poniedziałek, 16 marca 2020

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 12) - STRAŻAK 12 ex ZNICZ

Autorzy: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro, Zbigniew Rybicki.

Podziękowania :
Zbigniew Rybicki z Portowej Straży Pożarnej w Gdyni za udostępnienie unikalnych zdjęć jednostki .

„STRAŻAK 12” ex "ZNICZ"

 Po wybudowaniu prototypowego statku pożarniczego „Żar” w 1956 r. i przeprowadzeniu na nim wielu prób i testów ustalono w grupie fachowców i pożarnictwa i okrętownictwa listę usterek, jakie posiadał prototyp i które należy usunąć przy budowie kolejnych jednostek. W 1958 roku Kozielska Stocznia Rzeczna przystąpiła do budowy drugiej jednostki z serii „Juhas II”. Prace zakończono w 1959 roku. Statek nazwano „ZNICZ” i przekazano go Zarządowi Portu Gdynia – Portowej Straży Pożarnej. W 1966 roku zmieniono nazwę na „STRAŻAK 12”. Jego służba w porcie trwała do końca 1976 r. Natomiast 12 sierpnia 1977 r. „Strażak 12” przekazany został Wodnemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu w Warszawie. Na początku stycznia 1978 r. przekazany został Oddziałowi Wodnemu Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie gdzie pływał pod nazwą „STRAŻAK”. Niestety ze względu na spore zanurzenie nie bardzo nadawał się on do eksploatacji na Wiśle. Po trzech latach zwrócony WOPR. W połowie 1982 r. prawdopodobnie przejęty przez Polski Związek Żeglarski w Warszawie.  Niestety jego dalsze losy są na razie nieznane.

POPRZEDNIE NAZWY:
ex „ZNICZ”
ROK I MIEJSCE BUDOWY:
1959: Kozielska Stocznia Rzeczna w Koźlu
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY:
Juhas II/02/12
DANE TECHNICZNE:
wyporność: 35 ton
netto: 7 RT
pojemność brutto: 28 RT
długość całkowita – 17,98 m
długość m.p.- 17,04 m
szerokość: 4,00 m
zanurzenie: 1,30 m
zanurzenie maksymalne – 1,40 m
wysokość burt: 2,00 m
wysokość nierozbieralna: - 3,20 m
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik wysokoprężny typu DVMa 300 Wola; 12 cylindrowy; produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M.Nowotki w Warszawie; rok produkcji: 1959; moc: 300 KM [221 kW]
PRĘDKOŚĆ:
8,5 w
WYPOSAŻENIE POŻAROWE:
2 pompy pożarowe Harland o łącznej wydajności 4500 l/min.; napędzane własnymi silnikami typu 4 ELA firmy Meadows o mocy 40 KM
1 działko wodne o wydajności 1700 l/min.
ilość prądów wody, które jednocześnie statek może uruchomić – 12
instalacja ssawna do celów ratowniczych
instalacja gaśnicza gazowa
AUTONOMICZNOŚĆ:
24h
ZAŁOGA:
3 osoby; strażacka 1 +8 osób
ARMATOR:
Zarząd Portu Gdynia w Gdyni – Portowa Straż Pożarna
PORT MACIERZYSTY:
Gdynia
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
SNQE

© Waldemar Danielewicz

*     *     *

Źródła
Jerzy Miciński, Stefan Kolicki – Pod polską banderą – Gdańsk 1962
Ryszard Leszczyński – Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926-2016) Gdańsk 2017
https:// pspflorian. pl

*     *     *

Poniżej: statek pożarniczy ZNICZ, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ZNICZ, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).





Poniżej: statek pożarniczy STRAŻAK 12 ex ZNICZ na Wiśle w Warszawie, zdjęcie W. Zawadzki (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit STRAŻAK 12 ex ZNICZ on the river Wisla in Warsaw, photo W. Zawadzki (to enlarge click on the photos).


Poniżej: statek pożarniczy ZNICZ w akcji, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ZNICZ in action, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).




 
Poniżej: statek pożarniczy ZNICZ i jego załoga, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ZNICZ and his crew, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).


















Poniżej: rysunek - statek pożarniczy ZNICZ, autor Stefan Kolicki, źródło - patrz pkt. 1 bibliografii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: drawing - fire fighting unit ZNICZ, autor Stefan Kolicki (to enlarge click on the photos).


sobota, 14 marca 2020

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 20 - Wizyta SNMG 1 w cieniu Covid-19



W dniu 13 marca, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, po raz pierwszy w tym roku do portu w Gdyni miał przybyć z kilkudniową wizytą Stały Zespół Okrętów NATO SNMG 1, w składzie duński okręt logistyczny HDMS ABSALON (L 16), norweska fregata KNM OTTO SVERDRUP (F 312) oraz niemiecki zbiornikowiec FGS RHON (A1443) … no właśnie miał. W związku z zaistniałą w naszym kraju sytuacją epidemiologiczną (nie lepsza jest w całej Europie, no może poza terytorium „syberyjskiego niedźwiedzia”) do portu w Gdyni już w czwartek wieczorem zawinęła fregata KNM OTTO SVERDRUP, cumując przy Nabrzeżu Francuskim, podczas gdy na redzie stanął HDMS ABSALON, który kontakt z lądem utrzymywał za pomocą swoich łodzi desantowych (zbiornikowiec FGS RHON już 12.03 zawinął do bazy w Kilonii, z której to po krótkim postoju udał się do bazy w Wilhelmshafen - informacja od Andrzeja Nitki). Po trwającym dobę postoju i uzupełnieniu zapasów, wieczorem 13-ego Norwegowie opuścili port dołączając do reszty zespołu.
Poniżej piątkowa relacja z wizyty widziana obiektywem aparatu Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

KNM OTTO SVERDRUP (F312)

 





Kuter LCP2 z HDMS ABSALON (L 16)

 




*     *    *
Więcej informacji o naszych gościach pod poniższymi linkami:
HDMS ABSALON – w opracowaniu

czwartek, 12 marca 2020

Z cyklu flota PRCiP ... cz. 9 - TROJAN

TROJAN ex BODO I (IMO ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Polska) – pogłębiarka skrawająca, zbudowana przez niemiecką stocznię Orenstein & Koppel AG z Lubeki dla polskiego armatora Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych jako BODO I.
Historia budowy:
  • numer budowy: 696, 
  • data zdania: 01.07.1973,


*     *     *

TROJAN ex BODO I (IMO ---, MMSI: ---, Call sign: ---, flag: Poland) – a cutter suction dredger, built by the German shipyard Orenstein & Koppel AG from Lübeck for the Polish shipowner Przedsiebiorstwo Robot Czerpalnych i Podwodnych (Dredging & Underwater Works Co Ltd) as BODO I.
Built history: 
  • yard number: 696, 
  • delivery date: 01.07.1973.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement:
128 BRT / 38 NT
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
31,48 x 9,50 x 1,65 m
Kadłub / Hull: pojedynczy / single hull
materiał: / material: stal, spawany / steel, welded
pokłady ciągłe / continuous decks: 1
szczudła robocze / working spuds: 2
Napęd / propulsion: brak / none
przemieszczanie przy pomocy wind kotwicznych i szczudeł roboczych / moving with help of the anchor windlass and working spuds
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
generatory spalinowe o mocy / diesel generators with power: 321 kW
Urządzenia pogłębiające / Dredging equipment:
pompa piaskowa o mocy / sand pump with power: 1.066 kW,
głowica skrawająca / suction pipe:
  • średnica / diameter: 500 mm
  • głębokość pogłębiania / dredging depth: 12 m
  • wydajność / effeciency 380m3/h
Załoga / Crew:
3-4 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
 *     *     *

Poniżej zdjęcie pogłębiarki TROJAN, baza PRCiP, Gdańsk 01.05.2018, autor Pan Jerzy Makieła  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger TROJAN, PRCiP base, Gdansk 01.05.2018, author Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia pogłębiarek TROJAN i SWIDRAK, baza PRCiP, Gdańsk 06.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredgers TROJAN and  SWIDRAK, PRCiP base, Gdansk 06.04.2019 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie pogłębiarki TROJAN, Gdańsk 27.04.2019, autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger TROJAN, Gdansk 27.04.2019, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia pogłębiarki TROJAN i holownika BODO, Gdańsk 28.04.2019, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredger TROJAN and tug BODO, Gdansk 28.04.2019, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie pogłębiarki TROJAN, baza PRCiP, Gdańsk 19.05.2019, autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger TROJAN, PRCiP base, Gdansk 19.05.2019, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



poniedziałek, 9 marca 2020

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 19 - "Szpieg" w Gdyni


W dniu dzisiejszym port w Gdyni odwiedził niemiecki okręt rozpoznania radioelektronicznego typu Oste (inne oznaczenie Typ 423) tj. prototypowy FGS OSTE (A 52). Wizyta niemieckiej jednostki będzie miała charakter techniczny, zaś ona sama po krótkim postoju przy Nabrzeżu Amerykańskim jeszcze tego samego dnia ma ponownie wyjść w morze.
Poniżej relacja zdjęciowa z wejścia okrętu autorstwa Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


















*     *     *

Więcej informacji o FGS OSTE pod poniższym linkiem