czwartek, 24 stycznia 2019

Z cyklu "Flota Petrobaltic" ... cz. 4 - SYLUR

SYLUR ex SEABULK AFRICA (IMO 9267039, MMSI: 212577000, Sygnał wywoławczy: 5BPZ4, bandera: Cypr) – holownik zaopatrzeniowy platform wiertniczych projektu UT-755L zbudowany przez norweską stocznię Simek A. S. z Flekkefjord jako SEABULK AFRICA dla armatora Seabulk International Inc (Grupa Seacor Marine). Po zdaniu przez stocznię zatrudniony na wodach Zachodniej Afryki a następnie na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. W 2016 roku zakupiony przez Lotos Petrobaltic jeszcze w tym samym roku przybył do Polski, gdzie w dniu 10 kwietnia 2017 roku przy należącym do Petrobalticu Nabrzeżu Flisaków w Gdańsku otrzymał nazwę SYLUR (matka chrzestna Lidia Król). Właścicielem jednostki jest St. Barbara Navigation Company Ltd. spółka córka LOTOS PETROBALTIC S.A. zaś armatorem Technical Ship Management Ltd. W 2017 i 2018 roku jednostka przeszła przebudowę i modernizację.
Historia budowy:
  • numer budowy: 103,
  • data zdania: 06.01.2003.
*     *     *

SYLUR ex SEABULK AFRICA (IMO 9267039, MMSI: 212577000, Call sign: 5BPZ4, flag: Cyprus) – UT-755L type platform supply vessel built by the Norwegian shipyard Simek A.S. from Flekkefjord as SEABULK AFRICA for the shipowner Seabulk International Inc ( member of Seacor Marine Group). After delivery, the unit was employed on the waters of West Africa and then in the Middle East and North Africa. In 2016, bought by the Lotos Petrobaltic, in the same year he came to Poland, where on April 10, 2017 at the Petrobaltic quay (Flisakow) he was given the name SYLUR (the godmother Mrs. Lidia Król). The owner of the unit is St. Barbara Navigation Company Ltd. a Cypriot equity company LOTOS Petrobaltic S.A., while the ship operator is Technical Ship Management Ltd. In 2017 and 2018, SYLUR underwent rebuilt and modernization.
Built history:
  • yard number: 103, 
  • delivery date: 06.01.2003.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 2.150 t. / 3.350 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 71,90 x 16,00 x 5,91 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy, podwójne dno / steel, single hull, double bottom,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • dwa silniki diesla / two diesel engines: Rolls Royce / Bergen KRBM 9 – każdy o mocy / each with power 2.005 kW (2.725 BHP),
    • 2 x 4-o płatowe śruby nastawne w dyszach Korta / 2 x 4 bladed controllable pitch propellers in kort nozzles,
    • dziobowe stery strumieniowe / bow thrusters: 2 x KaMeWa-Ulstein – każdy o mocy / each power: 590 kW (792 KM/HP),
    • rufowe stery strumieniowe / stern thrusters: 2 x KaMeWa-Ulstein – każdy o mocy / each power: 590 kW (792 KM/HP),
    • stery / ruders: 2 x Rolls Royce High Lift Ruder,
  • Prędkość / Speed: 14,6 węzła / knots,
  • Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
    • wciągarka kotwiczna / anchor winch: Rolls Royce BMG 41,
    • kotwice / anchors: 2 x 2.460 kg (+ 1 zapasowa / + 1 spare),
    • łańcuchy kotwiczne / anchor chains: 2 x 38 mm, 247,5 +220 m,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • wciągarki manipulacyjne / tugger winches: 2 x Brattvaag hydraulic, 10 t., 0-16 m/min,
    • kabestany / capstans: 2 x Brattvaag hydraulic, 8 T, 0-18 m/min,
    • studnia / moonpool – wymiary / dimensions: 3,5 m x 3,5 m,
    • rufowa bramownica wychylna / stern A-frame,
    • dźwig pokładowy / deck crane – ABAS – 3t. SWL, zasięg / range 16 m,,
  • Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFi and rescue equipment:
    • 2 monitory wodne, każdy o wydajności 1.200 m3/h przy zasięgu 75 m i wysokości 120 m / 2 water monitors, each with efficiency 1.200 m3/h at a range of 75 m and high 120 m,
    • łódź 6-cio osobowa / 6 person boat: DSB/12B5.1 (silnik / engine: 75 HP Yamacha),
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • joystick: Poscon - fore and aft bridge, wandering lead,
    • echosonda / eacho sounder: 2 × Seatex DPS-1000,
    • system pozycjonowania dynamicznego / DP system: Kongsberg SDP 21,
    • autopilot 1 × Anschutz 20,
    • GMDSS 1 × Anschutz with console and repeaters,
    • GMDSS radio przenośne A3,
    • GPS: 2 x Furuno GP-80,
    • żyrokompas / gyro: 2 pcs Navigat MK1 digital, 1 pc Standard 20 Gynstar,
    • radary / radars: Furuno FR-2127 ARPA, 1 Furuno FR-2137 ARPA,
    • log: 1 × Furuno DS-70 doupler,
    • INMARSAT-C: Furuno FELCOM 12+ECG, Furno FELCOM 18+ECG+LRIT,
    • SSB: Furuno FS1562-25,
    • Navtex: 1 × Furuno FS-1562-25 duplex MF/HF 250W,
    • VHF: 2 × Furuno FM-8700 simplex / duplex,
    • VHF portable: 3 × Motorola Gp340DGPS: Furuno SC-50,
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • rufowy pokład ładunkowy (powierzchnia (wymiary), wytrzymałość, pojemność) / stern cargo deck (space (dimension), strength, capacity): 683 m2 (50,56 x 13,50 m), 5 MT/m2, 1599,98 MT,
  • Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 901,7 m3,
    • woda / water: 837 m3,
  • Załoga / Crew: 14 +20 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography: 



*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika SYLUR autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 12.08.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SYLUR made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 12.08.2018, (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 13.10.2018, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SYLUR, Gdansk 13.10.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 08.10.2018, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SYLUR, Gdansk 08.10.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika SYLUR autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 04.11.2018, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tug SYLUR made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 04.11.2018, (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika SYLUR autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 19.05.2019, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SYLUR made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 19.05.2019, (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie: holownika SYLUR, Gdańsk 17.10.2019, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo: tug SYLUR, Gdansk 15.10.2019, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: holownika SYLUR, Gdańsk 08.03.2020, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo: tug SYLUR, Gdansk 08.03.2020, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

 
Aktualizacja 21.02.2021: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 12.02.2021, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 21.02.2021: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 12.02.2021, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 27.04.2021: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 26.04.2021, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 27.04.2021: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 26.04.2021, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 








Aktualizacja 27.12.2021: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 17.12.2021, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 27.12.2021: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 17.12.2021, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 02.08.2022: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 17.07.2022, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2022: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 17.07.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 02.08.2022: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 28.07.2022, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2022: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 28.07.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 






Aktualizacja 05.08.2022: Poniżej zdjęcie: holownika SYLUR, Gdańsk 02.08.2022, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 05.08.2022: Below photo: tug SYLUR, Gdansk 02.08.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 10.08.2022: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 06.08.2022, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 10.08.2022: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 06.08.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 17.10.2022: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 11.10.2022, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 17.10.2022: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 11.10.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 06.02.2023: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 02.02.2023, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 06.02.2023: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 02.02.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 28.04.2023: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 21.04.2023, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 28.04.2023: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 21.04.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 




Aktualizacja 08.05.2023: Poniżej zdjęcia: holownika SYLUR, Gdańsk 29.04.2023, autor: Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.05.2023: Below photos: tug SYLUR, Gdansk 29.04.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 


 
 
 
 

wtorek, 22 stycznia 2019

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 5 - GRANDE BRASILE



GRANDE BRASILE (IMO 9198123, MMSI: 236543000, Sygnał wywoławczy: ZDJO4, bandera: Gibraltar) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez włoską stocznię Fincantieri Palermo z Palermo dla armatora Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A z Neapolu (operator: Atlantic Container Lines). Jedna z dziesięciu niemal identycznych jednostek serii Grande Africa, będącej rozwinięciem poprzedników – jednostek serii Repubblica di ….
  • Stoczniowy numer budowy: 6055,
  • Data złożenia zamówienia: 31.07.1998,
  • Rozpoczęcie budowy: 01.10.1999,
  • Wodowanie: 19.02.2000,
  • Data zdania: 31.05.2000.
*     *     *

GRANDE BRASILE (IMO 9198123, MMSI: 23654300, call sign: ZDJO4, flag: Gibraltar) – a con-ro unit, built by the Italian shipyard Fincantieri Palermo in Palermo for the Italian shipowner Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A from Neapol. One of the ten almost identical units of the Grande Africa series, which is a development of predecessors – units of the Repubblica di … series.
  • Yard number: 6055,
  • Date of order: 31.07.1988,
  • Build start: 01.10.1999,
  • Launched: 19.02.2000,
  • Delivery date: 26.02.2001.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 56.660 t. / 26.169 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 214,00 x 32,25 x 9,40 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12,
    • pokłady / decks: 11,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 2 suwowy 7 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 7 cylinders diesel engine: Sulzer-Wartsila 7RTA62U – o mocy / with power 15.540 kW,
    • generatory / generators:
      • 4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets – każdy o mocy / each with power: 1.080 kW,
    • 1 śruba / 1 propeller,
    • 1 ster / 1 ruder,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 1.600kW / 1.600 kW. 
  • Prędkość / Speed: 21.0 węzła / knots.
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • długość i wymiary linii ładunkowych / length and dimensions of the lanemeters: 3.505 m x 2.90 m x 0.0 m,
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: 
    • rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) o wymiarach i udźwigu / stern ramp (starboard) with dimensions & SWL: 34.5 m x 8,5 m & 250 t.
    • 2 dźwigi pokładowe każdy o udźwigu / 2 deck cranes each SWL: 40 t.,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • auta / cars: 3.515,
    • ciężarówki / trucks: 194,
    • kontenery / containers: 1.321 TEU,
  • Załoga / Crew: 19 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: GRANDE BRASILE  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of GRANDE BRASILE (to enlarge click on the photo).







niedziela, 20 stycznia 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 48 - KORNEL

KORNEL (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2144) – holownik gospodarczy typu HG300 zbudowany w październiku 1975 roku przez Tczewską Stocznię Rzeczną w Tczewie na podstawie projektu autorstwa Biura Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (od 1983 r. Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście). W 1991 roku operatorem holownika zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina (właściciel wciąż ten sam). W 2012 roku KORNEL zostaje zakupiony przez lokalną firmę Port Handling Sp. z o. o.

*     *     *

KORNEL (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2144) – small tug type HG300 built in October 1975 by the Tczew River Shipyard in Tczew on the request of the Szczecin Port Authority (Since Szczecin - Swinoujście Port Authority). In 1991, the operator of the tug became Zaklad Uslug Zeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin (the owner is still the same). In 2012, KORNEL was purchased by the local company Port Handling Sp. z o. o.

*     *     *

Holowniki typu HG300 / Tugs type HG300:

  • KAZIMIERZ – numer budowy / yard number: HG300/01 ,zdanie / delivery date: 11.1972, los / fate: przeniesiony do rezerwy w 1993 r., dalszy los nieznany / placed In reserve In 1993, further fate unknown, 
  • KAROL – numer budowy / yard number: HG300/02, zdanie / delivery date: 01.10.1974, los / fate: w służbie / in service, 
  • KORNEL – numer budowy / yard number: HG300/03, zdanie / delivery date: 10.1975, los / fate:  w służbie / in service,
  • ??? – numer budowy / yard number: HG300/04 zamówienie anulowane / order canceled.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 71 ton / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,85 x 6,80 x 1,55 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: pojedynczy, spawany / single welded, steel,
    • materiał / material: steel,
    • grodzie / bulkheads: 4,
    • pokłady / decks: 1,
  • Specjalne adnotacje / special annotations: posiada możliwość mechanicznego kładzenia komina i masztu oraz obniżania sterówki /  it has the possibility of mechanically laying the chimney and the mast and lowering the wheelhouse, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 4-o suwowy 6 cylindorwy silnik diesla / 4 stroke 6 cylinders diesel engine: Wola-Henschel 29H12 – o mocy / with power: 310 KM / HP,
    • śruba stała w dyszy obrotowej ze stabilizatorem (na okres zimowy wymieniana na ster konwencjonalny)  /fixed skrew in a rotating nozzle with a stabilizer (for the winter period changed to a conventional ruder),
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing: 
      • amortyzowany hak holowniczy o maksymalnym uciągu 4 ton / amortized towing hook with a maximum pull of 4 tons,
    • kotwiczne / anchor:
      • 2 kotwice (każda po 150 kg) obsługiwane przez ręczną windę kotwiczną / 2 anchors (1590kg each) operated by a manual anchor winch,
    • cumownicze / mooring:
      • 4 podwójne pachoły cumownicze / 4 double mooring bollards,
      • 2 pojedyncze pachoły cumownicze / 2 single mooring bollards,
    • wyposażenie ratunkowo / rescue equipment:
      • 1 tratwa pneumatyczna / 1 pneumatic raft,
      • kamizelki ratunkowe / life jackets,
  • Uciąg / Bollard pull: 3 t.,
  • Załoga / Crew: 3-4 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 12 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika KORNEL autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro, Zalew Szczeciński (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug KORNEL made by Mr. Mieczysław Andrut, collection of Mr. Andrzej Patro, Szczecin Lagoon (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie, 16.05.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Szczecin, 16.05.2009 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie, 08.07.2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Szczecin, 08.07.2012 (to enlarge click on the photo).

 
Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Gdańsku, 08.08.2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Gdansk, 08.08.2013 (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 09.08.2021: Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie 08.2021 r., autor Adam Zieziula (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 09.08.2021: Below photos of the tug KORNEL in Szczecin 08.2021, author: Adam Zieziula (to enlarge click on the photo).