wtorek, 12 kwietnia 2022

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 33 - Dwa zestawy holownicze opuszczają Gdynię

W poniedziałkowe popołudnie 11 kwietnia, w porcie w Gdyni, w odstępie 2 godzin miało miejsce niecodzienne zdarzenie a mianowicie wyjście w morze dwóch zestawów holowniczych. Jako pierwszy port, po godzinie 14-tej opuścił zestaw w składzie: holownik HUNTER oraz barka do obsługi farm rybnych FRAM 91, któremu na akwenie portu asystował należący do spółki Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. k. holownik FAIRPLAY IV – poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).













Jako drugi port, po godzinie 16-tej opuścił zestaw w składzie: holownik BUGSIER 9 z elementami konstrukcyjnymi o numerze budowy M34, przeznaczonymi dla budowanego we francuskiej stoczni Chantiers de l`Atlantique w St. Nazaire wycieczkowca – najprawdopodobniej CELEBRITY ASCENT. Także i tym razem na akwenie portu asystę zestawowi zapewniały holowniki Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. k. w składzie: FAIRPLAY VII, URAN oraz FAIRPLAY XII. Podczas pobytu w porcie opiekę agencyjną nad holownikiem BUGSIER 9 sprawowała Morska Agencja Gdynia. Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






























 *     *     *

Poniżej parę słów o siłaczach prowadzących zestawy


HUNTER ex HUNTER A ex SEA REGENT (IMO: 9463872, MMSI: 219339000, sygnał wywoławczy: OZLM2, bandera: Dania) – holownik portowo – morski, zbudowany w 2008 roku przez malezyjską stocznię Forward Marine Enterprise Sdn. Bhd. jako SEA REGENT. Obecnie jednostka już pod nazwą HUNTER stanowi własność duńskiego przedsiębiorstwa NH Svendborg Bugser A/S ze Svendborga

Dane techniczne

Wyporność (GT / DWT):

294 t. / 305 t.

Wymiary (d. x s. x z.):

31,00 x 9,50 x 3,50 m

Kadłub:

materiał i typ: stal, pojedynczy

pokłady ciągłe: 1

Napęd: spalinowy

2 silniki diesla: Cummins KTA50-M2 o łącznej mocy 3.200 HP

2 śruby

Prędkość:

12,0 węzłów

Wyposażenie holownicze:

dwubębnowa kaskadowa winda holownicza, pojemność bębnów: 750 m liny o średnicy 44 mm

hak

kabestan

Uciąg:

44,36 t.

Wyposażenie dodatkowe:

dźwig pokładowy: 6 t. SWL

rolka rufowa

Wyposażenie mostka:

radar

autopilot

echosonda

kompas magnetyczny

GPS

VHF/DSC

CCTV

reflektor

Pojemność zbiorników

Paliwo: 257 cbm

Załoga:

6 os.

 

 

 

 

 

 

*     *     *

BUGSIER 9 (IMO 9429558, MMSI: 218197000, Sygnał wywoławczy: DFWA2, bandera: Niemcy) – holownik typu ASD, zbudowany przez turecką stocznię Gemsan Gemi ve Gemi Isl. San. ve Tic. A.S. dla niemieckiego armatora Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mBH & Co. KG z Hamburga (od 2017 r. część grupy Fairplay Towage).

Dane techniczne

Wyporność (GT / DWT):

485 t. / 146 t.

Wymiary (d. x s. x z.):

32 x 12,6 x 5,36 m

Kadłub:

materiał i typ: stal, pojedynczy

pokłady ciągłe: 1

Napęd: spalinowy

2 silniki diesla: Wärtsilä 8L26 B2 o łącznej mocy 4.800 kW

2 pędniki w dyszach Kortha: Rolls-Royce US 255

dziobowy ster strumieniowy: Mjosundet S-150-250-V250 o mocy: 250 kW

Prędkość:

14,2 węzła

Wyposażenie holownicze:

rufowa dwubębnowa wciągarka holownicza, uciąg dynamiczny 40 ton / uciąg na hamulcu 200 t., lina holownicza 950 m / ø 52 mm

dziobowa wciągarka hawsera: uciąg dynamiczny 50 ton / uciąg na hamulcu 200 t., lina holownicza 600 m / ø 52 mm

rufowa winda manipulacyjna: uciąg dynamiczny 10 t.

Uciąg:

89,7 t.

Wyposażenie dodatkowe:

dźwig pokładowy: Palfinger – 0,91 t. SWL – 12,2 m

wałek rufowy: długość 3 m / średnica 1 m. SWL 131 t.

Smit Bracket: SWL 150 t.

Karm Fork: SWL 320 t.

Wyposażenie pożarowe:

2 pompy każda o wydajności 1.200 m3/h

2 zdalnie sterowane działka na pokładzie obserwacyjnym

Wyposażenie mostka:

2 radary

echosonda

żyro i kompas satelitarny

kompas magnetyczny

autopilot

AIS, Navtex, LRIT, DGPS, GMDSS A2, ECDIS

2 x 2.000 W reflektory poszukiwawcze

Pojemność zbiorników:

paliwo: 195 m3

woda pitna: 35 m3

balast: 34,4 m3

Załoga:

10 os..

 

 

niedziela, 10 kwietnia 2022

Z cyklu samochodowce/pojazdowce ... cz. 6 - FREEDOM

FREEDOM ex TAKAMINE (IMO: 9129706, MMSI: 369327000, Sygnał wywoławczy: WDB5483, Bandera: Stany Zjednoczone AP, Port macierzysty: Willmington) – pojazdowiec PCTC (Pure Car and Truck Carrier), zbudowany przez japońską stocznię Sumitomo Heavy Industries Ltd., Oppama Shipyard z Yokosuki, na zamówienie armatora Wilhelmsen Lines Shipowning AS jako TAKAMINE (sama jednostka zarejestrowana była wpierw na spółkę Fidelio Limited Partnership Inc. – do 2003 roku a następnie do sprzedaży, która miała miejsce w tym samym roku na WL Shipowning AS). Od 31 października 2003 roku jako FREEDOM pływa w barwach amerykańskiego armatora ARC – American Roll-On/Roll-Off Lines (sama jednostka zrejestrowana jest na spółkę Wilmington Trust Company zaś jego właścicielem jest amerykański armator Tote Services Inc.).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1215

Data położenia stępki:

01.08.1996

Wodowanie:

23.11.1996

Data ukończenia:

18.03.1997

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 49.821 / DWT: 19.884 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

190,49 x 32,28 x 10,20 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

grodzie poprzeczne: 3

materiał: stal

Napęd:

pojedynczy 2 suwowy, 6 cylindrowy silnik diesla Sulzer 6RTA62U o mocy 12.980 kW przy 109 obr./min

pojedyncza, pięciopłatowa śruba o stałym skoku

Prędkość:

18.0 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikami diesla o MAN-B&W 7L23/30 i alternatorem – każdy o mocy: 780 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla MAN D-0226 MLE i alternatorem o mocy 80 kW

dziobowy ster strumieniowy Ulstein o mocy: 1.200 kW

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady: 12 (5 z nich podwieszanych)

Pojemność ładunkowa:

5.890 RT43 (jednostka RT43 = 7,38975 m2)

auta ciężarowe: 803

Wyposażenie ro-ro:

rampa rufowa: 120 t. SWL o wymiarach 40,0 x 7,00 mm.

rampa burtowa: 25 t. SWL o wymiarach: 24,50 x 5,00 m

rampy wewnętrzne

Dźwigi:

elektro-hydrauliczny dźwig HCV 1077 o unosie 6 t. SWL

Pojemność zbiorników:

balast: 7.372,8 m3

paliwo: 2.544,2 m3

woda pitna: 372,7 m3

olej smarny: 162,5 m3

Załoga:

26 os. ?

*     *     *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

https://www.eagle.org/portal/#/absrecord/details

*     *     *

Poniżej: FREEDOM podczas postoju przy Nabrzeżu Dworzec Drzewny, Gdańsk 10.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: FREEDOM oraz inny statek armatora ARC - ENDURANCE w pływających dokach Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 14.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: FREEDOM w pływającym doku Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 14.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: FREEDOM w pływającym doku Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 20.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: FREEDOM w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: FREEDOM w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 04.03.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: FREEDOM w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 05.03.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).