niedziela, 13 września 2020

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 31 - Zwiedzanie jednostki ZODIAK II.



ZODIAK II (IMO 9851866, MMSI 261059070, sygnał wywoławczy: SPG5030) – prototypowa wielozadaniowa jednostka projektu B618, zbudowana przez gdańską stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. (dawna Stocznia Północna) w ramach prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris” tj. budowy dwóch wielozadaniowych jednostek pływających dla Urzędów Morskich w Gdyni i w Szczecinie (projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, zaś sama wartość kontraktu na budowę obu jednostek to 213 mln 650 tys. złotych.). Bazujący w Gdańsku ZODIAK II wraz z bliźniaczą jednostką PLANETA I, którą będzie eksploatował Urząd Morski w Szczecinie, zastąpią w służbie dwie dotychczas używane jednostki ZODIAK (IMO 8030908) i PLANETA (IMO 8121513).
W piątek 3 września b.r. wspólnie z Waldemarem Danielewiczem, dzięki uprzejmości kapitana Marka Nienadowskiego oraz mechanika Marcina Jurewicza, którym tu z tego miejsca pragnę gorąco podziękować miałem możliwość dogłębnego zwiedzenia i zapoznania się z jednostką wielozadaniową ZODIAK II. Poniżej relacja zdjęciowa naszego autorstwa z wizyty na pokładzie.

I.) ZODIAK II – widziany od strony wody i lądu.




















II.) ZODIAK II – rufowy pokład roboczy.
















III.) ZODIAK II – pomieszczenia nadbudówki.

 
a.) Prowadzący z pokładu roboczego korytarz z recepcją.
 


b.) Szatnie, umywalnie i zespół sanitarny.





c.) Ambulatorium.




d.) Sala dla rozbitków.



d.) Pralnia.



e.) Mesa załogowa i pentra.











f.) 2-os. kabiny załogowe.





g.) Kabina kapitańska.
 





h.) Kabina armatorska.
 




i.) Mostek.
 





















IV.) ZODIAK II – maszynownia:

a.) Centrala Manewrowo-Kontrolna.





 
b.) Przedział pomp.




c.) Przedział silników i urządzeń pomocniczych.
 

















c.) Przedział pędników.







V.) ZODIAK II – pokład górny prowadzący na dziób (poniżej m.in.: widok z pokładu roboczego na obie łodzie, widok z pokładu górnego na mostek oraz rufowy pokład roboczy).







a.) Łódź robocza.
 


 a.) Sondażówka.



VI.) ZODIAK II – pokład dziobowy.









VII.) Zodiaki dwa czyli ZODIAK i jego następca ZODIAK II.


 


*     *     * 

Inne wpisy dot. jednostki ZODIAK II na moim blogu:
ZODIAK II: wodowanie – https://tinyurl.com/y684hsx9
ZOADIAK II: powrót z prób – https://tinyurl.com/y3j79vw3

czwartek, 3 września 2020

Z cyklu z pilotówki ... cz. 2 - PILOT-69


PILOT-69 (IMO ---, MMSI: 261000610, Sygnał wywoławczy: SPS2077, bandera: Polska) – pilotówka serii KP-400, zbudowana w 1977 roku przez Stocznię Odra ze Szczecinie dla Zarządu Portu Szczecin. Obecnie jako własność spółki Szczecin-Pilot Sp. z o. o. pozostaje wciąż w eksploatacji operując ze Świnoujścia.

*     *     *

PILOT-69 (IMO ---, MMSI: 261000610, call sign: SPS2077, flag: Poland) – a KP-400 pilot boat, built in 1977 by the Shipyard Odra from Szczecin for the Szczecin Port Authority. Currently as the property of Szczecin Pilot Sp. z o.o. is still in use, operating from Swinoujście.

*     *     *

Historia budowy / Build history:
Numer stoczniowy / Yard number:
B-274/7
Data zdania / Delivery date:
26.09.1977

*     *     *

Jednostki projektu KP-400 / KP-400 units:
Nazwa / Name
Stocznia / Shipyard
Rok budowy / Year of build
Los / Fate
PILOT-63
Szczecińska Stocznia Rzeczna
1973
w użyciu / in use
PILOT-7
Szczecińska Stocznia Rzeczna
1974
wycofany w 1996 / withdrawn in 1996
PILOT-20
Stocznia Odra, Szczecin
1975
18.09.1991 sprzedany A. Wrześniowi / 18.09.1991 sold to Mr. A. Wrzesień
PILOT-3
Stocznia Odra, Szczecin
1976
22.07.1992 sprzedany zagranicznemu armatorowi / 22.07.1992  sold foreign shipowner
PILOT-67
Stocznia Odra, Szczecin
1976
wycofany w 2001 / withdrawn in 2001
PILOT-51
Stocznia Odra, Szczecin
1977
wycofany w 1994 / withdrawn in 1994
PILOT-69
Stocznia Odra, Szczecin
1977
w użyciu / in use
PILOT-8
Stocznia Odra, Szczecin
1978
22.07.1992 sprzedany zagranicznemu armatorowi / 22.07.1992  sold foreign shipowner
PILOT-61
Stocznia Odra, Szczecin
1978
wycofany w 1997 / withdrawn in 1997
PILOT-9
Stocznia Odra, Szczecin
1978
w użyciu / in use

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / NT):
43,43 t. / 15,19 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
19,73 x 5,01 x 1,70 m
Kadłub / Hull:
pojedynczy, stalowy / single hull, steel
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
12 cylindrowy silnik diesla / 12 cylinders diesel engine: ZM M.Nowotki 31H12A o mocy / with power: 309 kW (420 HP).
śruba / propeller: 1
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
2 zestawy prądotwórcze, każdy o mocy / 2 generator sets, each with power: 12,5  kVA
Prędkość / Speed:
11,5 węzłów / knots
Załoga + pasażerowie / Crew + passengers
2 +6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
www.prs.pl
Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017

*     *     *

Poniżej: PILOT-69, Świnoujście 06.02.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-69, Swinoujscie 06.02.2011 (to enlarge click on the photo).






Poniżej: PILOT-69, Świnoujście 07.02.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-69, Swinoujscie 07.02.2011 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: PILOT-69, Świnoujście 07.02.2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-69, Swinoujscie 07.02.2012 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: PILOT-69, Świnoujście 15.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-69, Swinoujscie 15.03.2013 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: PILOT-69, Świnoujście 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-69, Swinoujscie 02.06.2017 (to enlarge click on the photo).