wtorek, 24 września 2019

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 15 - Wejście zestawu BUGSIER 20 - OOC COUGAR



W sobotę 21 września, tuż po południu do portu w Gdyni przybył zestaw holowniczy, składający się z holownika BUGSIER 20 oraz holowanego przez niego zaopatrzeniowca OOC COUGAR, który to po ponad dwuletnim „odstawieniu na sznurek” ma przejść w stoczni Remontowej Nauta przegląd, konserwację (ewentualne prace naprawcze) oraz odnowienie klasy.

*     *     * 

On Saturday, September 21, just after noon, to the port in Gdynia arrived a towing set, consisting of the tug BUGSIER 20 and towed by him a platform supply vessel OOC COUGAR, which after over two years of „laid up” is to undergo an inspection and maintenance works at the Nauta Shiprepair Yard.

*     *     * 
Poniżej zdjęcia: holownika BUGSIER 20  i zaopatrzeniowca OOC COUGAR, autor: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug BUGSIER 20 and platform supply vessel OOC COUGAR, author: Łukasz Błaszczak (to enlarge click on the photo).

  
















Poniżej zdjęcia: holownika BUGSIER 20  i zaopatrzeniowca OOC COUGAR, autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug BUGSIER 20 and platform supply vessel OOC COUGAR, author: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).













Poniżej zdjęcie: holownika BUGSIER 20  i zaopatrzeniowca OOC COUGAR, Stocznia Nauta , author: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tug BUGSIER 20 and platform supply vessel OOC COUGAR, Shipyard Nauta, author: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).

 
  *     *     * 

Coś o bohaterach tego wydarzenia / Something about heroes of this event.


BUGSIER 20 (IMO 9158484, MMSI: 211264190, Sygnał wywoławczy: DPDP, bandera: Niemcy) – holownik typu Traktor zbudowany przez niemiecką stocznię J.G. Hitzler Schiffswerft und Maschinenfabrik GmbH & Co. KG dla niemieckiego armatora Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mBH & Co. KG z Hamburga.
Stoczniowy numer budowy:
811
Data położenia stępki:
08.11.1996
Wodowanie:
09.10.1997
Data ukończenia:
01.11.1997

*     *     * 

BUGSIER 20 (IMO 9158484, MMSI: 211264190, Call sign: DPDP, flag: Germany) – Tractor type tug built by German shipyard J.G. Hitzler Schiffswerft und Maschinenfabrik GmbH & Co. KG for the Ggerman shipowner Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mBH & Co. KG from Hamburg.
Yard number:
811
Date of keel laid:
08.11.1996
Launch date:
09.10.1997
Date of build:
01.11.1997


Dane techniczne: w odrębnym opracowaniu poświęconym holownikowi / Technical data: in separated study about the tug.

*     *     * 


OOC COUGAR (IMO 9395410, MMSI: 636091908, Sygnał wywoławczy: V2GZ8, bandera: Liberia) – zaopatrzeniowiec zbudowany w 2007 roku, w kooperacji przez ukraińską stocznię Damen Shipyards Okean Nikolayev oraz norweską stocznię Aker Aukra AS, na zamówienie niemieckiego armatora Opielok Offshore Carriers.
Historia budowy
Stoczniowy numer budowy:
128
Data położenia stępki:
02.03.2007
Wodowanie:
31.01.2008
Data ukończenia:
17.07.2008

*     *     * 

OOC COUGAR (IMO 9395410, MMSI: 636091908, Call sign: V2GZ8, flag: Liberia) – platform supply vessel built in 2007, in cooperation with the Ukrainian shipyard Damen Shipyard Okean Nikolayev and the Norwegian shipyard Aker Aukra AS, for the German shipowner Opielok Offshore Carriers.
Build history:
Yard number:
128
Date of keel laid:
02.03.2007
Launch date:
31.01.2008
Date of build:
17.07.2008

*     *     * 

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
2.180 t. / 3.319 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
73,6 x 16 x 7 m
Kadłub / Hull:
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / propulsion: spalinowy / diesel
2 silniki diesla / 2 diesel engines: MaK 6M25 o łącznej mocy / with total power 3.960 kW (5.310 KM / HP)
2 przekładnie redukcyjne / 2 reduction gears: 600 AGSC – LP 500 ND
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers
Prędkość / Speed:
13,0 węzłów / knots
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
2 generatory spalinowe / 2 diesel generators: DI1262
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
winda kotwiczna / anchor windlass
kotwice / anchors:2 x 2.460 kg
kabestan / 1 capstan: 2 x 8 ton
dźwig pokładowy / deck crane: 3 t. SWL – 16 m
Pokład ładunkowy / Cargo deck:
powierzchnia / space: 680 m2
wymiary (d. x sz.) / dimensions (l. x b.): 51 x 13,3 m
Zbiorniki / Tanks:
ładunek płynny / liquid cargo: 10
ładunek suchy / dry cargo: 5
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 998 CuM
woda pitna / potable water: 831 CuM
woda wiertnicza / drill water: 1348 CuM
solanka / brine: 397 CuM
płynne błoto / liquid mud: 980 CuM
olej bazowy / base oil: 211 CuM
Załoga / Crew:
12 os. / pers.

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:


sobota, 21 września 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 60 - CENTAUR II


CENTAUR II (IMO 9388845, MMSI: 261011460, Sygnał wywoławczy: SPG2892, bandera: Polska) – holownik typu ASD zbudowany przez Remontowa Shipyard. w Gdańsku dla polskiego armatora WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o. o. z Gdyni (100 % właścicielem firmy był Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.). Pomiędzy 2007 na 2011 r. użytkownikiem holownika był WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o. o. We wrześniu 2011 firma ta wraz z całym swym majątkiem została przejęta przez firmę Fairplay Towage a operatorem holownika została spółka Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. K w Gdyni. W marcu 2015 r. firma ta przekształciła się w Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.
  • Stoczniowy numer budowy: B-845/1,
  • Data zamówienia: 02.11.2005,
  • Położenie stępki: 31.05.2006,
  • Data zdania: 01.05.2007 r.
 *     *     *

CENTAUR II (IMO 9388845, MMSI: 261011460, Call sign: SPG 2892, flag: Poland) – ASD type tug built by the Remontowa Shipyard from Gdansk for the Polish shipowner WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o. o. (the 100% owner of the company was the Port Gdynia Maritime Authority). Between 2007 – 2011 the shipowner of the tug was WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o. o.. In September 2011 the company with all its assets were taken over by the Fairplay Towage, and the tug operator was Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. K. In March 2015, the company was transformed into Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K..
  • Yard number: B-845/1,
  • Date of order: 02.11.2005,
  • Keel laid: 31.05.2006, 
  • Delivery date: 01.05.2007.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
337 t. / 210 t.,
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
30,30 x 9,80 x 3,65 m,
Kadłub / Hull:
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
silniki diesla / 2 diesel engines: Caterpillar 3512 D-HD  – o łącznej mocy / with total power: 2.880 kW (3.875 HP)
2 pędniki Schottel w dyszach Korta / 2 x Schottel propellers in Kort nozzles
Prędkość / Speed:
13,3 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
dziobowa hydrauliczna wciągarka holownicza: Kraajeveld, uciąg na hamulcu 100 t., lina stalowa 2 x 150 m / ø 44 mm na połączonym bębnie / bow hydraulic towing winch: Kraajeveld, brake force 100 t., steel wire 2 x 150 m / ø 44 mm on splitted drum
rufowa hydrauliczna wciągarka holownicza: Kraajeveld, uciąg na hamulcu 150 t., lina stalowa 520 m / ø 48 mm na pojedynczym bębnie / aft hydraulic towing winch: Kraajeveld, brake force 150 t., steel wire 520 m / ø 48 mm on single drum
hak holowniczy / towing hook: Mampaey 500 kN
Uciąg / Bollard Pull:
45 t.
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
2 zdalnie sterowane monitory pożarowe o wydajności 63 m3/h każdy (woda / piana) / 2 fifi remote controlled monitors with capacity: 63 m3/h each (water / foam)
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
2 radary / 2 radars
echosonda / echo sounder
kompas satelitarny / satellite compass
AIS, Navtex, GPS, DGPS
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 195,5 m3
balast / ballast: 46,7 m3
świeża woda / fresh water: 22,4 m3
piana / foam: 5.2  m3
Załoga / Crew:
5 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *



Poniżej zdjęcie: holownika CENTAUR II, Gdynia  26.06.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug CENTAUR II, Gdynia 26.06.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: holownika CENTAUR II, Gdynia  06.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug CENTAUR II, Gdynia 06.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: holownika CENTAUR II, Gdynia  07.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug CENTAUR II, Gdynia 07.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: holownika CENTAUR II, Gdynia  18.08.2013 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug CENTAUR II, Gdynia 18.08.2013, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: holownika CENTAUR II, Gdynia  15.08.2014 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug CENTAUR II, Gdynia 15.08.2014, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia: holownika CENTAUR II, Gdynia 10.10.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug CENTAUR II, Gdynia 10.10.2015 (to enlarge click on the photo).


 

 


Poniżej zdjęcia: holownika CENTAUR II, Gdynia 08.04.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug CENTAUR II, Gdynia 08.04.2016 (to enlarge click on the photo).










 

Poniżej zdjęcia: holownika CENTAUR II, Gdynia 08.07.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug CENTAUR II, Gdynia 08.07.2016 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: holownika CENTAUR II, Gdynia 06.04.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug CENTAUR II, Gdynia 06.04.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: holownika CENTAUR II, Gdynia 07.04.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug CENTAUR II, Gdynia 07.04.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia: holownika CENTAUR II, Gdynia 05.10.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug CENTAUR II, Gdynia 05.10.2018 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


 









Poniżej zdjęcia: holownika CENTAUR II, Gdynia 10.07.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug CENTAUR II, Gdynia 10.07.2019 (to enlarge click on the photo).





czwartek, 19 września 2019

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 12 - CSCL MARS


CSCL MARS (IMO 9467287, MMSI: 477424600, Sygnał wywoławczy: VRJG5, bandera: Hong Kong) – kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel), zbudowany przez południowo - koreańską stocznię Samsung Heavy Industries Co. Ltd. z Geoje dla chińskiego armatora China Shipping Container Lines Co. Ltd z Szanghaju. Szósta jednostka z serii ośmiu identycznych jednostek typu CSCL Star.
  • Stoczniowy numer budowy: 1823,
  • Położenie stępki: 19.05.2011,
  • Wodowanie: 13.08.2011,
  • Data zakończenia budowy: 28.10.2011.

*     *     *

CSCL MARS (IMO 9467287, MMSI: 477424600, call sign: VRJG5, flag: Hong Kong) – ULCV (Ultra Large Container Vessel) class container, built by the South Korean shipyard Samsung Heavy Industries Co. Ltd. from Geoje for the Chinese shipowner China Shipping Container Lines Co. Ltd. from Shanghai. The sixth unit from a series of eight identical units of CSCL Star type.
  • Yard number: 1823,
  • Keel laid: 19.05.2011,
  • Launched: 13.08.2011,
  • Date of completion: 28.10.2011.

*     *     *

Jednostki typu CSCL Star / Type CSCL Star units:
  • CSCL STAR – IMO 9466867,
  • CSCL VENUS – IMO: 9467251,
  • CSCL JUPITER – IMO: 9467263,
  • CSCL MERCURY – IMO: 9467275,
  • CSCL MARS – IMO: 9467287,
  • CSCL SATURN – IMO: 9467299,
  • CSCL URANUS – IMO: 9467304,
  • CSCL NEPTUNE – IMO: 9467316.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT):
150.853 t. / 155.470 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
365.98 x 51,20 x 15,50 m
Kadłub / Hull:
materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy – częściowo podwójne dno / steel / single hull – partly double bottom
grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 8
pokłady ciągłe / continuous decks: 2
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
1 x 2 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 12 cylinders diesel engine: Doosan-MAN-B&W 12K98ME-C (MK-7) – o mocy / with power 72.240 kW
śruba / propeller: 1
ster / ruder:
1
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
2 spalinowe zestawy prądotwórcze / 2 diesel generatorsets: MAN Diesel & Turbo SE 8L32/40CD – każdy o mocy / each with power: 4.750 kVA
2 spalinowe zestawy prądotwórcze / 2 diesel generatorsets: MAN Diesel & Turbo 6L32/40CD – każdy o mocy / each with power: 3.500 kVA
1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy / 1 emergency diesel generator set: NTA855-D-M – o mocy / with power: 375 kVA
stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 2 x 1700 kW / 0
Prędkość / Speed:
26.0 węzłów / knots
Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling:
brak / none
Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
kontenery / containers: 13.300 TEU
kontenery chłodzone: 1.000 TEU
Załoga / Crew:
31 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • www.fleetmon.com
  • http://vesselregister.dnvgl.com/
  • http://www.containership-info.com/
  • http://www.scheepvaartwest.be

*     *     *


Poniżej zdjęcia: CSCL MARS  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of CSCL MARS (to enlarge click on the photo).