakcie którego marynarze zaprezentowali swoją jednostkę przybyłym tego dnia przedstawicielom szeroko pojętych mediów. Poniżej relacja z wizyty na pokładzie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Niszczyciel min MEWA w pełnej krasie, Gdynia 13.02.2023.

 











Przy trapie
 

 Pokład rufowy
 
 








Autonomiczny pojazd podwodny Kongsberg Hugin 1000MR

 

Pojazd podwodny SAAB Double Eagle SAROV
 
 





Zdalnie sterowany pojazd podwodny do identyfikacji i niszczenia min morskich Głuptak

 

 








Sonar Kraken Robotics AquaPix umieszczony w holowanym pojeździe podwodnym Katfish-180
 
 
 






Rufowe stanowisko wielokalibrowego karabinu maszynowego WKM-Bm
 

Hydrauliczny żuraw Heila model HLRM 35/5S


Otwarty właz ewakuacyjny prowadzący z siłowni okrętowej na pokład rufowy
 

 Właz do hangaru mieszczącego komorę hiperbaryczną
 

Hangar do obsługi przeciwminowych pojazdów podwodnych 

 

 







Korytarz prowadzący z pokładu rufowego
 

 



Maszynownia

 Przedział zespołów prądotwórczych

 








Przedział silników 
 
 






 

Przedział pędników cykloidalnych

 










Warsztat okrętowy
 
 
 


Mesa oficerska

 
  
 







Mesa załogowa
 
 
 


Kabina załogowa

 

Kabina dowódcy

 

Pokład główny

 
 




Łodzie robocze firmy Sportis

 
 




Sterburtowy zestaw dwóch tratew ratunkowych
 

Dzwon okrętowy
 
 

Pokład namiarowy





Sterburtowe i bakburtowe stanowisko dla strzelca rakiet przeciwlotniczych Grom/Piorun

 

Komin

 

Maszt 

 

Sterburtowe i bakburtowe stanowiska wielokalibrowych karabinów maszynowych WKM-Bm umiejscowionych w pobliżu mostka 


 


Mostek 
 
 













Pokład dziobowy
 
 
 






Armata automatyczna kal. 35 mm AM-35K (OSU-35K)
 
 




Zintegrowana głowica śledząca ZGS-35
 

 Winda kotwiczna
 

*      *     *

Historia budowy

Numer budowy:

258/3

Położenie stępki

10.10.2019

Wodowanie

17.12.2020

Zdanie:

21.12.2022

Podniesnie bandery:

14.02.2023

*      *     *

Dane techniczne

Wyporność (normalna/bojowa):

~ 850 / ~ 900 ton

Wymiary (d. sz. z.):

58,5 x 10,3 x 2,7 m

Kadłub:

podwójne poszycie, wysokowytrzymała stal austenityczna (kadłub i nadbudówka)

przedziały wodoszczelne: 9 (oddzielone od siebie 8 wzmocnionymi grodziami poprzecznymi)

klasa lodowa L3 pozwalająca na pływanie i prowadzenie działań w drobno pokruszonym lodzie

Napęd:

2 x 8 cylindrowe silniki wysokoprężne MTU8V369 TE74L o mocy ~ 1.000 kW (1.350 KM) każdy

2 silniki elektryczne Combinac

2 nienawrotne przekładnie redukcyjne ZF Marine 5460NR DAD/PTI

2 pędniki cykloidalne Voith 21R5/160

Prędkość:

15 w.

Urządzenia pomocnicze:

dziobowy ster strumieniowy Schottel o mocy 200 kW

trzy zespoły prądotwórcze oparte na silnikach MTU 6R1600M20S o mocy nominalnej 380 kVA

Zasięg / Autonomiczność:

~ 2.500 Mm / 10 dób

Elektronika:

radarowy kompleks Mk.11 SharpEye, składający się z 2 radarów obserwacji nawodnej pracujących w pasmie X

zintegrowany system zarządzania walka SCOT-M

zintegrowany mostek nawigacyjny ECPINS firmy OSI

stabilizowana głowica optoelektroniczna FLIR 280

systemy wymiany danych taktycznych NTDS Link 11 lub Link 22, Link 16, MCCIS

systemy łączności i komunikacji: TBS (HF, UHF,VHF), SATCOM Orbit

system nawigacji i komunikacji podwodnej HiPAP 500

telefon podwodny ELAC UT220

Uzbrojenie:

1 x I armata automatyczna kal. 35 mm AM-35K (OSU-35K)

3 x I wielokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm (z osłoną balistyczną)

przenośne, naramienne wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Grom

Wykrywanie i zwalczanie min morskich:

trójczęstotliwościowa stacja hydrolokacyjna SHL-101/TM

sonar boczny wysokiej rozdzielczości HISAS 1032

sonar Kraken Robotics AquaPix umieszczony w holowanym pojeździe podwodnym Katfish-180

autonomiczny pojazd podwodny Kongsberg Hugin 1000MR wyposażony w sonary HISAS 1032 i EM 2040

autonomiczny pojazd podwodny Teledyne Gavia wyposażony w sonary EdgeTech 2205 i moduł BlueView MB2250

pojazd podwodny SAAB Double Eagle SAROV mogący przenosić ładunki wybuchowe do niszczenia min Toczek A i Toczek B

zdalnie sterowany pojazd podwodny do identyfikacji i niszczenia min morskich Głuptak

Wyposażenie dodatkowe:

umiejscowiony na pokładzie rufowym hydrauliczny żuraw z ramieniem teleskopowym firmy Heila model HLRM 35/5S

2 żurawiki umiejscowione po obu burtach na pokładzie łodziowym

1 ~ 2 hybrydowe łodzie motorowe (robocze) firmy Sportis TM-609IB

komora hiperbaryczna dla płetwonurków / nurków minerów

instalacje demagnetyzacyjne

Załoga:

45 os. – 7 oficerów, 14 podoficerów i 24 marynarzy

*     *     *

Bibliografia:

Piotr Sikora, Sławomir J. Lipiecki „Panaceum na zagrożenia minowe XXI wieku – niszczyciele min projektu 258”, Nowa Technika Wojskowa 3/23, wydawnictwo: Magnum-X

 

wtorek, 28 marca 2023

Z cyklu promy ... (cz. 6) - m/f BRETAGNE

m/f BRETAGNE (IMO: 8707329, MMSI: 227286000, sygnał wywoławczy: FNBR, bandera: Francja) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany w 1989 roku przez francuską stocznię Chantiers De`l Atlantique z St.Nazaire na zamówienie francuskiego armatora Somabret – Societe Maritime D`Arment De Bretagne (Brittany Ferries).

*      *      *

m/f BRETAGNE (IMO: 8707329, MMSI: 227286000, call sign: FNBR, flag: France) – a passenger – car ferry, built in 1989 by the French shipyard Chantiers De`l Atlantique from St. Nazaire on order French shipowner Somabret – Societe Maritime D`Arment De Bretagne (Brittany Ferries).

*      *      *

Historia Budowy / Build history:

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

D29

Położenie stępki / Keel laid:

?

Wodowanie / Launched:

04.02.1989

Zdanie  / Delivery date:

13.07.1989

*      *      *

Obsługiwane trasy / Supported routes

16.07.1989 – 29.01.1993

Plymouth – Santander, Roscoff – Cork

29.01.1993 – 16.03.1993

Portsmouth – Santander / Caen

17.03.1993 - 2005

Plymouth – Santander, Roscoff – Cork

2005 – 2011

Plymouth – Roscoff

29.01.2006 – 20.02.2006

Portsmouth – Cherbourg

27.02.2007 – 10.03.2007

Cherbourg – Poole

2011 -

Portsmouth – Saint Malo

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Tonnage:

GT: 24.534, DWT: 10.597.

Wymiary (d x sz x z) Dimensions (l x b d):

151,2 x 27,8 x 6,2 m

Kadłub / Hull:

typ / type: jednoposzyciowy / single hull

materiał kadłuba / hull material: steel

przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 14

liczba pokładów / deck number: 10

pasażerskie / pax: 7

samochodowe / vehicle: 3

Napęd / Propulsion:

4 x 4 suwowe 12 cylindrowe silniki diesla / 4 x 4 stroke 12 cylinders diesel engines: Wärtsilä-Crepelle 12V32D, łączna moc / total power: 17.760 kW

2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers

Prędkość / Speed:

22,5 węzła / knots,

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

3 zestawy prądotwórcze każdy o mocy: 2.938 kVA – 2.350 kW / 3 generatiang sets each: 2.938 kVA – 2.350 kW

1 prądnica wałowa o mocy 460 kW / 1 shaft generator with power 640 kW

2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters

Przestrzeń ładunkowa / Cargo area:

długość linii ładunkowej ro-ro dla samochodów / length of the ro-ro cargo line: 735 m

pojemność ładunkowa / cargo capacity:

auta / cars: 580

naczepy / trailers: ?

Urządzenia załadunkowe / Loading devices:

rampy / ramps: dziobowa i rufowa / bow and stern

Przestrzeń pasażerska / Passengers area:

kabiny / cabins: 376

fotele / seats: 319

gastronomia / gastronomy:

  • Les Abers Restaurant (pokład / deck: 7)
  • La Baule Restaurant (pokład / deck: 7)
  • Yacht Club Piano Bar (pokład / deck: 7)
  • Gwenn Ha Du Bar (pokład / deck: 8)
  • La Gerbe De Locronan Cafe (pokład / deck: 7)
  • Commodore Lounge (pokład / deck: 90

rozrywka / entertainment:

  • kina / cinemas (pokład / deck: 5)
  • sklepy / shops (pokład / deck: 6, 7)
  • strefa gier / games zone (pokład / deck: 9)
  • strefa zabaw dla dzieci / children play area (pokład / deck: 7, 8)
  • pokład słoneczny / sun deck (pokład / deck: 9)

pozostałe usługi / other services:

  • recepcja / recption (pokład / deck: 6),

Pasażerowie / Passengers:

1.940 / 2.056 os. / pers.

Załoga / Crew:

130 os. / pers.





*      *      *

Bibiliografia / Bibiliography

www.brittanyferriesfreight.co.uk

www.scheepvaartwest.be

https://www.faktaomfartyg.se

*      *      *

Poniżej: m/f BRETAGNE, Gdańsk 25.11.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: m/f BRETAGNE, Gdańsk 25.11.2022, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):



Poniżej: m/f BRETAGNE opuszcza Gdańsk 10.12.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: m/f BRETAGNE outbound Gdańsk 10.12.2022, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):