środa, 6 marca 2019

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 21 - wodowanie holownika H-1 GNIEWKO

W dniu dzisiejszym na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding (dawna Stocznia Północna), wchodzącej w skład grupy Remontowa Holding S.A. miało miejsce wodowanie  drugiego z serii sześciu holowników typu ASD (Azimuth Stern Drive) – H-1 GNIEWKO (ceremonia chrztu odbyła się dzień wcześniej a matką chrzestną jednostki została Pani Monika Małyszko, samo zaś wodowanie ze względu na silny wiatr zostało przesunięte na dzień następny), budowanych dla Polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu "Holownik". Autorem projektu holownika o numerze B860 są biura: Remontowa Marine Design Consulting i NED Project, zaś do jego głównych zadań oprócz holowania jednostek należeć będzie także: wsparcie logistyczne na morzu i w portach, wsparcie akcji ratowniczych, neutralizacja zanieczyszczeń, transport osób i zaopatrzenia oraz podejmowanie z wody torped. Każda z budowanych jednostek tak jak jednostka prototypowa oprócz alfanumerycznego oznaczenia H-… nosić będzie nazwy starosłowiańskich imion i tak: B860/1 – H-11 BOLKO, B860/2 – H-1 GNIEWKO, B860/3 – H-2 MIESZKO, B860-4 – H-12 SEMKO, B860/5 – H-3 LESZKO, B860/6 – H-13 PRZEMKO.

*     *     *  

Today, in the shipyard Remontowa Shipbuilding in Gdansk (former Northern Shipyard), part of the Remontowa Holding S. A. group, took place the launch of the second of a series of a six ASD tugs – H-1 GNIEWKO, built for the Polish Navy under the „Tugboat” program (the baptism ceremony took place the day before and the godmother of the unit was Mrs. Monika Małyszko, and the launching itself due to the strong wind was postponed to the next day). The designer of the B860 tug is the Remontowa Marine Design Consulting and NED Project, and his main tasks besides towing units will also include: logistical suport at sea and in ports, suport rescue operations, neutralization of pollution, transport of a people and supplies and taking from water torpedoes. Each of the units built as well as the prototype in addition to the alphanumeric designation H-… will also carry the names of the old Slavonic names and so: B860/1 – H-11 BOLKO, B860/2 – H-1 GNIEWKO, B860/3 – H-2 MIESZKO, B860/4 – H-12 SEMKO, B860/5 – H-3 LESZKO, B860/6 – H-13 PRZEMKO.

*     *     *
  
Podstawowe dane techniczne / Basic technical data:
  • Wyporność / Displacement: 375 t.,
  • Wymiary (d x sz x w) / Dimensions (l x b x h): 29,20 x 10, 40 x 4,95 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines – każdy o mocy / each power 1.200 kW, 
    • 2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters – każdy omocy / each power: 1.200 kW, 
  • Uciąg / Bollard pull: 35 t.

*     *     * 

Poniżej filmik z wodowania H-1 GNIEWKO, kolekcja Pana Waldemara Kossmanna / Below a movie from launching H-1 GNIEWKO, collection of Mr. Waldemar Kossmann


Poniżej zdjęcia z wodowania H-1 GNIEWKO, kolekcja Pana Waldemara Kossmanna (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a photos from launching H-1 GNIEWKO, Mr. Waldemar Kossmann collection (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia H-1 GNIEWKO dzień po oraz H-11 BOLKO, autor: Pan Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a photos of H-1 GNIEWKO the day after and H-11 BOLKO, author: Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click on the photo).






piątek, 1 marca 2019

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 5 - "Giganci" w Gdyni II czyli do trzech razy sztuka ;-)


Zgodnie z zapowiedziami w minioną środę (27.02.) do portu w Gdyni miał przybyć największy pod względem ładowności kontenerów, należący do armatora Financial Products Group Co. (operator: Hamburg Süd Line / Maersk Line A/S) kontenerowiec CAP SAN JUAN. Niestety ze względu na (najprawdpodobniej) panujące warunki atmosferyczne (silny wiatr) jego wejście zostało przesunięte na dzień następny (najpierw na 16:00, potem na 16:30) a w końcu przeniesione na piątek. Ostatecznie "czerwoniak" wszedł do portu w Gdyni o godzinie 9:35, w asyście należących do Fairplay Towage Polska holowników: FAIRPLAY 26, FAIRPLAY XVI, FAIRPLAY IV oraz FAIRPLAY VII. 
Zanim jednak do wspomnianego wydarzenia doszło, podczas pierwszego jak i drugiego podejścia, niezmordowanemu Andrzejowi Patro udało się upolować: dwa nieco mniejsze kontenerowce: MSC PEGASUS i MERCS JAFFNA. 
Poniżej informacje o wyżej wymienionych jednostkach oraz relacja zdjęciowa:

*     *     *

According to the announcements, the last Wednesday (27 February), the largest in terms of container capacity, belonging to the shipowner Financial Products Group Co. (manager: Hamburg Süd Line / Maersk Line A/S), the container ship CAP SAN JUAN was to arrive to the port in Gdynia. Unfortunately due to (probably most likely) prevailing waether conditions (strong wind) its entrance was moved to the next day (first at 16:00, then at 16:30) and finally tranferred to Friday. Ultimately, the "red" entered the port in Gdynia at 09:35, assisted by Fairplay Towage Polska tugs: FAIRPLAY 26, FAIRPLAY XVI, FAIRPLAY IV and FAIRPLAY VII. 
However, before the mentioned event occured, during the first and second approach, tirless Andrzej Patro managed to hunt: two slightly smaller container ships: MSC PEGASUS and MERCS JAFFNA. 
Below, informations about the above-mentioned units and the photo material.

*     *     *

PIERWSZE PODEJŚCIE: ŚRODA 27.02.2019 / FIRST APPROACH: WEDNESDAY 27.02.2019

MSC PEGASUS ex NYK PEGASUS (IMO: 9267637, MMSI: 636016673, sygnał wywoławczy: D5HF9, bandera: Liberia) – kontenerowiec zbudowany przez japońską stocznię Koyo Dockyard Co. Ltd. jako NYK PEGASUS dla japońskiego armatora Shoei Kisen (operator: NYK). Od czerwca 2018 roku jako MSC PEGASUS (armator zarządzający MSC - Mediterranean Shipping Company S.R.L.)
Historia budowy:
  • numer budowy: 2147
  • data zdania: 12.07.2003
*     *     *

MSC PEGASUS ex NYK PEGASUS (IMO: 9267637, MMSI: 636016673, call sign: D5HF9, flag: Liberia) – a container ship built by the Japan shipyard Koyo Dockyard Co. Ltd. as NYK PEGASUS for the Japan shipowner Shoei Kisen (operator NYK). From June 2018 as MSC PEGASUS (manager: MSC - Mediterranean Shipping Company S.R.L.)
Built history:
  • yard numer: 2147
  • delivery date: 12.07.2003
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • wyporność / displacement: 76.199 GT / 80.270 DWT
  • długość całkowita / length overall: 299,95 m
  • długość między pionami / length between perpendicular: 287 m
  • szerokość / breadth: 40,00 m
  • zanurzenie / draught:14,02 m
  • kadłub / hull
    • typ / type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom
  • napęd / propulsion:
    • 2 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 2 stroke 12 cylinders diesel engine: Diesel United – Sulzer 12RTA96– o mocy / with power: MCR 64.200 kW (87.228 KM / HP)
    • śruba o stałym skoku / fixed pitch propeller
  • stery strumieniowe /thrusters:
    • dziobowy / bow: 1 × 4.400 KM / HP
  • ster / ruder: 1
  • prędkość / Speed: 27,5 w. / kn
  • urządzenia pomocnicze / auxiliaries:
    • silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych) / aux. engines (in generating sets) : 4 x 2.800 kW
  • pojemność ładunkowa / cargo capacity:
    • ładowność kontenerów / containers capacity: 6.586 TEU
    • kontenery 14 t. / 14 t. containers: 4.918 TEU
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 500
  • pojemność zbiorników / tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 10.417,81 m³
    • woda pitna / fresh water: 317 t,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: MSC PEGASUS opuszcza Gdynię 27.02.2019 r. autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: MSC PEGASUS outbound Gdynia 27.02.2019, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photos).
























DRUGIE PODEJŚCIE: CZWARTEK 28.02.2019 / SECOND APPROACH: THURSDAY 28.02.2019

MERCS JAFFNA (IMO: 9431331, MMSI: 417222333, sygnał wywoławczy: 4RBT, bandera Sri Lanka) – kontenerowiec dowozowy zbudowany przez chińską stocznię Shandong Province Weihai Shipyard jako O M LENITATIS. Od 7 kwietnia 2001 roku do 13 marca 2012 MERCS JAFFNA po czym CFS DESIREE. Od 13 maja 2019 ponownie MERCS JAFFNA (właściciel MS „DESIREE FRIEDRICH” Schiffahrtsgesellschaft mbH Co KG, operator: Mercantile Marine Management Ltd.).
Historia budowy:
  • numer budowy: SN323
  • położenie stępki: 21.09.2009
  • wodowanie: 03.03.2009
  • zdanie: 27.11.2009

*     *     *

MERCS JAFFNA (IMO: 9431331, MMSI: 417222333, call sign: 4RBT, flag: Sri Lanka) – container ship built by the Chinese shipyard Shandong Province Weihai Shipyard as O M LENITATIS. From April 7, 2011 to March 13, 2012 MERCS JAFFNA and then CFS DESIREE. From May 13, 2018 again MERCS JAFFNA (owner MS „DESIREE FRIEDRICH” Schiffahrtsgesellschaft mbH Co KG, manager: Mercantile Marine Management Ltd.
Built history:
  • yard numer: SN323
  • keel laid: 21.09.2008
  • launched: 03.03.2009
  • delivery date: 27.11.2009

*     *     *

Dane techniczne / Technical data: 
  • wyporność / displacement: 15.636 GT / 16.908,38 DWT 
  • długość całkowita / length overall: 160,84 m 
  • długość między pionami / length between perpendicular: 150,93 m
  • szerokość / breadth: 25,41 m 
  • wysokość boczna / height: 13,9 m
  • zanurzenie / draught: 9,9 m
  • kadłub / hull:
    • typ / type: pojedynczy, podwójne dno / single hull double bottom 
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 7
  • napęd / propulsion: 
    • 2 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 2 stroke 6 cylinders diesel engine: MAN-B&W 6S60MC-C– o mocy / with power: 13.560 kW
    • śruba o stałym skoku / fixed pitch propeller 
  • stery strumieniowe /thrusters: 
    • dziobowy / bow: 1 x 800 kW
  • ster / ruder: 1 
  • prędkość / Speed: 21 w. / kn 
  • urządzenia pomocnicze / auxiliaries: 
    • silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych) / aux. engines (in generating sets) : 3 x 1.200 kVA,
  • ładownie / holds: 7,
  • wymiary / dimensions:
    • no 1: 24,15 x 15,70 x 17,20 m
    • no 2 ÷ 6: 12,48 x 20,70 x 14,30 m
    • no 7: 6,24 x 20,70 x 14,30 m
  • pojemność ładunkowa / cargo capacity:
    • ładowność kontenerów / containers capacity: 1.304 TEU 
    • kontenery 14 t. / 14 t. containers: 850 TEU 
    • gniazda dla kontenerów chłodzonych / reefer sockets: 258 
  • urządzenia załadunkowe / cargo handling::
    • 2 dźwigi / 2 cranes: MacGregor – SWL 45 t.
  • pojemność zbiorników / tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 1.600 cbm 
    • olej smarny / lube oil: 150 cbm 
    • woda pitna / fresh water: 272,6 cbm
  • załoga / crew: 20 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*      *      *

Poniżej: MERCS JAFFNA przybywa do Gdyni 28.02.2019 r. autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: MERCS JAFFNA inbound Gdynia 28.02.2019, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photos).
















TRZECIE PODEJŚCIE: PIĄTEK 01.03.2019 / THIRD APPROACH: FRIDAY 01.03.2019

CAP SAN JUAN (IMO: 9717204, MMSI: 538008132, sygnał wywoławczy: V7OW7, bandera Wyspy Marshala) – kontenerowiec zbudowany przez południowo koreańską stocznię Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. dla niemieckiego armatora Hamburg Süd Line (grupa Moller-Maersk A/S).
Historia budowy:
  • położenie stępki: 06.02.2015
  • zdanie: 30.06.2015

*     *     *

CAP SAN JUAN (IMO: 9717204, MMSI: 538008132, call sign: V7OW7, flag: Marshall Islands) – container ship built by the South Korean shipyard Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. for the German shipowner Hamburg Süd (Moller-Maersk A/S group).
Built history:
  • keel laid: 06.02.2015,
  • delivery date: 30.06.2015.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data: 
  • wyporność / displacement: 118.615 GT / 123.101 DWT 
  • długość całkowita / length overall: 331 m 
  • długość między pionami / length between perpendicular: 315,3 m
  • szerokość / breadth: 48,4 m 
  • wysokość boczna / height: 24 m 
  • kadłub / hull:
    • typ / type: pojedynczy, podwójne dno / single hull double bottom 
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 10
  • napęd / propulsion: 
    • 7 cylindrowy silnik diesla / 7 cylinders diesel engine: Hyundai Heavy Ind. Co. Ltd. – 7S90ME-C10.2– o mocy / with power: 30.670 kW
    • śruba o stałym skoku / fixed pitch propeller 
  • stery strumieniowe /thrusters: 
    • dziobowy / bow: 1 
    • rufowy / aft: 1 
  • ster / ruder: 1 
  • prędkość / Speed: 21 w. / kn 
  • urządzenia pomocnicze / auxiliaries: 
    • silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych) / aux. engines (in generating sets) :
      • 2 × Hyundai Heavy Inds. Co. Ltd. HSJ7 919-10P (MCR 4.300 kW –  każdy / each) 
      • 2 × Hyundai Heavy Inds. Co. Ltd. HSJ7 807-10P (MCR 2.800 kW –  każdy / each) 
  • pojemność ładunkowa / cargo capacity:
    • ładowność kontenerów / containers capacity: 10.600 TEU 
    • kontenery 14 t. / 14 t. containers: 7.9300 TEU 
    • gniazda dla kontenerów chłodzonych / reefer sockets: 1000 
  • pojemność zbiorników / tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 8.821,66 t. 
    • olej smarny / lube oil: 322,83 t. 
    • woda pitna / fresh water: 512, 8 t.


*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*      *      *

Poniżej: CAP SAN JUAN przybywa do Gdyni 01.03.2019 r. autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: CAP SAN JUAN inbound Gdynia 01.03.2019, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photos).