środa, 9 czerwca 2021

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 37 - "Mikro" faza portowa manewrów BALTOPS 50

W okresie od 7 do 18 czerwca br., na obszarze Bałtyku odbędą się tradycyjne manewry NATO o kryptonimie Baltops. W tym roku będą one wyjątkowe, bowiem będzie to już ich 50 edycja– stąd też zamiast tradycyjnej nazwy „Baltops + aktualny rok”, tegoroczna nazwa będzie nawiązywać do rocznicy i będzie ona brzmiała. „Baltops50”. W manewrach wg. oficjalnych komunikatów uczestniczyć będzie 40 okrętów z 18 krajów, 60 jednostek latających oraz ca. 4.000 personelu wojskowego. Dotychczas, do czasu wybuchu pandemii koronawirusa tj. do roku 2020 Baltops charakteryzował się m.in. popularnym wśród spotterów i miłośników szarych okrętów fazami portowymi, rozpoczynającymi i kończącymi ww. manewry. Rok temu ze względu na wspomnianą pandemię okręty spotkały się dopiero na morzu, gdzie prowadziły następnie ćwiczenia wg przyjętych scenariuszy. W tym roku było już lepiej, gdyż mające uczestniczyć w manewrach okręty zawinęły do kilku portów w obrębie Morza Bałtyckiego i Północnego, w tym i do Gdyni, gdzie w dniach 3 – 5 czerwca pojawiło się pięć zagranicznych jednostek, które stanęły w rożnych miejscach na terenie portu, zachowując przy tym dystans i unikając kontaktów z otoczeniem.

Jako pierwszy, późnym popołudniem 3 czerwca do gdyńskiego portu przybył fiński stawiacz min FNS HAMEENMAA (02), który bez pomocy pilota oraz asysty holowników wszedł wejściem południowym, po czym zacumował przy ogólnodostępnym dla mieszkańców Nabrzeżu Pomorskim – poniżej zdjęcia ww. zdjęcia z wejścia jednostki wraz z materiałem filmowym.







Ze względu na miejsce cumowania fiński okręt był wdzięcznym obiektem do fotografowania z każdej strony – poniżej zdjęcia mojego autorstwa oraz Andrzeja Patro.



 

Dzień później 5 czerwca do portu przybyły dwie kolejne jednostki, jako pierwsza tuż przed siódmą rano niemiecka fregata rakietowa FGS SACHSEN (F 219), która w asyście dwóch cywilnych holowników Fairplay`a skierowała się na Nabrzeże Amerykańskie – poniżej materiał zdjęciowy mojego autorstwa oraz Andrzeja Patro.








Kilka godzin później, tuż po 14-tej do Gdyni weszła włoska fregata ITS ANTONIO MARCEGLIA (F597) – była to premierowa wizyta jednostki typu FREMM w naszym kraju – która przy pomocy holowników, po uprzednim obróceniu dziobem do wyjścia zacumowała przy dobrze widocznym z Ostrogi Pilotów oraz tarasu widokowego Muzeum Emigracji Nabrzeżu Francuskim – poniżej materiał zdjęciowy mojego autorstwa oraz Waldemara Danielewicza i Andrzeja Patro.













Jako ciekawostkę i przykład poważnego podejścia do zagrożeń ze strony Covid-19, było „kosmiczne umundurowanie” obsady mostka na czas pobytu na nim gdyńskiego pilota.

Dla cierpliwych, którzy chwilkę jeszcze pozostali na Ostrodze Pilotów nagrodą było zobaczenie śmigłowca pokładowego NH-90, który został wyciągnięty z hangaru i ustawiony na pokładzie lotniczym – był on dobrze widoczny z tarasu muzeum, poniżej dwa zdjęcia śmigłowca z piątku oraz soboty.


Na kolejne zagraniczne jednostki przyszło nam poczekać do sobotniego poranka 5 czerwca ale zanim to nastąpiło do portu zawinął mający uczestniczyć w manewrach należący do 12 Dywizjonu Trałowców z bazą w Świnoujściu trałowiec ORP DRUŻNO – poniżej zdjęcia mojego autorstwa.



Wkrótce po nim do Gdyni zawinęła niemiecka korweta FGS LUDWIGSHAFEN AM RHEIN (F 264), która w asyście jednego holownika poszła na Nabrzeże Amerykańskie, gdzie zacumowała przy burcie fregaty FGS SACHSEN – poniżej zdjęcia mojego autorstwa.





Ostatnim okrętem jaki przybył do Gdyni, był amerykański niszczyciel rakietowy USS ROOSEVELT (DDG 80), który przy pomocy cywilnych holowników zacumował przy Nabrzeżu Francuskim, przed dziobem włoskiej fregaty – poniżej zdjęcia mojego autorstwa zrobione z ostrogi oraz z tarasu widokowego.







Dla leniwych - którym nie chciało się wstać i pójść na ostrogę – szansą na zobaczenie z bliska trzech jednostek NATO (dwie niemieckie cumowały w pewnym oddaleniu w głębi basenu), było wykupienie biletów na jeden z dwóch odbywających rejsy po porcie stateczków „żeglugi białej” tj. pirackiego statku DRAGON oraz klasycznego „pasażera” SMILTYNE – poniżej materiał zdjęciowy mojego autorstwa oraz Andrzeja Patro.






Poza okrętami obcych bander z pokładu jednostki pasażerskiej można było także zobaczyć 3 z jednostek które nastepnego dnia opusciły port by wziąść udział w manewrach tj. - dwa trałowce OORP WIGRY i DRUŻNO oraz korwetę ORP ŚLĄZAK.




W takcie sobotniego rejsu (szczególnie na DRAGONIE), dla spotterów nadarzyła się okazja do uchwycenia stojącej na redzie Gdyni szwedzkiej korwety SMS KARLSTAD (K35) – poniżej zdjęcie zrobione przeze nie z „mostka” Dragona (ze względu na latającą dzieciarnię musiałem zrezygnować z teleobiektywu ograniczając się do mojego podstawowego obiektywu.

W niedzielę w pewnych odstępach czasu wszystkie stojące w Gdyni zagraniczne jednostki, tak jak i polskie wyznaczone do udziału w manewrach opuściły ją udając się na Bałtyk (to wydarzenie niestety odbyło się już bez mojego udziału, gdyż dzień wcześniej zakończyłem swój pobyt na wybrzeżu).

środa, 2 czerwca 2021

Z cyklu samochodowce/pojazdowce ... cz. 1 - CITY OF ST PETERSBURG

CITY OF ST PETERSBURG (IMO: 9473456, MMSI: 353083000, Sygnał wywoławczy: 3FIM5, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – charakterystyczny ze względu na półsferyczny kształt samochodowiec PCC (Pure Car Carrier), zbudowany przez japońską stocznię Kyokuyo Shipbuilding & Iron Works w Shimonoseki na zamówienie japońskiego armatora Mizuho Sangyo z Imbari. Operatorem CITY OF ST PETERSBURG oraz bliźniaczego CITY OF ROTTERDAM jest spółka Euro Marine Carrier BV z Amsterdamu.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

493

Zdanie:

22.12.2010

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.143 / DWT: 5.000 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

139,99 x 22,40 x 6,50 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

materiał: stal

pokłady: 12

przedziały wodoszczelne: 4

Napęd:

1 x 2 suwowy 7 cylindrowy silnik diesla Hitachi Zosen Corp. model: MAN-B&W 7L42MC Mk. 6 o łącznej mocy 6.965 kW (9.463 KM) przy 176 obr./min

śruby: 1

Prędkość:

16,9 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikami diesla o mocy 800 kW i generatorem dającym prąd o napięciu 400 V

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla o mocy 120 kW i generatorem dającym prąd o napięciu 400 V

Pojemność ładunkowa:

auta osobowe: ~ 2.000

Wyposażenie ro-ro:

rampa rufowa: 20 t. SWL

ramy wewnętrzne

Pojemność zbiorników:

paliwo: 915,54 m3

Załoga:

19 ~ 24 os.

*     *     *

Bibliografia

www.veristar.com

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: CITY OF ST PETERSBURG podczas załadunku/wyładunku, basen WOC w Gdańsku, 12.04.2021 r., zdjęcia: Piotr Jagliński (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: CITY OF ST PETERSBURG opuszczający Gdańsk, 22.05.2021 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










Poniżej: CITY OF ST PETERSBURG opuszczający Gdańsk, 22.05.2021 r., zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).