środa, 27 lutego 2019

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 18 - Nieplanowany powrót Ślązaka z prób

Dzisiejszy (27.02.), chwilowy powrót do Gdyni z odbywających się na wodach Zatoki Gdańskiej prób morskich przyszłego ORP ŚLĄZAK (powrót nieplanowany a spowodowany przez wypadek, w którym ucierpiał jeden z pracowników stoczni - po zacumowaniu ranny przewieziony został karetką do szpitala, jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo).

Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).















Więcej zdjęć i informacji o przyszłym ORP ŚLĄZAK pod poniższymi linkami:

wtorek, 26 lutego 2019

Z cyklu bunkierki/zbiornikowce portowe ... cz. 8 - ŚNIEŻKA



ŚNIEŻKA (IMO 7029641, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Polska) – zbiornikowiec do transportu wody projektu ZW-1 (Biuro Projektowe Navicentrum z Wrocławia) zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin. Od 31 grudnia 1979 roku odpowiedzialnym za eksploatację jednostki była Spółdzielnia Usług Portowych Shipservice, która eksploatowała ją aż do października 2006 roku, kiedy to została ona sprzedana rosyjskiemu armatorowi. W 2007 roku nazwa jednostki uległa SNEZHKA. Obecnym armatorem zbiornikowca jest Azov Trans Terminal. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 22.03.2002 – wyrzuceniu zbiornikowca na płyciznę w pobliżu Władysławowa, co spowodowane było zakotwiczeniem jednostki zbyt blisko brzegu (poza tym zbyt wcześnie odstawiono silnik główny z którego nie można było skorzystać zaraz po dostrzeżeniu dryfu jednostki w kierunku brzegu).

*     *     *

ŚNIEŻKA (IMO 7029641, MMSI: ---,call sign: ---, flag: Polska) – a project ZW-1 water tanker (Design Office Navicentrum from Wroclaw) built by the Wroclaw River Shipyard in Wroclaw on request of Szczecin Port Authority. From December 31, 1979, the SUP Shipservice was responsible for the operation of the unit, which operated it until October 2006, when it was sold to a Russian shipowner. In 2007, the name of the unit was changed to SNEZHKA. The current owner of the tanker is Azov Trans Terminal. For the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 22.03.2002 – the tanker was thrown to the shallows near Władysławowo, which was caused by the vessel being anchored too close to the shore (otherwise the main engine was left too early and couldn`t be used immediately after noticing the unit drift towards the shore).

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 545 t. / 696 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 57,6 x 9,0 x 3,3 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion:
    • 1 x 8 cylindrowy silniki diesla / 1 x 8  cylinders diesel engine: H.Cegielski 8BAH22 o mocy / with power 294 kW (400 KM / HP),
    • śruba / propeller: 1
  • Prędkość / Speed: 9,5 węzła / knots,
  • Zbiorniki Ładunkowe / Cargo tanks:
    • liczba zbiorników / tanks numer: 6,
    • pojemność zbiorników / tanks capacity: 600 m3,
  • Załoga / Crew: 2 x 6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcia zbiornikowca do przewozu wody ŚNIEŻKA, autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of water tanker ŚNIEŻKA, made by Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie zbiornikowca do przewozu wody ŚNIEŻKA, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of water tanker ŚNIEŻKA, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).

sobota, 23 lutego 2019

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 7) - STRAŻAK-26



STRAŻAK-26 ex BOGAZICI 21 (IMO: 9765055, MMSI: 261032010, sygnał wywoławczy: SPS3346) – holownik / statek pożarniczy należący do typoszeregu CNS 32,5 – 70 TBP, zbudowany przez turecką stocznię Bogazici Denizcilik Sanayi Ve Ticaret A.S. / Gisan Gemi Insa Sanayi ve Ticaret A.S. z Tuzli (początkowo była to budowa spekulacyjna) dla Zarządu Portów Szczecin – Świnoujście, który poszukiwał następcy wysłużonej jednostki STRAŻAK-25.
Krótka historia budowy:
  • numer budowy: NB59,
  • data zdania: 09.12.2015

*     *     *

STRAŻAK-26 ex BOGAZICI 21 (IMO: 9765055, MMSI: 261032010, call sign: SPS3346) – tug / fire-fighting unit belonging to CNS 32,5 – 70 TBP type, built by the Turkish shipyard Bogazici Denizcilik Sanayi Ve Ticaret A.S. / Gisan Gemi Insa Sanayi ve Ticaret A.S. from Tuzla (initially it was a speculative construction) for the Szczecin – Swinoujście Seaports Authority, which was looking for the successor of the worn-out unit STRAŻAK-25.
Short history of built:
  • yard number: NB59,
  • delivery date: 09.12.2015

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (BRT/NRT): 466 t. / t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 32,50 x 27,60 x 4,30 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 2 x 4 suwowe 16 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 16 cylinders diesel engines: Caterpillar 3516C – o łącznej mocy / with total power: 4.200 kW (5.710 KM /HP),
    • 2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters: Schottel SRP 1515 CP,
  • Prędkość / Speed: ~ 13,0 węzłów / knots,
  • Uciąg na palu / Bollard pull: 70 t.,
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • hak holowniczy Kraaijeveld / Kraaijeveld towing hook,
    • dziobowa jednobębnowa wciągarka holownicza Kraaijeveld / forward Kraaijeveld single drum towing winch,
  • Wyposażenie p.poż. / FiFi equipment:
    • 2 armatki wodne FFS / 2 FFS water cannons,
    • pompa pożarowa o wydajności min. 1.200 m3/h / fire pump with efficiency min. 1.200 m3/h,
    • monitory o wydajności min. 1.200 m3/h / monitors with efficiency min. 1.200 m3/h,
    • burtowe przyłącza stałe dla węży pożarniczych typu STORZ 110 / type STORZ 110 solid side connections for the fire hoses,
    • 3 zbiorniki środka gaśniczego FM-200 (25 m3) / 3 tanks of the FM-200 extinguishing agent  (25 m3),
  • Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne / Navigation and communication equipment:
    • 2 radary navigacyjne / 2 navigation radars: Sperry Marine,
    • AIS Saab R5, 
    • Inmarsat-C, 
  • Pozostałe wyposażenie / Other equipment:
    • hydrauliczny dźwig roboczy Palfinger PK 185000 M / Palfinger PK 18500M hydraulic work crane.
    • kompozytowa łódź robocza / composite work boat,
    • 2 reflektory / 2 searchlights: Seematz EFA 463 HGS,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 253 m3,
    • woda pitna / freshwater: 53 m3,
    • środek pianotwórczy / foaming agent: 25 m3,
  • Załoga / Crew: 10 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia jednostki pożarniczej STRAŻAK-26, Świnoujście 02.06.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the fire-fighting unit STRAŻAK-26, Swinoujscie 02.06.2017 (to enlarge click on the photo).