wtorek, 23 marca 2021

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 44 - JAMNO (III)

JAMNO (III) (IMO: 9767716, MMSI: 311000577, sygnał wywoławczy: C6CS2, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handymax”, przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Ameryki Północnej (tzw. „lakermax”), zbudowany przez chińską stocznię Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. Ltd. dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Ze względu na problemy armatora kontrakt na budowę tej serii statków został w pewnym momencie porzucony, zaś posiadająca stoczniowe oznaczenie YANG ZI JIANG 015 jednostka była wykańczana dla nowego armatora, otrzymując nazwę MONT LOGAN. Ostatecznie na mocy renegocjacji umowy pomiędzy stocznią a PŻM (w jej wyniku uzyskano cenę mniejszą o 40 procent od ceny kontraktowej) statek ten zasilił jednak flotę szczecińskiego armatora otrzymując nazwę JAMNO.

*     *     *

Historia Budowy / Build history:

Numer budowy / Yard number:

YZJ2014-1191

Podpisanie umowy / Contract date:

?

Położenie stępki / Keel laid:

16.11.2015

Wodowanie / Launched:

?

Zdanie / Delivery date

12.12.2018

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność: / Tonnage:

GT: 22.982 / DWT: 36.609 t

Wymiary (d x sz x z): / Dimensions (l x b x d):

199,80 x 23,7 m x 10,7 m

Kadłub: / Hull:

typ / type: podwójny / double hull

materiał / material: stal / steel

grodzie / bulkheads: 8

ilość pokładów / deck numbers: 1

Napęd: / Propulsion:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla / 1 x 5 cylinders diesel engine: Hudong Heavy Machinery – MAN B&W 5G50ME-B9.5 – o mocy / with power: 5.850 kW

śruba / propeller: 1

Urządzenia pomocnicze: / Auxiliares:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla MAN B&W 7L23/30H / 3 x generating sets with a MAN B&W 7L23/30H diesel engine – każdy / each 650 kW

Prędkość: / Speed:

13,8 w. / kn.

Ładownie i luki: /Holds & hatches:

liczba / number: 6/6

wymiary luków / hatch dimensions:

3 x 20,8 x  17,6 m

1 x 14,4 x 17,6 m

1 x 14,4 x 15,6 m

1 x 12,8 x 17,6 m

Pojemność całkowita oraz wszystkich ładowni: / Total and cargo holds capacity:

pojemność całkowita: 42.671,98 m3

ładownia 1: 5.485,26 m3

ładownia 2: 8.775,87 m3

ładownia 3: 8.605, 26 m3

ładownia 4: 5.971,29 m3

ładownia 5: 8.125,90 m3

ładownia 6: 5.708, 40 m3

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

balast: / ballast: 18.398 m3

paliwo / fuel: 1.844 m3

Urządzenia za i wyładunkowe: / Cargo handling:

3 dźwigi pokładowe / 3 deck cranes – każdy / each: 36 t. SWL

Załoga: / Crew:

? os./ pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://www.ccs.org.cn

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej JAMNO podczas załadunku, Gdańsk 27/28.02.2021 (zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: JAMNO during loading, Gdansk 27/28.02.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge clik on the photo).




Aktualizacja 01.10.2021 Poniżej JAMNO podczas rozaładunku, Gdańsk 25/26.09.2021 (zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021 Below: JAMNO during unloading, Gdansk 25/26.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge clik on the photo).
 






Aktualizacja 01.10.2021 Poniżej JAMNO podczas rozaładunku, Gdańsk 30.09.2021 (zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021 Below: JAMNO during unloading, Gdansk 30.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge clik on the photo).
 


 

sobota, 20 marca 2021

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 67 - HMCS HALIFAX (FFH 330)

HMCS HALIFAX (FFH 330) – kanadyjska fregata wielozadaniowa. Prototypowa jednostka serii 12 fregat zaprojektowanych i zbudowanych w Kanadzie w celu zastąpienia mocno starzejących się eskortowców typów: St. Laurent, Restigouche, Mackenzie i Annapolis. Opisywany HMCS HALIFAX to druga jednostka o tej nazwie w szeregach Royal Canadian Navy – pierwszą była zbudowana w trakcie II Wojny Światowej korweta typu Flower – HMCS HALIFAX (K237), która pełniła służbę w latach 1942 – 1945 a następnie po zakończeniu działań wojennych i wycofaniu, już jako cywilna jednostka ratownicza operowała do grudnia 1963 roku, kiedy to została pocięta na złom. Położenie stępki pod drugiego Halifaxa miało miejsce 19 marca 1987 roku, w położonej w Saint John (prowincja Nowy Brunszwik) stoczni Saint John Shipbuilding Ltd. (jako ciekawostkę warto wspomnieć, że była to pierwsza jednostka budowana dla RCN od 1971 roku). W dniu 30 kwietnia 1988 odbyło się wodowanie fregaty, która po pracach wyposażeniowych oraz cywilnych próbach morskich została przejęta przez RCN w czerwcu 1991 roku. Przez kolejny rok HALIFAX poddawany był intensywnym próbom morskim, które pozwoliły wykryć i usunąć na kolejnych jednostkach typowe dla prototypu usterki. Ostatecznie w dniu 29 czerwca 1992 roku nastąpiło oficjalnie wcielenie jednostki w szeregi RCN. W dniu 2 kwietnia 1994 roku HMCS HALIFAX opuścił macierzystą bazę w Halifaxie, udając się Morze Adriatyckie, w celu zluzowania pełniącego tam służbę, w ramach blokady Jugosławii niszczyciela HMCS IROQUIS. W trakcie przejścia przez Atlantyk na okręcie doszło do awarii silnika diesla, pomimo której ten kontynuował dalszy marsz, idąc na turbinach gazowych. Z misji tej HMSC HALIFAX powrócił 9 września tego samego roku. Kolejne ważne wydarzenie z życia jednostki to mający miejsce na początku 1995 roku rejs do Europy, podczas którego w ramach 50 rocznicy zakończenia II Wojny Światowej okręt odwiedził wiele portów. Na zakończenie tej wyprawy fregata wzięła jeszcze udział w odbywających się w pobliżu Portugalskich wybrzeży ćwiczeniach NATO o kryptonimie LINKED SEAS, powracając do Halifaxu w czerwcu 1995 roku. 18.03.1996 HMCS HALIFAX wyruszył na swoją drugą turę służby na Morzu Adriatyckim, pełniąc tym razem rolę jednostki flagowej. W 1998 roku fregata wzięła udział w odbywających się u wybrzeży Norwegii ćwiczeniach STRONG RESOLVE oraz uczestniczyła w operacji poszukiwania szczątków samolotu pasażerskiego Swissair lot 111. Pomiędzy 26 lipca a 15 grudnia 2000 roku HMCS HALIFAX prowadził działania w ramach stałego zespołu NATO – STANAVFORLANT. 15 sierpnia 2001 okręt opuścił Halifax by ponownie dołączyć do zespołu STANAVFORLANT, który opuścił 8 października, by zgodnie z rozkazem skierować się na wody Oceanu Indyjskiego i dołączyć do operującej tam grupy amerykańskiego lotniskowca USS CARL VINSON (było to następstwem ataków z 11 września). Do bazy HMCS HALIFAX powrócił dopiero 11 lutego 2002 roku. Na początku 2010 roku okręt wziął udział w operacji Hestia tj. pomocy dotkniętemu skutkami trzęsienia Haiti. Czwartego września tego samego roku HMCS HALIFAX przybył do położonej w Halifaxie stoczni Irving Shipbuilding Inc., rozpoczynając trwający 18 miesięcy gruntowny remont oraz modernizację. Po zakończeniu prac okręt powrócił do służby uczestnicząc m.in. w próbach nowego śmigłowca pokładowego RCN – CH-148 Cyclone. W II połowie 2015 roku HMCS HALIFAX wraz niszczycielem HMCS ATHABASKAN wziął udział w dwóch dużych ćwiczeniach NATO – JOINT WARRIOR i TRIDENT JUNCTURE. Na początku 2016 roku okręt ponownie trafił do stoczni, powracając do służby 27 września 2017 roku. W październiku 2018 roku HMCS HALIFAX wraz z innym okrętami opuścił macierzystą bazę by wziąć udział w odbywających się Północnym Atlantyku i Morzu Bałtyckim ćwiczeniach NATO – TRIDENT JUNCTURE. W trakcie ich trwania 26 października w przedziale jednej z turbin gazowych doszło do pożaru, który na szczęście udało się szybko opanować a okręt mógł kontynuować dalej swoją misję Szóstego lipca 2019 roku HMCS HALIFAX wyruszył w swoją kolejną turę zamorskiej służby, tym razem na Morze Śródziemne, by tam dołączyć do Stałego Zespołu NATO Grupy 2. Na skutek wykrycia przecieku paliwa w jednej z siłowni, co miało miejsce po 24 godzinach od opuszczenia bazy okręt zmuszony był do niej zawrócić. Po dokonaniu niezbędnych napraw HMCS HALIFAX ponownie udał się na Morze Śródziemne, z którego to powrócił 24 stycznia 2020 roku. Obecnie jednostka ponownie gości na europejskich wodach, pełniąc służbę w Stałym Zespole NATO Grupie 1, w ramach którego w dniach 5 – 8 marca wraz z zaopatrzeniowcem FGS SPESSART gościła w Gdyni, cumując przy Nabrzeżu Francuskim.

*     *     *

Fregaty typu Halifax

Nazwa

Stocznia

Wcielenie do służby

Modernizacja

Los

HMCS HALIFAX (FFH 330)

Saint John Shipbuilding, Saint John

29.06.1992

2010-2013

W służbie, baza: CFB Halifax

HMCS VANCOUVER (FFH 331)

Saint John Shipbuilding, Saint John

23.08.1993

2011-2014

W służbie, baza: CFB Esquimalt

HMCS VILLE DE QUEBEC (FFH 332)

MIL Davie Shipbuilding, Lauzon

14.07.1994

2011-2013

W służbie, baza: CFB Halifax

HMCS TORONTO (FFH 333)

Saint John Shipbuilding, Saint John

29.07.1993

2010-2012

W służbie, baza: CFB Halifax

HMCS REGINA (FFH 334)

MIL Davie Shipbuilding, Lauzon

30.09.1994

2010-2012

W służbie, baza: CFB Esquimalt

HMCS CALGARY (FFH 335)

MIL Davie Shipbuilding, Lauzon

12.05.1995

2014-2016

W służbie, baza: CFB Esquimalt

HMCS MONTREAL (FFH 336)

Saint John Shipbuilding, Saint John

21.07.1994

2014-2017

W służbie, baza: CFB Halifax

HMCS FREDERICTON (FFH 337)

Saint John Shipbuilding, Saint John

10.09.1994

2012-2014

W służbie, baza: CFB Halifax

HMCS WINNIPEG (FFH 338)

Saint John Shipbuilding, Saint John

23.06.1995

2015-2017

W służbie, baza: CFB Esquimalt

HMCS CHARLOTTETOWN (FFH 339)

Saint John Shipbuilding, Saint John

09.09.1995

2013-2015

W służbie, baza: CFB Halifax

HMCS ST JOHNS (FFH 340)

Saint John Shipbuilding, Saint John

26.06.1996

2014-2016

W służbie, baza: CFB Halifax

HMCS OTTAWA (FFH 341)

Saint John Shipbuilding, Saint John

28.09.1996

2012-2014

W służbie, baza: CFB Esquimalt

*     *     *

Dane techniczne jednostek typu Halifax po modernizacji HCM/FELEX

Wyporność:

5.235 t.

Wymiary (d x sz x z):

135,5 x 16,40 x 6,15 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

materiał: stal

Napęd:

1 silnik diesla SEMT-Pielstick 20 PA6 V 280 o mocy 6.600 kW

2 turbiny gazowe General Electric LM2500 o łącznej mocy 35.400 kW

2 śruby nastawne Escher Wyss

Prędkość:

29 w.

Zasięg:

3.930 Mm przy 18 w.

Urządzenia pomocnicze:

4 generatory AEG Telefunken – każdy o mocy 850 kW

Wyposażenie elektroniczne:

1 radar 3D – Thales Smart-S Mk.2 (pasma E/F)

1 radar 2D – Sea Giraffe SG-150 HC (pasmo G)

2 radary nawigacyjne Raytheon Pathfinder Mk.2 (pasma X/S)

sonar kadłubowy AN/SQS-510

sonar holowany SQR-19(V) CANTASS

2 radary kontroli ogniem Saab CEROS 200

system poszukiwania i namierzania w podczerwieni Thales SIRIUS IRST

system zarządzania walką CMS 330 oparty na szwedzkim systemie firmy Saab 9LV Mk.4.

Systemy walki elektronicznej:

Elisra NS-9003A-V2HC

system zagłuszania - SLQ-503 (prawdopodobnie)

system ostrzegania o pracy wrogich radarów – Condor Systems Sea Search (prawdopodobnie)

wyrzutnie wabików Rheinmetall MASS

system obrony przed torpedami AN/SLQ-25 Nixie

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata Bofors Mk.3.DP kalibru 57 mm

1 x VI-o lufowy zestaw obrony bezpośredniej Mk.15 Mod.1B Phalanx kalibru 20 mm

6 x I karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm

2 x IV wyrzutnie pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon Block 2

2 x pionowe wyrzutnie Mk.48 dla 16 pocisków przeciwlotniczych RIM-162 ESSM

4 wyrzutnie torpedowe Mk.32 dla torped z.o.p. Mk.46 Mod.5

Wyposażenie lotnicze:

hangar i lądowisko dla śmigłowca CH-148 Cyclone

Załoga:

225 os.

*     *     *

Bibliografia:

https://www.hazegray.org

*     *     *

Poniżej: HMCS HALIFAX, Nabrzeże Francuskie Gdynia 06.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















Poniżej: HMCS HALIFAX widziany z tarasu widokowego Muzeum Emigracji, Gdynia 06.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 
















































Poniżej: HMCS HALIFAX wieczorową porą, Nabrzeże Francuskie Gdynia 06.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 



Poniżej: HMCS HALIFAX, Nabrzeże Francuskie Gdynia 08.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: HMCS HALIFAX – godło, emblemat, inne (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).