niedziela, 24 kwietnia 2022

Z cyklu holowniki ... cz. 91 - NOK 1

NOK 1 (IMO: ---, MMSI: 211614010, sygnał wywoławczy: DJJS) – holownik typu traktor z pędnikiem Voitha-Schneidera, zbudowany w 1957 roku przez stocznię E. H. Arp Schiffswerft z Laboe (numer budowy 595). Obecnie pływający dla KSK Küstendienst GmbH & Co. KG.

*     *     *

NOK 1 (IMO: ---, MMSI: 211614010, call sign: DJJS) – a tractor type tug with Voith-Schneider propulsion, built by the shipyard E. H. Arp Schiffswerft from Laboe (yard number: 595). Currently in the ranks of  for the KSK Küstendienst GmbH & Co. KG.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

70 GT

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

20,25 x 6,00 x 2,90 m

Kadłub (materiał) / Hull (material):

stal / steel

Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel

12 cylindrowy silnik diesla / 12 cylinders diesel engine: MWM TD602 V 12 o mocy / with power 450 kW / 300 RPM

pędnik Voitha-Schneidera / Voith-Schneider thruster

Prędkość / Speed:

10,0 węzłów / knots

Uciąg / Bollard pull:

8 t.

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

stewa pchacza i urządzenie sprzęglające / push stems and coupling device

hak holowniczy / towing hook

6 podwójnych pachołów cumowniczych / 6 double mooring bollards

Wyposażenie poszukiwawczo – ratunkowe / Search and rescue equipment:

pompa osuszająca / salvage pump: 400 m2/h

1 monitor p.poż. / 1 FiFi monitor

reflektor poszukiwawczy / search light

Wyposażenie nawigacyjno – komunikacyjne / Navigation and communication equipment:

radar

kompas magnetyczny / magnetic compass

echosonda / echosounder

2 x VHF

AIS, GPS

Część mieszkalna / Accomodation area:

2 kabiny 1-os / 2 single person cabbins

1 kabina 2-os / 1 doublle person cabbin

kambuz z mesą / a galley with a mess

Załoga / Crew:

4 os. / pers.

*     *     *

 
Poniżej zdjęcia holownika NOK 1, Kielerforde 17.06.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug NOK 1, Kielerfoerde 17.06.2017 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika NOK 1, Kielerforde 15.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug NOK 1, Kielerfoerde 15.06.2018 (to enlarge click on the photo).




 

środa, 20 kwietnia 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 55 - BRONISŁAW CZECH (I)

BRONISŁAW CZECH (IMO: 829358, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SQNO, bandera: Polska, port macierzysty: Szczecin) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Stanisława Czech-Walczak – siostra Bronisława Czecha. W swój pierwszy rejs, dowodzony przez kpt. Wojciecha Poszumskiego masowiec wyruszył do Murmańska po ładunek apatytów. W styczniu 1991 roku, w trakcie rejsu do argentyńskiego portu San Lorezno, znajdujący się na 405 km rzeki Parana BRONISŁAW CZECH został zablokowany przez tunezyjski statek S`HIB, który utknął na mieliźnie. W tym samym roku sprzedany liberyjskiemu armatorowi, któremu to formalnie został przekazany 21 sierpnia w Lorient (w ostatnim rejsie pod polską banderą statkiem dowodził kpt. Wojciech Klimaszewski). Wkrótce potem masowiec został przemianowany na BRAHMS. W 1992 roku w trakcie jednego z rejsów doznał poważnych uszkodzeń w zderzeniu z semikontenerowcem ROBIN (ex. GENERAŁ FR. KLEEBERG) – zalaniu uległy wszystkie ładownie. W 2002 roku sprzedany i przemianowany na THOR PILOT. Ostatnim właścicielem jednostki był armator z Bangladeszu, zaś jej nazwą był MIKAEEL. W pierwszej połowie 2013 sprzedany na złom, w dniu 9 maja 2013 roku został wprowadzony na plażę w Chittagong celem rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B542/5

Położenie stępki:

04.04.1985/13.06.1985

Wodowanie:

06.09.1985

Zdanie:

23.05.1986

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.531 / DWT: 33.725 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

195,21 x 25,35 x 10,68 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

poprzeczne grodzie: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm

śruba: 1

Prędkośc:

14,8 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.232 m3

bele: 41.724 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak, później 4 dźwigi pokładowe każdy po 25 t. SWL

Załoga:

26 + 4 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: BRONISŁAW CZECH wodowanie, zdjęcie Marek Czasnojć, kolecja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BRONISŁAW CZECH, autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: THOR PILOT podczas rozładunku w Tahkoluoto, 15.07.2005 rok, zdjęcia Krzysztof Brzoza, archiwum Andrzej Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).