sobota, 21 marca 2020

Z cyklu holowniki ... cz. 68 - COUGAR

COUGAR ex TITO NERI QUINTO (IMO 8120478, MMSI: 375448000, Sygnał wywoławczy: J8B4754, bandera: Saint Vincent i Grenadyny) – holownik zbudowany przez włoską stocznię Cooperativa Metallurgica Ing G Tommasi Srl z Ancony jako TITO NERI QUINTO. Od 2014 roku jako COUGAR. Obecnie bez zmiany nazwy w gestii armatora Westcoasting Towage Services Sp. z o. o. z Gdyni (właściciel Katharine Shipping Ltd.).
Stoczniowy numer budowy:
40
Zakończenie budowy:
01.12.1981

 *     *     *

COUGAR ex TITO NERI QUINTO (IMO 8120478, MMSI: 375448000, Call sign: J8B4754, flag: Saint Vincent and the Grenadines) – tug built by the Italian shipyard Cooperativa Metallurgica Ing G Tommasi Srl from Ancona as TITO NERI QUINTO. Since 2014 as COUGAR. Currently, without changing the name belonging to the shipowner Westcoasting Towage Services Co. Ltd. from Gdynia (the owner: Catharina Shipping Ltd.).
Yard number:
40
Build end:
01.12.1981

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
244 t. / 100 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
32,09 x 8,52 x 4,25 m
Kadłub / Hull:
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
1 x 7 cylindrowy silnik diesla / 1 x 7 cylinders diesel engine: MAN G7V30/45 ATL – o mocy / with power: 1.620 kW (1.716 KM / HP)
1 śruba o stałym skoku w dyszy Korta / 1 x fixed pitch propeller In Kort nozzle
Prędkość / Speed:
15,0 węzłów / knots
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
2 generatory / 2 generators: Deutz 75 kVA – 220/380V
1 generator / 1 generator: Ford 25 kVA – 220/380 kVA
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
jednobębnowa hydrauliczna wciągarka holownicza / hydraulic single drum towing winch
hak holowniczy / towing hook
kabestan / capstan
Uciąg / Bollard Pull:
30 t.
Wyposażenie dodatkow / Additional equipment:
dźwig pokładowy / deck crane: Palfinger SWL 500 t. x 2 - 7 m
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
2 radary / 2 radars: Furuno FR 1505, Furuno 1832
echosonda / echo sounder
żyrokompass / gyro-compass: Anschutz STD 20
kompas satelitarny / sat. compass: JRC
autopilot: Simrad
elektroniczna mapa / electronic chart: Furuno MFD 12
AIS (Furuno FA 150), GPS (Furuno GP 32), Navtex (McMurdo Nav 7), VHF (2x  Furuno FM 8500 + DSC), GMDSS (A1, A2), Inmart Sat-C (Sailor H 2095B), EPIRB (McMurdo E3 406 Mhz)
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 92.36m/ton
świeża woda / fresh water: 38,3 m3
Załoga / Crew:
max. 10 os. / pers.

 *     *     *
Bibliografia / Bibilography:

 *     *     *

Poniżej: COUGAR, Nabrzeże Pomorskie, Gdynia 13.03.2020 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: COUGAR, Pomorskie quay Gdynia 13.03.2020 , photos: Andrzej Patro (to enlrage click on the photo)
















Poniżej: COUGAR - pokład, Gdynia 13.03.2020 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: COUGAR – deck, Gdynia 13.03.2020 , photos: Andrzej Patro (to enlrage click on the photo)




Poniżej: COUGAR - maszynownia, Gdynia 13.03.2020 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: COUGAR – engine room, Gdynia 13.03.2020 , photos: Andrzej Patro (to enlrage click on the photo)











Poniżej: COUGAR - mostek, Gdynia 13.03.2020 r., zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: COUGAR – bridge, Gdynia 13.03.2020 , photos: Andrzej Patro (to enlrage click on the photo).


 
Aktualizacja 20.04.2023: Poniżej: SARAH ex COUGAR, Gdynia 16.04.2023 r., zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.04.2023: Below: SARAH ex COUGAR, Gdynia 16.04.2023, photo: Waldemar Danielewicz (to enlrage click on the photo).
 

Aktualizacja 18.05.2023: Poniżej: SARAH ex COUGAR, Gdynia 01.05.2023 r., zdjęcie Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 18.05.2023: Below: SARAH ex COUGAR, Gdynia 01.05.2023, photo: Waldemar Danielewicz (to enlrage click on the photo).
 

 
 
 
 
 

poniedziałek, 16 marca 2020

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 12) - STRAŻAK 12 ex ZNICZ

Autorzy: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro, Zbigniew Rybicki.

Podziękowania :
Zbigniew Rybicki z Portowej Straży Pożarnej w Gdyni za udostępnienie unikalnych zdjęć jednostki .

„STRAŻAK 12” ex "ZNICZ"

 Po wybudowaniu prototypowego statku pożarniczego „Żar” w 1956 r. i przeprowadzeniu na nim wielu prób i testów ustalono w grupie fachowców i pożarnictwa i okrętownictwa listę usterek, jakie posiadał prototyp i które należy usunąć przy budowie kolejnych jednostek. W 1958 roku Kozielska Stocznia Rzeczna przystąpiła do budowy drugiej jednostki z serii „Juhas II”. Prace zakończono w 1959 roku. Statek nazwano „ZNICZ” i przekazano go Zarządowi Portu Gdynia – Portowej Straży Pożarnej. W 1966 roku zmieniono nazwę na „STRAŻAK 12”. Jego służba w porcie trwała do końca 1976 r. Natomiast 12 sierpnia 1977 r. „Strażak 12” przekazany został Wodnemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu w Warszawie. Na początku stycznia 1978 r. przekazany został Oddziałowi Wodnemu Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie gdzie pływał pod nazwą „STRAŻAK”. Niestety ze względu na spore zanurzenie nie bardzo nadawał się on do eksploatacji na Wiśle. Po trzech latach zwrócony WOPR. W połowie 1982 r. prawdopodobnie przejęty przez Polski Związek Żeglarski w Warszawie.  Niestety jego dalsze losy są na razie nieznane.

POPRZEDNIE NAZWY:
ex „ZNICZ”
ROK I MIEJSCE BUDOWY:
1959: Kozielska Stocznia Rzeczna w Koźlu
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY:
Juhas II/02/12
DANE TECHNICZNE:
wyporność: 35 ton
netto: 7 RT
pojemność brutto: 28 RT
długość całkowita – 17,98 m
długość m.p.- 17,04 m
szerokość: 4,00 m
zanurzenie: 1,30 m
zanurzenie maksymalne – 1,40 m
wysokość burt: 2,00 m
wysokość nierozbieralna: - 3,20 m
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik wysokoprężny typu DVMa 300 Wola; 12 cylindrowy; produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M.Nowotki w Warszawie; rok produkcji: 1959; moc: 300 KM [221 kW]
PRĘDKOŚĆ:
8,5 w
WYPOSAŻENIE POŻAROWE:
2 pompy pożarowe Harland o łącznej wydajności 4500 l/min.; napędzane własnymi silnikami typu 4 ELA firmy Meadows o mocy 40 KM
1 działko wodne o wydajności 1700 l/min.
ilość prądów wody, które jednocześnie statek może uruchomić – 12
instalacja ssawna do celów ratowniczych
instalacja gaśnicza gazowa
AUTONOMICZNOŚĆ:
24h
ZAŁOGA:
3 osoby; strażacka 1 +8 osób
ARMATOR:
Zarząd Portu Gdynia w Gdyni – Portowa Straż Pożarna
PORT MACIERZYSTY:
Gdynia
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
SNQE

© Waldemar Danielewicz

*     *     *

Źródła
Jerzy Miciński, Stefan Kolicki – Pod polską banderą – Gdańsk 1962
Ryszard Leszczyński – Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926-2016) Gdańsk 2017
https:// pspflorian. pl

*     *     *

Poniżej: statek pożarniczy ZNICZ, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ZNICZ, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).





Poniżej: statek pożarniczy STRAŻAK 12 ex ZNICZ na Wiśle w Warszawie, zdjęcie W. Zawadzki (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit STRAŻAK 12 ex ZNICZ on the river Wisla in Warsaw, photo W. Zawadzki (to enlarge click on the photos).


Poniżej: statek pożarniczy ZNICZ w akcji, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ZNICZ in action, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).




 
Poniżej: statek pożarniczy ZNICZ i jego załoga, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ZNICZ and his crew, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).


















Poniżej: rysunek - statek pożarniczy ZNICZ, autor Stefan Kolicki, źródło - patrz pkt. 1 bibliografii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: drawing - fire fighting unit ZNICZ, autor Stefan Kolicki (to enlarge click on the photos).