wtorek, 6 listopada 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 41 - ARES



ARES (IMO: 7642144, MMSI: 261000200, Sygnał wywoławczy: SQLQ) – holownik portowo – redowy typu H2500 (jednostki 1 – 2), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku zatrudniony Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Siedem lat później w 1991 roku  właścicielem holownika zostaje spółka „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W ostatnich miesiącach ze względu na problemy techniczne wyłączony z eksploatacji. W drugiej połowie września 2018 roku, w Gdańsku rozpoczął się proces cięcia na złom stojącego przy Nabrzeżu Wiślanym holownika. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • grudzień 1986 - asystowanie na Bałtyku zespołowi holowniczemu PERKUN - POSEJDON, który  prowadził na holu z Blexen (RFN) do Gdańska dok pływający o nośności 33.000 ton.

*      *      *

ARES (IMO: 7642144, MMSI: 261000200, Call Sign: SQLQ) – harbor-roadstead tug type H2500 (units 1 – 2), designed by the Design and Technology Office of Maritme Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia on order Gdansk Port Authority. Since 1984 ARES worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Since 1991 the owner of the tug is „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In the second half of September 2018, in Gdansk, started the process of cutting into scrap moored on Wislane quay tug. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • December 1986 - assisting in the Baltic Sea the tow team PERKUN - POSEJDON, who towing a floating dock with carrying capacity of 3.000 tons from Blexen (FRD) to Gdansk.


*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *

Poniżej zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, made by Waldemar Danielewicz , a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, made by Sigismunda Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika ARES, Stocznia Marynarki Wojennej Gdynia 2003, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Navy Shipyard Gdynia 2003, a collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro i Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.05.2003 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro  & Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.05.2003 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ARES autorstwa Pana G. Litwińczuka, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza, 29.08.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Gdansk made by Mr G. Litwińczuk, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz, 29.08.2005 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro, 29.08.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 29.08.2005 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika ARES z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 19.06.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES from collection of Mr. Waldemar Danielewicz, Gdańsk 19.06.2006 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ARES z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza, Świnoujście-Karsibór 26.10.2006 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES from collection of Mr. Waldemar Danielewicz, Świnoujście-Karsibór 26.10.2006 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika ARES autorstwa Pana Andy Pola, kolekcja Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 17.05.2007 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES made by Mr Andy Pol, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 17.05.2007 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika ARES, Gdańsk 07.06.2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Gdansk 07.06.2008 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ARES i AJAKS, Gdańsk 07.04.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES & AJAKS, Gdansk 07.04.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika ARES, Gdańsk 16.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES, Gdansk 16.07.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 27.09.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 27.09.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 14.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 14.10.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 16.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by Mr. Andrzej Patro, Gdansk 16.10.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 20.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 20.10.2018 (to enlarge click on the photo).
 













Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pani Justyny Szawelskiej, zbiory Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 22.10.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap, made by Mrs. Justyna Szawelska, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdansk 22.10.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 26.10.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by  Mr. Andrzej Patro, Gdansk 26.10.2018 (to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 04.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap made by  Mr. Andrzej Patro, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 04.11.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 04.11.2018 (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 10.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 10.11.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Jerzego Makieły, Gdańsk 24.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, made by Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 24.11.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdańsk 29.11.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate made by  Mr. Andrzej Patro, Gdansk 29.11.2018 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 12.01.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate,  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 12.01.2019 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los autorstwa Pana Janusza Miszewskiego, Gdańsk 16.03.2019 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate,  made by  Mr. Janusz Miszewski, Gdansk 16.03.2019 (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcie holownika ARES, oczekującego na swój dalszy los, Gdańsk 27.06.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES waiting for his further fate, Gdansk 27.06.2020 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 17.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 17.08.2020 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 19.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 19.08.2020 (to enlarge click on the photo).






















Poniżej zdjęcie ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 23.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 23.08.2020 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Jerzy Makieła, Gdańsk 25.08.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Jerzy Makieła, Gdansk 25.08.2020 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 01.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 01.09.2020 (to enlarge click on the photo). 






Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 09.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 09.09.2020 (to enlarge click on the photo). 










Poniżej zdjęcia ciętego na złom holownika ARES autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 11.09.2020 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARES cut for scrap  made by  Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 11.09.2020 (to enlarge click on the photo). 











 

sobota, 3 listopada 2018

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 1 - Masowce projektu B512


Masowiec uniwersalny projektu B512, opracowany zmyślą o Polskiej Marynarki Handlowej. Cechami charakterystycznymi projektu były: podwójne kominy, podwójny układ luków dla ładowni 2 – 5, zastosowanie w ładowniach międzypokładów oraz ustawienie na pokładzie głównym czterech elektrycznych dźwigów przejezdnych poprzecznych (obsługiwały ładownie 2 – 5). Głównymi projektantami serii byli: mgr inż. Jerzy Piskorz-Nałęcki i inż. Henryk Młokosiewicz.
Według pierwotnego zamówienia jakie zawarto w dniu 17 czerwca 1959 roku, w szczecińskiej Stoczni Adolfa Warskiego dla Polskiej Żeglugi Morskiej (armatora masowców) miało zostać zbudowanych łącznie 17 jednostek tego typu. Ostatecznie na mocy kontraktu z 30 kwietnia 1961 roku liczbę zamówionych jednostek zmniejszono do 14, z których to dwie o numerach: B512/I/2 i B512/II/6 w trakcie ich budowy odsprzedano czechosłowackiemu armatorowi Československá Námořni Plavba z Pragi, który nadał im nazwy REPUBLIKA i BRNO, zaś z budowy ostatnich trzech zrezygnowano. Pozostałe dziewięć masowców jakie dostarczono PŻM otrzymało zgodnie z duchem panujących czasów nazwy zawodów i tak prototypowa jednostka została nazwana KOLEJARZ.
Z ciekawostek z budowy 9 jednostek dla PŻM o jakich warto wspomnieć to:
  • ze względu na braki materiałowe trzy z nich nie otrzymały planowanych dla nich dźwigów – były to: KOLEJARZ, STOCZNIOWIEC, CHEMIK (według planów brakujące dźwigi miały zostać zamontowane w trakcie jednego z remontów klasowych),
  • trzy masowce zostały przystosowane do funkcji szkoleniowych – były to TRANSPORTOWIEC, HUTNIK, CHEMIK, które otrzymały zmodyfikowany układ i funkcję kabin, dzięki czemu przy zmniejszeniu etatowej załogi do 39 osób możliwe było zabranie 44(36) praktykantów szczecińskiej Państwowej Szkoły Morskiej oraz jej wykładowców.
W trakcie eksploatacji okazało się, że zaprojektowany podwójny układ luków dla ładowni 2 do 5 jest niepraktycznym rozwiązaniem w przypadku transportu ładunków masowych, podobnie jak i zastosowanie międzypokładów, które w trakcie kolejnych remontów usunięto.

Jednostki zbudowane dla Polskiej Żeglugi Morskiej:

KOLEJARZ [1] (IMO 6519172, sygnał wywoławczy: SPSR) – numer budowy B512/I/1, położenie stępki: 25.11.1961, wodowanie: 06.01.1963 (matka chrzestna Pani Maria Wojko – przodownik pracy PKP), data zdania: 30.11.1963. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z węglem do Aleksandrii, skąd następnie udał się po rudę do Maroka,
  • od 3 grudnia 1965 w czarterze Polskich Linii Oceanicznych zatrudniony na linii dalekowschodniej,
  • 9 lutego 1970 roku wejście na mieliznę, z której to przy pomocy holownika MIŚ oraz kutra ratowniczego R-1, cztery dni później 13 lutego udało się go ściągnąć,
  • w 1979 roku sprzedany północno koreańskiemu armatorowi Tonghae Shipping Co., 29 czerwca tego roku przekazany w Szczecinie nowemu właścicielowi, który to  przemianował go na ZEUNG SAN,
  • w lutym 1981 roku wszedł na mieliznę w rejonie portu Galle (Sri Lanka), po uwolnieniu odholowany na remont do Colombo, który trwał aż do kwietnia 1983 roku (po jego zakończeniu masowiec otrzymał nową nazwę MUN DOK),
  • we wrześniu 1986 roku sprzedany na złom w związku z uszkodzeniami powstałymi po zderzeniu z radzieckim zbiornikowcem LUBNY, do którego doszło na Morzu Czerwonym,
  • w grudniu 1986 roku wprowadzony na plażę w pakistańskim Gadani, w celu pocięcia na złom.

[1] Pierwotnie planowana nazwa GRUNWALD.

Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ wodowanie, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ launching ceremony, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
 

Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ, autor Jan Jakóbiec, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ, author Jan Jakóbiec , collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: zdjęcie m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: zdjęcie m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ w Szczecinie, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s ZEUNG SAN ex KOLEJARZ, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


STOCZNIOWIEC (IMO 6415219, sygnał wywoławczy: SPTP) – numer budowy B512/I/3, położenie stępki: 10.09.1963, wodowanie: 28.03.1964 (matka chrzestna Pani Natalia Lipińska – pracownica stoczni, 100 statek zbudowany przez stocznię) data zdania: 12.08.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs pod dowództwem kapitana Andrzeja Downara,
  • w 1979 roku sprzedany greckiemu armatorowi Varha Shipping Co, S.A. z Pireusu, 23 lipca tego roku przekazany w Szczecinie nowemu właścicielowi, który to przemianował go na ELEISTRIA I, 
  • w 1983 roku ponownie przemianowany tym razem na ASPEN SKY, 
  • w marcu 1985 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang w celu pocięcia na złom.

Poniżej: zdjęcia m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).


 
Poniżej: zdjęcia m/s KOLEJARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s KOLEJARZ, author unknown, collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).
 

Poniżej: pocztówka m/s STOCZNIOWIEC, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s STOCZNIOWIEC, author J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: pocztówka m/s STOCZNIOWIEC, autor K. Jabłoński i Krajowa Agencja wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s STOCZNIOWIEC, author K. Jabłoński & Krajowa Agencja Wydawnicza, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


TRANSPORTOWIEC [1] (IMO: 6423345, sygnał wywoławczy: SPTQ) – numer budowy B512/III/4, położenie stępki: 21.04.1964, wodowanie: 29.08.1964 (matka chrzestna: Pani Janina Bukowska – Prokop – pracownik Ministerstwa Komunikacji, sekretarz ZG ZZ Transportowców), data zdania: 23.12.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • zatrudniony na linii środkowoamerykańskiej, w pierwszy rejs z ładunkiem udał się do Hawany na Kubie oraz do portów Meksykańskich,
  • w sierpniu 1966 roku jako pierwszy polski statek popłynął z węglem do japońskiego portu Wakayama (kapitan Henryk Bansleben) – inaugurując w ten sposób tzw. most węglowy,
  • w lutym 1969 roku w czarterze Polskich linii Oceanicznych popłynął w rejs na linii dalekowschodniej,
  • w drodze do zachodniomeksykańskiego portu Manzanillo po ładunek kukurydzy jako pierwszy polski statek przebył Kanał Panamski,
  • w 1979 roku ponownie w czarterze PLO obsługiwał linię Środkowego Wschodu,
  • w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol (bez zmiany nazwy),
  • w 1984 roku, po zakończeniu 186 podróży pod polską banderą sprzedany zagranicznemu armatorowi, 8 czerwca tego roku przekazany w Gdańsku nowemu właścicielowi, który to przemianował go na TRANSPORTER,
  • w lipcu 1985 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang w celu pocięcia na złom.

[1] Pierwotnie planowana nazwa: CHEMIK.

Poniżej: zdjęcie m/s TRANSPORTOWIEC, autor nieznany, kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s TRANSPORTOWIEC, author W. Chromiński, collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: zdjęcie m/s TRANSPORTOWIEC, autor W. Chromiński, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s TRANSPORTOWIEC, author unknown , collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


CHEMIK [1] (IMO 6415154, sygnał wywoławczy: SPTM) – numer budowy: B512/III/5, położenie stępki: 23.06.1964, wodowanie: 20.10.1964 (matka chrzestna Pani Halina Radlińska – małżonka ministra przemysłu chemicznego), data zdania: 31.12.1964. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z ładunkiem do Conakry (kapitan Zbigniew Szymański),
  • w październiku 1969 roku w trakcie rejsu do pakistańskiego portu Karachi uszkodzony na skutek pożaru w maszynowni, w wyniku którego obrażenia odniosło też dwóch członków załogi,
  • w lipcu 1975 roku wypłynął z ładunkiem do nigeryjskiego portu Lagos, na redzie którego na skutek kongestii przebywał aż siedem miesięcy – co stanowi rekord w historii PMH oczekiwania na rozładunek,
  • 18 października 1978 roku wszedł na mieliznę, z której to jeszcze tego samego dnia udało się go ściągnąć,
  • 1 lutego 1981 roku w rejonie Gedser zderzył się ze statkiem BELLATRIX odnosząc poważne uszkodzenia (zaokrętowanych na statku studentów przejął przybyły na miejsce zderzenia i pozostający w asyście masowiec MALBORK II), remont jednostki wykonały stocznie w Świnoujściu i Goteborgu,
  • w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol,
  • w maju 1984 roku sprzedany na złom, 23 lipca tego roku przekazany na redzie Singapuru nowemu właścicielowi,
  • w 1985 roku pocięty na złom w Szanghaju.

[1] Pierwotnie planowana nazwa: TRANSPORTOWIEC.

Poniżej: zdjęcie m/s CHEMIK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s CHEMIK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: pocztówka m/s CHEMIK, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s CHEMIK, autor J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



HUTNIK (IMO 6515227, sygnał wywoławczy: SPST) – numer budowy: B512/III/7, położenie stępki: 07.01.1965, wodowanie: 22.05.1965 (matka chrzestna Pani Halina Trzcionka – małżonka ministra hutnictwa), data zdania: 30.09.1965. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • zatrudniony na linii środkowamerykańskiej, w pierwszy rejs z ładunkiem udał się do portów: Hawana, Santa Lucia, Veracruz i Huevitas,
  • w marcu 1975 roku zderzył się z radzieckim zbiornikowcem GENERAL BOCHAROV, w wyniku czego na obu jednostkach doszło do pożarów, które na szczęście zostały opanowane siłami załóg,
  • w tym samym roku dostarczył do kraju uczestników wyprawy polarnej „Spitsbergen 1975”,
  • w 1983 roku wyczarterowany spółce Korpol,
  • 22 grudnia 1983 roku sprzedany na złom,
  • 27 stycznia 184 roku po zakończeniu w Ningbo 226 podróży przekazany stoczni złomowej.

Poniżej: zdjęcie m/s HUTNIK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s HUTNIK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: zdjęcie m/s HUTNIK, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s HUTNIK, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


ENERGETYK (IMO 6722076, sygnał wywoławczy: SPUF) – numer budowy: B512/IV/8, położenie stępki: 25.05.1965, wodowanie: 25.09.1965 (matka chrzestna Pani Anna Mitręga – małżonka Ministra Energetyki Jana Mitręgi), data zdania: 29.12.1965. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • po wejściu do służby (04.01.1966) zatrudniony na liniach regularnych w czarterze Polskich Linii Oceanicznych,
  • w 1969 roku w ponownym czarterze PLO popłynął z ładunkiem na Daleki Wschód,
  • w 1981 roku wyczarterowany spółce Korpol,
  • w 1983 roku sprzedany firmie Aquamarin Maritime, 3 lutego tego roku przekazany w Gdańsku nowemu właścicielowi, który to przemianował go na KARUNA,
  • w 1984 roku przemianowany na SAMAN,
  • w 1985 roku kolejna zmiana nazwy, tym razem na SUDA
  • w październiku 1985 roku w Madambibirhat w Bangladeszu rozpoczęło się złomowanie masowca.

Poniżej: zdjęcie m/s ENERGETYK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s ENERGETYK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
GÓRNIK (IMO 6518047, sygnał wywoławczy: SPUO) – numer budowy: B512/IV/9, położenie stępki: 01.10.1965 wodowanie: 19.02.1966 (matka chrzestna Pani Jadwiga Tkocz), data zdania: 30.12.1966. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • po wejściu do eksploatacji zatrudniony na liniach regularnych, 
  • 13 października 1966 roku, w trakcie rejsu z Gdańska do Rostocku na skutek awarii silnika unieruchomiony w rejonie latarni morskiej Stilo, zagrożoną wyrzuceniem na brzeg jednostkę uratował przybyły holownik Kronos, który doprowadził ją następnie do Gdańska, (na miejsce przybyto następnego dnia), 
  • w styczniu 1979 roku wszedł na skały w fjordzie Fugloysund doznając poważnych uszkodzeń dna (ze względu na ryzyko zatonięcia na pokładzie pozostała jedynie grupa awaryjna), po prowizorycznych naprawach miesiąc później przybył na remont do Świnoujścia (holowanie 4 – 9 luty – holownik PRO JANTAR), 
  • w maju 1979 roku przetransportował do Narwiku wykonany w Polsce pomnik polskich żołnierzy i marynarzy poległych w Norwegii w trakcie II Wojny Światowej, 
  • w 1983 roku sprzedany liberyjskiemu panamskiemu Doverdale Shipping Co., 31 maja tego roku w Salonikach przekazany nowemu właścicielowi, który to następnie przemianował go na MAK, 
  • w 1984 roku przybył do jednego z chińskich portów, gdzie następnie został pocięty na złom.

Poniżej: zdjęcie m/s GÓRNIK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s GÓRNIK, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: zdjęcia m/s GÓRNIK w Świnoujściu, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s GÓRNIK in Swinoujscie, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).
 
 

Poniżej: zdjęcia m/s GÓRNIK w Gdyni, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s GÓRNIK in Gdynia, autor Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



METALOWIEC (IMO 6724189, sygnał wywoławczy: SPUN) – numer budowy: B512/IV/10, położenie stępki: 24.02.1966 wodowanie: 18.06.1966 (matka chrzestna Pani Halina Fabiś – pracownik ZPM H. Cegielski w Poznaniu), data zdania: 25.10.1966. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z węglem do Rotterdamu (kapitan Jan Ulicki),
  • uczestnictwo w poszukiwaniach rozbitków z greckiego statku pasażerskiego HERAKLION, który w dniu 8 grudnia 1966 roku zatonął w sztormie na Morzu Egejskim, 
  • w maju 1976 roku jako pierwszy polski statek zawinął z ładunkiem koksu do północno koreańskiego portu Heungnam, 
  • w marcu 1979 roku w trakcie rejsu w pokrywie lodowej wszedł na mieliznę w pobliżu Drogdgen doznając przebicia kadłuba, pomimo którego to udało mu się dopłynąć do Kopenhagi, 
  • sprzedany greckiemu armatorowi Santa Eulalia Shipping Co. z Pireusu, 22 grudnia 1979 roku w greckim porcie Perama przekazany nowemu właścicielowi, który to przemianował go na ELEISTRIA,
  • w grudniu 1982 roku w pobliżu Aleksandrii poważnie uszkodzony przez pożar został następnie uznany za stracony, 
  • w styczniu 1985 roku po ponad dwuletnim postoju w Pireusie, doprowadzony na holu do Splitu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

Poniżej: zdjęcie m/s METALOWIEC, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s METALOWIEC, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).

Poniżej: pocztówka m/s METALOWIEC, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s METALOWIEC, autor J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



WŁÓKNIARZ (IMO 672420, sygnał wywoławczy: SPVB) – numer budowy: B512/IV/11, położenie stępki: 20.06.1966, wodowanie: 15.10.1966 (matka chrzestna Pani Irena Sroczyńska – posłanka, przewodnicząca ZG ZZ Włókniarzy), data zdania: 29.12.1966. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z ładunkiem węgla do Wenecji (kapitan Jan Pastusiak), skąd następnie udał się przez Antwerpię, Kanał Sueski do Korei Północnej, Japonii i Newcastle w Australii, skąd skierował się do Szczecina, płynąc wokół Przylądka Dobrej Nadziei, gdzie zakończył trwający aż 258 dni rejs, 
  • 3 sierpnia 1979 sprzedany panamskiego armatorowi, 
  • 23 lutego 1980 roku w Hamburgu przekazany nowemu właścicielowi, który to przemianował go na HILTONA, 
  • w sierpniu 1984 roku przybył do Hong Kongu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

Poniżej: zdjęcia m/s WŁÓKNIARZ, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


 
Poniżej: zdjęcia m/s WŁÓKNIARZ w Świnoujściu, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ in Swinoujscie, autor unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: zdjęcia m/s WŁÓKNIARZ, kolekcja Pana Zdzisława Steć, zbiory Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photos of m/s WŁÓKNIARZ, collection of Mr. Zdzisław Steć, archive of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
 

Poniżej: pocztówka m/s WŁÓKNIARZ, autor J. Uklejewski i Biuro Wydawnicze RUCH, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a postcard of m/s WŁOKNIARZ, autor J. Uklejewski & Biuro Wydawnicze RUCH, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Jednostki zbudowane dla czechosłowackiego armatora Československá Námořni Plavba:

REPUBLIKA II (IMO 6409973) – numer budowy: B512/I/2, położenie stępki: 15.02.1963 wodowanie: 17.08.1963 (matka chrzestna Pani ---), data zdania: 31.12.1963. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w 1966 roku rejs na Wielkie Jeziora do portu Fort William po ładunek jęczmienia, który następnie przewieziono do szkockiego portu Glasgow,
  • pod banderą Czechosłowacji wykonano łącznie 58 rejsów odwiedzając m.in. Kubę, Irak i Daleki Wschód, 
  • w 1973 roku sprzedany liberyjskiemu armatorowi Ebro Trading Co. Inc. z Monrowii, otrzymując nazwę CAPE BLANCO,
  • w 1978 roku  sprzedany greckiemu armatorowi Laodikia Ci. Naviera S.A. z Pireusu, otrzymując nazwę LAODIKI,
  • 30 kwietnia 1985 roku przybył do Szanghaju celem pocięcia na złom.

Poniżej: zdjęcie m/s REPUBLIKA II, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s REPUBLIKA II, autor Hans-Wilhelm Delfs, source: www.shipspotting.com (to enlarge, click on the photo).



BRNO (IMO 6506886) – numer budowy: B512/II/6, położenie stępki: 08.09.1964 wodowanie: 30.12.1964 (matka chrzestna Pani ---), data zdania: 30.06.1965. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pod banderą Czechosłowacji wykonano łącznie 96 rejsów, 
  • w 1981 roku za kwotę 40,3 mln CZK sprzedany greckiemu armatorowi Ulyssus Shipping Co., który to przemianował go na ULYSSUS,
  • 2 marca 1987 roku przybył do Szanghaju celem pocięcia na złom.

Poniżej: zdjęcie m/s BRNO, autor Hans-Wilhelm Delfs, źródło: www.shipspotting.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: a photo of m/s BRNO , autor Hans-Wilhelm Delfs, source: www.shipspotting.com (to enlarge, click on the photo).


*     *      *

Rysunek jednostki projektu B512, źródło (patrz bibliografia [1]) /  Drawing of the unit project B512 (source: see bibliography [1])


*     *      *

Dane techniczne/Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 10.651 t. / DWT: 14.250 t.,
  • Wymiary (d x sz. z) /Dimmensions (l x b x d): 156,55 x 20,40 x 8,15/8.85 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy/ single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
  • Napęd / Propulsion:
    • 1 dwusuwowy 5 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 5 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 5RD76 o mocy / with power: 5.294 kW (6.500 KM / HP) – jednostki B512/1 – B512/3),
    • 1 dwusuwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 6RD68 o mocy / with power: 5.294 kW (6.500 KM / HP),
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / rudder: 1;
  • Prędkość / Speed: 15,3 w / kn (14,9),
  • Zasięg / Range: 13.000 Mm / Sm,
  • Ładownie / Holds:
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 5,
    • międzypokłady / tweendecks: tak / yes,
    • pojemność ładowni / holds capacity: 21.087 m3 (ziarno / grain) / 19.936 m3 (bele / bale),
  • Luki / Hatches:
    • liczba luków / number of hatches: 9
    • pokrywy lukowe / hatchways covers:
      • shelterdeck: single-pull Mac Gregor,
      • flushdeck: hydrauliczne / hydraulic Hydroster,
  • Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment:
    • bomy / derricks: 1 x 30 t. SWL, 2 x 5 t. SWL,
    • 4 dźwigi elektryczne / 4 electric cranes – każdy / each 5 t. SWL,
    • 4 windy ładunkowe / 4 cargo lifts,
  • Załoga / Crew: 47(48) os. / pers.
  • Pasażerowie / Passengers: 6 os. / pers (3 x 2 osobowe kabiny / 3 x 2 pers. cabbins).

*     *      *

Bibliografia / Bibliography:
  • Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta – Mare,
  • Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 – 1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie [1],
  • Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz – Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948 – 1988, Ludzie Wydarzenia Liczby, Krajowa Agencja Wydawnicza, Szczecin 1989.
  • Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego – Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • http://www.namorniplavba.cz/cnp/obsah.php