niedziela, 20 stycznia 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 48 - KORNEL

KORNEL (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2144) – holownik gospodarczy typu HG300 zbudowany w październiku 1975 roku przez Tczewską Stocznię Rzeczną w Tczewie na podstawie projektu autorstwa Biura Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (od 1983 r. Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście). W 1991 roku operatorem holownika zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina (właściciel wciąż ten sam). W 2012 roku KORNEL zostaje zakupiony przez lokalną firmę Port Handling Sp. z o. o.

*     *     *

KORNEL (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPS2144) – small tug type HG300 built in October 1975 by the Tczew River Shipyard in Tczew on the request of the Szczecin Port Authority (Since Szczecin - Swinoujście Port Authority). In 1991, the operator of the tug became Zaklad Uslug Zeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin (the owner is still the same). In 2012, KORNEL was purchased by the local company Port Handling Sp. z o. o.

*     *     *

Holowniki typu HG300 / Tugs type HG300:

  • KAZIMIERZ – numer budowy / yard number: HG300/01 ,zdanie / delivery date: 11.1972, los / fate: przeniesiony do rezerwy w 1993 r., dalszy los nieznany / placed In reserve In 1993, further fate unknown, 
  • KAROL – numer budowy / yard number: HG300/02, zdanie / delivery date: 01.10.1974, los / fate: w służbie / in service, 
  • KORNEL – numer budowy / yard number: HG300/03, zdanie / delivery date: 10.1975, los / fate:  w służbie / in service,
  • ??? – numer budowy / yard number: HG300/04 zamówienie anulowane / order canceled.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 71 ton / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,85 x 6,80 x 1,55 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: pojedynczy, spawany / single welded, steel,
    • materiał / material: steel,
    • grodzie / bulkheads: 4,
    • pokłady / decks: 1,
  • Specjalne adnotacje / special annotations: posiada możliwość mechanicznego kładzenia komina i masztu oraz obniżania sterówki /  it has the possibility of mechanically laying the chimney and the mast and lowering the wheelhouse, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 4-o suwowy 6 cylindorwy silnik diesla / 4 stroke 6 cylinders diesel engine: Wola-Henschel 29H12 – o mocy / with power: 310 KM / HP,
    • śruba stała w dyszy obrotowej ze stabilizatorem (na okres zimowy wymieniana na ster konwencjonalny)  /fixed skrew in a rotating nozzle with a stabilizer (for the winter period changed to a conventional ruder),
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing: 
      • amortyzowany hak holowniczy o maksymalnym uciągu 4 ton / amortized towing hook with a maximum pull of 4 tons,
    • kotwiczne / anchor:
      • 2 kotwice (każda po 150 kg) obsługiwane przez ręczną windę kotwiczną / 2 anchors (1590kg each) operated by a manual anchor winch,
    • cumownicze / mooring:
      • 4 podwójne pachoły cumownicze / 4 double mooring bollards,
      • 2 pojedyncze pachoły cumownicze / 2 single mooring bollards,
    • wyposażenie ratunkowo / rescue equipment:
      • 1 tratwa pneumatyczna / 1 pneumatic raft,
      • kamizelki ratunkowe / life jackets,
  • Uciąg / Bollard pull: 3 t.,
  • Załoga / Crew: 3-4 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 12 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika KORNEL autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro, Zalew Szczeciński (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug KORNEL made by Mr. Mieczysław Andrut, collection of Mr. Andrzej Patro, Szczecin Lagoon (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie, 16.05.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Szczecin, 16.05.2009 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie, 08.07.2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Szczecin, 08.07.2012 (to enlarge click on the photo).

 
Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Gdańsku, 08.08.2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug KORNEL in Gdansk, 08.08.2013 (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 09.08.2021: Poniżej zdjęcia holownika KORNEL w Szczecinie 08.2021 r., autor Adam Zieziula (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 09.08.2021: Below photos of the tug KORNEL in Szczecin 08.2021, author: Adam Zieziula (to enlarge click on the photo).
 





 
 

czwartek, 17 stycznia 2019

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 4 - semikontenerowce projektu B467


Semikontenerowce projektu B467 – seria trzech (z planowanych łącznie 4) jednostek, zbudowanych przez stocznię im Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne z Gdyni, z przeznaczeniem na linię australijską. Głównym projektantem serii był zespół pod kierownictwem mgr inż. Jana Gajdy.

Jednostki projektu B467

JÓZEF CONRAD KORZENIOWSKI (IMO: 7602651) – numer budowy: B467/1, położenie stępki: 01.06.1977, wodowany: 30.12.1977 (matka chrzestna Maria Sieradzan – dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku), zdanie 31.08.1978. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej wyruszył pod dowództwem kapitana Czesława Modzelewskiego,
  • w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
  • w styczniu 1991 roku zatrudniony w obsłudze serwisu POL-EAGLE-KOALA,
  • w marcu 1992 roku sprzedany izraelskiemu armatorowi Ofer Brothers i przemianowany na PETRA 1.
  • w 1994 roku przemianowany na EL CONDOR,
  • w 1995 roku ponowna zmiana nazwy, tym razem na DURBAN STAR,
  • w 1998 roku kolejna zmiana nazwy, tym razem na SINOKOR BUSAN,
  • w lipcu 2002 roku sprzedany na złom do chińskiej stoczni złomowej w Qingdao, otrzymując na ostatni rejs nową nazwę SILNIK.

Poniżej: zdjęcie m/s JÓZEF CONRAD KORZENIOWSKI, autor Pan Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/s JÓZEF CONRAD KORZENIOWSKI w Gdyni, autor zdjęcia Pan Janusz Uklejewski, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


ADAM MICKIEWICZ (IMO: 7602663) – numer budowy: B467/2, położenie stępki: 08.10.1977, wodowanie: 31.05.1978 (matka chrzestna: Seweryna Szmaglewska – pisarka), zdanie: 29.05.1979, podniesienie bandery: 06.06.1979. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej wyruszył pod dowództwem kapitana Romana Dubieli,
  • w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
  • 22 stycznia 1992 roku sprzedany izraelskiemu armatorowi Ofer Brothers i przemianowany na PELICAN,
  • w 1994 toku przemianowany na KENYA STAR,
  • na początku 1999 roku sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu.
  • 17 lutego 1999 roku wprowadzony na plażę, celem dokonania rozbiórki.

Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ 1979 rok, wodowanie, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ 1979 rok, autor Schiffsfotos Jensen, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, autor Pan Michael Grima, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ w Tilbury (Anglia) 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Savona (Włochy) 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Kanał Sueski 08.04.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Bell Bay (Tasmania) 11.05.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Kanał Sueski 02.06.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, reda Singapuru sierpień 1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Fremantle (Australia) 19.08.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s ADAM MICKIEWICZ, Sete (Francja) 18.09.1990 rok, autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: autor w/w zdjęć za sterem jednostki, 1990 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcie m/s PELICAN ex ADAM MICKIEWICZ, autor nieznany, kolekcja Pana Sigismunda Lietki, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


GENERAŁ FR. KLEEBERG /planowana nazwa JULIUSZ SŁOWACKI/ (IMO: 7602675) – numer budowy: B467/3, położenie stępki: 01.09.1979, wodowanie: 31.03.1980 (matka chrzestna: Anna Kleeberg – synowa generała Franciszka Kleeberga), zdanie: 30.09.1980. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • 1 października 1980 roku wyruszył w swoją pierwszą podróż na linii australijskiej pod dowództwem kapitana Jerzego Raczkowskiego,
  • w 1989 roku przebudowany w Hamburgu na pełny kontenerowiec (m.in. usunięto większość urządzeń przeładunkowych),
  • w 1991 roku zatrudniony na linii północnoamerykańskiej,
  • w grudniu 1991 roku sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na ROBIN,
  • w lipcu 1992 roku na redzie Singapuru zderzył się z masowcem BRAHMS (ex polski BRONISŁAW CZECH), który w następstwie tego doznał poważnych uszkodzeń,
  • w lipcu 1999 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem przeprowadzenia prac rozbiórkowych.

Poniżej: zdjęcie m/s GENERAŁ FR. KLEEBERG, autor Pan Sigismund Lietka, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: zdjęcia m/s ROBIN i jego kapitana, autor Pan Roman Miciński, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 
 






 
ZBIGNIEW KRASIŃSKI – numer budowy: B467/4, ze względu na duże koszty eksploatacyjne już zbudowanych jednostek zamówienie na ostatnią z serii zostało anulowane.

*     *     *

Rysunek jednostki projektu B467, autor Jerzy Litwin, Pod Polską Banderą (75), Miesięcznik Morze.


*     *     * 

Dane techniczne:
  • Wyporność (GT / DWT):
    • JCK: 17.264 t. / 16.699 t.,
    • AM: 17.264 t. / 16.324 t.,
    • GFK: 17.264 t. / 16.432 t.
  • Wymiary (d. x s. x z.): 190,21 x 25,34 x 9,55 m.
  • Kadłub :
    • typ: pojedynczy, podwójne dno,
    • pokłady ciągłe: 2.
  • Napęd:
    • 2 x 18 cylindrowe średnioobrotwe silniki diesla: Zgoda-SEMT Pielstick 18PC3V-480 o łącznej mocy 24.288 kW (33.0000,
    • 1 śruba,
    • 1 ster,
    • dziobowy ster strumieniowy: 1 x 588 kW (800 KM).
  • Prędkość:
    • maksymalna 25,5 węzła,
    • eksploatacyjna: 23,3 węzła.
  • Zasięg: 12.500 Mm.
  • Ładownie:
    • liczba ładowni: 5 (4 kontenerowe, 1 chłodzona),
    • lokery: 2
  • Zbiorniki na ładunki płynne: 2.
  • Pojemność ładunkowa:
    • ziarno: 30.337 m3,
    • bele: 28.085 m3,
    • ładunek płynny: 610 m3,
    • ładunek chłodzony: 1.150 m3,
    • kontenery 20`: 615 TEU (do 1989 r.) / 742 TEU (od 1989 r.),
      • w ładowniach: 402 TEU (do 1989 r.) / 332 TEU (po 1989 r.),
      • na pokładzie: 213 TEU (do 1989 r.) / 411 TEU (po 1989 r.),
  • Urządzenia przeładunkowe (w 1989 w większości zdemontowane za wyjątkiem 2 bomów na dziobie i 2 bomów na rufie):
    • 2 ciężkie bomy ładunkowe – 40 t. SWL,
    • 8 bomów 10/5 t. SWL,
    • 2 bomy 5/3 t. SWL.
  • Załoga: 39 os. + 4 pasażerów.

 *     *     *

Bibliografia:
  • Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 – 2011, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Jerzy Drzemczewski – Na śródziemnomorskim szlaku 1924 – 2008, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz – Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948 – 1988, Ludzie Wydarzenia Liczby, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin 1989,