sobota, 6 lipca 2019

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 19 - "Open Ship" Kieler Woche 2019



Jak co roku jedną z najciekawszych imprez odbywającego się w czerwcu Tygodnia Kilońskiego są dni tzw. „Otwartych Okrętów” (mające miejsce w sobotę, niedzielę i środę, w godzinach 13:30 – 17:30), podczas których to można zwiedzić okręty wojenne zarówno niemieckiej marynarki jak i państw NATO, które rokrocznie przybywają do Kilonii, kończąc w ten dwutygodniowe manewry BALTOPS a następnie uczestnicząc w/w święcie. 
 

Z tego miejsca, mając pięcioletni bagaż doświadczeń z w/w imprezą, wszystkim chcącym odwiedzić teren bazy w te dni mogę poradzić wybranie się w sobotę lub niedzielę, bowiem patrząc na ostatnie lata w poniedziałek i we wtorek większość okrętów (a szczególnie tych wchodzących w skład stałych zespołów NATO) opuszcza bazę, w której pozostają już tylko nieliczne jednostki, które można zwiedzić lub sfotografować ostatniego dnia otwartych pokładów – tu mała uwaga nie wszystkie z przebywających w bazie jednostek są dostępne do zwiedzania a na pewnej części z tych udostępnionych może obowiązywać zakaz fotografowania np. jak w  tym roku tureckiej fregacie TCG GÖKOVA, poza tym przed wejściem na pokład odwiedzający musi liczyć się też z faktem, że będzie zmuszony poddać kontroli lub pozostawić (o ile posiada) plecak, torbę pod opieką marynarzy z odwiedzanego okrętu (bez obaw, każdy przyjmowany plecak, torba itd. ma swój numerek, który także i my otrzymujemy, celem okazania przy odbiorze).
Powracając do atrakcji imprezy to oprócz tradycyjnego głównego dania czyli okrętów są też i przystawki w postaci prezentacji sprzętu jednostek lądowych (w tym roku gościnnie także i holendrów) oraz marynarki, dynamiczne pokazy ratownictwa morskiego i operacji antyterrorystycznych z udziałem śmigłowca Westland Augusta Mk.41 Sea King oraz występy artystyczne kapel wojskowych. Dla łowców oryginalnych pamiątek nadarza się też okazja nabycia takowych na pokładach odwiedzanych okrętów (nie wszystkich) a także zdobycia stempli okrętowych (szczególnie interesujące są tu stemple jednostek niemieckich).
Dla zmęczonych, spragnionych i głodnych, bo dni otwartych pokładów na terenie bazy w Kiel-Wik to prawdziwy maraton (patrz na skan mapki), przewidziano takowe punkty zarówno pod „chmurką” jak i w kantynie. 


Tradycyjnie też dla małych milusińskich, bo tacy także zjawiają się na terenie bazy zapewniono kącik zabaw (rok rocznie rolę gumowego zamku pełni tu napompowany okręt podwodny U-Hüpf.)
Żeby nie przedłużać i zanudzać moją tyradą zapraszam na relację z dwudniowego szaleństwa (w celu uporządkowania bałaganu w miarę możliwości pogrupowałem zdjęcia wg. miejsc przy których cumowały poszczególne jednostki a nie daty ich wykonania).

I.) Południowa brama wejściowa - Südwache (uwaga wejście dla osób nie mających nic poza aparatem przez furtkę, dla pozostałych przez bramę a następnie punkt kontrolny obsługiwany przez cztery osoby).



II.) Okręty w bazie – takie nagromadzenie w jednym miejscu daje wspaniałe możliwości uzyskania ciekawych ujęć czy to z lądu czy też z pokładów odwiedzanych jednostek. Dodatkowego smaczku w tym roku dodało ustawianie dużych jednostek w pary, które wyglądały następująco: HMS WESTMINSTER / HMS KENT (fregaty typu 23), USS ROSS / USS GRAVELY (niszczyciele klasy Burke Flight I i Flight IIA), ORP GENERAŁ KAZIMIERZ PUŁASKI / TCG GÖKOVA (fregaty klasy OHP), HDMS ABSALON / HDMS IVER HUITFELD oraz HNoMS ROALD AMUNDSEN / SPS ALMIRANTE JUAN DE BORBON (tu ciekawostka, choć Norweg jest mniejszy od Hiszpana to anteny AEGISa ma położone wyżej).

II a.) Molo Tirpitza – Tirpitzmole – najbliższe południowej bramy  
(część okrętów stojąca przy tym molu jest także doskonale widoczna z ogólnodostępnej promenady Kielline, która możemy dostać się na przystanek promu F1 "Reventlou").

Łotewski okręt pomocniczy LVNS VIRSAITIS (A 53) / Litewski niszczyciel min LNF SKALVIS (M53).




Norweska fregata HNoMS ROALD AMUNDSEN (F 311) / Hiszpańska fregata SPS ALMIRANTE JUAN DE BORBON (F 102).




Okręt flagowy tegorocznego Kieler Woche – niemiecki zaopatrzeniowiec EGV BONN (A 1413).




Najpiękniejsza jednostka tegorocznego Kieler Woche – hiszpański "uzbrojony" żaglowiec szkolny SPS JUAN SEBASTIAN DE ELCANO.









Francuskie jednostki przeciwminowe: okręt baza nurków FS VULCAIN (M 611) / niszczyciel min FS PEGASE (M 644).



Niemiecki okręt baza FGS RHEIN (A 513) i stojący przed nim niszczyciel min FGS BAD RAPPENAU (M 1067).


Duński okręt pomocniczy HDMS SLEIPNER (A 559).


II b.) Pomost Gneisenaua – Gneisenaubrücke.

Niemieckie holowniki: LANGENESS (Y819) / NORDSTRAND (Y 817) i LUTJE HORN (Y 812).



Brytyjskie okręty patrolowe typu P2000: HMS RANGER (P293) / HMS SMITER (P272), HMS BLAZER (P279) / HMS EXPRESS (P 163).



II c.) Połączony pomost Pinguin / Scharnhorst – Pinguinbrücke / Scharnhorstbrücke.




Niemiecki okręt podwodny U 33 (S 183).




Norweski niszczyciel min HNoMS HINNØY (M 343) / Holenderski niszczyciel min HNLMS ZIERKZEE (M 862).




Niemiecka barka desantowa FGS LACHS (L 762) – ostatnia jednostka klasy Barbe w służbie Bundesmarine i jednocześnie najstarszy okręt tegorocznego Kieler Woche – 53 lata.


Norweski niszczyciel min HNoMS OTRA (M351) / Holenderski okręt szkolny HNLMS VAN KINSBERGEN (A 902).



Duńskie jednostki MHV 908 BRIGADEN / HDMS ALHOLM (A 544) / HDMS ERTHOLM (A 543).


Niemiecka korweta FGS ERFURT (F 262) – największy brudasek ze wszystkich jednostek stojących w bazie.


II d.) Pomost Weddingena – Weddingenbrücke w trakcie tegorocznego Kieler Woche zamknięty dla odwiedzających.





Niemieckie niszczyciele min FGS GROMITZ (M 1064) / FGS WEILHEIM (M 1059).


Niemiecki okręt baza FGS MOSEL (A 512) / holownik pełnomorski FGS SPIEKEROOG (A1452), kolejny ze staruszków – 51 lat.


Niemieckie niszczyciele min FGS DILLINGEN (M1065) / FGS FULDA (M 1058).


Niemiecki okręt baza FGS WERRA (A514).


II e.) Pomost Saltzwedela – Saltzwedelbrücke.


Niemieckie drony przeciwminowe SEEHUND 7, 8.


Niemieckie drony przeciwminowe SEEHUND 6, 9, 14.


Niemieckie drony przeciwminowe SEEHUND 18, 3, 16.


Niemiecki okręt do usuwania zanieczyszczeń na powierzchni morza FGS BOTTSAND (Y 1643).



II f.) Nabrzeże remontowe – Instandsetzungspier

Brytyjskie fregaty HMS WESTMINSTER (F 237) / HMS KENT (F78) - z obu jednostek tylko ta druga udostępniona była do zwiedzania..






Niemieckie drony przeciwminowe SEEHUND 5, 1.


II g.) Nabrzeże Postojowe – miejsce gdzie z reguły cumują amerykańskie jednostki, najbardziej oblegane obiekty całego open shipu, w tym roku już od soboty dostępne były do zwiedzania wszystkie trzy okręty, na które wiodła wspólna kolejka jak za czasów PRL-u (na okręty wchodziły grupy 20-osobowe i tylko od szczęścia zależało czy dostaniemy się na pożądany przez nas okręt - moim celem był USS ROSS, na który udało mi się dostać za pierwszym podejściem).

Amerykański okręt dowodzenia USS MOUNT WHITNEY (LCC20) kolejny z nestorów tegorocznego Kieler Woche.


Amerykańskie niszczyciele USS ROSS (DDG 71) i USS GRAVELY (DDG 107).














II h.) Molo Scheera – Scheermole







Polska fregata ORP GENERAŁ KAZIMIERZ PUŁASKI (272) / Turecka fregata TCG GÖKOVA (F496).








Duńska fregata HDMS THETIS (F 357).









Brytyjski okręt desantowy dok HMS ALBION (L14).








Okręt patrolowy niemieckiej policji  HELGOLAND.


Brytyjski niszczyciel min HMS RAMSEY (M 110) / Belgijski niszczyciel min BNS BELLIS (M916).





Okręt patrolowy niemieckiej policji BAYREUTH (BP25).



Duński okręt wsparcia HDMS ABSALON (L16) / Duńska fregata HDMS IVER HUITFELD (F361).









III.) Barkasy marynarki – dla osób, które chciałby się dostać się w jak najprostszy i najszybszy sposób na przystanek promu F1 "Reventlou" (linia Kiel Hbf - Laboe - Kiel Hbf), jak co roku uruchomiono komunikację wodną, realizowaną przez barkasy marynarki, które zabierały pasażerów z położonego pomiędzy pomostem Gneisenaua a Pinguina pontonu – uwaga transport tylko dla osób w pełni sprawnych i w miarę szczupłych oraz dla dzieci powyżej 14 lat, poza tym chcąc przemieścić się w ten sposób musimy liczyć się z oczekiwaniem na rejs w kolejce, co jednak rekompensuje później możliwość obfotografowania części jednostek od strony wody (szczęśliwcy, którzy jako pierwsi wejdą na pokład jednostki, mają szansę zająć doskonałe do fotografowania miejsca na rufie).










IV.) Dynamiczne pokazy lotnicze – pokazy ratownictwa oraz abordażu wykonywane przez załogę śmigłowca Westland Augusta Mk.41 Sea King numer burtowy 89-52 oraz jednostkę specjalną z Eckernförde.







V.) Sprzęt lądowy – wystawiony przez służbę pomoczą niemieckiej marynarki jak i wojska lądowe.














VI.) Godla, emblematy i inne – okręty to nie tylko kadłub, uzbrojenie i sensory to także ciekawe godła, emblematy czy też pieczątki. Poniżej to co udało mi się upolować i zdobyć.

FGS FULDA (M 1058) 


FGS DILLINGEN (M 1065)


FGS GROMITZ (M 1064) 


ORP GENERAŁ TADEUSZ KOSCIUSZKO (272)


TCG GÖKOVA (F496)



USS ROSS (60 Destroyer Squadron).


HDMS THETIS (F 357)


HMS ALBION (L15)


BNS BELLIS (M 916)
 

HMS KENT (F78) 



HNoMS HINNØY (M 343)



LVNS VIRSAITIS (A 53)


HNoMS ROALD AMUNDSEN (F 311)


SPS ALMIRANTE JUAN DE BORBON (F102)


SPS JUAN SEBASTIAN DE ELCANO


HDMS ABSALON (L16)


HMS RAMSEY (M110) / HELGOLAND


FGS LACHS (L761)


HMS KENT (F78)

VII.) Rozrywka – czyli różnego rodzaju pokazy, loterie, gastronomia oraz … występy artystyczne, które w tym roku zapewniał zespół U.S . Navy oraz lokalna kapela Seasprites, grająca klasycznego rock`n`rolla.


czwartek, 4 lipca 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 55 - AKUL


AKUL ex KAKULO (IMO: 9279317, MMSI: 261521000, Sygnał wywoławczy: SHNO) – holownik typu ASD 3211, zbudowany w lipcu 2003 roku w gdyńskiej stoczni Damen Shipyards S.A. dla francuskiego armatora Bourbon Offshore Surf z Marsylii jako KAKULO. Po wprowadzeniu do służby zatrudniany do pracy w Afryce Zachodniej. W 2013 roku zakupiony przez „WUŻ” Port and Maritme Services Ltd. Sp. z o. o. z Gdańska. We wrześniu tego samego roku holownik przybył do Gdańska, skąd następnie został skierowany na miesięczny remont do Stoczni Nauta. Uroczyste podniesienie bandery oraz nadanie nazwy AKUL odbyło się w dniu 15 listopada 2013 r., od tej porty holownik zatrudniany jest głównie do obsługi dużych jednostek, które przybywają do Portu Północnego w Gdańsku.
  • Numer budowy: 511205, 
  • Data zdania: 15.07.2003.

*      *      *

AKUL ex KAKULO (IMO: 9279317, MMSI: 261521000, Call Sign: SHNO) – tugboat type ASD 3211, built in July 2003 at the Gdynia shipyard Damen Shipyard S.A. for the French shipowner Bourbon Offshore Surf from Marseille as KAKULO. After entering the service, he was employed to work in West Africa. In 2013 purchased by „WUŻ” Port and Maritme Services Ltd. Sp. z o. o. from Gdansk. In September, tug arrived to Gdansk, from where it was later directed to a monthly refit to the Nauta Shipyard. Ceremonial raising of the flag and naming to AKUL took place on November 15, 2013, since then, the tug is mainly employed to service large vessel, which arriving to the Gdansk North Port.
  • Yard number: 511205,
  • Delivery date: 15.07.2003.

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (pełna / full):
385 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
32,50 x 11,95 x 5,00 m, 
Kadłub (materiał) / Hull (material):
stal / steel,
Ilość pokładów / Deck number:
1
Napęd / Propulsion:
2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Bergen Diesel KRMB-9 – każdy o mocy / each power 2.030 kW,
2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters: Aqumaster US 3001 (średnica / diameter: 2.700 mm),
Prędkość / Speed:
13,6 węzła / knots, 
Uciąg / Bollard pull:
naprzód /ahead: 73 t.,
wstecz / astern: 68 t.,
Wyposażenie holownicze / Towing equipment: 
winda rufowa Damenparts – lina stalowa o długości 650 m i średnicy 52 mm / stern towing winch Damenparts – steel wire with a length of 650 m and a diameter of 52 mm,
winda dziobowa, dwubębnowa Damenparts – lina „Ultraline” o długości 2 x 120 m i średnicy 80 mm / bow double drum towing winch Damenparts – rope „Ultraline” with a length of 2 x 120 m and a diameter of 80 mm,
hak holowniczy / towing hook – 100 t.,
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice obsługiwane przez windę cumowniczo – manewrową (2 x 5 t): / 2 anchors operated by a tugger winch (2 x 5 t.),
Wyposażenie przeciw pożarowe / Fire fighting equipment:

2 monitory pożarowe o wydajności 1.200 m3/h każdy/ 2 FiFi montors with efficiency 1.200 m3/h each,
pompa pożarowa o wydajności 2 x 1.300 m3/h / main fire pump with efficiency 2 x1.300 m3/h,
system piany ciężkiej / heavy foam system,
system zraszania statku / sprinkler system,
Wyposażenie dodatkowe / Other equipment:
rolka rufowa / stern roller: DOR 130 t.,
Wyposażenie nawigacyjne / Navigation equipment: 
2 radary / 2 radars,
echosonda / echo sounder,
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers,
AIS,
VHF DSC,
Pojemność zbiorników / Tank capacities:
paliwo / fuel: 124 t.,
woda pitna / fresh water: 20 t.,
Załoga / Crew:
6/10 os. / pers.

*      *      *

Poniżej zdjęcia holownika AKUL, Gdansk 16.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL 16.09.2018 (to enlarge click on the photo).












Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 16.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Andrzej Patro, Gdansk 16.09.2018  (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AKUL na doku pływającym Stoczni Marynarki Wojennej, Gdynia 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL in floating dock Navy Shipyard, Gdynia 22.09.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika AKUL przy nabrzeżu Stoczni Nauta autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 05.10.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug AKUL at Shipyard Nauta quay, made Mr. Andrzej Patro, Gdynia 05.10.2018  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdansk 26.10.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Andrzej Patro, Gdansk 26.10.2018  (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika AKUL, Gdansk 07.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL 07.04.2019 (to enlarge click on the photo).
 








Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 07.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 07.04.2019  (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 28.08.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 28.08.2019  (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 20.09.2020: Poniżej zdjęcia holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 31.08.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2020: Below photos of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 31.08.2020  (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 20.09.2020: Poniżej zdjęcie holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 18.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2020: Below photo of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 18.09.2020 (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 01.10.2020: Poniżej zdjęcie holownika AKUL autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 03.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2020: Below photo of the tug AKUL made Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 03.09.2020 (to enlarge click on the photo).