sobota, 24 listopada 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 43 - AMON


AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310, Sygnał wywoławczy: SQMD) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Szczecin - Świnoujście Port Authority). W 1991 nowym armatorem jednostki zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W lipcu 2012 roku ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęty przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok. Obecnie armatorem holownika jest Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok zaś jego operatorem Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • grudzień 1986 - asystowanie na Bałtyku zespołowi holowniczemu PERKUN - POSEJDON, który  prowadził na holu z Blexen (RFN) do Gdańska dok pływający o nośności 33.000 ton.

*     *     *

AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310, Sygnał wywoławczy: SQMD) – a modified type H 2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia for the Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). In 1991 the new owner of the unit was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock, but the operator of the unit is still Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin.  Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • December 1986 - assisting in the Baltic Sea the tow team PERKUN - POSEJDON, who towing a floating dock with carrying capacity of 3.000 tons from Blexen (FRD) to Gdansk.
*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *
 
Poniżej zdjęcia holownika AMON, Gdynia 13.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug Gdynia 13.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AMON, Świnoujście 08.04.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos tug AMON, Świnoujście 08.04.2010 r. (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AMON, Szczecin 08.07.2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos tug AMON, Szczecin 08.07.2012 r. (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AMON i ARION, Szczecin 09.09.2017 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AMON & ARION, Szczecin 09.09.2017 r., made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika AMON, Gdynia 08.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos tug AMON, Gdynia 08.04.2018 (to enlarge click on the photo).









wtorek, 20 listopada 2018

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 2 - Pożegnanie barki DN143

W dniu dzisiejszym na holu pełnomorskiego holownika FAIRPLAY 33 port w Gdyni opuścił jeden z jej charakterystycznych obiektów pływających ostatnich lat – cumująca przy nabrzeżu kutrowym w basenie prezydenta barka DN143, która w podróż do tureckiego portu Yalova wyruszyła pod nową nazwą KARADENIZ POWERSHIP OSMAN BEY. W operacji odcumowania i wyprowadzenia barki na redę asystowały dwa holowniki FAIRPLAY VII i FAIRPLAY 26.
Nabywcą barki jest Karadeniz Holding (jego początki sięgają 1948 roku, zaś jego założycielem jest Rauf Osman Karadeniz), który skupia w swoim składzie przedsiębiorstwa z branży finansów, budownictwa okrętowego, nieruchomości oraz energetyki. I to właśnie dla ostatniej z branż – energetyki, reprezentowanej przez wchodzącą w skład holdingu firmę Karpowership została zakupiona barka z myślą jej konwersji na pływającą elektrownię.

KARADENIZ POWERSHIP OSMAN BEY ex DN143 barka stalowa, zbudowana w 2007 roku w Chinach jako SAINTY 6 (data zdania 21.11.2007 r.) wymiary (d x sz. x z): 135,8  x 42 x 5.5 m, wyporność: 12.575 GT / 26.796,7 DWT do czasu odstawienia na sznurek w Gdyni zatrudniona w przemyśle offshore. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że u nabywcy barki pływa już bliźniacza jednostka – KARADENIZ AYSEGUL SULTAN ex SAINTY 7, która pełni rolę pływającej elektrowni o mocy 235 MW (obecne miejsce operowania Ghana).

FAIRPLAY 33 (IMO: 9476006, MMSI: 305356000) – holownik pełnomorski, zbudowany w 2011 roku przez rumuńską stocznię Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. jako AEOLUS.  W kwietniu 2011 roku holownik, który w międzyczasie pływał już pod nazwą TRITON COMMANDER  zakupiony został przez niemieckiego armatora Fairplay BV, otrzymując nazwę FAIRPLAY 33.
Dane techniczne:
  • wyporność: 1.374 GT/ 1.000 DWT;
  • wymiary (d x sz x z): 48,80 x 13,80 x 6,20 m;
  • napęd:
    • 2 silniki diesla MAN STX 6L32/40 każdy o mocy 3.000 kW;
    • 2 śruby;
  • Prędkość: 16 węzłów;
  • uciąg na palu: 103 tony;
  • wyposażenie holownicze:
    • dwubębnowa (w układzie kaskadowym) wciągarka holownicza Hatlapa AH 1000.
*     *     *

Poniżej zdjęcia z operacji  wyprowadzenia barki na redę Gdyni autorstwa Pana Andrzeja Patro.

 I. Ostatnie chwile barki w Gdyni.





II. Zestaw holowniczy w komplecie.



III. Wykonawca operacji holowania barki holownik pełnomorski  FAIRPLAY 33.



IV. Ostatnie przygotowania barki do operacji holowania.




V. W fazie opuszczania portu w Gdyni zestaw holowniczy wsparły holowniki portowe FAIRPLAY VII i FAIRPLAY 26.









VI. Zestaw holowniczy plus dwa holowniki portowe kierują się w stronę południowego wyjścia z Gdyni.


















 


 

 























*     *     * 

Bibliografia: