sobota, 8 sierpnia 2020

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 45 - Podglądamy postęp prac w PGZ Stocznia Wojenna

Okres wiosenno – jesienny a szczególnie lato dają doskonałą możliwość podglądania z pokładu jednostek „białej floty” tego co dzieje się w gdyńskim porcie, stoczniach czy też w bazie Marynarki Wojennej na Oksywiu. Rejs z 6 sierpnia dał możliwość podpatrzenia postępu prac prowadzonych przez PGZ Stocznię  Wojenną na dwóch jednostkach naszego MarWoju tj. fregacie rakietowej ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO i okręcie logistycznym ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI oraz jednej byłej a wkrótce muzealnej tj. okręcie podwodnym ORP SOKÓŁ.
Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):

ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO

 

ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI
 










Łódź z "X-a"



ORP SOKÓŁ







czwartek, 6 sierpnia 2020

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz. 21 - MSC IRIS


MSC IRIS (IMO 8201624, MMSI: 357773000, Sygnał wywoławczy: H3JN, bandera: Antigua i Barbuda) – kontenerowiec typu Mercur II, zbudowany przez wschodnio niemiecką stocznię VEB Warnowwerft z Warnemünde dla radzieckiego armatora dla którego pływa jako KAPITAN GAVRILOV do maja 1995 roku, przechodząc w 1989 roku przebudowę polegającą na przedłużeniu kadłuba o ponad 23 metry (przed przebudową długość kadłuba wynosiła 173,90 m). Od maja 1995 do lutego 2003 roku własność zarejestrowanej na Cyprze spółki Adrenal Shg. Co. Ltd. dla której pływał pod następującymi nazwami: LISBOA, SEA LAND CANADA (czarter), P&O NEDLLOYD OTTAWA (czarter) i ponownie LISBOA. W okresie luty 2003 – luty 2004 własność kolejnej cypryjskiej spółki – Pelat Navigation, w barwach której nosi nazwę PELAT. Od lutego 2004 jako własność zarejestrowanej w Panamie spółki Compania Naviera Iris S.A., pływa dla armatora MSC – Mediterranean Shipping Company S.A. pod nazwą MSC IRIS.

*     *     *

Historia budowy / Build history:
Numer stoczniowy / Yard number:
471
Położenie stępki / Keel laid:
30.11.1980
Data wodowania / Launch date:
31.12.1981
Data zdania / Delivery date:
01.06.1982

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
21.586 t. / 21.370 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
203,06 x 25,40 x 9,82 m
Kadłub / Hull:
typ: pojedyczny, częsciowo podwójne dno / single hull, partly double bottom
Przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 9
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 dwusuwowy 9 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 9 cylinders diesel engine: Briansk B&W 9DKRN80/160 o mocy / with power: 15.887 kW / 21.584 HP
śruba / propeller: 1
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
5 zestawów prądotwórczych o mocy / 5 generator set with power: 530 kW / 663 kVA
Dziobowy ster strumieniowy o mocy / bow thruster with power: 186 HP
Prędkość / Speed:
21,0 węzłów / knots
Ładownie i luki / Cargo holds and hatches: 
liczba ładowni / no of cargo holds: 6
liczba luków / no of hatchways: 20
rozmiary luków / hatchways dimensions:
  • 14 x 12,90 x 10,70 m
  • 2 x 13,00 x 8,0  - 6, 30  x 3,50
  • 2 x 6,30 x 8,20 m
  • 2 x 12,90 x 8,00 m
Pojemność ładunkowa / Cargo handling:
kontenery 20 stopowe / 20ft containers: 1.254 TEU
kontenery 14 stopowe / 14ft containers: 1.073
kontenery chłodzone / reefer containers: 100
ziarno / grain: 33.164  m3
bele / bale: 33.164 m3
Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
brak / none
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 4.430 m3
Załoga / Crew:
23 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: MSC IRIS przybywa do Gdyni 06.08.2020, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: MSC IRIS inbound Gdynia 06.08.2020, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
















poniedziałek, 3 sierpnia 2020

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 12 - RMS QUEEN MARY 2

RMS QUEEN MARY 2 (IMO: 9241061, MMSI: 310627000, sygnał wywoławczy: ZCEF6, bandera: Bermudy) – statek pasażerski zbudowany przez francuską stocznię Chantiers De L`Atlantique Nantes z Saint Nazaire dla brytyjskiego armatora Cunard Line Ltd. z Londynu. Matką chrzestną jednostki jest królowa Elżbieta II. W dniu 12 stycznia 2004 roku QUEEN MARY 2 wyruszyła w swój dziewiczy rejs z Southampton do Fort Lauderdale na Florydzie (USA). W 2016 roku w stoczni Bohm & Voss w Hamburgu statek przeszedł gruntowną przebudowę wnętrz.

*     *     *

RMS QUEEN MARY 2 (IMO: 9241061, MMSI: 310627000, call sign: ZCEF6, flag: Bermuda) – a cruise ship built by the French shipyard Chantiers De L`Atlantique Nantes from Saint Nazaire for the British shipowner Cunard Line Ltd. from London. The godmother of the unit is Queen Elisabeth II. On January 12, 2004, QUEEN MARY 2 embarked on a maiden voyage from Southampton to Fort Lauderdale (USA). In 2016, the ship underwent a major refurbishment of the interior at the Blohm & Voss shipyard in Hamburg.

*     *     *

Historia budowy / Build history:
Numer stoczniowy / Yard number:
G32
Położenie stępki  / Keel laid:
04.07.2002
Wodowanie / Launched:
21.03.2003
Zakończenie budowy / Date of completion:
22.12.2003

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT):
148.528 t. / 19.189 t.,
Wymiary (d. x sz. x z.) / Dimmension (l. x b. x d.):
345,03 x 41.08 x 10,30 m, 
Kadłub / Hull:
type: type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom,
pokłady / decks: 17,
Napęd / Propulsion:
 4 x 16 cylindrowe silniki diesla / 4 x 16 cylinders diesel engines: Wartsila 16V46C – moc całkowita / total power: 67.200 kW (157.000 KM / HP),
2 turbiny gazowe / 2 gas turbinek: GE Marine Type LD 2500 T – moc / Power: 43.000 kW,
2 pędniki gondolowe z 2 śrubami nastawnymi i 2 stałymi / 2 mermaid pods 2 azimuthing and 2 fixed pitch propellers,
Prędkość / Speed:
29,62 węzła / knots, 
Załoga / Crew:
1.253 os. / pers.,
Pasażerowie / Pax:
2.620 os. / pers.,
Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks:
13
Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment:
kabiny / cabins: 1.188,
  • z balkonami / with balcony: 875, 
  • tylko z widokiem na morze / only with ocean view: 15, 
  • wewnętrzne / interior: 298 (w tym 12 z widokiem na atrium / including 12 with an atrium view),
apartamenty / suites: 170, 
  • grand duplex suite: 2,
  • duplex suite: 3,
  • royal suite: 2,
  • penthouse suite:6,
  • queen suite: 81,
  • princess grill suite: 76,
gastronomia / gastronomy:
  • restauracje / restaurants: 5,
  • bary / bars: 7,
  • kawiarnie / cafes: 3,
  • bufet / buffet: 1,
  • pub: 1,
rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment:
  • teatr / sala kinowa / theatre / cinema: Royal Court Theatre,
  • galleria sztuki / art gallery: Clarendon Art Gallery,
  • klub nocny / night club: G32,
  • sale balowe / ballroom: Royal Nights, Queens Room,
  • planetarium,
  • obserwatorium / observatory: Commodore Club,
  • centrum handlowe / shopping centre,
  • biblioteka / library,
  • strefa dla dzieci / children zone (Night Nursery, Play Zone, Kids Zone),
  • strefa SPA / SPA zone,
  • strefa sportu (symulator golfa, boiska sportowe, kort tenisowy, baseny, siłownia, zajęcia fitness, promenade) / sports zone (golf Simulator, sports fields, tenis Cort, swimming pools, gym, fitness, promenade).

 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: RMS QUEEN MARY 2 w trakcie opuszczania Hamburga,  21.06.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: RMS QUEEN MARY 2 during leaving Hamburg, 21.06.2016 (to enlarge click on the photo).















Poniżej: RMS QUEEN MARY 2 w trakcie opuszczania Hamburga,  21.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: RMS QUEEN MARY 2 during leaving Hamburg, 21.06.2019 (to enlarge click on the photo).